REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto kupić droższe świece irydowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy warto zainwestować w droższe świece? Fot. Fotolia
Czy warto zainwestować w droższe świece? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Świece zapłonowe mogą mieć elektrodę wykonaną z różnych materiałów. Najtańsze są świece z centralną elektrodą miedzianą lub niklowo-kadmową (Ni-Cd). Droższe są te z platynową lub irydową elektrodą. Czy warto w takie irydowe świece zainwestować?

Wymieniając świece zapłonowe trzeba pamiętać, że producenci nie dają nam dużego wyboru. Nie narzucają przy tym konkretnego producenta, ale konkretny typ świecy – z określonymi właściwościami.

REKLAMA

Zobacz też: Elastyczność silnika: co to oznacza?

Chodzi przy tym nie tylko o średnicę i długość gwintu, ale również o „ciepłotę świecy”. Ta wartość określa zdolność świecy zapłonowej do odprowadzania ciepła. Ciepłota świecy warunkuje również temperaturę w komorze spalania, a ta może wynosić od zaledwie 500 do nawet 850 stopni Celsjusza. Generalnie im świeca zimniejsza, tym lepiej wytrzymuje długotrwałe działanie silnika na wysokich obrotach. Gorące świece lepiej natomiast radzą sobie z warunkami miejskimi – stałym odpalaniem i gaszeniem silnika.

Co daje świeca platynowa?

Podstawową zaletą świecy platynowej – z elektrodą centralną pokrytą platyną – jest jej dłuższa trwałość od zwykłej niklowej lub chromowej. Takie świece wytrzymują bez najmniejszego problemy przebiegi rzędu 35-45 tysięcy kilometrów (wymianę konwencjonalnych świec zaleca się co 10-15 tysięcy km.)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Audi A6 C4: wymiana termostatu w silniku 2.8 V6

Świece platynowe mają przy tym bardzo podobne właściwości oddawania, czy też zatrzymywania, ciepła jak konwencjonalne. Można je zatem zamontować w większości silników, nawet w tych najstarszych, gdzie temperatura w komorach spalania jest niska.

Wady? W porównaniu do najtańszych świec konwencjonalnych, świece platynowe są przynajmniej o połowę droższe.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Co daje świeca irydowa?

REKLAMA

Świeca irydowa, z elektrodą zrobioną z irydu, jest jeszcze bardziej trwała i to mimo wyraźnie subtelniejszej budowy. Mogą one wytrzymać przebiegi rzędu 80-130 tysięcy kilometrów. Są przy tym bezobsługowe. Przy przeglądach olejowych nie trzeba ich wykręcać, czyścić, sprawdzać przerw pomiędzy centralną elektrodą a bocznymi elektrodami.

To ważne np. w przypadku delikatnych aluminiowych głowic z krótkim gwintem na świece. W takich konstrukcjach częste wkręcanie i wykręcanie świec może wyrobić gwint. A gdy gwint nie jest szczelny, spada kompresja w cylindrze...

Zobacz też: Jak działa hybrydowa świeca zapłonowa

Wady? Świece irydowe nie nadają się do każdego silnika i chodzi zarówno o konstrukcję silnika, jak i o warunki w jakich motor jest eksploatowany. Do tego dochodzi jeszcze ich wysoka cena.

Irydowe elektrody oddają mniej ciepła iskry oraz mniej temperatury zapalonej mieszanki. Stosowanie świec irydowych odpada zatem w silnikach, gdzie maksymalna temperatura w komorze nie powinna być wyższa niż 650 stopni Celsjusza. Tak jest we wszystkich silnikach przystosowanych do zasilanych jedynie etyliną (benzyną ołowiową).

Świece irydowe nie są też zalecane na zimę. Przy temperaturach ujemnych, gdy silnik dostaje bogatą mieszankę, dużo łatwiej je zalać. To natomiast może prowadzić do problemów z rozruchem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA