REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak eksploatować silniki 1,9 JTD/Multijet?

Jak eksploatować silniki 1,9 JTD/Multijet?; Fot. Fotolia
Jak eksploatować silniki 1,9 JTD/Multijet?; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Silniki Diesla o pojemności 1,9 litra należą do najbardziej udanych jednostek napędowych Fiata ostatnich dwudziestu lat oraz do czołówki jednostek wysokoprężnych wszystkich marek.

REKLAMA

Motor 1,9 JTD zadebiutował w drugiej połowie 1997 roku w Alfie Romeo 156 i był pierwszym na rynku silnikiem wyposażonym w układ wtryskowy typu Common Rail. W pierwszej wersji posiadał elektromagnetyczne wtryskiwacze oraz proces wtrysku podzielony na dwie dawki (wstępną i zasadniczą), legitymując się mocą maksymalną 105 KM. Z czasem pojawiały się kolejne odmiany o mniejszej lub większej mocy (od 80 do 115KM), a silnik trafiał do coraz szerszej gamy produktów grupy Fiata. Zasadniczą modernizację jednostki JTD przeprowadzono pod koniec 2002 roku.

REKLAMA

Zmiany obejmowały nowocześniejszy układ wtryskowy, dzielący dawkę paliwa na pięć części, a w mocniejszych odmianach pojawiły się dwa wałki rozrządu, napędzające szesnaście zaworów. Silnik zyskał nazwę Multijet (lub MJTD) i legitymował się mocą do 140 KM, a od 2004 roku 150 KM. Za sprawą mariażu z grupą GM, włoska jednostka napędowa trafiła pod maskę wielu modeli Opla, Saaba i Cadillaca oraz do bliźniaka Fiata Sedici – Suzuki SX4. Z czasem w miejsce silnika 1,9 włoski producent wprowadził silniki o pojemności 1,6 lub 2,0, dlatego obecnie jedyną produkowaną jednostką o tej pojemności jest wersja z podwójnym doładowaniem o mocy w zakresie 180 – 190 KM.

Zobacz też: Jak dzielimy spalinowe silniki samochodowe?

Zalety

Silnik 1,9 JTD dał się poznać jako dość trwały i względnie niezawodny napęd do samochodów różnych segmentów, również dostawczych. Cieszy jego dobra, a w mocniejszych wersjach bardzo dobra, dynamika, połączona z niskim spalaniem. Motor jest odporny na paliwa gorszej jakości, a części zamienne są łatwo dostępne i mają niewygórowane ceny.

Wady

Głównym zastrzeżeniem w stosunku do motoru 1,9 JTD jest dość twarda praca, która szczególnie w gorzej wyciszonych modelach skutkuje przenoszeniem wibracji na nadwozie oraz dość znacznego poziomu hałasu przy podwyższonych obrotach. Przeszkadzać może również zbyt nisko umieszczona i podatna na uszkodzenia miska olejowa. Silniki Multijet są nieco droższe w eksploatacji od starszych odmian.

Zobacz też: Dlaczego dymi silnik?

Typowe usterki

Do typowych usterek silnika 1,9 JTD należą przede wszystkim zacinające się lub zatkane sadzą zawory recyrkulacji spalin. Zdarzają się problemy ze zbyt nisko umieszczonym zaworem overboost oraz termostatem i przepływomierzem. W niektórych modelach przeciera się gumowy przewód intercoolera, a w mocniejszych odmianach może wymagać wymiany dwumasowe koło zamachowe. Niskie ceny części pozwalają usunąć większość awarii niewielkim kosztem, ale już wymiana koła zamachowego wraz ze sprzęgłem będzie kosztować ponad 2000 złotych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Szkolenia redukujące punkty karne. W 10 dni WORD-y zredukowały 34 tys. punktów

    Polscy kierowcy pokochali szkolenia. Właściwie to jeden typ szkolenia. Mowa oczywiście o kursach redukujących 6 punktów karnych. Te wróciły do WORD-ów i stały się hitem. Jak informuje RMF FM, w 10 dni na szkoleniu pojawiło się blisko 6 tys. kierowców.

    Prawo jazdy plus, czyli darmowe prawo jazdy dla uczniów. Kto, co i dlaczego?

    Polacy uwielbiają słowo "darmowy". Jeszcze mocniej kochają je jednak politycy, zwłaszcza w okresie kampanii wyborczej. PiS przedstawiło zatem swój kolejny pomysł. A tym jest darmowe prawo jazdy dla uczniów. Na czym polega program prawo jazdy plus?

    Ile czasu można przechowywać paliwo?

    Zakupowy szał na stacjach paliwowych trwa. Kierowcy leją tańszy olej napędowy i benzynę do kanistrów i baniek. Czy wiedzą jednak ile czasu można przechowywać paliwo w takich pojemnikach? I w jakich warunkach należy to zrobić, aby nie łamać przepisów?

    Kierowca dostał mandat przed 17 września. Zapłacił go po 17 września. Przedawnienie punktów po roku czy dwóch?

    Kierowcy mają wątpliwości dotyczące zastosowania przepisów skracających okres przedawnienia punktów karnych do roku. Wątpliwości te postanowiłem zatem rozwiać. Sytuacja modelowa na dziś brzmi: kierowca dostał mandat przed 17 września, ale zapłacił go po 17 września. Co z punktami i ich przedawnieniem? Jaki termin go obowiązuje?

    REKLAMA

    Więzienie za tablice rejestracyjne. Nowe przepisy już obowiązują w Polsce

    Legislatorzy nie chcieli bawić się w półśrodki. Osoba, która będzie majstrować przy tablicach rejestracyjnych, może na 5 lat trafić do więzienia. Co jednak to majstrowanie oznacza w praktyce? Sprawdziliśmy to.

    Koniec używanych instalacji LPG? A to dopiero początek nowelizacji

    Rządzący przygotowali kolejną zmianę dla aut z LPG. Od teraz będą musiały być wyposażane w dodatkową tabliczkę. Kogo dotyczy ten wymóg? I kiedy wejdzie w życie? Poszukajcie odpowiedzi w naszym materiale.

    PKN ORLEN nie narusza prawa niskimi cenami? Bezpodstawne oskarżenia? [Wybory 2023]

    Są trzy wytłumaczenia dlaczego PKN Orlen sprzedaje paliwa jakby ropa kosztowała 50 dolarów za baryłkę. A jest po 94 dolary. Nie każde postępowanie zarządu spółki wiąże się z odpowiedzialnością prawną.

    Sztuczna inteligencja w samochodzie. Auta już są inteligentne, a ich IQ rośnie!

    Sztuczna inteligencja w samochodzie ma znaczenie nie tylko dla kierowców. To kluczowy trend rynkowy! Już dziś jedna piąta środków wydawanych na prace nad AI, trafiają właśnie do sektora moto. To potężny potencjał. Warto jednak zastanowić się nad tym, co może właściwie oznaczać dla właścicieli aut.

    REKLAMA

    Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

    Usługa "Historia pojazdu" jest niezwykle popularna. Korzysta z niej nawet 27 mln osób miesięcznie. Teraz liczba ta może się zwiększyć. Bo usługa pojawiła się w rządowej aplikacji mObywatel. Rozporządzenie w tej sprawie już działa.

    Czym kierują się Polacy podczas zakupu używanego auta?

    Przy wyborze auta z rynku wtórnego Polacy kierują się przede wszystkim ceną. Tuż za nią, z niemal identyczną liczbą wskazań, plasują się: rocznik oraz przebieg. Nabywcy chcą także znać historię serwisową i wypadkową pojazdu - wynika z badań serwisu autobaza.pl. Co jeszcze wpływa na motoryzacyjne wybory i w jaki sposób świadczy to o świadomości kupujących? Analizują eksperci autobaza.pl.

    REKLAMA