REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Piotr Czerniakowski
Silnik Toyoty D-4D montowany w modelach Corolla, Auris, Avensis, RAV-4, Verso. fot. newspress
Silnik Toyoty D-4D montowany w modelach Corolla, Auris, Avensis, RAV-4, Verso. fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesne silnika diesla z układem common-rail mają dobre osiągi i potrafią być oszczędne. Wiadomo jednak, że nie ma rzeczy idealnych, a wszystko musi być obwarowane jakimiś warunkami. Czego możemy się spodziewać po silniku Toyoty 2.0 D-4D produkowanym w Jelczu?

Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Oznaczenie D4D jest używane przy dieslowskich silnikach Toyoty, zasilanych układem wtryskowym typu common-rail. Tego skrótu Toyota użyła po raz pierwszy w 1999 roku.  Na debiut swojego nowego motoru, marka wybrała model Avensis. Wówczas był to silnik o pojemności  2 litrów i moc 110 KM. Niedługo potem Toyota zaprezentowała wersję 90 – konną. Silnik ten montowano do 2004, kiedy to, w myśl down-sizingu, zastąpiono go nowym dieslem 1.4 D-4D o tej samej mocy.  Pierwszy silnik także doczekał się następcy, tym razem o mocy 116 KM. Przełom nastąpił w roku 2006, gdy zaprezentowano nowego ‘ropniaka’ 2.0 D-4D o mocy 126 koni. Motor ten do dziś montowany jest w modelach Auris i Verso.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak eksploatować i dbać o silnik 1.9 TDI?

Choć silniki D-4D, w momencie swojego debiutu, uznawane były za nowoczesne i dynamiczne jednostki. Nie oznacza to jednak, że są wolne od wad. Najpoważniejszą wadą silników 2.0 D4-D  jest niezbyt trwały układ wtryskowy, którego szwank sygnalizuję chociażby problem z rozruchem. Element ten dla Toyoty dostarcza firma Denso. Nowy układ kosztuję zaś około 10 tysięcy złotych, a jego żywotność waha się pomiędzy 150 a 300 tys. km. Oczywiście istnieje możliwość kupna używanych (ok. 600 zł za sztukę) lub regeneracji.  Jednakże ciężko jest przywrócić wtryski do stanu używalności, ponieważ ich dostawca, praktycznie nie dostarcza potrzebnych części.

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

REKLAMA

Następną bolączką silnika 2.0 D-4D jest nietrwałe koło dwumasowe. Dotyczy ono jedynie największych modeli, takich jak Avensis czy RAV4. Objawami awarii koła dwumasowego są: drgania silnika, hałas z okolicy sprzęgła i problemy z włączaniem biegów.  Inaczej niż w przypadku wtrysków, tutaj możemy liczyć i na niższe ceny i na zamienniki. Wraz ze sprzęgłem, koszt wymiany będzie oscylować wokół 2,5 tys. złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet Podatki - Prawo Pracy i ZUS

Awarie tyczą się również turbosprężarek, zwłaszcza w modelach RAV4 i Verso. Dzieje się tak z racji, że modele te mają innego typu turbosprężarki, niż reszta modeli. Występują w nich problemy z zużyciem wirnika i rozszczelnieniem. Naprawa kosztuje około 2 tys. złotych, ale wymaga wiedzy i fachowości.

W nowszych silnikach, użyto aluminiowego bloku, zamiast żeliwnego, natomiast do napędzania wałków rozrządu zastosowano łańcuch, nie pasek. W tej wersji, zdarzają się uszkodzenia uszczelki pod głowicą, oraz przekroczenie normy zużycie oleje silnikowego.

W nowszej wersji silnika 1AD-FTV (126 KM) stosuję się system D-CAT . Działa on w oparciu o nowoczesny katalizator, mający na celu redukcję cząsteczek stałych oraz tlenków azotu, najbardziej szkodliwych substancji, jeśli chodzi o spaliny silników Diesla. Od system innych firm, odróżnia go dodatkowy wtryskiwacz, którego celem jest pomoc w wypalaniu cząstek stałych.  Niestety, ochrona środowiska kosztuje, i samochód z tym systemem spala więcej paliwa. Sam filtr, wymienia się po 150-200 tys. km.

Zobacz też: Elastyczność silnika: co to oznacza?

Orientacyjne ceny części (w złotych)

                                               ASO                                      Zamienniki

Filtr oleju                                 89                                          22

Filtr powietrza                         105                                        51

Świecia żarowa                       125                                        od 38

Wtryskiwacz                          2550                                      brak

Pompa wys. ciśnienia             6516                                      brak

Czujnik ciśnienia paliwa           2664                                     brak

Turbosprężarka                      7987                                      od 2450

Przepływomierz                     744                                        brak

Regulator napięcia                 730                                        od 287

Termostat                              161                                        od 65

Polecamy: Samochód w firmie

Czynności obsługowe:

Wymiana oleju: co 15 tys. km

Wymiana filtra cząsteczek stałych: nie wymaga

Wymiana filtra powietrza: co 60 tys. km

Wymiana filtra paliwa: co co 60 tys. km

Sprawdzenie stanu paska osprzętu: co 30 tys. km

Wymiana płynu w układzie chłodzenia: co 150 tys. km (nie rzadziej niż 5 lat)

Zobacz też: Kompendium: silniki Ford 2.0 TDDi/TDCi. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Silnik 2.0 D-4D charakteryzuje się dobrą dynamiką i oszczędnością.  Dużym minusem są jednak usterki, a zwłaszcza drogi układ wtryskowy. Jak wspomnieliśmy, do tego motoru nie ma tanich wtryskiwaczy, a komplet nowych może kosztować prawie tyle, ile warte jest auto. Kupując auto z silnikiem 2.0 D-4D z początkowych lat produkcji , musimy się liczyć z tym, że prędzej czy później, będziemy musieli wymienić wtryski.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

REKLAMA

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA