REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego psuje się koło dwumasowe?

W nowoczesnych dieslach często spotyka się dwumasowe koła zamachowe Fot. newsspress
W nowoczesnych dieslach często spotyka się dwumasowe koła zamachowe Fot. newsspress

REKLAMA

REKLAMA

Awarie koła dwumasowego to częsta i kosztowna przypadłość współczesnych diesli. Po części to wina niedoskonałości konstrukcji „dwumasówki”, ale żywotność koła dwumasowego można też skrócić złą techniką jazdy. Dlaczego psuje się kolo dwumasowe, jak można zapobiec awarii?

Po co jest koło dwumasowe w silniku?

W nowoczesnych dieslach nie ma problemu z szarpaniem pracy. Równomiernie rozłożone cykle zapłonowe mieszanki w poszczególnych cylindrach umożliwiają pracę takiego silnik właściwie bez koła zamachowego, lub z bardzo zredukowanym kołem. Jest jednak pewne "ale"... Wibracje.

REKLAMA

Polecamy: Podatki 2015 - komplet

Redukcja masy koła zamachowego prowadzi do dużych wibracji na małych obrotach silnika. Wibracje te przenoszą się na skrzynię biegów i powodują jej przyspieszone zużycie. Ponadto, silnik ze zbyt lekkim kołem zamachowym może się zatrzymywać przy szybszym puszczeniu sprzęgła, aby zapobiec tym zjawiskom stosuje się koło zamachowe dwumasowe.

Zobacz też: Czy warto kupować części regenerowane?

Dwie masy i duże wydatki...

Koło dwumasowe, jak sama nazwa wskazuje, składa się z dwóch lekkich kół zamachowych połączonych tłumikiem drgań skrętnych. Dwie tarcze mogą się skręcać między sobą nawet o 80 stopni.

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Dzięki zastosowaniu dwumasowego koła zamachowego zmniejszają się drgania na małych obrotach silnika, zostaje również zmniejszone szarpnięcie w momencie załączania sprzęgła. Ponadto, koło dwumasowe ze względu na niską masę pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa – nawet o 5%. Duży tłumik drgań, zamiast sprężyn na sprzęgle, wydłuża natomiast czas życia skrzyni biegów i synchronizatorów.

Zobacz też: Łańcuch i pasek rozrządu. Jak to działa?

Wszystko byłoby wspaniale gdyby nie to, że koło dwumasowe jest trzykrotnie droższe od tradycyjnego. A skoro przejmuje ono część zadań sprzęgła, to się i zużywa. Awarie zdarzają się już przy przebiegach poniżej 50 tysięcy km! Samo koło jest nienaprawialne i potrafi kosztować nawet 7 tysięcy złotych, do tego sprzęgło i robocizna... W sumie naprawa może kosztować ponad 10 tysięcy złotych!

Gdzie tkwi błąd?

Niedoskonałość konstrukcji i materiałów w kołach dwumasowych to jedno, ale bardzo szybkie zużycie tłumika drgań ma również związek z techniką jazdy.

Nowoczesne diesle maja potężny płasko rozłożony moment obrotowy. To właśnie ta ich cecha jest przekleństwem sprzęgła i „dwumasówki”. Odrobinę za głęboki ruch stopą, za wysokie obroty przy ruszaniu i tłumik drgań działa pod maksymalnym obciążeniem... Takich cykli jest on w stanie wytrzymać nawet kilkaset tysięcy, ale w warunkach miejskich to wciąż za mało.

Zobacz też: Jak działa przepływomierz?

Co robić, żeby oszczędzać koło dwumasowe? Po pierwsze, nie należy ruszać z piskiem opon, szkodliwe są również gwałtowne redukcje biegów i „strzały ze sprzęgła”. Technika jazdy „oszczędnościowej” polega również na bardzo płynnym posługiwaniu się samym gazem i utrzymywaniu obrotów silnika w przedziale od 2000 do 2200.

Pamiętajmy też, że koło dwumasowe zużywa się równomiernie do obciążenia jednostki napędowej. Bardzo forsujące dla tego elementu jest np. holowanie cięższych przyczep...

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA