REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak oczyścić gaźnik?

Jakubowski Ryszard

REKLAMA

REKLAMA

Gaźnik jest jednym z najczulszych na zanieczyszczenia elementów w silniku. Przed kurzem zassanym z powietrza chroni go filtr powietrza, przed brudem pochodzącym z paliwa – odpowiednie filtry i odstojniki. Podpowiadamy, jak go oczyścić?

Mimo to czasem, po kilku latach eksploatacji, zbierze się w nim dostatecznie dużo różnych śmieci, paprochów, opiłków metalu itp. oraz trwałych osadów o różnym pochodzeniu, aby zakłócić jego pracę.

REKLAMA

Nie można dobrze oczyścić gaźnika zamontowanego w samochodzie. Co najwyżej można wyczyścić niektóre jego dysze, te łatwo dostępne z zewnątrz, oraz komorę pływakową po ostrożnym zdjęciu z niej pokrywy. Podczas jej czyszczenia należy bardzo ostrożnie obchodzić się z pływakiem, który można łatwo uszkodzić lub spowodować zmianę ustawienia poziomu paliwa. 

Zobacz również: Jak usunąć nieszczelności pomiędzy gaźnikiem a kolektorem ssącym?

REKLAMA

Pokrywę gaźnika zdejmować bardzo delikatnie, aby nie uszkodzić znajdującej się pod nią uszczelki, o ile nie dysponuje się nową na wymianę. Następnie przy pomocy czystej szmatki lub dobrej jakości jednorazowego ręcznika papierowego usunąć osad ze ścianek i dna komory pływakowej. Potem ostrożnie założyć pokrywę, nie zapominając o uszczelce pod nią i delikatnym obchodzeniu się z pływakiem. Dokręcić śruby i wkręty, mocujące pokrywę, pamiętając, aby nigdy nie dokręcać sąsiadujących ze sobą, lecz przeciwległe, np. pierwszą – czwartą – szóstą – trzecią – piątą – drugą. Założyć filtr powietrza.

Gruntowne czyszczenie gaźnika można przeprowadzić po jego wymontowaniu z samochodu. Aby to wykonać, należy, po zdjęciu filtru powietrza (lub węża, łączącego filtr z gaźnikiem), odłączyć od niego wszystkie cięgła i przewody elektryczne, oraz przewód paliwowy (nie zgubić dwóch uszczelek, które są pod nim). Należy zapisać, które do czego były podłączone, aby przy ponownym montażu uniknąć pomyłek. Następnie odkręcić śruby, mocujące gaźnik do kolektora ssącego, i zdjąć go delikatnie, aby nie uszkodzić znajdującej się pod nim uszczelki. Można przy okazji sprawdzić jej stan i w razie potrzeby wymienić na nową.

Otwór w kolektorze ssącym, nad którym znajdował się gaźnik, należy natychmiast w miarę szczelnie zatkać czystą szmatą, aby zapobiec przypadkowemu wpadnięciu do niego różnych przedmiotów i dostaniu się kurzu.

Demontaż i montaż gaźnika przeprowadzić w takim miejscu, aby nie było możliwe zgubienie czegokolwiek, co zostanie z niego zdjęte lub wykręcone. Dotyczy to zwłaszcza dysz, które są bardzo małe i lubią się „zapodziać”. Najlepiej prace wykonywać na niepotrzebnym, ale całym lub czystym ręczniku, kawałku prześcieradła itp.

Z wymontowanego gaźnika odkręcić pokrywę komory pływakowej i wyjąć z niej pływak. Pamiętać, aby nie uszkodzić uszczelki znajdującej się pod nią. Wymontować z gaźnika urządzenia elektryczne, np. elektrozawory, podgrzewacz sterowania urządzeniem rozruchowym itp. Kolejną czynnością jest mechaniczne oczyszczenie gaźnika z zewnątrz szmatą lub jednorazowymi ręcznikami.

Zobacz również: Czy mycie silnika to konieczność? Jeśli tak, to jak to zrobić?

Teraz można przystąpić do umycia go. Wstępne mycie można wykonać w oleju napędowym, przy pomocy średniej wielkości miękkiego pędzelka (uwaga na włosie, lubi wypadać i może pozostać w gaźniku). Po zakończeniu i osuszeniu można przystąpić do mycia zasadniczego. Dawniej używano do tego benzyny ekstrakcyjnej, obecnie rewelacyjne rezultaty daje łatwo dostępny preparat „Carburator cleaner”. Stosować go zgodnie z instrukcją!

Po umyciu gaźnika zachować „chirurgiczną” czystość rąk i narzędzi, używanych przy jego montażu.

REKLAMA

Po zakończeniu czyszczenia i mycia można profilaktycznie wykręcić dysze (zawsze pojedynczo, nigdy po dwie i więcej na raz) i przedmuchać je sprężonym powietrzem. Dysze i śruby je mocujące są wykonane z mosiądzu. Łatwo więc je odszukać w zakamarkach gaźnika. Nie przepychać dysz drutem szpilkami lub igłami, nie wkładać do nich żadnych przedmiotów.

Zmontować gaźnik w odwrotnej kolejności niż podczas demontażu, starannie dokręcając wszystkie śruby, wkręty i nakrętki, założyć sprężynki. Usunąć szmatę zakrywającą wlot kolektora, założyć uszczelkę, potem gaźnik i dokręcić mocujące go śruby lub nakrętki, pamiętając o dokręcaniu kolejno najbardziej od siebie odległych: pierwszą – trzecią (po przekątnej do pierwszej) – drugą – czwartą. Pod nakrętki włożyć podkładki sprężyste, o ile wcześniej ich tam nie było. Podłączyć wszystkie cięgła i linki, przykręcić przewód paliwowy, pamiętając o uszczelkach – jedna po stronie pokrywy gaźnika, druga od strony łaba śruby go mocującej. Uruchomić silnik (nie uda się za pierwszym razem!) i sprawdzić, czy nigdzie nie ma wycieku paliwa, zwłaszcza w miejscu połączenia przewodu paliwowego z gaźnikiem. W razie potrzeby mocniej dokręcić mocującą go śrubę lub wymienić uszczelki na nowe i starannie dokręcić.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przełomowy projekt Polaka ma szansę pojawić się na ścieżkach rowerowych na całym świecie!

    Uczestnicy ruchu drogowego cieszą się z innowacji, która ma potencjał zmienić ich codzienne podróże i uczynić je bardziej bezpiecznymi. Odpowiedzią na ich rosnące potrzeby jest BikeWatch. Urządzenie to jest skierowane głównie do włodarzy gmin, którzy przekształcają przestrzeń publiczną w celu zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu korzystających z niej mieszkańców. Oficjalna premiera BikeWatch odbyła się 21 września 2023 r. 

    Ile kosztuje kurs redukujący 6 punktów karnych?

    Kurs redukujący 6 punktów karnych powrócił. Kierowcy rzucili się do ośrodków ruchu drogowego w całym kraju, ale zszokowała ich jedna rzecz. Cena szkolenia wzrosła 3-krotnie. WORD-y chyba postanowiły odbić sobie chude lata.

    Konfiskata samochodu za przekraczanie prędkości - czy to możliwe?

    Zbliża się termin wejścia w życie przepisów umożliwiających konfiskatę pojazdów za prowadzenie w stanie nietrzeźwości. Podczas gdy władze mają czas na przyjrzenie się ewentualnym konsekwencjom tej nowelizacji, ustawa przegłosowana przez Sejm wciąż wzbudza wiele emocji. Niektórzy właściciele pojazdów obawiają się, że z czasem ten rodzaj kary będzie miał znacznie szersze zastosowanie. Czy w przyszłości może dojść do wprowadzenia w Polsce konfiskaty aut za przekroczenie prędkości, skoro takie przepisy obowiązują od lat w innych krajach Europy?

    Za co zabierają prawo jazdy na 3 miesiące?

    W Polsce są przepisy pozwalające na odbieranie kierowcom prawa jazdy na 3 miesiące. Te działają jednak w ściśle określonych przypadkach. Scenariusze są tak naprawdę trzy. Dziś każdy z nich dokładnie omówię w tym poradniku.

    REKLAMA

    Naklejka w strefie czystego transportu. Zniknie, zanim się pojawi?

    Naklejka w strefie czystego transportu miała się stać must have. Teraz rządzący wycofują się z tego pomysłu. I choć idą w dobrym kierunku, ten nadal jest problematyczny, ale dla gmin. Bo choć pojawiła się furtka kasująca nalepkę w SCT, ta okazuje się kosztowna.

    Unijne rozporządzenie AFIR. Wyższe wymogi dla infrastruktury ładowania elektryków!

    Rozporządzenie AFIR, przyjęte w lipcu tego roku przez Radę Unii Europejskiej, nakazuje rozbudowanie infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Czy Polska jest na to gotowa?

    Akcja „Prędkość” w środę 20 września. Drogówka zapowiada wzmożone kontrole

    Policjanci ruchu drogowego będą w środę 20 września prowadzić działania kontrolno-prewencyjne „Prędkość” – poinformował podkom. Marcin Sulik z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji. Dodał, że działania będą prowadzone w ramach corocznej europejskiej kampanii „Roadpol Safety Day 2023”.

    Odbieranie prawa jazdy seniorom. Przepisy pozwalają na to od lat!

    Wiek i ewentualne choroby robią swoje. Senior może nie nadawać się do prowadzenia pojazdu i to pomimo wielu lat spędzonych za kółkiem. Czy jest zatem możliwość, aby stracił prawo jazdy? Trochę nie, a trochę tak. Są przepisy, które stanowią furtkę. I obowiązują od lat.

    REKLAMA

    Zakaz wjazdu do Polski i UE dla samochodów zarejestrowanych w Rosji

    Samochody zarejestrowane w Rosji dostały właśnie zakaz wjazdu na teren UE. 17 września 2023 r. stosowne przepisy zaczęły obowiązywać w Polsce. Co oznaczają? Czy przewidują jakieś wyjątki? O tym w naszym poradniku.

    Darmowe OC dla kupujących auta (nowe i używane) przed wyborami. Warto złapać okazję, bo niedługo będzie drożej!

    Duża obniżka stóp procentowych dokonana na początku września przez Radę Polityki Pieniężnej, wskutrek czego stopa WIBOR „zjechała” poniżej 6%, spowodowało zauważalny spadek raty za samochód nowy i używany – wynika z symulacji Carsmile i Otomoto Klik. Obniżka raty jest już na tyle znacząca, że pozwala pokryć koszt ubezpieczenia OC. Korzyść ta może jednak okazać się krótkotrwała, bo za chwilę auta znów zaczną drożeć – ostrzegają eksperci. 

    REKLAMA