REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zapobiegać uszkodzeniom silnika, wywołanym zjawiskami kawitacji w cieczy chłodzącej?

Jakubowski Ryszard
Jak zapobiegać uszkodzeniom silnika, wywołanym zjawiskami kawitacji w cieczy chłodzącej?
Jak zapobiegać uszkodzeniom silnika, wywołanym zjawiskami kawitacji w cieczy chłodzącej?

REKLAMA

REKLAMA

Konstruktorzy silników od wielu dziesięcioleci walczą, z małym skutkiem, z powstawaniem uszkodzeń korpusu silnika i jego cylindrów oraz pompy wodnej w wyniku procesu, zwanego kawitacją. Powodem jest niepełne poznanie zjawiska kawitacji.

W dużym uproszczeniu zjawisko kawitacji towarzyszy gwałtownej, eksplozyjnej zamianie cieczy w gaz. Najczęściej można je obserwować tuż przy skrzydłach śrub statków, okrętów i motorówek. Energia, jaka powstaje w wyniku kawitacji jest tak wielka, że tworząca się mikrofala uderzeniowa jest w stanie wybijać cząsteczki bardzo twardych metali, niszcząc ich powierzchnie. Wszystko to dzieje się w mikroskali, ale skutki są często bardzo dobrze widoczne w postaci głębokich wżerów na powierzchni metalu. Kawitacja zachodzi zawsze tam, gdzie metal wykonuje bardzo szybkie ruchy w cieczy, np. drga w niej. Takie drgania powstają w tulejach cylindrów silnika podczas jego pracy, a gdy są one chłodzone bezpośrednio cieczą, wówczas na ich zewnętrznych powierzchniach powstają coraz głębsze wżery kawitacyjne, mogące doprowadzić do zniszczenia ścian tulei

REKLAMA

Zobacz też: Co zrobić, gdy zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora?

REKLAMA

Co prawda konstruktorzy silników zabiegają usilnie o to, aby wytłumić drgania tulei cylindrów, ale ich wysiłki nie zawsze są zwieńczone sukcesem. Dlatego podczas eksploatacji silników należy dążyć we własnym zakresie do maksymalnego zniwelowania skutków kawitacji. Aby to uzyskać, należy do chłodzenia silnika stosować wyłącznie płyny, zawierające dodatki odgazowujące lub utrudniające powstawanie gazów. Znajdujące się w sprzedaży płyny w większości przypadków zawierają te dodatki, ale ich rozcieńczenie wodą w pewnym stopniu zmniejsza skuteczność ich działania.

Zjawisko kawitacji można w znacznym stopniu ograniczyć przez eksploatowanie silnika we właściwej temperaturze pracy, czyli powyżej 75 stopni Celsjusza. Jest to bardzo ważne, ponieważ najsilniejsze działanie kawitacji zachodzi w temperaturze pomiędzy 50 a 60 stopni Celsjusza. Dlatego tak ważne jest jak najszybsze doprowadzenie silnika do znamionowej temperatury przed poddaniem go pełnemu obciążeniu.

Zobacz też: Jak uruchamiać silnik w czasie dużych upałów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szkodliwe działanie kawitacji można także w pewnym stopniu ograniczyć, dodając do płynu chłodzącego niektóre środki aktywne powierzchniowo oraz w niewielkich ilościach rzadkie oleje, zdolne do wytworzenia z cieczą chłodzącą emulsji. Środki te powinny charakteryzować się znikomą tendencją do tworzenia piany, wówczas ich działanie w połączeniu z olejami będzie o wiele skuteczniejsze.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA