REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy należy używać olejów przeznaczonych do zużytych silników?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Jeśli od początku życia jednostki napędowej będziemy stosować olej o jak najniższej możliwej lepkości to być może nigdy nie będziemy musieli stosować oleju o wyższej lepkości uszczelniającego silnik fot. moto.wieszjak.pl
Jeśli od początku życia jednostki napędowej będziemy stosować olej o jak najniższej możliwej lepkości to być może nigdy nie będziemy musieli stosować oleju o wyższej lepkości uszczelniającego silnik fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Większość z kierowców doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że silnik ze znacznym przebiegiem nie należy zalewać olejami niskooporowymi lub syntetykami o niskiej lepkości. Ale kiedy przychodzi moment na zmianę oleju na bardziej gęsty i mniej płuczący?

Przebieg to nie wszystko...

Zobacz też: Sprawny silnik też zużywa olej

REKLAMA

Pierwsza zasada w „dziedzinie” stosowania olejów do silników o wysokim przebiegi brzmi... nie ma ogólnego zalecenia! Nie powinno się nigdy stosować rozgraniczenia, że przejechałem 100, 200 czy nawet 300 tysięcy km i automatycznie zmieniam olej na typ o wyższej lepkości. To podobnie jak w naszym życiu. Przecież jeśli skończymy 40 lat, to nie zmieniamy nagle trybu życia w dzień po urodzinach.

Przejście na tryb olejów dla silników zużytych powinno następować jedynie wtedy, gdy do silnika trzeba dolewać większe ilości oleju (bo jest wypalany) oraz (w przypadku nieszczelności na łączeniach) jeśli normalne metody serwisowania i naprawy silnika nie dają efektu. Takie silniki potrzebują oleju mineralnego lub oleju do aut o dużych przebiegach. Choć obydwa oleje mają bardzo podobne właściwości, nie są identyczne.

Minerały kontra technologia

Olej mineralny – wyprodukowany z ropy naftowej - jest stosunkowo gęsty, przez co gorzej rozpływa się po bloku silnika i ma niższe ciśnienie. Słabiej przylega również do gładzi cylindrowych, ale wcale nie oznacza to, że nie chroni on silnika, bo film olejowy jaki zostawia jest grubszy niż w przypadku syntetyków. Przy tym olej mineralny nie ma właściwości płuczących. Nie ma zatem ryzyka, że zacznie on wyciekać przez szczeliny.

Zobacz też: Jak wymienić poduszki silnika?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jakie wady ma olej mineralny? Jest stosunkowo „delikatny”. Źle znosi trudne warunki użytkowania (duże obciążenia jednostki napędowej), ale i te atmosferyczne. Przy zbyt dużej temperaturze zaczyna wrzeć, przy niskich temperaturach zaczyna gęstnieć nawet do konsystencji masła.

Niektóre wady oleju mineralnego można wyeliminować stosując specjalne oleje do samochodów o wysokich przebiegach. To olej półsyntetyczny, z dodatkami specjalnych estrów zbliżających jego właściwości do oleju mineralnego. Taki olej ma wyższą lepkość i wyższą wytrzymałość temperaturową, ale nie podnosi ciśnienia w jednostce napędowej, co nie grozi wyciekami.

Zobacz też: Jak ocenić ryzyko awarii ważnych zespołów samochodu?

Olej do aut o wysokich przebiegach jest zatem lepszy jeśli auto jest w ciągłej eksploatacji, nie wymaga częstych wymian (co 5-6 tysięcy kilometrów) i skuteczniej chroni silnik w skrajnych temperaturach, szczególnie przy mrozach i upałach.

Im skorupka za młodu...

Przy okazji tematu olejów do silników zniszczonych warto poznać jeszcze jedną ważną prawidłowość: Jeśli od początku życia jednostki napędowej będziemy stosować olej o jak najniższej możliwej lepkości (np. 0W-40) to... Możliwe, że nigdy nie będziemy musieli stosować oleju o wyższej lepkości uszczelniającego silnik. Producenci olejów najwyższej jakości dają zazwyczaj gwarancję ochrony silnika nawet przez 350 -400 tysięcy kilometrów.

Dla przeciętnego kierowcy oznacza to 20 lat zupełnie bezproblemowej jazdy...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA