REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak oczyścić gaźnik?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak oczyścić gaźnik? fot. Newspress
Jak oczyścić gaźnik? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Gaźnik jest jednym z najczulszych na zanieczyszczenia elementów w silniku. Przed kurzem zassanym z powietrza chroni go filtr powietrza, przed brudem pochodzącym z paliwa – odpowiednie filtry i odstojniki. Podpowiadamy, jak go oczyścić?

Mimo to czasem, po kilku latach eksploatacji, zbierze się w nim dostatecznie dużo różnych śmieci, paprochów, opiłków metalu itp. oraz trwałych osadów o różnym pochodzeniu, aby zakłócić jego pracę.

REKLAMA

Nie można dobrze oczyścić gaźnika zamontowanego w samochodzie. Co najwyżej można wyczyścić niektóre jego dysze, te łatwo dostępne z zewnątrz, oraz komorę pływakową po ostrożnym zdjęciu z niej pokrywy. Podczas jej czyszczenia należy bardzo ostrożnie obchodzić się z pływakiem, który można łatwo uszkodzić lub spowodować zmianę ustawienia poziomu paliwa. 

Zobacz również: Jak usunąć nieszczelności pomiędzy gaźnikiem a kolektorem ssącym?

REKLAMA

Pokrywę gaźnika zdejmować bardzo delikatnie, aby nie uszkodzić znajdującej się pod nią uszczelki, o ile nie dysponuje się nową na wymianę. Następnie przy pomocy czystej szmatki lub dobrej jakości jednorazowego ręcznika papierowego usunąć osad ze ścianek i dna komory pływakowej. Potem ostrożnie założyć pokrywę, nie zapominając o uszczelce pod nią i delikatnym obchodzeniu się z pływakiem. Dokręcić śruby i wkręty, mocujące pokrywę, pamiętając, aby nigdy nie dokręcać sąsiadujących ze sobą, lecz przeciwległe, np. pierwszą – czwartą – szóstą – trzecią – piątą – drugą. Założyć filtr powietrza.

Gruntowne czyszczenie gaźnika można przeprowadzić po jego wymontowaniu z samochodu. Aby to wykonać, należy, po zdjęciu filtru powietrza (lub węża, łączącego filtr z gaźnikiem), odłączyć od niego wszystkie cięgła i przewody elektryczne, oraz przewód paliwowy (nie zgubić dwóch uszczelek, które są pod nim). Należy zapisać, które do czego były podłączone, aby przy ponownym montażu uniknąć pomyłek. Następnie odkręcić śruby, mocujące gaźnik do kolektora ssącego, i zdjąć go delikatnie, aby nie uszkodzić znajdującej się pod nim uszczelki. Można przy okazji sprawdzić jej stan i w razie potrzeby wymienić na nową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Otwór w kolektorze ssącym, nad którym znajdował się gaźnik, należy natychmiast w miarę szczelnie zatkać czystą szmatą, aby zapobiec przypadkowemu wpadnięciu do niego różnych przedmiotów i dostaniu się kurzu.

Demontaż i montaż gaźnika przeprowadzić w takim miejscu, aby nie było możliwe zgubienie czegokolwiek, co zostanie z niego zdjęte lub wykręcone. Dotyczy to zwłaszcza dysz, które są bardzo małe i lubią się „zapodziać”. Najlepiej prace wykonywać na niepotrzebnym, ale całym lub czystym ręczniku, kawałku prześcieradła itp.

Z wymontowanego gaźnika odkręcić pokrywę komory pływakowej i wyjąć z niej pływak. Pamiętać, aby nie uszkodzić uszczelki znajdującej się pod nią. Wymontować z gaźnika urządzenia elektryczne, np. elektrozawory, podgrzewacz sterowania urządzeniem rozruchowym itp. Kolejną czynnością jest mechaniczne oczyszczenie gaźnika z zewnątrz szmatą lub jednorazowymi ręcznikami.

Zobacz również: Czy mycie silnika to konieczność? Jeśli tak, to jak to zrobić?

Teraz można przystąpić do umycia go. Wstępne mycie można wykonać w oleju napędowym, przy pomocy średniej wielkości miękkiego pędzelka (uwaga na włosie, lubi wypadać i może pozostać w gaźniku). Po zakończeniu i osuszeniu można przystąpić do mycia zasadniczego. Dawniej używano do tego benzyny ekstrakcyjnej, obecnie rewelacyjne rezultaty daje łatwo dostępny preparat „Carburator cleaner”. Stosować go zgodnie z instrukcją!

Po umyciu gaźnika zachować „chirurgiczną” czystość rąk i narzędzi, używanych przy jego montażu.

REKLAMA

Po zakończeniu czyszczenia i mycia można profilaktycznie wykręcić dysze (zawsze pojedynczo, nigdy po dwie i więcej na raz) i przedmuchać je sprężonym powietrzem. Dysze i śruby je mocujące są wykonane z mosiądzu. Łatwo więc je odszukać w zakamarkach gaźnika. Nie przepychać dysz drutem szpilkami lub igłami, nie wkładać do nich żadnych przedmiotów.

Zmontować gaźnik w odwrotnej kolejności niż podczas demontażu, starannie dokręcając wszystkie śruby, wkręty i nakrętki, założyć sprężynki. Usunąć szmatę zakrywającą wlot kolektora, założyć uszczelkę, potem gaźnik i dokręcić mocujące go śruby lub nakrętki, pamiętając o dokręcaniu kolejno najbardziej od siebie odległych: pierwszą – trzecią (po przekątnej do pierwszej) – drugą – czwartą. Pod nakrętki włożyć podkładki sprężyste, o ile wcześniej ich tam nie było. Podłączyć wszystkie cięgła i linki, przykręcić przewód paliwowy, pamiętając o uszczelkach – jedna po stronie pokrywy gaźnika, druga od strony łaba śruby go mocującej. Uruchomić silnik (nie uda się za pierwszym razem!) i sprawdzić, czy nigdzie nie ma wycieku paliwa, zwłaszcza w miejscu połączenia przewodu paliwowego z gaźnikiem. W razie potrzeby mocniej dokręcić mocującą go śrubę lub wymienić uszczelki na nowe i starannie dokręcić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA