Jak pracuje rozrząd i zawory w silniku?
REKLAMA
REKLAMA
Zawory silnika - główne funkcje i zadania
W głowicy silnika umieszczone są zawory wydechowe i wtryskowe w różnej liczbie dla każdego cylindra, w zależności od konstrukcji silnika. W momencie, kiedy mieszanka jest sprężana przez tłok, wszystkie zawory są zamknięte. Gdy tłok zasysa mieszankę, zawory wtryskowe są otwarte, a na koniec otwierają się zawory wydechowe.
REKLAMA
Zobacz również: Jak ustawić zapłon bez dostępu do instrukcji serwisowej samochodu?
Rozrząd
Rozrząd steruje pracą zaworów w silniku. Jest to wałek, połączony z wałem korbowym, który zależnie od konstrukcji porusza popychaczami zaworowymi lub dźwigniami tych popychaczy. Wał korbowy połączony jest z tłokami, które wprowadzają go w ruch. Jest to swego rodzaju sprzężenie zwrotne, gdyż na skutek ruchu tłoków, poruszany jest właśnie rozrząd, umożliwiający tłokom prawidłową pracę dzięki dostarczaniu mieszanki paliwowej i umożliwianiu wydechu spalin.
Połączenie układów
W większości samochodów napęd z wału korbowego do układu rozrządu przenoszony jest za pomocą elastycznych pasków zębatych. Niektórzy producenci, np. Mercedes czy BMW stosują łańcuch rozrządu w większości swoich modeli, częściej w silnikach wysokoprężnych, niż benzynowych. Pasek dużo częściej pęka i trzeba pilnować wskazówek producenta, kiedy nadejdzie czas wymiany. Łańcuch z kolei jest hałaśliwy i wymaga regulacji.
Zobacz również: Jakie są przyczyny szarpania samochodu przy ruszaniu?
Nie wolno dopuścić do pęknięcia paska rozrządu. Może to spowodować kolizję tłoka z zaworem. Po takim wydarzeniu, silnik najpewniej nie będzie się nadawał do remontu, lub naprawa może być nieopłacalna.
REKLAMA
REKLAMA