REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmieniać pasek klinowy w starszych typach samochodów?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana paska klinowego nie należy do najprostszych czynności, zwłaszcza w przypadku, gdy silnik jest w trudno dostępnym miejscu. Podpowiadamy, jak zrobić to właściwie.

Wymianę paska klinowego przeprowadza się wówczas, kiedy stary jest na tyle zużyty, że ślizga się po napędzanych nim kółkach pasowych, albo ma tyle różnych uszkodzeń, pęknięć kordu itd., iż grozi w każdej chwili zerwaniem. Taki pasek można szybko usunąć, przecinając go ostrym nożem. Jeżeli pasek już zerwał się samoczynnie, trzeba odszukać i usunąć jego resztki z otoczenia silnika. Gdyby wpadły na kolektor wydechowy, w najlepszym wypadku czeka długotrwałe i mało skuteczne wietrzenia kabiny, w najgorszym – niewielki pożar.

REKLAMA

Przed przystąpieniem do wymiany paska klinowego wyłączyć zapłon i schować dobrze klucz od stacyjki, aby uniemożliwić postronnym osobom uruchomienie silnika dla wątpliwej pomocy przy zakładaniu nowego paska. Skrzynie biegów ustawić na „luz”, i zaciągnąć ręczny hamulec.

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonywać prace pod samochodem?

Nowy pasek klinowy musi mieć dokładnie takie wymiary, jakie zaleca producent samochodu. W przeciwnym wypadku albo będzie go trudno założyć, albo nie spełni swojego zadania i szybko ulegnie zniszczeniu.

REKLAMA

Przed założeniem paska należy zluzować śruby mocujące prądnicy lub alternatora, jeżeli nie ma innych ruchomych urządzeń napędzanych paskiem a służących do jego naciągania. Niektóre typy silników mają specjalne kółko pasowe na dźwigni, służące do napinania, w innych naciąga się pasek przesuwając dmuchawę, chłodzącą silnik. W takich przypadkach trzeba zluzować śruby takiego urządzenia, aby nowy pasek bez wysiłku można było założyć na wszystkie kółka pasowe. Po założeniu paska dokręcić niezbyt mocno śruby urządzenia do jego napinania (prądnicy lub alternatora, napinacza itp.), po czym przy pomocy dźwigni (długi klucz, pręt metalowy, łyżka do opon itp.) maksymalnie odchylić to urządzenia ta, aby pasek został w pożądany sposób naprężony, a następnie dokręcić mocno te śruby.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawidłowo napięty pasek na swoim najdłuższym odcinku nie może dać się ugiąć pod bardzo silnym naciskiem palcem więcej niż 10-15 milimetrów. Gdy nie da się ugiąć w ogóle, jest naprężony za bardzo. Należy wówczas nieco go poluzować.

Przy zakładaniu paska na kółka pasowe nieraz trzeba sobie pomóc jakimś narzędziem, zwłaszcza gdy zluzowanie regulacji do końca nie wystarczy. Narzędzie to nie może mieć ostrych krawędzi. Najlepiej nadaje się do tego wkrętak krzyżakowy. Wkłada się go pod pasek, a jego koniec opiera o kółko pasowe, następnie cały czas jedną ręką trzymając rękojeść wkrętaka tak, aby nie wysunął się spod paska, drugą ciągnie się za pasek klinowy w kierunku wskazywanym przez ostrze wkrętaka. Pasek powinien wskoczyć na miejsce, wypychając z niego wkrętak.

REKLAMA

Zakładając pasek klinowy przy pomocy wkrętaka należy zachować szczególną ostrożność i nie zbliżać wolnej ręki do kółka pasowego, na które zakładany jest pasek. Dostanie się paska pomiędzy pasek i kółko pasowe może prowadzić nawet do jego złamania

Po założeniu i napięciu paska usunąć wszystkie używane narzędzia z komory silnika i uruchomić silnik. Sprawdzić, czy pasek nie spadł, co nieraz się zdarza przy niestarannym zakładaniu go.

Zobacz również: Jak przygotować auto do samodzielnych napraw?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA