REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniluk
Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju Fot. Fotolia
Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy kierowca prędzej czy później musi wymienić olej silnikowy oraz jego filtr. Nie jest to skomplikowane, więc możemy zaoszczędzić na warsztacie oraz lepiej poznać swój samochód. Oto jak wymienić olej silnikowy i filtr oleju,

Jeżeli chcemy samemu dokonać wymiany, niezbędne będą kanał lub podnośnik. Niestety, lewarek, będący wyposażeniem każdego samochodu, nie wchodzi w grę, ponieważ auto musi stać poziomo. Poza tym, potrzebne będą:

REKLAMA

REKLAMA

  • olej, ilość w zależności od marki samochodu i typu silnika, najlepiej sprawdzić w książce serwisowej,
  • nowy filtr oleju (kupujemy w sklepie kierując się najlepiej oznaczeniem silnika),
  • klucze płaskie lub nasadowe (do odkręcenia korka spustowego),
  • klucz do filtra oleju (dostępny we właściwie każdym sklepie,
  • miska lub wiadro na zużyty olej,
  • szmatka do wytarcia oleju,
  • nowy korek spustowy w misce oleju (w ostateczności można wymienić samą tylko uszczelkę, zwykle jest miedziana).

Zobacz również: Jak wymienić filtry paliwa i powietrza?

Najpierw rozgrzewamy silnik, tak aby wskazówka temperatury silnika tylko ruszyła się z miejsca. Rozrzedzi to olej który w ten sposób łatwiej spłynie z silnika, a przy okazji nie będzie zbyt gorący. Potem należy otworzyć maskę silnika i odkręcić korek wlewu oleju (jego lokalizację możemy sprawdzić w instrukcji obsługi, zwykle jest on umieszczony na górze silnika) oraz wyjąć bagnet (wchodzi on zwykle w bok bloku silnika, dokładne jego umiejscowienie również znajduje się w instrukcji obsługi). Na bagnecie osadza się stary olej, warto więc go wyjąć i go wyczyścić, mimo że, większość mechaników tego nie robi. Oba elementy wycieramy i odkładamy w suche miejsce. Jeżeli korzystamy z podnośnika, podnosimy auto, gdy dysponujemy kanałem, po prostu wchodzimy pod samochód.

Najpierw podstawiamy pojemnik na zużyty olej tak, aby nad nim znajdowała się zarówno śruba spustowa, ulokowana w najniższym punkcie miski olejowej, znajdującej się bezpośrednio pod silnikiem oraz filtr oleju. Sam filtr wygląda jak puszka i jest zwykle przykręcony do boku silnika. Kluczem odkręcamy śrubę, a do filtra potrzebny będzie specjalny klucz z gumowym paskiem, którym „łapiemy” puszkę i wykręcamy ją. Taki klucz można kupić w każdym sklepie motoryzacyjnym, występują także wersje z łańcuchem zamiast paska. Czekamy, aż wycieknie cały olej. Czasami może to trwać ponad pół godziny, ale należy czekać do ostatniej kropli, ponieważ to właśnie na końcu wycieka najbardziej zanieczyszczony płyn. 

REKLAMA

Trzeba pamiętać, że w czasie wyciekania oleju nie należy uruchamiać silnika (krążą opinie, że po włączeniu silnika olej nagrzeje się i szybciej wycieknie - owszem, to prawda, ale wtedy też silnik pracuje „na sucho”, co szybko skończy się zatarciem). Przed wymianą można uruchomić na chwilę silnik, co nieco rozgrzeje i rozrzedzi olej, ale odpalenie silnika w czasie wymiany jest kategorycznie zabronione. Należy jednak uważać, aby nie rozgrzać go za bardzo, gdyż grozi to oparzeniami w czasie spuszczania. Gdy cały olej wycieknie, wszystkie elementy ubrudzone olejem wycieramy szmatką i zakręcamy śrubę spustową w misce. Zaleca się również wymianę śruby spustowej lub samej miedzianej podkładki pod śrubą. Wiąże się to z niewielkimi kosztami, a da nam to gwarancję, że nowy olej nie będzie wyciekał. Gumową uszczelkę w nowym filtrze smarujemy niewielką ilością oleju. Sam filtr musimy wkręcić z wyczuciem, najlepiej ręką, tak aby nie uszkodzić uszczelki. Uszczelkę na filtrze też dobrze jest posmarować cienką warstwą świeżego oleju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak zlokalizować wyciek płynu z układu chłodzenia?

Pozostało nam jedynie wlać nowy olej. Oczywiście trzeba pamiętać o odpowiednim doborze oleju - najlepiej wlać olej zalecany przez producenta samochodu. Wlewamy tyle oleju, ile podaje producent. Rowki na bagnecie oznaczają minimalny (dolny rowek) i maksymalny (górny rowek) poziom oleju. Sprawdzamy poziom i jeżeli olej nie jest w połowie odległości między rowkami, dolewamy jeszcze trochę i ponownie dokonujemy pomiaru (przed każdym sprawdzeniem należy przetrzeć bagnet szmatką). Gdy poziom oleju będzie mniej więcej w połowie między poziomami MIN/MAX, zakręcamy korek. Następnie możemy odpalić silnik na 1-2 minuty (na luzie, bez gazowania), i ponownie sprawdzamy poziom oleju. Zazwyczaj będzie on trochę niższy, niż przed odpalaniem silnika, dlatego możemy dolać jeszcze trochę oleju. Musimy pamiętać o tym, że nie wolno nam nalać za dużo - jazda z za dużą ilością oleju może skończyć się uszkodzeniem silnika. Pamiętajmy również o zakazie wylewania zużytego oleju. Taki olej należy zawieźć do odpowiedniego warsztatu samochodowego lub punktu utylizacji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA