REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak eksploatować silniki 1,9 JTD/Multijet?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak eksploatować silniki 1,9 JTD/Multijet?; Fot. Fotolia
Jak eksploatować silniki 1,9 JTD/Multijet?; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA


Silniki Diesla o pojemności 1,9 litra należą do najbardziej udanych jednostek napędowych Fiata ostatnich dwudziestu lat oraz do czołówki jednostek wysokoprężnych wszystkich marek.

Motor 1,9 JTD zadebiutował w drugiej połowie 1997 roku w Alfie Romeo 156 i był pierwszym na rynku silnikiem wyposażonym w układ wtryskowy typu Common Rail. W pierwszej wersji posiadał elektromagnetyczne wtryskiwacze oraz proces wtrysku podzielony na dwie dawki (wstępną i zasadniczą), legitymując się mocą maksymalną 105 KM. Z czasem pojawiały się kolejne odmiany o mniejszej lub większej mocy (od 80 do 115KM), a silnik trafiał do coraz szerszej gamy produktów grupy Fiata. Zasadniczą modernizację jednostki JTD przeprowadzono pod koniec 2002 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany obejmowały nowocześniejszy układ wtryskowy, dzielący dawkę paliwa na pięć części, a w mocniejszych odmianach pojawiły się dwa wałki rozrządu, napędzające szesnaście zaworów. Silnik zyskał nazwę Multijet (lub MJTD) i legitymował się mocą do 140 KM, a od 2004 roku 150 KM. Za sprawą mariażu z grupą GM, włoska jednostka napędowa trafiła pod maskę wielu modeli Opla, Saaba i Cadillaca oraz do bliźniaka Fiata Sedici – Suzuki SX4. Z czasem w miejsce silnika 1,9 włoski producent wprowadził silniki o pojemności 1,6 lub 2,0, dlatego obecnie jedyną produkowaną jednostką o tej pojemności jest wersja z podwójnym doładowaniem o mocy w zakresie 180 – 190 KM.

Zobacz też: Jak dzielimy spalinowe silniki samochodowe?

Zalety

REKLAMA

Silnik 1,9 JTD dał się poznać jako dość trwały i względnie niezawodny napęd do samochodów różnych segmentów, również dostawczych. Cieszy jego dobra, a w mocniejszych wersjach bardzo dobra, dynamika, połączona z niskim spalaniem. Motor jest odporny na paliwa gorszej jakości, a części zamienne są łatwo dostępne i mają niewygórowane ceny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wady

Głównym zastrzeżeniem w stosunku do motoru 1,9 JTD jest dość twarda praca, która szczególnie w gorzej wyciszonych modelach skutkuje przenoszeniem wibracji na nadwozie oraz dość znacznego poziomu hałasu przy podwyższonych obrotach. Przeszkadzać może również zbyt nisko umieszczona i podatna na uszkodzenia miska olejowa. Silniki Multijet są nieco droższe w eksploatacji od starszych odmian.

Zobacz też: Dlaczego dymi silnik?

Typowe usterki

Do typowych usterek silnika 1,9 JTD należą przede wszystkim zacinające się lub zatkane sadzą zawory recyrkulacji spalin. Zdarzają się problemy ze zbyt nisko umieszczonym zaworem overboost oraz termostatem i przepływomierzem. W niektórych modelach przeciera się gumowy przewód intercoolera, a w mocniejszych odmianach może wymagać wymiany dwumasowe koło zamachowe. Niskie ceny części pozwalają usunąć większość awarii niewielkim kosztem, ale już wymiana koła zamachowego wraz ze sprzęgłem będzie kosztować ponad 2000 złotych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA