REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym różni się kompresor od turbosprężarki?

Tomasz Korniluk
Fot. Moto.Wieszjak.pl Nissan Qashqai 2.0 dCi 4x4
Fot. Moto.Wieszjak.pl Nissan Qashqai 2.0 dCi 4x4

REKLAMA

REKLAMA


Zarówno kompresor, jak i turbosprężarkę montuje się w samochodach w celu zwiększenia mocy i momentu obrotowego silnika.

Powietrze wtłaczane jest do komory spalania za pomocą wirnika sprężarki. To właśnie sposób napędzania wiatraczka odróżnia kompresor od turbosprężarki. W przypadku turbosprężarki, wirnik jest napędzany za pomocą gazów wylotowych z komory spalania, czyli po prostu spalin. Spaliny uderzają w łopatki wiatraka, który kręcąc się, zasysa do komory spalania powietrze z zewnątrz. W kompresorze mechanicznym (zwanym też "sprężarką") wirnik jest zwykle zasilany przez pasek, łączący go z wałem korbowym. Czasem zdarza się też kompresor napędzany np. elektrycznie.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Wymiana świec zapłonowych

Oba te rozwiązania mają swoje wady i zalety, dlatego różni producenci aut wybierają inne metody doładowania silnika. W przypadku turbosprężarki część mocy silnika jest marnowana na napędzenie wirnika, ale dzięki temu, przyrost mocy w takim układzie jest liniowy. Łopatki wirnika turbosprężarki napędzane są spalinami, które i tak są już niepotrzebne. Oczywiście, spaliny napotykające na swojej drodze przeszkodę w postaci wirnika, wpływają na moc silnika, ale ubytek mocy jest z dużą nawiązką uzupełniany przez turbosprężarkę. W turbosprężarce pojawia się też zjawisko turbodziury. Jest to opóźnienie między wciśnięciem pedału gazu a osiągnięciem pełnej prędkości przez wirnik turbosprężarki. Wirnik obraca się nawet z prędkością 200 000 obrotów na minutę, dlatego opóźnienie jest często wyczuwalne. Producenci aut próbują to zjawisko zminimalizować, np. stosując dwie małe turbosprężarki zamiast jednej. W latach 80-tych w rajdowej Lancii Delcie S4 stosowano też kompresor mechaniczny jako uzupełnienie turbosprężarki. Obecnie to rozwiązanie wraca do łask.

Zobacz również: Jak dbać o sprzęgło?

REKLAMA

Kompresor daje mniejszy przyrost mocy niż turbosprężarka, ale jego działanie odczuwamy już od najniższych obrotów, jego wirniki bowiem pracują cały czas. Turbo daje większą moc, a obecnie stosowane technologie pozwalają na zredukowanie efektu turbodziury czy nagłego przyrostu mocy. Kompresor jest droższy od turbosprężarki, jednak trzeba pamiętać, że zamontowanie, któregoś z tych elementów wymaga wprowadzenia wielu innych zmian w silniku i nie jest to prosta rzecz. Obecnie kompresory mechaniczne fabrycznie montuje w swoich autach np. Mercedes.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA