REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmieniać pasek klinowy w starszych typach samochodów?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana paska klinowego nie należy do najprostszych czynności, zwłaszcza w przypadku, gdy silnik jest w trudno dostępnym miejscu. Podpowiadamy, jak zrobić to właściwie.

Wymianę paska klinowego przeprowadza się wówczas, kiedy stary jest na tyle zużyty, że ślizga się po napędzanych nim kółkach pasowych, albo ma tyle różnych uszkodzeń, pęknięć kordu itd., iż grozi w każdej chwili zerwaniem. Taki pasek można szybko usunąć, przecinając go ostrym nożem. Jeżeli pasek już zerwał się samoczynnie, trzeba odszukać i usunąć jego resztki z otoczenia silnika. Gdyby wpadły na kolektor wydechowy, w najlepszym wypadku czeka długotrwałe i mało skuteczne wietrzenia kabiny, w najgorszym – niewielki pożar.

REKLAMA

Przed przystąpieniem do wymiany paska klinowego wyłączyć zapłon i schować dobrze klucz od stacyjki, aby uniemożliwić postronnym osobom uruchomienie silnika dla wątpliwej pomocy przy zakładaniu nowego paska. Skrzynie biegów ustawić na „luz”, i zaciągnąć ręczny hamulec.

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonywać prace pod samochodem?

Nowy pasek klinowy musi mieć dokładnie takie wymiary, jakie zaleca producent samochodu. W przeciwnym wypadku albo będzie go trudno założyć, albo nie spełni swojego zadania i szybko ulegnie zniszczeniu.

REKLAMA

Przed założeniem paska należy zluzować śruby mocujące prądnicy lub alternatora, jeżeli nie ma innych ruchomych urządzeń napędzanych paskiem a służących do jego naciągania. Niektóre typy silników mają specjalne kółko pasowe na dźwigni, służące do napinania, w innych naciąga się pasek przesuwając dmuchawę, chłodzącą silnik. W takich przypadkach trzeba zluzować śruby takiego urządzenia, aby nowy pasek bez wysiłku można było założyć na wszystkie kółka pasowe. Po założeniu paska dokręcić niezbyt mocno śruby urządzenia do jego napinania (prądnicy lub alternatora, napinacza itp.), po czym przy pomocy dźwigni (długi klucz, pręt metalowy, łyżka do opon itp.) maksymalnie odchylić to urządzenia ta, aby pasek został w pożądany sposób naprężony, a następnie dokręcić mocno te śruby.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawidłowo napięty pasek na swoim najdłuższym odcinku nie może dać się ugiąć pod bardzo silnym naciskiem palcem więcej niż 10-15 milimetrów. Gdy nie da się ugiąć w ogóle, jest naprężony za bardzo. Należy wówczas nieco go poluzować.

Przy zakładaniu paska na kółka pasowe nieraz trzeba sobie pomóc jakimś narzędziem, zwłaszcza gdy zluzowanie regulacji do końca nie wystarczy. Narzędzie to nie może mieć ostrych krawędzi. Najlepiej nadaje się do tego wkrętak krzyżakowy. Wkłada się go pod pasek, a jego koniec opiera o kółko pasowe, następnie cały czas jedną ręką trzymając rękojeść wkrętaka tak, aby nie wysunął się spod paska, drugą ciągnie się za pasek klinowy w kierunku wskazywanym przez ostrze wkrętaka. Pasek powinien wskoczyć na miejsce, wypychając z niego wkrętak.

REKLAMA

Zakładając pasek klinowy przy pomocy wkrętaka należy zachować szczególną ostrożność i nie zbliżać wolnej ręki do kółka pasowego, na które zakładany jest pasek. Dostanie się paska pomiędzy pasek i kółko pasowe może prowadzić nawet do jego złamania

Po założeniu i napięciu paska usunąć wszystkie używane narzędzia z komory silnika i uruchomić silnik. Sprawdzić, czy pasek nie spadł, co nieraz się zdarza przy niestarannym zakładaniu go.

Zobacz również: Jak przygotować auto do samodzielnych napraw?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA