REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ile oleju może zużyć sprawny silnik?

Ile oleju może spalić silnik, kiedy zużycie jest już nadmierne?
Ile oleju może spalić silnik, kiedy zużycie jest już nadmierne?

REKLAMA

REKLAMA

Ubywający olej nie musi być znakiem, że silnik jest niesprawny lub nadmiernie zużyty. Nawet nowe silniki zużywają olej, co jest zjawiskiem normalnym. Ile oleju może spalić silnik, kiedy zużycie jest już nadmierne?

Gdzie znika olej?

REKLAMA

Ubywający olej wcale nie musi oznaczać, że zbyt dużo przedostaje się go do komór spalania. Silnik wcale nie musi „palić oleju”, może go po prostu... gubić. Warto na początek sprawdzić, czy smar przypadkiem nie ucieka wszelkimi możliwymi szczelinami.

Najpopularniejsze miejsca wycieku to połączenie bloku i miski olejowej oraz pokrywy zaworowej i głowicy. Parciejące uszczelki mogą „przepuszczać” nawet litr oleju na 35 tysięcy kilometrów, bez wyraźnych śladów wycieków (plam oleju na asfalcie).

Zobacz też: W jaki sposób oczyszczane są spaliny w silnikach Diesla?

REKLAMA

Podejrzana może być też odma, czyli rura, która odprowadza część oparów oleju z bloku, dbając tym samym o prawidłowe ciśnienie w bloku silnika. W większości silników nadmierna ilość oleju oddawana jest do układu dolotowego. Tam opary ulegają skropleniu, a separator kieruje olej do miski. Oczywiście pod warunkiem, że wszystkie przewody są szczelne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W końcu... oleju może ubywać, bo zostaje on na gładziach cylindrów i wypala się podczas jego pracy. To zupełnie normalne, olej ma w końcu minimalizować zużycie gładzi i pierścieni. Producenci zawsze określają tzw. normy zużycia oleju przez sprawny nowy silnik.

Im większy silnik, tym więcej oleju może ubywać

Zobacz też: Dlaczego psuje się koło dwumasowe?

Trudno mówić, że to zasada, ale większe silniki zużywają zazwyczaj więcej oleju niż małe. Tak samo silniki w układzie V mają większe „normy” niż jednostki rzędowe. Konkretne wartości można odczytać w instrukcjach serwisowych.

Generalnie czterocylindrowe rzędówki mogą pochłonąć nawet 100 gramów oleju na 1500 kilometrów. Silniki V6 i V12 z końca lat 90. mogły spalać nawet 300 gramów oleju na 1000 przejechanych kilometrów!

Gdzie jest granica...

Jak rozpoznać, że silnik przepala stanowczo za dużo oleju? Niepokojący powinien być niebieski dym wydobywający się z rury wydechowej, nawet jeśli silnik pracuje w optymalnej temperaturze. Im częściej po odjęciu gazu za samochodem pozostaje siwa chmura, tym większe prawdopodobieństwo, że któryś z cylindrów stracił kompresje.

Zobacz też: Paliwa do samochodów zabytkowych. Porada.

Jeśli po wyłączeniu auta z końcowego tłumika kapie olej, wtedy mamy już pewność...

Nadmierne zużycie oleju można też sprawdzić na stacji diagnostycznej poprzez zbadanie składu spalin. Przekroczone normy ilości cząstek stałych i węglowodorów powinny być powodem do niepokoju, choć nie przesądzają jeszcze sprawy. Wycięcie katalizatora z układu wydechowego może dawać podobne efekty.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA