REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego psuje się koło dwumasowe?

Subskrybuj nas na Youtube
W nowoczesnych dieslach często spotyka się dwumasowe koła zamachowe Fot. newsspress
W nowoczesnych dieslach często spotyka się dwumasowe koła zamachowe Fot. newsspress

REKLAMA

REKLAMA

Awarie koła dwumasowego to częsta i kosztowna przypadłość współczesnych diesli. Po części to wina niedoskonałości konstrukcji „dwumasówki”, ale żywotność koła dwumasowego można też skrócić złą techniką jazdy. Dlaczego psuje się kolo dwumasowe, jak można zapobiec awarii?

Po co jest koło dwumasowe w silniku?

W nowoczesnych dieslach nie ma problemu z szarpaniem pracy. Równomiernie rozłożone cykle zapłonowe mieszanki w poszczególnych cylindrach umożliwiają pracę takiego silnik właściwie bez koła zamachowego, lub z bardzo zredukowanym kołem. Jest jednak pewne "ale"... Wibracje.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Podatki 2015 - komplet

Redukcja masy koła zamachowego prowadzi do dużych wibracji na małych obrotach silnika. Wibracje te przenoszą się na skrzynię biegów i powodują jej przyspieszone zużycie. Ponadto, silnik ze zbyt lekkim kołem zamachowym może się zatrzymywać przy szybszym puszczeniu sprzęgła, aby zapobiec tym zjawiskom stosuje się koło zamachowe dwumasowe.

Zobacz też: Czy warto kupować części regenerowane?

REKLAMA

Dwie masy i duże wydatki...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koło dwumasowe, jak sama nazwa wskazuje, składa się z dwóch lekkich kół zamachowych połączonych tłumikiem drgań skrętnych. Dwie tarcze mogą się skręcać między sobą nawet o 80 stopni.

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Dzięki zastosowaniu dwumasowego koła zamachowego zmniejszają się drgania na małych obrotach silnika, zostaje również zmniejszone szarpnięcie w momencie załączania sprzęgła. Ponadto, koło dwumasowe ze względu na niską masę pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa – nawet o 5%. Duży tłumik drgań, zamiast sprężyn na sprzęgle, wydłuża natomiast czas życia skrzyni biegów i synchronizatorów.

Zobacz też: Łańcuch i pasek rozrządu. Jak to działa?

Wszystko byłoby wspaniale gdyby nie to, że koło dwumasowe jest trzykrotnie droższe od tradycyjnego. A skoro przejmuje ono część zadań sprzęgła, to się i zużywa. Awarie zdarzają się już przy przebiegach poniżej 50 tysięcy km! Samo koło jest nienaprawialne i potrafi kosztować nawet 7 tysięcy złotych, do tego sprzęgło i robocizna... W sumie naprawa może kosztować ponad 10 tysięcy złotych!

Gdzie tkwi błąd?

Niedoskonałość konstrukcji i materiałów w kołach dwumasowych to jedno, ale bardzo szybkie zużycie tłumika drgań ma również związek z techniką jazdy.

Nowoczesne diesle maja potężny płasko rozłożony moment obrotowy. To właśnie ta ich cecha jest przekleństwem sprzęgła i „dwumasówki”. Odrobinę za głęboki ruch stopą, za wysokie obroty przy ruszaniu i tłumik drgań działa pod maksymalnym obciążeniem... Takich cykli jest on w stanie wytrzymać nawet kilkaset tysięcy, ale w warunkach miejskich to wciąż za mało.

Zobacz też: Jak działa przepływomierz?

Co robić, żeby oszczędzać koło dwumasowe? Po pierwsze, nie należy ruszać z piskiem opon, szkodliwe są również gwałtowne redukcje biegów i „strzały ze sprzęgła”. Technika jazdy „oszczędnościowej” polega również na bardzo płynnym posługiwaniu się samym gazem i utrzymywaniu obrotów silnika w przedziale od 2000 do 2200.

Pamiętajmy też, że koło dwumasowe zużywa się równomiernie do obciążenia jednostki napędowej. Bardzo forsujące dla tego elementu jest np. holowanie cięższych przyczep...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA