REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kompendium: silnik Honda 1,4 16v, 90 KM. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Honda swoimi silnikami 1,5 i 1,6 z lat 90-tych (seria B) postawiła sobie poprzeczkę bardzo wysoko
Honda swoimi silnikami 1,5 i 1,6 z lat 90-tych (seria B) postawiła sobie poprzeczkę bardzo wysoko

REKLAMA

REKLAMA

Zbudowany przez Hondę na przełomie lat 1999/2000 specjalnie dla Europy silnik o pojemności 1,4 litra miał trudne początki. Pierwsi klienci nie byli zachwyceni osiągami nowej jednostki napędowej. Konstrukcja – z biegiem czasu - obroniła się jednak sama. Silnik 1,4 16v Hondy jest niezawodny, praktycznie bezobsługowy, choć nie tak ekonomiczny jak zapewniał producent.

Historia

REKLAMA

Honda swoimi silnikami 1,5 i 1,6 z lat 90-tych (seria B) postawiła sobie poprzeczkę bardzo wysoko. Choć konstrukcje te miały pewne wady, to były kochane za jakość wykonania i wręcz legendarną niezawodność. Gdy trendy zaczęły się zmieniać, a silniki maleć i słabnąć, potrzebna Honda została postawiona wręcz pod ścianą. Trzeba było się dostosować i to w ciągu kilu miesięcy.

REKLAMA

Japończycy potrzebowali jednostki o europejskiej pojemności 1400 cm3 i mocy około 88 KM. W dodatku silnik musiał spełniać nowe normy emisji spalin EURO 3 i miał być ekonomiczny. Ten ostatni warunek był dla Hondy najtrudniejszy do spełnienia, bo dotychczasowe silniki zawsze miały dość duże apetyty.

Honda zadecydowała, że moc nie spadnie. Podstawowa jednostka napędowa nadal miała mieć 90 koni, które miały brać się z maksymalnie 6-7 litrów benzyny spalanej na 100 kilometrów. Pomóc miał w tym system V-tec zmieniający fazy rozrządu i otwierający tylko jeden lub od razu dwa zawory ssące. Efektem takich założeń był właśnie silnik z serii D14 który zadebiutował w Civicu.

Zobacz też: Kompendium: silnik Citroen/Peugeot/Renault 3,0 V6 24v ES9/L7X. Wady, zalety, eksploatacja, modyfikacje, LPG

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W europie jednostka została przyjęta z pewną dozą rezerwy, a każdą cyfrę danych prześwietlano z każdej możliwej strony. Na koniec eksperci wydali druzgocący wyrok „PRZECIĘTNY” co przełożyło się na niezbyt cieple przyjęcie ze strony ekspertów... Oceny zostały zweryfikowane dopiero po „liftingu” civica. Okazało się, że silnik choć na papierze wypadał przeciętnie jest nadal klasyczną hondą. Niezawodny, zwarty, dobrze przemyślany i... japoński.

Budowa

REKLAMA

Silniki z serii D14 to klasyczna czterocylindrowa rzędowa konstrukcja wykonana w całości z aluminium. Zwarta i – jak to w przypadku hondy – czysta, z osprzętem zminimalizowanym do minimum lub „ukrytym” tak, żeby nie było możliwości jego uszkodzenia. Jednostka dostała tylko jeden wałek rozrządu, napędzany paskiem zębatym, a zawory są sterowane dźwigniami

Silniki Hondy zawsze należały do grupy wysokoobrotowych i D14 nic w tym temacie nie zmieniło. Skok tłoka jest o mniej niż 5 milimetrów większy od średnicy tłoka co powoduje, ze jednostka bez problemu przekracza 8,5 tysiąca obrotów na minutę. W codziennej eksploatacji obroty oczywiście ograniczono, ale czerwona linia i tak zaczyna się przy 7,5 tysiącach. Jest też druga strona takiej konstrukcji – niższy niż w europejczykach moment obrotowy, dostępny dodatkowo dopiero powyżej 4 000 obrotów/min.

Teraz przejdźmy do rozwiązań charakterystycznych tylko dla Hondy. Jednostka D14 ma mocno zmodyfikowany dolot. Kanały zostały skrócone i poszerzone żeby zwiększyć moment obrotowy. W dodatku duża ich część jest „schowana” w głowicy. Przepustnica jest w pełni elektroniczna, proporcjonalna i zintegrowana z przepływomierzem (to niestety mocno podnosi jej koszt).

Mimo ograniczania kosztów Honda nie zrezygnowała też z rozdzielnego kolektora wydechowego. Każdy z cylindrów dostał oddzielną rurę, które łączą się dopiero przez pojedynczym katalizatorem.

Elektryka i elektronika oparta jest wyłącznie o podzespoły Hondy. Rozrusznik i alternator są praktycznie niezniszczalne. Jednostka sterująca oparta o uproszczony komputer PGM-FI również nie sprawia żadnych problemów (i daje się programować). Co ciekawe jednostka jest zaprogramowana na tyle uniwersalnie, że można tankować praktycznie każde bezołowiowe paliwo. Nawet to 91-oktanowe.

Osiągi

90 koni mechanicznych, 130 Nm momentu dostępne odpowiednio przy 6,5 i 4,3 000 obrotów na minutę. Na papierze osiągi wyglądają dobrze, niestety gorzej jest w codziennym użytkowaniu. Moment obrotowy przypada zdecydowanie za wysoko, a sam silnik zdaje się mieć ogromny niedobór mocy w zakresie 2 – 3,5 tysiąca. Zastrzyk mocy dostajemy od 4 000 w górę co niestety zmusza kierowcę do ciągłej zmiany biegów i.... wciskania pedału w podłogę.

Silnik D14 drobne modyfikacje przeszedł jeszcze w 2002 roku. Suche dane zostały bez zmian, ale inny program przepustnicy zmienił charakterystykę przyrostu mocy. Jest on nieco bardziej liniowy. Tak czy inaczej trzeba jednak pamiętać, że Honda lubi obroty i ich wymaga.

ZALETY, WADY I SŁABE PUNKTY

Jeśli chodzi o wykonanie silników Hondy... Trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia, Dlatego wielu mechaników pytanych o jednostki 1,4 kwituje krótko, że nie mają one praktycznie żadnych znanych wad, oprócz oczywiście spalania. Silnik choć miał być „przełomowo” ekonomiczny w rzeczywistości w konkurencji spalanie jest co najwyżej przeciętny. 90-konna jednostka pochłania średnio około 8,5 litra benzyny, czyli ponad pół litra więcej niż konkurencyjne silniki Volkswagena, Opla a nawet Toyoty i Fiata.

Zobacz też: Kompendium: silnik diesla Renault 1.9 dTi/dCi. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Inna znane awarie? Silniki z pierwszych 3 miesięcy produkcji (grudzień 1999 – styczeń 2000) mogły mieć problemy z systemem paliwowym. Problemem była wadliwa seria wtryskiwaczy, które potrafiły przestać się „otwierać” po przejechaniu dosłownie kilkunasty tysięcy kilometrów. Wada dotyczyła jednak dosłownie poszczególnych aut a nie całej serii i pojawiała się „za młodu” silnika.

Specyfika wysokoobrotowych silników Hondy jest też delikatny rozrząd. Silnik D14 (ale nie tylko on) nie lubi gwałtownych redukcji biegów. Ostre szarpnięcie potrafi przestawić pasek o kilka zębów, co jest o tyle niebezpieczne, że rozrząd jest kolizyjny.

Tolerancja na gaz LPG

Honda oczywiście nie zaleca przerabiania swoich aut na paliwo LPG, ale nie oznacza to, że się nie da.

Silnik D14 może pracować na gazie, ale musi to być instalacja wtryskowa. Krótkie kanały dolotowe i bardzo drogi przepływomierz przy samej przepustnicy praktycznie uniemożliwiają montaż gazu starszej generacji. Nie ma natomiast problemu z dostosowaniem elektroniki. ECU dobrze reaguje na emulatory.

Jeśli chodzi o osiągi i spalanie to wiele zależy od jakości montażu i ustawienia. Generalnie można jednak powiedzieć, że spadek mocy i momentu obrotowego mieści się w granicach określenia „dopuszczalne”, podobnie zresztą jak zwiększone zużycie gazu w stosunku do benzyny.

Silnik AER, ALD, ALL, ANV, ATE, AUC w pigułce

ZALETY:
- wysoka niezawodność,
- niezłe osiągi,
- bardzo wysoka kultura pracy,
- stosunkowo niskie koszty części i serwisu,
- długie okresy międzyprzeglądowe
- duże możliwości tuningu
- możliwość zasilania paliwem 91

WADY:
- stosunkowo wysokie spalanie
- brak zamienników części fabrycznych,
- mniej dopracowana elektronika niż w starych konstrukcjach Hondy

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA