REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmieniać pasek klinowy w starszych typach samochodów?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana paska klinowego nie należy do najprostszych czynności, zwłaszcza w przypadku, gdy silnik jest w trudno dostępnym miejscu. Podpowiadamy, jak zrobić to właściwie.

Wymianę paska klinowego przeprowadza się wówczas, kiedy stary jest na tyle zużyty, że ślizga się po napędzanych nim kółkach pasowych, albo ma tyle różnych uszkodzeń, pęknięć kordu itd., iż grozi w każdej chwili zerwaniem. Taki pasek można szybko usunąć, przecinając go ostrym nożem. Jeżeli pasek już zerwał się samoczynnie, trzeba odszukać i usunąć jego resztki z otoczenia silnika. Gdyby wpadły na kolektor wydechowy, w najlepszym wypadku czeka długotrwałe i mało skuteczne wietrzenia kabiny, w najgorszym – niewielki pożar.

REKLAMA

REKLAMA

Przed przystąpieniem do wymiany paska klinowego wyłączyć zapłon i schować dobrze klucz od stacyjki, aby uniemożliwić postronnym osobom uruchomienie silnika dla wątpliwej pomocy przy zakładaniu nowego paska. Skrzynie biegów ustawić na „luz”, i zaciągnąć ręczny hamulec.

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonywać prace pod samochodem?

Nowy pasek klinowy musi mieć dokładnie takie wymiary, jakie zaleca producent samochodu. W przeciwnym wypadku albo będzie go trudno założyć, albo nie spełni swojego zadania i szybko ulegnie zniszczeniu.

REKLAMA

Przed założeniem paska należy zluzować śruby mocujące prądnicy lub alternatora, jeżeli nie ma innych ruchomych urządzeń napędzanych paskiem a służących do jego naciągania. Niektóre typy silników mają specjalne kółko pasowe na dźwigni, służące do napinania, w innych naciąga się pasek przesuwając dmuchawę, chłodzącą silnik. W takich przypadkach trzeba zluzować śruby takiego urządzenia, aby nowy pasek bez wysiłku można było założyć na wszystkie kółka pasowe. Po założeniu paska dokręcić niezbyt mocno śruby urządzenia do jego napinania (prądnicy lub alternatora, napinacza itp.), po czym przy pomocy dźwigni (długi klucz, pręt metalowy, łyżka do opon itp.) maksymalnie odchylić to urządzenia ta, aby pasek został w pożądany sposób naprężony, a następnie dokręcić mocno te śruby.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawidłowo napięty pasek na swoim najdłuższym odcinku nie może dać się ugiąć pod bardzo silnym naciskiem palcem więcej niż 10-15 milimetrów. Gdy nie da się ugiąć w ogóle, jest naprężony za bardzo. Należy wówczas nieco go poluzować.

Przy zakładaniu paska na kółka pasowe nieraz trzeba sobie pomóc jakimś narzędziem, zwłaszcza gdy zluzowanie regulacji do końca nie wystarczy. Narzędzie to nie może mieć ostrych krawędzi. Najlepiej nadaje się do tego wkrętak krzyżakowy. Wkłada się go pod pasek, a jego koniec opiera o kółko pasowe, następnie cały czas jedną ręką trzymając rękojeść wkrętaka tak, aby nie wysunął się spod paska, drugą ciągnie się za pasek klinowy w kierunku wskazywanym przez ostrze wkrętaka. Pasek powinien wskoczyć na miejsce, wypychając z niego wkrętak.

Zakładając pasek klinowy przy pomocy wkrętaka należy zachować szczególną ostrożność i nie zbliżać wolnej ręki do kółka pasowego, na które zakładany jest pasek. Dostanie się paska pomiędzy pasek i kółko pasowe może prowadzić nawet do jego złamania

Po założeniu i napięciu paska usunąć wszystkie używane narzędzia z komory silnika i uruchomić silnik. Sprawdzić, czy pasek nie spadł, co nieraz się zdarza przy niestarannym zakładaniu go.

Zobacz również: Jak przygotować auto do samodzielnych napraw?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA