REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zapobiegać uszkodzeniom silnika, wywołanym zjawiskami kawitacji w cieczy chłodzącej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak zapobiegać uszkodzeniom silnika, wywołanym zjawiskami kawitacji w cieczy chłodzącej?
Jak zapobiegać uszkodzeniom silnika, wywołanym zjawiskami kawitacji w cieczy chłodzącej?

REKLAMA

REKLAMA

Konstruktorzy silników od wielu dziesięcioleci walczą, z małym skutkiem, z powstawaniem uszkodzeń korpusu silnika i jego cylindrów oraz pompy wodnej w wyniku procesu, zwanego kawitacją. Powodem jest niepełne poznanie zjawiska kawitacji.

W dużym uproszczeniu zjawisko kawitacji towarzyszy gwałtownej, eksplozyjnej zamianie cieczy w gaz. Najczęściej można je obserwować tuż przy skrzydłach śrub statków, okrętów i motorówek. Energia, jaka powstaje w wyniku kawitacji jest tak wielka, że tworząca się mikrofala uderzeniowa jest w stanie wybijać cząsteczki bardzo twardych metali, niszcząc ich powierzchnie. Wszystko to dzieje się w mikroskali, ale skutki są często bardzo dobrze widoczne w postaci głębokich wżerów na powierzchni metalu. Kawitacja zachodzi zawsze tam, gdzie metal wykonuje bardzo szybkie ruchy w cieczy, np. drga w niej. Takie drgania powstają w tulejach cylindrów silnika podczas jego pracy, a gdy są one chłodzone bezpośrednio cieczą, wówczas na ich zewnętrznych powierzchniach powstają coraz głębsze wżery kawitacyjne, mogące doprowadzić do zniszczenia ścian tulei

REKLAMA

Zobacz też: Co zrobić, gdy zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora?

REKLAMA

Co prawda konstruktorzy silników zabiegają usilnie o to, aby wytłumić drgania tulei cylindrów, ale ich wysiłki nie zawsze są zwieńczone sukcesem. Dlatego podczas eksploatacji silników należy dążyć we własnym zakresie do maksymalnego zniwelowania skutków kawitacji. Aby to uzyskać, należy do chłodzenia silnika stosować wyłącznie płyny, zawierające dodatki odgazowujące lub utrudniające powstawanie gazów. Znajdujące się w sprzedaży płyny w większości przypadków zawierają te dodatki, ale ich rozcieńczenie wodą w pewnym stopniu zmniejsza skuteczność ich działania.

Zjawisko kawitacji można w znacznym stopniu ograniczyć przez eksploatowanie silnika we właściwej temperaturze pracy, czyli powyżej 75 stopni Celsjusza. Jest to bardzo ważne, ponieważ najsilniejsze działanie kawitacji zachodzi w temperaturze pomiędzy 50 a 60 stopni Celsjusza. Dlatego tak ważne jest jak najszybsze doprowadzenie silnika do znamionowej temperatury przed poddaniem go pełnemu obciążeniu.

Zobacz też: Jak uruchamiać silnik w czasie dużych upałów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szkodliwe działanie kawitacji można także w pewnym stopniu ograniczyć, dodając do płynu chłodzącego niektóre środki aktywne powierzchniowo oraz w niewielkich ilościach rzadkie oleje, zdolne do wytworzenia z cieczą chłodzącą emulsji. Środki te powinny charakteryzować się znikomą tendencją do tworzenia piany, wówczas ich działanie w połączeniu z olejami będzie o wiele skuteczniejsze.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA