REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa sprzęgło Haldex? Poradnik.

Łukasz Krasowski
Volkswagen Golf III, fot. Newspress
Volkswagen Golf III, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Istnieje wiele sposobów na rozdzielenie napędu na cztery koła. W 1998 roku dołączyło do nich sprzęgło konstrukcji szwedzkiej firmy Haldex.

Największą zaletą sprzęgła typu Haldex, zastosowanego po raz pierwszy w VW Golfie 4Motion i w Audi TT Quattro, jest możliwość płynnego dołączania napędu tylnej osi. W samochodach z klasycznym międzyosiowym mechanizmem różnicowym siła napędowa jest stale przenoszona na wszystkie koła, co jest, owszem, korzystne w typowych pojazdach terenowych, ale na zwykłych drogach przyczynia się do niepotrzebnych strat mocy i podwyższa zużycie paliwa

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?

Patent firmy Haldex pozwala na dołączenie tylnego napędu wtedy, kiedy jest on naprawdę potrzebny i przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa jazdy. Nie do przecenienia jest również niewielka masa oraz ograniczone rozmiary szwedzkiego podzespołu, pozwalające na jego montaż nawet w niedużych pojazdach kompaktowych. Ciekawa jest polityka firmy Haldex w kwestii dystrybucji swoich produktów, które są sprzedawane jako całość wraz ze sterownikiem oraz odpowiednim oprogramowaniem. Rola producenta pojazdu ogranicza się, więc do zamontowania kompletnego sprzęgła i podłączenia go do instalacji elektrycznej.

Skąd układ Haldex wie, kiedy należy dołączyć napęd drugiej osi? Jego działanie opiera się na współpracy mokrego, wielotarczowego sprzęgła oraz pompy hydraulicznej, której krzywka poruszana jest przez wejściowy wał napędowy. Jeżeli ów wał kręci się szybciej niż obudowa mechanizmu Haldex, to wspomniana pompa wywiera ciśnienie na sprzęgło wielotarczowe, które z kolei przekazuje moment obrotowy na tylną oś. Im większa jest różnica w prędkości obrotowej kół przedniej i tylnej osi, tym większa siła jest transferowana na tylne koła. Niestety w praktyce okazuje się, że całość ma dość znaczące opóźnienie działania, a zachowanie, wyposażonego w pierwszą generację sprzęgła Haldex samochodu, było w pewnych sytuacjach dość nieprzewidywalne. 

REKLAMA

Zobacz również: Jak naprawić zacinające się wycieraczki w Audi?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Druga generacja urządzenia, oferowana od 2002 roku, wyróżniała się poprawionym i nieco szybszym sterowaniem, jednak przełomowa okazała się dopiero trzecia odsłona Haldexa, wypuszczona na rynek w roku 2006. Znacznym unowocześnieniem jest w jej przypadku możliwość uzyskania w układzie wstępnego ciśnienia, redukującego wspomniane wyżej opóźnienie do minimum. Haldex trzeciej generacji zadebiutował w Land Roverze Freelanderze oraz w Volvo XC70.

Szwedzi nie spoczywają jednak na laurach i obecnie dostępna jest już kolejna, czwarta ewolucja sprzęgła Haldex, której konstrukcja została uproszczona. Zniknęła pompa hydrauliczna i załączanie tylnej osi odbywa się teraz na czysto mechanicznej drodze. Nowe rozwiązanie w połączeniu z, również dość prostym konstrukcyjnie, sprzęgłem przy tylnej osi może pozwolić na takie rozdzielenie napędu, że jeżeli wymaga tego sytuacja, na jedno koło przypada aż 85% momentu napędowego

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA