Jaki wybrać płyn do chłodnicy?
REKLAMA
REKLAMA
Znajdujące się w płynie składniki antykorozyjne i zmiękczające wodę z upływam czasu tracą swoje właściwości. Jeżeli zapomnimy o wymianie, po dłuższym czasie w zbiorniku, chłodnicy, przewodach czy silniku może znaleźć się rdza lub osad z wody. Zanim kupimy płyn, należy spojrzeć w instrukcję obsługi samochodu. Tam powinny znaleźć się informacje dotyczące płynu, powinniśmy je zapamiętać.
REKLAMA
Zobacz również: Jak pracuje rozrząd i zawory w silniku?
Pierwszą informacją, na którą zawracamy uwagę oglądając płyn na półce, jest temperatura zamarzania (krystalizacji) - nie powinna być wyższa niż -30 stopni. Istotna jest także temperatura wrzenia, która nie powinna być niższa niż 120 stopni Celsjusza. Jeżeli posiadamy dość nowy samochód, to chłodnica jest wykonana z aluminium - potrzeby będzie płyn przystosowany do takiej chłodnicy, więc na etykiecie musi znajdować się odpowiedni symbol. To, jaką mamy chłodnice sprawdzimy w instrukcji samochodu.
Zobacz również: Jak działa tłok w silniku dwusuwowym?
Jeżeli już zakupimy płyn i po wymianie okaże się że jest go za mało, nie możemy dolewać wody, gdyż woda zmienia parametry płynu. Z tego samego powodu nie możemy także mieszać płynów o różnych parametrach. Mieszanka będzie miała wyższą temperaturę zamarzania, przez co w czasie dużych mrozów płyn może zamarznąć. Na rynku dostępne są także koncentraty, które mają właściwości takie jak płyny, ale należy je rozcieńczyć wodą destylowaną w stosunku 1:1. Zbyt duża ilość wody za mocno rozcieńczy płyn, za mała zaś, choć obniży temperaturę krystalizacji, sprawi że płyn będzie za gęsty, przez co będzie odprowadzał mniej ciepła. W przypadku zarówno koncentratu, jak i gotowego płynu, wymiana jest zalecana co 2-3 lata. Dokładny okres ważności płynu powinien być podany na etykiecie.
REKLAMA
REKLAMA