Wady i zalety silnika benzynowego i wysokoprężnego
REKLAMA
REKLAMA
Silnik benzynowy
Są to silniki lżejsze od wysokoprężnych, a zarazem tańsze w produkcji i eksploatacji, w dodatku ich praca jest o wiele bardziej cicha, więc i komfort jazdy wyższy. Taki silnik nie wymaga żadnego, dodatkowego doładowania aby osiągnąć zadowalającą moc i moment obrotowy już z dość małych pojemności. Jego sprawność energetyczna jest większa, czyli z mniejszej ilości mieszanki paliwowej uzyskamy więcej energii. Silnik benzynowy jest jednak mniej wydajny. To znaczy, że będzie zużywał więcej paliwa, niż silnik Diesla. Do tego wymaga on bardzo precyzyjnego doboru mieszanki paliwowej, gdyż działa w oparciu o mieszankę jakościową, zaś silnik Diesla działa w oparciu o mieszankę ilościową. Jest także nieco mniej wytrzymały od silnika wysokoprężnego.
REKLAMA
Zobacz też: Czym różnią się silniki OHC od OHV i SOHC od DOHC?
Silnik wysokoprężny
Silniki te są bardzo wydajnie, a więc zużywają mniej paliwa. Motory te są często bardziej trwałe, niż silniki benzynowe. W dodatku turbodoładowany, w pełni wyposażony (np. w filtr cząstek stałych) będzie bardziej przyjazny środowisku. Nowoczesne rozwiązania pozwalają tym silnikom rozwijać duże moce, a dzięki turbodoładowaniu przyspieszenie i moment obrotowy może zadziwić niejednego zwolennika silników benzynowych. Rozruch w takim silniku jest trudniejszy, dlatego że paliwo jest o wiele gęstsze niż benzyna. Potrzebuje bardziej precyzyjnych urządzeń wtryskowych, takich jak pompa paliwa i wtryskiwacze. Silniki takie są również cięższe, a pompy paliwa ze względu na jego gęstość mają bardzo ograniczoną żywotność. Ze względu na większe wymagania konstrukcyjne, ceny silników wysokoprężnych również są wyższe. Wadą może być również to, że niegdyś mniejsza cena oleju napędowego gwałtownie zbliża się do ceny benzyny, a prognozy wskazują, że może on nawet stać się droższy.
Zobacz również: Czy warto tankować lepsze paliwo?
REKLAMA
REKLAMA