REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Piotr Czerniakowski
Silnik Toyoty D-4D montowany w modelach Corolla, Auris, Avensis, RAV-4, Verso. fot. newspress
Silnik Toyoty D-4D montowany w modelach Corolla, Auris, Avensis, RAV-4, Verso. fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesne silnika diesla z układem common-rail mają dobre osiągi i potrafią być oszczędne. Wiadomo jednak, że nie ma rzeczy idealnych, a wszystko musi być obwarowane jakimiś warunkami. Czego możemy się spodziewać po silniku Toyoty 2.0 D-4D produkowanym w Jelczu?

Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Oznaczenie D4D jest używane przy dieslowskich silnikach Toyoty, zasilanych układem wtryskowym typu common-rail. Tego skrótu Toyota użyła po raz pierwszy w 1999 roku.  Na debiut swojego nowego motoru, marka wybrała model Avensis. Wówczas był to silnik o pojemności  2 litrów i moc 110 KM. Niedługo potem Toyota zaprezentowała wersję 90 – konną. Silnik ten montowano do 2004, kiedy to, w myśl down-sizingu, zastąpiono go nowym dieslem 1.4 D-4D o tej samej mocy.  Pierwszy silnik także doczekał się następcy, tym razem o mocy 116 KM. Przełom nastąpił w roku 2006, gdy zaprezentowano nowego ‘ropniaka’ 2.0 D-4D o mocy 126 koni. Motor ten do dziś montowany jest w modelach Auris i Verso.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak eksploatować i dbać o silnik 1.9 TDI?

Choć silniki D-4D, w momencie swojego debiutu, uznawane były za nowoczesne i dynamiczne jednostki. Nie oznacza to jednak, że są wolne od wad. Najpoważniejszą wadą silników 2.0 D4-D  jest niezbyt trwały układ wtryskowy, którego szwank sygnalizuję chociażby problem z rozruchem. Element ten dla Toyoty dostarcza firma Denso. Nowy układ kosztuję zaś około 10 tysięcy złotych, a jego żywotność waha się pomiędzy 150 a 300 tys. km. Oczywiście istnieje możliwość kupna używanych (ok. 600 zł za sztukę) lub regeneracji.  Jednakże ciężko jest przywrócić wtryski do stanu używalności, ponieważ ich dostawca, praktycznie nie dostarcza potrzebnych części.

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

REKLAMA

Następną bolączką silnika 2.0 D-4D jest nietrwałe koło dwumasowe. Dotyczy ono jedynie największych modeli, takich jak Avensis czy RAV4. Objawami awarii koła dwumasowego są: drgania silnika, hałas z okolicy sprzęgła i problemy z włączaniem biegów.  Inaczej niż w przypadku wtrysków, tutaj możemy liczyć i na niższe ceny i na zamienniki. Wraz ze sprzęgłem, koszt wymiany będzie oscylować wokół 2,5 tys. złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet Podatki - Prawo Pracy i ZUS

Awarie tyczą się również turbosprężarek, zwłaszcza w modelach RAV4 i Verso. Dzieje się tak z racji, że modele te mają innego typu turbosprężarki, niż reszta modeli. Występują w nich problemy z zużyciem wirnika i rozszczelnieniem. Naprawa kosztuje około 2 tys. złotych, ale wymaga wiedzy i fachowości.

W nowszych silnikach, użyto aluminiowego bloku, zamiast żeliwnego, natomiast do napędzania wałków rozrządu zastosowano łańcuch, nie pasek. W tej wersji, zdarzają się uszkodzenia uszczelki pod głowicą, oraz przekroczenie normy zużycie oleje silnikowego.

W nowszej wersji silnika 1AD-FTV (126 KM) stosuję się system D-CAT . Działa on w oparciu o nowoczesny katalizator, mający na celu redukcję cząsteczek stałych oraz tlenków azotu, najbardziej szkodliwych substancji, jeśli chodzi o spaliny silników Diesla. Od system innych firm, odróżnia go dodatkowy wtryskiwacz, którego celem jest pomoc w wypalaniu cząstek stałych.  Niestety, ochrona środowiska kosztuje, i samochód z tym systemem spala więcej paliwa. Sam filtr, wymienia się po 150-200 tys. km.

Zobacz też: Elastyczność silnika: co to oznacza?

Orientacyjne ceny części (w złotych)

                                               ASO                                      Zamienniki

Filtr oleju                                 89                                          22

Filtr powietrza                         105                                        51

Świecia żarowa                       125                                        od 38

Wtryskiwacz                          2550                                      brak

Pompa wys. ciśnienia             6516                                      brak

Czujnik ciśnienia paliwa           2664                                     brak

Turbosprężarka                      7987                                      od 2450

Przepływomierz                     744                                        brak

Regulator napięcia                 730                                        od 287

Termostat                              161                                        od 65

Polecamy: Samochód w firmie

Czynności obsługowe:

Wymiana oleju: co 15 tys. km

Wymiana filtra cząsteczek stałych: nie wymaga

Wymiana filtra powietrza: co 60 tys. km

Wymiana filtra paliwa: co co 60 tys. km

Sprawdzenie stanu paska osprzętu: co 30 tys. km

Wymiana płynu w układzie chłodzenia: co 150 tys. km (nie rzadziej niż 5 lat)

Zobacz też: Kompendium: silniki Ford 2.0 TDDi/TDCi. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Silnik 2.0 D-4D charakteryzuje się dobrą dynamiką i oszczędnością.  Dużym minusem są jednak usterki, a zwłaszcza drogi układ wtryskowy. Jak wspomnieliśmy, do tego motoru nie ma tanich wtryskiwaczy, a komplet nowych może kosztować prawie tyle, ile warte jest auto. Kupując auto z silnikiem 2.0 D-4D z początkowych lat produkcji , musimy się liczyć z tym, że prędzej czy później, będziemy musieli wymienić wtryski.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA