REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działa sprzęgło Haldex? Poradnik.

Łukasz Krasowski

REKLAMA

REKLAMA

Istnieje wiele sposobów na rozdzielenie napędu na cztery koła. W 1998 roku dołączyło do nich sprzęgło konstrukcji szwedzkiej firmy Haldex.

Największą zaletą sprzęgła typu Haldex, zastosowanego po raz pierwszy w VW Golfie 4Motion i w Audi TT Quattro, jest możliwość płynnego dołączania napędu tylnej osi. W samochodach z klasycznym międzyosiowym mechanizmem różnicowym siła napędowa jest stale przenoszona na wszystkie koła, co jest, owszem, korzystne w typowych pojazdach terenowych, ale na zwykłych drogach przyczynia się do niepotrzebnych strat mocy i podwyższa zużycie paliwa

REKLAMA

Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?

REKLAMA

Patent firmy Haldex pozwala na dołączenie tylnego napędu wtedy, kiedy jest on naprawdę potrzebny i przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa jazdy. Nie do przecenienia jest również niewielka masa oraz ograniczone rozmiary szwedzkiego podzespołu, pozwalające na jego montaż nawet w niedużych pojazdach kompaktowych. Ciekawa jest polityka firmy Haldex w kwestii dystrybucji swoich produktów, które są sprzedawane jako całość wraz ze sterownikiem oraz odpowiednim oprogramowaniem. Rola producenta pojazdu ogranicza się, więc do zamontowania kompletnego sprzęgła i podłączenia go do instalacji elektrycznej.

Skąd układ Haldex wie, kiedy należy dołączyć napęd drugiej osi? Jego działanie opiera się na współpracy mokrego, wielotarczowego sprzęgła oraz pompy hydraulicznej, której krzywka poruszana jest przez wejściowy wał napędowy. Jeżeli ów wał kręci się szybciej niż obudowa mechanizmu Haldex, to wspomniana pompa wywiera ciśnienie na sprzęgło wielotarczowe, które z kolei przekazuje moment obrotowy na tylną oś. Im większa jest różnica w prędkości obrotowej kół przedniej i tylnej osi, tym większa siła jest transferowana na tylne koła. Niestety w praktyce okazuje się, że całość ma dość znaczące opóźnienie działania, a zachowanie, wyposażonego w pierwszą generację sprzęgła Haldex samochodu, było w pewnych sytuacjach dość nieprzewidywalne. 

Zobacz również: Jak naprawić zacinające się wycieraczki w Audi?

REKLAMA

Druga generacja urządzenia, oferowana od 2002 roku, wyróżniała się poprawionym i nieco szybszym sterowaniem, jednak przełomowa okazała się dopiero trzecia odsłona Haldexa, wypuszczona na rynek w roku 2006. Znacznym unowocześnieniem jest w jej przypadku możliwość uzyskania w układzie wstępnego ciśnienia, redukującego wspomniane wyżej opóźnienie do minimum. Haldex trzeciej generacji zadebiutował w Land Roverze Freelanderze oraz w Volvo XC70.

Szwedzi nie spoczywają jednak na laurach i obecnie dostępna jest już kolejna, czwarta ewolucja sprzęgła Haldex, której konstrukcja została uproszczona. Zniknęła pompa hydrauliczna i załączanie tylnej osi odbywa się teraz na czysto mechanicznej drodze. Nowe rozwiązanie w połączeniu z, również dość prostym konstrukcyjnie, sprzęgłem przy tylnej osi może pozwolić na takie rozdzielenie napędu, że jeżeli wymaga tego sytuacja, na jedno koło przypada aż 85% momentu napędowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Sztuczna inteligencja w samochodzie. Auta już są inteligentne, a ich IQ rośnie!

    Sztuczna inteligencja w samochodzie ma znaczenie nie tylko dla kierowców. To kluczowy trend rynkowy! Już dziś jedna piąta środków wydawanych na prace nad AI, trafiają właśnie do sektora moto. To potężny potencjał. Warto jednak zastanowić się nad tym, co może właściwie oznaczać dla właścicieli aut.

    Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

    Usługa "Historia pojazdu" jest niezwykle popularna. Korzysta z niej nawet 27 mln osób miesięcznie. Teraz liczba ta może się zwiększyć. Bo usługa pojawiła się w rządowej aplikacji mObywatel. Rozporządzenie w tej sprawie już działa.

    Czym kierują się Polacy podczas zakupu używanego auta?

    Przy wyborze auta z rynku wtórnego Polacy kierują się przede wszystkim ceną. Tuż za nią, z niemal identyczną liczbą wskazań, plasują się: rocznik oraz przebieg. Nabywcy chcą także znać historię serwisową i wypadkową pojazdu - wynika z badań serwisu autobaza.pl. Co jeszcze wpływa na motoryzacyjne wybory i w jaki sposób świadczy to o świadomości kupujących? Analizują eksperci autobaza.pl.

    Fałszywy mandat od straży miejskiej. Nowy sposób złodziei w Warszawie

    Wezwanie od straży miejskiej wygląda łudząco realistycznie. Prawdziwe jednak nie jest. Fakt, że dokument sporządzili oszuści, a nie strażnicy miejscy, zdradza kilka rzucających się w oczy detali. Sprawdź, na co zwrócić uwagę i jak nie dać się oszukać.

    REKLAMA

    Wracają kontrole na granicy ze Słowacją. Czy twoje auto też skontrolują?

    Na granicy między Polską a Słowacją ponownie pojawią się strażnicy graniczni. Ci nie będą obserwować ruchu, a zatrzymywać pojazdy i je kontrolować. Na jakich autach się skupią i co ma na celu przywrócenie kontroli granicznych? O tym w tym materiale.

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami - wynika z badania zrealizowanego na potrzeby raportu „E-rewolucja w świecie motoryzacji”.

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce?

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce? Teoretycznie tak. Teoretycznie, bo przed przystąpieniem do kursu i egzaminu, musi spełnić kilka wymogów dodatkowych. O wszystkich koniecznych formalnościach opowiem w tym materiale.

    Wybory 2023: Ile będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych?

    40 mln zł będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych. Suma po części wynika ze skali przejazdów, a po części faktu, że ministerstwo... nie opracowało stawek, na podstawie których można byłoby taki transport realizować. Oto szczegóły programu "taksówka+".

    REKLAMA

    Obwodnica Pułtuska. Jest ZRID, zaraz startują prace

    Pułtusk jest pięknym miastem o mocnym akcencie historycznym. Nie ma się zatem co dziwić, że rząd postanowił zainwestować w nie 442 mln zł. A właściwie to nie tyle w nie, co w jego okolice. Bo powstanie obwodnica Pułtuska. Trasa otrzymała właśnie ZRID.

    Kara więzienia za brak OC? Od 1 października 2023 r. nowe przepisy

    Kierowcy w przypadku braku OC boją się szczególnie kary wlepionej przez UFG. 1 października 2023 r. pojawi się nowelizacja przepisów. W jej głos 7200 zł opłaty karnej straci na znaczeniu. Bo sankcja w skrajnym przypadku rozszerzy się do kary więzienia.

    REKLAMA