REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Silnik Toyoty D-4D montowany w modelach Corolla, Auris, Avensis, RAV-4, Verso. fot. newspress
Silnik Toyoty D-4D montowany w modelach Corolla, Auris, Avensis, RAV-4, Verso. fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesne silnika diesla z układem common-rail mają dobre osiągi i potrafią być oszczędne. Wiadomo jednak, że nie ma rzeczy idealnych, a wszystko musi być obwarowane jakimiś warunkami. Czego możemy się spodziewać po silniku Toyoty 2.0 D-4D produkowanym w Jelczu?

Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Oznaczenie D4D jest używane przy dieslowskich silnikach Toyoty, zasilanych układem wtryskowym typu common-rail. Tego skrótu Toyota użyła po raz pierwszy w 1999 roku.  Na debiut swojego nowego motoru, marka wybrała model Avensis. Wówczas był to silnik o pojemności  2 litrów i moc 110 KM. Niedługo potem Toyota zaprezentowała wersję 90 – konną. Silnik ten montowano do 2004, kiedy to, w myśl down-sizingu, zastąpiono go nowym dieslem 1.4 D-4D o tej samej mocy.  Pierwszy silnik także doczekał się następcy, tym razem o mocy 116 KM. Przełom nastąpił w roku 2006, gdy zaprezentowano nowego ‘ropniaka’ 2.0 D-4D o mocy 126 koni. Motor ten do dziś montowany jest w modelach Auris i Verso.

REKLAMA

Zobacz też: Jak eksploatować i dbać o silnik 1.9 TDI?

Choć silniki D-4D, w momencie swojego debiutu, uznawane były za nowoczesne i dynamiczne jednostki. Nie oznacza to jednak, że są wolne od wad. Najpoważniejszą wadą silników 2.0 D4-D  jest niezbyt trwały układ wtryskowy, którego szwank sygnalizuję chociażby problem z rozruchem. Element ten dla Toyoty dostarcza firma Denso. Nowy układ kosztuję zaś około 10 tysięcy złotych, a jego żywotność waha się pomiędzy 150 a 300 tys. km. Oczywiście istnieje możliwość kupna używanych (ok. 600 zł za sztukę) lub regeneracji.  Jednakże ciężko jest przywrócić wtryski do stanu używalności, ponieważ ich dostawca, praktycznie nie dostarcza potrzebnych części.

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Następną bolączką silnika 2.0 D-4D jest nietrwałe koło dwumasowe. Dotyczy ono jedynie największych modeli, takich jak Avensis czy RAV4. Objawami awarii koła dwumasowego są: drgania silnika, hałas z okolicy sprzęgła i problemy z włączaniem biegów.  Inaczej niż w przypadku wtrysków, tutaj możemy liczyć i na niższe ceny i na zamienniki. Wraz ze sprzęgłem, koszt wymiany będzie oscylować wokół 2,5 tys. złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet Podatki - Prawo Pracy i ZUS

REKLAMA

Awarie tyczą się również turbosprężarek, zwłaszcza w modelach RAV4 i Verso. Dzieje się tak z racji, że modele te mają innego typu turbosprężarki, niż reszta modeli. Występują w nich problemy z zużyciem wirnika i rozszczelnieniem. Naprawa kosztuje około 2 tys. złotych, ale wymaga wiedzy i fachowości.

W nowszych silnikach, użyto aluminiowego bloku, zamiast żeliwnego, natomiast do napędzania wałków rozrządu zastosowano łańcuch, nie pasek. W tej wersji, zdarzają się uszkodzenia uszczelki pod głowicą, oraz przekroczenie normy zużycie oleje silnikowego.

W nowszej wersji silnika 1AD-FTV (126 KM) stosuję się system D-CAT . Działa on w oparciu o nowoczesny katalizator, mający na celu redukcję cząsteczek stałych oraz tlenków azotu, najbardziej szkodliwych substancji, jeśli chodzi o spaliny silników Diesla. Od system innych firm, odróżnia go dodatkowy wtryskiwacz, którego celem jest pomoc w wypalaniu cząstek stałych.  Niestety, ochrona środowiska kosztuje, i samochód z tym systemem spala więcej paliwa. Sam filtr, wymienia się po 150-200 tys. km.

Zobacz też: Elastyczność silnika: co to oznacza?

Orientacyjne ceny części (w złotych)

                                               ASO                                      Zamienniki

Filtr oleju                                 89                                          22

Filtr powietrza                         105                                        51

Świecia żarowa                       125                                        od 38

Wtryskiwacz                          2550                                      brak

Pompa wys. ciśnienia             6516                                      brak

Czujnik ciśnienia paliwa           2664                                     brak

Turbosprężarka                      7987                                      od 2450

Przepływomierz                     744                                        brak

Regulator napięcia                 730                                        od 287

Termostat                              161                                        od 65

Polecamy: Samochód w firmie

Czynności obsługowe:

Wymiana oleju: co 15 tys. km

Wymiana filtra cząsteczek stałych: nie wymaga

Wymiana filtra powietrza: co 60 tys. km

Wymiana filtra paliwa: co co 60 tys. km

Sprawdzenie stanu paska osprzętu: co 30 tys. km

Wymiana płynu w układzie chłodzenia: co 150 tys. km (nie rzadziej niż 5 lat)

Zobacz też: Kompendium: silniki Ford 2.0 TDDi/TDCi. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Silnik 2.0 D-4D charakteryzuje się dobrą dynamiką i oszczędnością.  Dużym minusem są jednak usterki, a zwłaszcza drogi układ wtryskowy. Jak wspomnieliśmy, do tego motoru nie ma tanich wtryskiwaczy, a komplet nowych może kosztować prawie tyle, ile warte jest auto. Kupując auto z silnikiem 2.0 D-4D z początkowych lat produkcji , musimy się liczyć z tym, że prędzej czy później, będziemy musieli wymienić wtryski.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

REKLAMA

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

REKLAMA