REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są objawy uszkodzonego czujnika otwarcia przepustnicy? Jak sprawdzić czy czujnik otwarcia przepustnicy działa prawidłowo?

Krzysztof Bednarz
Awaria przepustnicy daje o sobie znać po wciśnięciu gazu.
Awaria przepustnicy daje o sobie znać po wciśnięciu gazu.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czujnik położenia przepustnicy jest elementem silnika, którego wskazania mają wpływ na dobór ilości paliwa wtryskiwanego do cylindrów. Jakie objawy w pracy silnika naszego samochodu mogą wskazywać na uszkodzony czujnik TPS (Throttle Position Sensor)?

Wśród wielu czujników montowanych w samochodach znajdziemy czujnik położenia przepustnicy, inaczej nazywany potencjometrem przepustnicy lub czujnikiem otwarcia przepustnicy. Montowany jest w układzie dolotowym. Może być samodzielnym czujnikiem wpinanym za pomocą złącza w korpus przepustnicy, ale także elementem zintegrowanym z przepustnicą.

REKLAMA

REKLAMA

W drugim przypadku może okazać się, że koszt wymiany może przekroczyć nawet 1500 zł. Jeżeli posiadamy model samochodu, do którego na rynku dostępny jest sam czujnik, koszt zakupu części może nas wynieść od 50-600 zł w zależności od wybranego producenta części i modelu naszego auta.

Zobacz też: Jak podłączyć poprawnie amperomierz i woltomierz w samochodzie?

Jakie objawy daje uszkodzony TPS?

Objawy, które mogą wskazywać na uszkodzony czujnik położenia przepustnicy mogą być dla nas mylące i niejednoznacznie wskazywać na ten element. Są to najczęściej zmiany obrotów i szarpnięcia podczas przyśpieszania lub zmniejszania prędkości. Gdy zdejmujemy nogę z pedału przyśpieszenia, silnik może pozostać na wyższych obrotach, a następnie gwałtownie je obniżyć. Również podczas przyśpieszania samochód może robić to niejako skokowo. Dzieje się tak, ponieważ stopień otwarcia przepustnicy ma wpływ na ilość dawkowanego paliwa potrzebnego do wytworzenia odpowiedniej mieszanki paliwowo - powietrznej. W przypadku nieprawidłowych wskazań z czujnika przepustnicy ilość wtryskiwanego paliwa może być zbyt mała, co w efekcie będzie skutkowało nierównomierną pracą silnika. Innymi objawami mogą być problemy z uruchomieniem samochodu, a także podwyższone spalanie.

REKLAMA

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak diagnozować sprawność czujnika?

Zobacz też: Napęd 4x4 - jakie rozwiązania oferują producenci?

Wskazane wyżej objawy mogą oznaczać także awarię innych czujników oraz podzespołów. Zanim zdecydujemy się na wymianę czujnika, sprawdźmy napięcia i zmiany rezystancji. Złącza czujników są wykonane w różnych systemach. Znajdziemy między innymi konstrukcje trzypinowe, czy też pięciopinowe. Jeden z pinów to masa, jeden odpowiada za zasilanie, inne piny przesyłają sygnał wynikowy z czujnika. W instrukcji technicznej sprawdźmy, za co odpowiadają poszczególne piny w czujniku naszego samochodu. Napięcie zasilania powinno wynosić 5V. Natomiast, kiedy mierzymy napięcie lub rezystancję zmieniając położenie przepustnicy, powinniśmy spodziewać się liniowego przyrostu pomiędzy 0,5-5V (w przypadku mierzenia rezystancji wartości będą inne dla różnych typów czujników). Ważne jest natomiast to, aby wartości zmieniały się liniowo i proporcjonalnie do wychylenia czujnika. Nagłe przeskoki wartości oznaczają, że oporowa warstwa potencjometru jest zużyta, czyli po prostu wytarta. Czujnik należy w tym przypadku wymienić.

Czujniki położenia przepustnicy są nierozbieralne. Regeneracja poprzez rozklejanie i natryskiwanie preparatów przeznaczonych do potencjometrów, co prawda może przynieść efekt. Jednak trudno określić trwałość takiego rozwiązania. Ten sposób regeneracji jest dobry jedynie przy mniej obciążonych potencjometrach (np. radia). Potencjometr czujnika pracuje właściwie nieustannie – a przynajmniej tak często, jak dodajemy i ujmujemy gazu. Ponowne problemy mogą wystąpić już po kilku dniach eksploatowania samochodu.

Zobacz też: Elastyczność silnika: co to oznacza?

Regulacja czujnika przepustnicy

Czy czujnik otwarcia przepustnicy powinien być wyregulowany? Wprawdzie istnieje takie pojęcie, jak regulacja, czy też adaptacja czujnika położenia przepustnicy, ale czasem nie musimy nawet o niej pamiętać. W zależności od marki i modelu samochodu odbywa się to w diametralnie różny sposób. Czasem jest to po prostu pozostawienie samochodu przez kilka minut na wolnych obrotach. W innym przypadku czujnik wyregulujemy, przymykając przepustnicę kluczem imbusowym, a następnie przy zamkniętej przepustnicy mierząc jego napięcia na pinach sygnału i masy. Wymagane napięcie jest określone przez producenta. Istnieją także modele, które do wykonania regulacji muszą zostać wprowadzone w tryb testu, a do sprawdzania końcowych ustawień będą potrzebne szczelinomierze.

Zobacz też: Czy istnieją silniki pięciosuwowe?

Czujnik położenia przepustnicy może powodować objawy zbliżone do niesprawnego zaworu EGR (np. szarpanie silnikiem podczas przyśpieszania). Innym powodem takich objawów mogą być również niesprawne świece lub przewody zapłonowe, a także zabrudzona/uszkodzona przepustnica.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA