REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak eksploatować silniki 1,9 JTD/Multijet?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak eksploatować silniki 1,9 JTD/Multijet?; Fot. Fotolia
Jak eksploatować silniki 1,9 JTD/Multijet?; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA


Silniki Diesla o pojemności 1,9 litra należą do najbardziej udanych jednostek napędowych Fiata ostatnich dwudziestu lat oraz do czołówki jednostek wysokoprężnych wszystkich marek.

REKLAMA

Motor 1,9 JTD zadebiutował w drugiej połowie 1997 roku w Alfie Romeo 156 i był pierwszym na rynku silnikiem wyposażonym w układ wtryskowy typu Common Rail. W pierwszej wersji posiadał elektromagnetyczne wtryskiwacze oraz proces wtrysku podzielony na dwie dawki (wstępną i zasadniczą), legitymując się mocą maksymalną 105 KM. Z czasem pojawiały się kolejne odmiany o mniejszej lub większej mocy (od 80 do 115KM), a silnik trafiał do coraz szerszej gamy produktów grupy Fiata. Zasadniczą modernizację jednostki JTD przeprowadzono pod koniec 2002 roku.

REKLAMA

Zmiany obejmowały nowocześniejszy układ wtryskowy, dzielący dawkę paliwa na pięć części, a w mocniejszych odmianach pojawiły się dwa wałki rozrządu, napędzające szesnaście zaworów. Silnik zyskał nazwę Multijet (lub MJTD) i legitymował się mocą do 140 KM, a od 2004 roku 150 KM. Za sprawą mariażu z grupą GM, włoska jednostka napędowa trafiła pod maskę wielu modeli Opla, Saaba i Cadillaca oraz do bliźniaka Fiata Sedici – Suzuki SX4. Z czasem w miejsce silnika 1,9 włoski producent wprowadził silniki o pojemności 1,6 lub 2,0, dlatego obecnie jedyną produkowaną jednostką o tej pojemności jest wersja z podwójnym doładowaniem o mocy w zakresie 180 – 190 KM.

Zobacz też: Jak dzielimy spalinowe silniki samochodowe?

Zalety

Silnik 1,9 JTD dał się poznać jako dość trwały i względnie niezawodny napęd do samochodów różnych segmentów, również dostawczych. Cieszy jego dobra, a w mocniejszych wersjach bardzo dobra, dynamika, połączona z niskim spalaniem. Motor jest odporny na paliwa gorszej jakości, a części zamienne są łatwo dostępne i mają niewygórowane ceny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wady

Głównym zastrzeżeniem w stosunku do motoru 1,9 JTD jest dość twarda praca, która szczególnie w gorzej wyciszonych modelach skutkuje przenoszeniem wibracji na nadwozie oraz dość znacznego poziomu hałasu przy podwyższonych obrotach. Przeszkadzać może również zbyt nisko umieszczona i podatna na uszkodzenia miska olejowa. Silniki Multijet są nieco droższe w eksploatacji od starszych odmian.

Zobacz też: Dlaczego dymi silnik?

Typowe usterki

Do typowych usterek silnika 1,9 JTD należą przede wszystkim zacinające się lub zatkane sadzą zawory recyrkulacji spalin. Zdarzają się problemy ze zbyt nisko umieszczonym zaworem overboost oraz termostatem i przepływomierzem. W niektórych modelach przeciera się gumowy przewód intercoolera, a w mocniejszych odmianach może wymagać wymiany dwumasowe koło zamachowe. Niskie ceny części pozwalają usunąć większość awarii niewielkim kosztem, ale już wymiana koła zamachowego wraz ze sprzęgłem będzie kosztować ponad 2000 złotych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA