REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Silnik Toyoty D-4D montowany w modelach Corolla, Auris, Avensis, RAV-4, Verso. fot. newspress
Silnik Toyoty D-4D montowany w modelach Corolla, Auris, Avensis, RAV-4, Verso. fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesne silnika diesla z układem common-rail mają dobre osiągi i potrafią być oszczędne. Wiadomo jednak, że nie ma rzeczy idealnych, a wszystko musi być obwarowane jakimiś warunkami. Czego możemy się spodziewać po silniku Toyoty 2.0 D-4D produkowanym w Jelczu?

Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Oznaczenie D4D jest używane przy dieslowskich silnikach Toyoty, zasilanych układem wtryskowym typu common-rail. Tego skrótu Toyota użyła po raz pierwszy w 1999 roku.  Na debiut swojego nowego motoru, marka wybrała model Avensis. Wówczas był to silnik o pojemności  2 litrów i moc 110 KM. Niedługo potem Toyota zaprezentowała wersję 90 – konną. Silnik ten montowano do 2004, kiedy to, w myśl down-sizingu, zastąpiono go nowym dieslem 1.4 D-4D o tej samej mocy.  Pierwszy silnik także doczekał się następcy, tym razem o mocy 116 KM. Przełom nastąpił w roku 2006, gdy zaprezentowano nowego ‘ropniaka’ 2.0 D-4D o mocy 126 koni. Motor ten do dziś montowany jest w modelach Auris i Verso.

REKLAMA

Zobacz też: Jak eksploatować i dbać o silnik 1.9 TDI?

Choć silniki D-4D, w momencie swojego debiutu, uznawane były za nowoczesne i dynamiczne jednostki. Nie oznacza to jednak, że są wolne od wad. Najpoważniejszą wadą silników 2.0 D4-D  jest niezbyt trwały układ wtryskowy, którego szwank sygnalizuję chociażby problem z rozruchem. Element ten dla Toyoty dostarcza firma Denso. Nowy układ kosztuję zaś około 10 tysięcy złotych, a jego żywotność waha się pomiędzy 150 a 300 tys. km. Oczywiście istnieje możliwość kupna używanych (ok. 600 zł za sztukę) lub regeneracji.  Jednakże ciężko jest przywrócić wtryski do stanu używalności, ponieważ ich dostawca, praktycznie nie dostarcza potrzebnych części.

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Następną bolączką silnika 2.0 D-4D jest nietrwałe koło dwumasowe. Dotyczy ono jedynie największych modeli, takich jak Avensis czy RAV4. Objawami awarii koła dwumasowego są: drgania silnika, hałas z okolicy sprzęgła i problemy z włączaniem biegów.  Inaczej niż w przypadku wtrysków, tutaj możemy liczyć i na niższe ceny i na zamienniki. Wraz ze sprzęgłem, koszt wymiany będzie oscylować wokół 2,5 tys. złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet Podatki - Prawo Pracy i ZUS

REKLAMA

Awarie tyczą się również turbosprężarek, zwłaszcza w modelach RAV4 i Verso. Dzieje się tak z racji, że modele te mają innego typu turbosprężarki, niż reszta modeli. Występują w nich problemy z zużyciem wirnika i rozszczelnieniem. Naprawa kosztuje około 2 tys. złotych, ale wymaga wiedzy i fachowości.

W nowszych silnikach, użyto aluminiowego bloku, zamiast żeliwnego, natomiast do napędzania wałków rozrządu zastosowano łańcuch, nie pasek. W tej wersji, zdarzają się uszkodzenia uszczelki pod głowicą, oraz przekroczenie normy zużycie oleje silnikowego.

W nowszej wersji silnika 1AD-FTV (126 KM) stosuję się system D-CAT . Działa on w oparciu o nowoczesny katalizator, mający na celu redukcję cząsteczek stałych oraz tlenków azotu, najbardziej szkodliwych substancji, jeśli chodzi o spaliny silników Diesla. Od system innych firm, odróżnia go dodatkowy wtryskiwacz, którego celem jest pomoc w wypalaniu cząstek stałych.  Niestety, ochrona środowiska kosztuje, i samochód z tym systemem spala więcej paliwa. Sam filtr, wymienia się po 150-200 tys. km.

Zobacz też: Elastyczność silnika: co to oznacza?

Orientacyjne ceny części (w złotych)

                                               ASO                                      Zamienniki

Filtr oleju                                 89                                          22

Filtr powietrza                         105                                        51

Świecia żarowa                       125                                        od 38

Wtryskiwacz                          2550                                      brak

Pompa wys. ciśnienia             6516                                      brak

Czujnik ciśnienia paliwa           2664                                     brak

Turbosprężarka                      7987                                      od 2450

Przepływomierz                     744                                        brak

Regulator napięcia                 730                                        od 287

Termostat                              161                                        od 65

Polecamy: Samochód w firmie

Czynności obsługowe:

Wymiana oleju: co 15 tys. km

Wymiana filtra cząsteczek stałych: nie wymaga

Wymiana filtra powietrza: co 60 tys. km

Wymiana filtra paliwa: co co 60 tys. km

Sprawdzenie stanu paska osprzętu: co 30 tys. km

Wymiana płynu w układzie chłodzenia: co 150 tys. km (nie rzadziej niż 5 lat)

Zobacz też: Kompendium: silniki Ford 2.0 TDDi/TDCi. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Silnik 2.0 D-4D charakteryzuje się dobrą dynamiką i oszczędnością.  Dużym minusem są jednak usterki, a zwłaszcza drogi układ wtryskowy. Jak wspomnieliśmy, do tego motoru nie ma tanich wtryskiwaczy, a komplet nowych może kosztować prawie tyle, ile warte jest auto. Kupując auto z silnikiem 2.0 D-4D z początkowych lat produkcji , musimy się liczyć z tym, że prędzej czy później, będziemy musieli wymienić wtryski.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

REKLAMA

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

REKLAMA

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

REKLAMA