REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak oczyścić gaźnik?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak oczyścić gaźnik? fot. Newspress
Jak oczyścić gaźnik? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Gaźnik jest jednym z najczulszych na zanieczyszczenia elementów w silniku. Przed kurzem zassanym z powietrza chroni go filtr powietrza, przed brudem pochodzącym z paliwa – odpowiednie filtry i odstojniki. Podpowiadamy, jak go oczyścić?

Mimo to czasem, po kilku latach eksploatacji, zbierze się w nim dostatecznie dużo różnych śmieci, paprochów, opiłków metalu itp. oraz trwałych osadów o różnym pochodzeniu, aby zakłócić jego pracę.

REKLAMA

Nie można dobrze oczyścić gaźnika zamontowanego w samochodzie. Co najwyżej można wyczyścić niektóre jego dysze, te łatwo dostępne z zewnątrz, oraz komorę pływakową po ostrożnym zdjęciu z niej pokrywy. Podczas jej czyszczenia należy bardzo ostrożnie obchodzić się z pływakiem, który można łatwo uszkodzić lub spowodować zmianę ustawienia poziomu paliwa. 

Zobacz również: Jak usunąć nieszczelności pomiędzy gaźnikiem a kolektorem ssącym?

REKLAMA

Pokrywę gaźnika zdejmować bardzo delikatnie, aby nie uszkodzić znajdującej się pod nią uszczelki, o ile nie dysponuje się nową na wymianę. Następnie przy pomocy czystej szmatki lub dobrej jakości jednorazowego ręcznika papierowego usunąć osad ze ścianek i dna komory pływakowej. Potem ostrożnie założyć pokrywę, nie zapominając o uszczelce pod nią i delikatnym obchodzeniu się z pływakiem. Dokręcić śruby i wkręty, mocujące pokrywę, pamiętając, aby nigdy nie dokręcać sąsiadujących ze sobą, lecz przeciwległe, np. pierwszą – czwartą – szóstą – trzecią – piątą – drugą. Założyć filtr powietrza.

Gruntowne czyszczenie gaźnika można przeprowadzić po jego wymontowaniu z samochodu. Aby to wykonać, należy, po zdjęciu filtru powietrza (lub węża, łączącego filtr z gaźnikiem), odłączyć od niego wszystkie cięgła i przewody elektryczne, oraz przewód paliwowy (nie zgubić dwóch uszczelek, które są pod nim). Należy zapisać, które do czego były podłączone, aby przy ponownym montażu uniknąć pomyłek. Następnie odkręcić śruby, mocujące gaźnik do kolektora ssącego, i zdjąć go delikatnie, aby nie uszkodzić znajdującej się pod nim uszczelki. Można przy okazji sprawdzić jej stan i w razie potrzeby wymienić na nową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Otwór w kolektorze ssącym, nad którym znajdował się gaźnik, należy natychmiast w miarę szczelnie zatkać czystą szmatą, aby zapobiec przypadkowemu wpadnięciu do niego różnych przedmiotów i dostaniu się kurzu.

Demontaż i montaż gaźnika przeprowadzić w takim miejscu, aby nie było możliwe zgubienie czegokolwiek, co zostanie z niego zdjęte lub wykręcone. Dotyczy to zwłaszcza dysz, które są bardzo małe i lubią się „zapodziać”. Najlepiej prace wykonywać na niepotrzebnym, ale całym lub czystym ręczniku, kawałku prześcieradła itp.

Z wymontowanego gaźnika odkręcić pokrywę komory pływakowej i wyjąć z niej pływak. Pamiętać, aby nie uszkodzić uszczelki znajdującej się pod nią. Wymontować z gaźnika urządzenia elektryczne, np. elektrozawory, podgrzewacz sterowania urządzeniem rozruchowym itp. Kolejną czynnością jest mechaniczne oczyszczenie gaźnika z zewnątrz szmatą lub jednorazowymi ręcznikami.

Zobacz również: Czy mycie silnika to konieczność? Jeśli tak, to jak to zrobić?

Teraz można przystąpić do umycia go. Wstępne mycie można wykonać w oleju napędowym, przy pomocy średniej wielkości miękkiego pędzelka (uwaga na włosie, lubi wypadać i może pozostać w gaźniku). Po zakończeniu i osuszeniu można przystąpić do mycia zasadniczego. Dawniej używano do tego benzyny ekstrakcyjnej, obecnie rewelacyjne rezultaty daje łatwo dostępny preparat „Carburator cleaner”. Stosować go zgodnie z instrukcją!

Po umyciu gaźnika zachować „chirurgiczną” czystość rąk i narzędzi, używanych przy jego montażu.

REKLAMA

Po zakończeniu czyszczenia i mycia można profilaktycznie wykręcić dysze (zawsze pojedynczo, nigdy po dwie i więcej na raz) i przedmuchać je sprężonym powietrzem. Dysze i śruby je mocujące są wykonane z mosiądzu. Łatwo więc je odszukać w zakamarkach gaźnika. Nie przepychać dysz drutem szpilkami lub igłami, nie wkładać do nich żadnych przedmiotów.

Zmontować gaźnik w odwrotnej kolejności niż podczas demontażu, starannie dokręcając wszystkie śruby, wkręty i nakrętki, założyć sprężynki. Usunąć szmatę zakrywającą wlot kolektora, założyć uszczelkę, potem gaźnik i dokręcić mocujące go śruby lub nakrętki, pamiętając o dokręcaniu kolejno najbardziej od siebie odległych: pierwszą – trzecią (po przekątnej do pierwszej) – drugą – czwartą. Pod nakrętki włożyć podkładki sprężyste, o ile wcześniej ich tam nie było. Podłączyć wszystkie cięgła i linki, przykręcić przewód paliwowy, pamiętając o uszczelkach – jedna po stronie pokrywy gaźnika, druga od strony łaba śruby go mocującej. Uruchomić silnik (nie uda się za pierwszym razem!) i sprawdzić, czy nigdzie nie ma wycieku paliwa, zwłaszcza w miejscu połączenia przewodu paliwowego z gaźnikiem. W razie potrzeby mocniej dokręcić mocującą go śrubę lub wymienić uszczelki na nowe i starannie dokręcić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA