Czy warto kupić droższe świece irydowe?
REKLAMA
REKLAMA
Wymieniając świece zapłonowe trzeba pamiętać, że producenci nie dają nam dużego wyboru. Nie narzucają przy tym konkretnego producenta, ale konkretny typ świecy – z określonymi właściwościami.
REKLAMA
Zobacz też: Elastyczność silnika: co to oznacza?
Chodzi przy tym nie tylko o średnicę i długość gwintu, ale również o „ciepłotę świecy”. Ta wartość określa zdolność świecy zapłonowej do odprowadzania ciepła. Ciepłota świecy warunkuje również temperaturę w komorze spalania, a ta może wynosić od zaledwie 500 do nawet 850 stopni Celsjusza. Generalnie im świeca zimniejsza, tym lepiej wytrzymuje długotrwałe działanie silnika na wysokich obrotach. Gorące świece lepiej natomiast radzą sobie z warunkami miejskimi – stałym odpalaniem i gaszeniem silnika.
Co daje świeca platynowa?
Podstawową zaletą świecy platynowej – z elektrodą centralną pokrytą platyną – jest jej dłuższa trwałość od zwykłej niklowej lub chromowej. Takie świece wytrzymują bez najmniejszego problemy przebiegi rzędu 35-45 tysięcy kilometrów (wymianę konwencjonalnych świec zaleca się co 10-15 tysięcy km.)
Zobacz też: Audi A6 C4: wymiana termostatu w silniku 2.8 V6
Świece platynowe mają przy tym bardzo podobne właściwości oddawania, czy też zatrzymywania, ciepła jak konwencjonalne. Można je zatem zamontować w większości silników, nawet w tych najstarszych, gdzie temperatura w komorach spalania jest niska.
Wady? W porównaniu do najtańszych świec konwencjonalnych, świece platynowe są przynajmniej o połowę droższe.
Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014
Co daje świeca irydowa?
REKLAMA
Świeca irydowa, z elektrodą zrobioną z irydu, jest jeszcze bardziej trwała i to mimo wyraźnie subtelniejszej budowy. Mogą one wytrzymać przebiegi rzędu 80-130 tysięcy kilometrów. Są przy tym bezobsługowe. Przy przeglądach olejowych nie trzeba ich wykręcać, czyścić, sprawdzać przerw pomiędzy centralną elektrodą a bocznymi elektrodami.
To ważne np. w przypadku delikatnych aluminiowych głowic z krótkim gwintem na świece. W takich konstrukcjach częste wkręcanie i wykręcanie świec może wyrobić gwint. A gdy gwint nie jest szczelny, spada kompresja w cylindrze...
Zobacz też: Jak działa hybrydowa świeca zapłonowa
Wady? Świece irydowe nie nadają się do każdego silnika i chodzi zarówno o konstrukcję silnika, jak i o warunki w jakich motor jest eksploatowany. Do tego dochodzi jeszcze ich wysoka cena.
Irydowe elektrody oddają mniej ciepła iskry oraz mniej temperatury zapalonej mieszanki. Stosowanie świec irydowych odpada zatem w silnikach, gdzie maksymalna temperatura w komorze nie powinna być wyższa niż 650 stopni Celsjusza. Tak jest we wszystkich silnikach przystosowanych do zasilanych jedynie etyliną (benzyną ołowiową).
Świece irydowe nie są też zalecane na zimę. Przy temperaturach ujemnych, gdy silnik dostaje bogatą mieszankę, dużo łatwiej je zalać. To natomiast może prowadzić do problemów z rozruchem.
REKLAMA
REKLAMA