REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zapobiec zerwaniu się paska rozrządu?

Hyundai Lantra, fot. Newspress
Hyundai Lantra, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Trwałość paska rozrządu uzależniona jest od wielu czynników. Teoretycznie powinien on wytrzymać przebieg rzędu 100 tysięcy kilometrów. Należy go jednak co pewien czas sprawdzać.

Jeśli silnik pracuje w szczególnie ciężkich warunkach, czyli auto cały czas jeździ po mieści, pasek potrafi pęknąć nawet już po 50 tysiącach kilometrów.

REKLAMA

Stan pod kontrolą

Pasek rozrządu musi być poddawany okresowym kontrolom, podczas których sprawdza się naciąg i stan pasa zębatego. Zdjęcie pokrywy rozrządu daje możliwość wykrycia większości niepokojących oznak, które mogą przyspieszyć termin wymiany paska i dzięki temu uniknąć o wiele poważniejszych problemów.

Zobacz też: Dlaczego olej podczas wymiany jest czarny

Rozrząd bezkolizyjny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na przestrzeni lat pojawiły się konstrukcje silników z tzw. rozrządem bezkolizyjnym. Pęknięcie paska rozrządu powodowało jedynie unieruchomienie silnika, żeby jechać dalej, wystarczyło założyć nowy pasek. Silnikiem z rozrządem bezkolizyjnym był na przykład benzynowy motor 1,6 l o mocy 75 KM stosowany m.in. w Astrze pierwszej generacji.

Rozruch ograniczony

Uruchamianie silnika z paskiem rozrządu metodą na pych lub z tzw. "zaciągu" jest niedopuszczalne. Podczas takich prób, puszczenie sprzęgła wywołać może w układzie rozrządu gwałtowne naprężenia, w wyniku których pasek rozrządu może przeskoczyć, uszkodzić swoje zęby albo nawet się zerwać. Jeśli nie jest to silnik z rozrządem bezkolizyjnym, to tłoki uderzą w zawory i kolejna próba uruchomienia motoru wymagać będzie najpierw kosztownej naprawy.

Sam pasek nie wystarczy

Wymiana paska rozrządu praktycznie wiąże się z wymianą współpracujących z nim elementów. Zwykle należą do nich: rolka napinająca, rolki prowadzące oraz uszczelniacze wału korbowego i wałka lub wałków rozrządu. W wielu silnikach pasek rozrządu napędza również pompę cieczy chłodzącej, która czasami pełni nawet funkcję jego napinacza.

Zobacz też: Jak działa napęd 4x4 ze sprzęgiełkiem wielopłytkowym?

Dobrze jest wtedy razem z paskiem i innymi elementami wymienić również pompę. Komplet nowych współpracujących części zwiększa gwarancję, że całość wytrzyma do następnej zmiany. Niekiedy wraz z paskiem konieczna jest także wymiana kół zębatych. Szczegóły dotyczące wymiany paska określa producent pojazdu.

Nie tylko kilometry

Pasek rozrządu zbudowany jest z materiałów, które podlegają procesowi starzenia, więc wraz z upływem czasu tracą swoje właściwości. Z tego powodu wymianą paska rozrządu rządzi nie tylko przebieg, ale i czas. Dawniej ta granica wynosiła przeważnie około pięciu lat. Postęp technologiczny sprawił, że niektórzy producenci wydłużyli obecnie granicę trwałości nawet do dziesięciu lat.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA