REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa sprzęgło Haldex? Poradnik.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Volkswagen Golf III, fot. Newspress
Volkswagen Golf III, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Istnieje wiele sposobów na rozdzielenie napędu na cztery koła. W 1998 roku dołączyło do nich sprzęgło konstrukcji szwedzkiej firmy Haldex.

Największą zaletą sprzęgła typu Haldex, zastosowanego po raz pierwszy w VW Golfie 4Motion i w Audi TT Quattro, jest możliwość płynnego dołączania napędu tylnej osi. W samochodach z klasycznym międzyosiowym mechanizmem różnicowym siła napędowa jest stale przenoszona na wszystkie koła, co jest, owszem, korzystne w typowych pojazdach terenowych, ale na zwykłych drogach przyczynia się do niepotrzebnych strat mocy i podwyższa zużycie paliwa

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?

Patent firmy Haldex pozwala na dołączenie tylnego napędu wtedy, kiedy jest on naprawdę potrzebny i przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa jazdy. Nie do przecenienia jest również niewielka masa oraz ograniczone rozmiary szwedzkiego podzespołu, pozwalające na jego montaż nawet w niedużych pojazdach kompaktowych. Ciekawa jest polityka firmy Haldex w kwestii dystrybucji swoich produktów, które są sprzedawane jako całość wraz ze sterownikiem oraz odpowiednim oprogramowaniem. Rola producenta pojazdu ogranicza się, więc do zamontowania kompletnego sprzęgła i podłączenia go do instalacji elektrycznej.

Skąd układ Haldex wie, kiedy należy dołączyć napęd drugiej osi? Jego działanie opiera się na współpracy mokrego, wielotarczowego sprzęgła oraz pompy hydraulicznej, której krzywka poruszana jest przez wejściowy wał napędowy. Jeżeli ów wał kręci się szybciej niż obudowa mechanizmu Haldex, to wspomniana pompa wywiera ciśnienie na sprzęgło wielotarczowe, które z kolei przekazuje moment obrotowy na tylną oś. Im większa jest różnica w prędkości obrotowej kół przedniej i tylnej osi, tym większa siła jest transferowana na tylne koła. Niestety w praktyce okazuje się, że całość ma dość znaczące opóźnienie działania, a zachowanie, wyposażonego w pierwszą generację sprzęgła Haldex samochodu, było w pewnych sytuacjach dość nieprzewidywalne. 

REKLAMA

Zobacz również: Jak naprawić zacinające się wycieraczki w Audi?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Druga generacja urządzenia, oferowana od 2002 roku, wyróżniała się poprawionym i nieco szybszym sterowaniem, jednak przełomowa okazała się dopiero trzecia odsłona Haldexa, wypuszczona na rynek w roku 2006. Znacznym unowocześnieniem jest w jej przypadku możliwość uzyskania w układzie wstępnego ciśnienia, redukującego wspomniane wyżej opóźnienie do minimum. Haldex trzeciej generacji zadebiutował w Land Roverze Freelanderze oraz w Volvo XC70.

Szwedzi nie spoczywają jednak na laurach i obecnie dostępna jest już kolejna, czwarta ewolucja sprzęgła Haldex, której konstrukcja została uproszczona. Zniknęła pompa hydrauliczna i załączanie tylnej osi odbywa się teraz na czysto mechanicznej drodze. Nowe rozwiązanie w połączeniu z, również dość prostym konstrukcyjnie, sprzęgłem przy tylnej osi może pozwolić na takie rozdzielenie napędu, że jeżeli wymaga tego sytuacja, na jedno koło przypada aż 85% momentu napędowego

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA