REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak oczyścić gaźnik?

Jakubowski Ryszard
Jak oczyścić gaźnik? fot. Newspress
Jak oczyścić gaźnik? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Gaźnik jest jednym z najczulszych na zanieczyszczenia elementów w silniku. Przed kurzem zassanym z powietrza chroni go filtr powietrza, przed brudem pochodzącym z paliwa – odpowiednie filtry i odstojniki. Podpowiadamy, jak go oczyścić?

Mimo to czasem, po kilku latach eksploatacji, zbierze się w nim dostatecznie dużo różnych śmieci, paprochów, opiłków metalu itp. oraz trwałych osadów o różnym pochodzeniu, aby zakłócić jego pracę.

REKLAMA

Nie można dobrze oczyścić gaźnika zamontowanego w samochodzie. Co najwyżej można wyczyścić niektóre jego dysze, te łatwo dostępne z zewnątrz, oraz komorę pływakową po ostrożnym zdjęciu z niej pokrywy. Podczas jej czyszczenia należy bardzo ostrożnie obchodzić się z pływakiem, który można łatwo uszkodzić lub spowodować zmianę ustawienia poziomu paliwa. 

Zobacz również: Jak usunąć nieszczelności pomiędzy gaźnikiem a kolektorem ssącym?

REKLAMA

Pokrywę gaźnika zdejmować bardzo delikatnie, aby nie uszkodzić znajdującej się pod nią uszczelki, o ile nie dysponuje się nową na wymianę. Następnie przy pomocy czystej szmatki lub dobrej jakości jednorazowego ręcznika papierowego usunąć osad ze ścianek i dna komory pływakowej. Potem ostrożnie założyć pokrywę, nie zapominając o uszczelce pod nią i delikatnym obchodzeniu się z pływakiem. Dokręcić śruby i wkręty, mocujące pokrywę, pamiętając, aby nigdy nie dokręcać sąsiadujących ze sobą, lecz przeciwległe, np. pierwszą – czwartą – szóstą – trzecią – piątą – drugą. Założyć filtr powietrza.

Gruntowne czyszczenie gaźnika można przeprowadzić po jego wymontowaniu z samochodu. Aby to wykonać, należy, po zdjęciu filtru powietrza (lub węża, łączącego filtr z gaźnikiem), odłączyć od niego wszystkie cięgła i przewody elektryczne, oraz przewód paliwowy (nie zgubić dwóch uszczelek, które są pod nim). Należy zapisać, które do czego były podłączone, aby przy ponownym montażu uniknąć pomyłek. Następnie odkręcić śruby, mocujące gaźnik do kolektora ssącego, i zdjąć go delikatnie, aby nie uszkodzić znajdującej się pod nim uszczelki. Można przy okazji sprawdzić jej stan i w razie potrzeby wymienić na nową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Otwór w kolektorze ssącym, nad którym znajdował się gaźnik, należy natychmiast w miarę szczelnie zatkać czystą szmatą, aby zapobiec przypadkowemu wpadnięciu do niego różnych przedmiotów i dostaniu się kurzu.

Demontaż i montaż gaźnika przeprowadzić w takim miejscu, aby nie było możliwe zgubienie czegokolwiek, co zostanie z niego zdjęte lub wykręcone. Dotyczy to zwłaszcza dysz, które są bardzo małe i lubią się „zapodziać”. Najlepiej prace wykonywać na niepotrzebnym, ale całym lub czystym ręczniku, kawałku prześcieradła itp.

Z wymontowanego gaźnika odkręcić pokrywę komory pływakowej i wyjąć z niej pływak. Pamiętać, aby nie uszkodzić uszczelki znajdującej się pod nią. Wymontować z gaźnika urządzenia elektryczne, np. elektrozawory, podgrzewacz sterowania urządzeniem rozruchowym itp. Kolejną czynnością jest mechaniczne oczyszczenie gaźnika z zewnątrz szmatą lub jednorazowymi ręcznikami.

Zobacz również: Czy mycie silnika to konieczność? Jeśli tak, to jak to zrobić?

Teraz można przystąpić do umycia go. Wstępne mycie można wykonać w oleju napędowym, przy pomocy średniej wielkości miękkiego pędzelka (uwaga na włosie, lubi wypadać i może pozostać w gaźniku). Po zakończeniu i osuszeniu można przystąpić do mycia zasadniczego. Dawniej używano do tego benzyny ekstrakcyjnej, obecnie rewelacyjne rezultaty daje łatwo dostępny preparat „Carburator cleaner”. Stosować go zgodnie z instrukcją!

Po umyciu gaźnika zachować „chirurgiczną” czystość rąk i narzędzi, używanych przy jego montażu.

REKLAMA

Po zakończeniu czyszczenia i mycia można profilaktycznie wykręcić dysze (zawsze pojedynczo, nigdy po dwie i więcej na raz) i przedmuchać je sprężonym powietrzem. Dysze i śruby je mocujące są wykonane z mosiądzu. Łatwo więc je odszukać w zakamarkach gaźnika. Nie przepychać dysz drutem szpilkami lub igłami, nie wkładać do nich żadnych przedmiotów.

Zmontować gaźnik w odwrotnej kolejności niż podczas demontażu, starannie dokręcając wszystkie śruby, wkręty i nakrętki, założyć sprężynki. Usunąć szmatę zakrywającą wlot kolektora, założyć uszczelkę, potem gaźnik i dokręcić mocujące go śruby lub nakrętki, pamiętając o dokręcaniu kolejno najbardziej od siebie odległych: pierwszą – trzecią (po przekątnej do pierwszej) – drugą – czwartą. Pod nakrętki włożyć podkładki sprężyste, o ile wcześniej ich tam nie było. Podłączyć wszystkie cięgła i linki, przykręcić przewód paliwowy, pamiętając o uszczelkach – jedna po stronie pokrywy gaźnika, druga od strony łaba śruby go mocującej. Uruchomić silnik (nie uda się za pierwszym razem!) i sprawdzić, czy nigdzie nie ma wycieku paliwa, zwłaszcza w miejscu połączenia przewodu paliwowego z gaźnikiem. W razie potrzeby mocniej dokręcić mocującą go śrubę lub wymienić uszczelki na nowe i starannie dokręcić.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

REKLAMA

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

REKLAMA

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

REKLAMA