REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego psuje się koło dwumasowe?

W nowoczesnych dieslach często spotyka się dwumasowe koła zamachowe Fot. newsspress
W nowoczesnych dieslach często spotyka się dwumasowe koła zamachowe Fot. newsspress

REKLAMA

REKLAMA

Awarie koła dwumasowego to częsta i kosztowna przypadłość współczesnych diesli. Po części to wina niedoskonałości konstrukcji „dwumasówki”, ale żywotność koła dwumasowego można też skrócić złą techniką jazdy. Dlaczego psuje się kolo dwumasowe, jak można zapobiec awarii?

Po co jest koło dwumasowe w silniku?

W nowoczesnych dieslach nie ma problemu z szarpaniem pracy. Równomiernie rozłożone cykle zapłonowe mieszanki w poszczególnych cylindrach umożliwiają pracę takiego silnik właściwie bez koła zamachowego, lub z bardzo zredukowanym kołem. Jest jednak pewne "ale"... Wibracje.

REKLAMA

Polecamy: Podatki 2015 - komplet

Redukcja masy koła zamachowego prowadzi do dużych wibracji na małych obrotach silnika. Wibracje te przenoszą się na skrzynię biegów i powodują jej przyspieszone zużycie. Ponadto, silnik ze zbyt lekkim kołem zamachowym może się zatrzymywać przy szybszym puszczeniu sprzęgła, aby zapobiec tym zjawiskom stosuje się koło zamachowe dwumasowe.

Zobacz też: Czy warto kupować części regenerowane?

Dwie masy i duże wydatki...

Koło dwumasowe, jak sama nazwa wskazuje, składa się z dwóch lekkich kół zamachowych połączonych tłumikiem drgań skrętnych. Dwie tarcze mogą się skręcać między sobą nawet o 80 stopni.

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Dzięki zastosowaniu dwumasowego koła zamachowego zmniejszają się drgania na małych obrotach silnika, zostaje również zmniejszone szarpnięcie w momencie załączania sprzęgła. Ponadto, koło dwumasowe ze względu na niską masę pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa – nawet o 5%. Duży tłumik drgań, zamiast sprężyn na sprzęgle, wydłuża natomiast czas życia skrzyni biegów i synchronizatorów.

Zobacz też: Łańcuch i pasek rozrządu. Jak to działa?

Wszystko byłoby wspaniale gdyby nie to, że koło dwumasowe jest trzykrotnie droższe od tradycyjnego. A skoro przejmuje ono część zadań sprzęgła, to się i zużywa. Awarie zdarzają się już przy przebiegach poniżej 50 tysięcy km! Samo koło jest nienaprawialne i potrafi kosztować nawet 7 tysięcy złotych, do tego sprzęgło i robocizna... W sumie naprawa może kosztować ponad 10 tysięcy złotych!

Gdzie tkwi błąd?

Niedoskonałość konstrukcji i materiałów w kołach dwumasowych to jedno, ale bardzo szybkie zużycie tłumika drgań ma również związek z techniką jazdy.

Nowoczesne diesle maja potężny płasko rozłożony moment obrotowy. To właśnie ta ich cecha jest przekleństwem sprzęgła i „dwumasówki”. Odrobinę za głęboki ruch stopą, za wysokie obroty przy ruszaniu i tłumik drgań działa pod maksymalnym obciążeniem... Takich cykli jest on w stanie wytrzymać nawet kilkaset tysięcy, ale w warunkach miejskich to wciąż za mało.

Zobacz też: Jak działa przepływomierz?

Co robić, żeby oszczędzać koło dwumasowe? Po pierwsze, nie należy ruszać z piskiem opon, szkodliwe są również gwałtowne redukcje biegów i „strzały ze sprzęgła”. Technika jazdy „oszczędnościowej” polega również na bardzo płynnym posługiwaniu się samym gazem i utrzymywaniu obrotów silnika w przedziale od 2000 do 2200.

Pamiętajmy też, że koło dwumasowe zużywa się równomiernie do obciążenia jednostki napędowej. Bardzo forsujące dla tego elementu jest np. holowanie cięższych przyczep...

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile czasu można przechowywać paliwo?

    Zakupowy szał na stacjach paliwowych trwa. Kierowcy leją tańszy olej napędowy i benzynę do kanistrów i baniek. Czy wiedzą jednak ile czasu można przechowywać paliwo w takich pojemnikach? I w jakich warunkach należy to zrobić, aby nie łamać przepisów?

    Kierowca dostał mandat przed 17 września. Zapłacił go po 17 września. Przedawnienie punktów po roku czy dwóch?

    Kierowcy mają wątpliwości dotyczące zastosowania przepisów skracających okres przedawnienia punktów karnych do roku. Wątpliwości te postanowiłem zatem rozwiać. Sytuacja modelowa na dziś brzmi: kierowca dostał mandat przed 17 września, ale zapłacił go po 17 września. Co z punktami i ich przedawnieniem? Jaki termin go obowiązuje?

    Więzienie za tablice rejestracyjne. Nowe przepisy już obowiązują w Polsce

    Legislatorzy nie chcieli bawić się w półśrodki. Osoba, która będzie majstrować przy tablicach rejestracyjnych, może na 5 lat trafić do więzienia. Co jednak to majstrowanie oznacza w praktyce? Sprawdziliśmy to.

    Koniec używanych instalacji LPG? A to dopiero początek nowelizacji

    Rządzący przygotowali kolejną zmianę dla aut z LPG. Od teraz będą musiały być wyposażane w dodatkową tabliczkę. Kogo dotyczy ten wymóg? I kiedy wejdzie w życie? Poszukajcie odpowiedzi w naszym materiale.

    REKLAMA

    PKN ORLEN nie narusza prawa niskimi cenami? Bezpodstawne oskarżenia? [Wybory 2023]

    Są trzy wytłumaczenia dlaczego PKN Orlen sprzedaje paliwa jakby ropa kosztowała 50 dolarów za baryłkę. A jest po 94 dolary. Nie każde postępowanie zarządu spółki wiąże się z odpowiedzialnością prawną.

    Sztuczna inteligencja w samochodzie. Auta już są inteligentne, a ich IQ rośnie!

    Sztuczna inteligencja w samochodzie ma znaczenie nie tylko dla kierowców. To kluczowy trend rynkowy! Już dziś jedna piąta środków wydawanych na prace nad AI, trafiają właśnie do sektora moto. To potężny potencjał. Warto jednak zastanowić się nad tym, co może właściwie oznaczać dla właścicieli aut.

    Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

    Usługa "Historia pojazdu" jest niezwykle popularna. Korzysta z niej nawet 27 mln osób miesięcznie. Teraz liczba ta może się zwiększyć. Bo usługa pojawiła się w rządowej aplikacji mObywatel. Rozporządzenie w tej sprawie już działa.

    Czym kierują się Polacy podczas zakupu używanego auta?

    Przy wyborze auta z rynku wtórnego Polacy kierują się przede wszystkim ceną. Tuż za nią, z niemal identyczną liczbą wskazań, plasują się: rocznik oraz przebieg. Nabywcy chcą także znać historię serwisową i wypadkową pojazdu - wynika z badań serwisu autobaza.pl. Co jeszcze wpływa na motoryzacyjne wybory i w jaki sposób świadczy to o świadomości kupujących? Analizują eksperci autobaza.pl.

    REKLAMA

    Fałszywy mandat od straży miejskiej. Nowy sposób złodziei w Warszawie

    Wezwanie od straży miejskiej wygląda łudząco realistycznie. Prawdziwe jednak nie jest. Fakt, że dokument sporządzili oszuści, a nie strażnicy miejscy, zdradza kilka rzucających się w oczy detali. Sprawdź, na co zwrócić uwagę i jak nie dać się oszukać.

    Wracają kontrole na granicy ze Słowacją. Czy twoje auto też skontrolują?

    Na granicy między Polską a Słowacją ponownie pojawią się strażnicy graniczni. Ci nie będą obserwować ruchu, a zatrzymywać pojazdy i je kontrolować. Na jakich autach się skupią i co ma na celu przywrócenie kontroli granicznych? O tym w tym materiale.

    REKLAMA