REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy należy używać olejów przeznaczonych do zużytych silników?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Jeśli od początku życia jednostki napędowej będziemy stosować olej o jak najniższej możliwej lepkości to być może nigdy nie będziemy musieli stosować oleju o wyższej lepkości uszczelniającego silnik fot. moto.wieszjak.pl
Jeśli od początku życia jednostki napędowej będziemy stosować olej o jak najniższej możliwej lepkości to być może nigdy nie będziemy musieli stosować oleju o wyższej lepkości uszczelniającego silnik fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Większość z kierowców doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że silnik ze znacznym przebiegiem nie należy zalewać olejami niskooporowymi lub syntetykami o niskiej lepkości. Ale kiedy przychodzi moment na zmianę oleju na bardziej gęsty i mniej płuczący?

Przebieg to nie wszystko...

Zobacz też: Sprawny silnik też zużywa olej

REKLAMA

Pierwsza zasada w „dziedzinie” stosowania olejów do silników o wysokim przebiegi brzmi... nie ma ogólnego zalecenia! Nie powinno się nigdy stosować rozgraniczenia, że przejechałem 100, 200 czy nawet 300 tysięcy km i automatycznie zmieniam olej na typ o wyższej lepkości. To podobnie jak w naszym życiu. Przecież jeśli skończymy 40 lat, to nie zmieniamy nagle trybu życia w dzień po urodzinach.

Przejście na tryb olejów dla silników zużytych powinno następować jedynie wtedy, gdy do silnika trzeba dolewać większe ilości oleju (bo jest wypalany) oraz (w przypadku nieszczelności na łączeniach) jeśli normalne metody serwisowania i naprawy silnika nie dają efektu. Takie silniki potrzebują oleju mineralnego lub oleju do aut o dużych przebiegach. Choć obydwa oleje mają bardzo podobne właściwości, nie są identyczne.

Minerały kontra technologia

Olej mineralny – wyprodukowany z ropy naftowej - jest stosunkowo gęsty, przez co gorzej rozpływa się po bloku silnika i ma niższe ciśnienie. Słabiej przylega również do gładzi cylindrowych, ale wcale nie oznacza to, że nie chroni on silnika, bo film olejowy jaki zostawia jest grubszy niż w przypadku syntetyków. Przy tym olej mineralny nie ma właściwości płuczących. Nie ma zatem ryzyka, że zacznie on wyciekać przez szczeliny.

Zobacz też: Jak wymienić poduszki silnika?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jakie wady ma olej mineralny? Jest stosunkowo „delikatny”. Źle znosi trudne warunki użytkowania (duże obciążenia jednostki napędowej), ale i te atmosferyczne. Przy zbyt dużej temperaturze zaczyna wrzeć, przy niskich temperaturach zaczyna gęstnieć nawet do konsystencji masła.

Niektóre wady oleju mineralnego można wyeliminować stosując specjalne oleje do samochodów o wysokich przebiegach. To olej półsyntetyczny, z dodatkami specjalnych estrów zbliżających jego właściwości do oleju mineralnego. Taki olej ma wyższą lepkość i wyższą wytrzymałość temperaturową, ale nie podnosi ciśnienia w jednostce napędowej, co nie grozi wyciekami.

Zobacz też: Jak ocenić ryzyko awarii ważnych zespołów samochodu?

Olej do aut o wysokich przebiegach jest zatem lepszy jeśli auto jest w ciągłej eksploatacji, nie wymaga częstych wymian (co 5-6 tysięcy kilometrów) i skuteczniej chroni silnik w skrajnych temperaturach, szczególnie przy mrozach i upałach.

Im skorupka za młodu...

Przy okazji tematu olejów do silników zniszczonych warto poznać jeszcze jedną ważną prawidłowość: Jeśli od początku życia jednostki napędowej będziemy stosować olej o jak najniższej możliwej lepkości (np. 0W-40) to... Możliwe, że nigdy nie będziemy musieli stosować oleju o wyższej lepkości uszczelniającego silnik. Producenci olejów najwyższej jakości dają zazwyczaj gwarancję ochrony silnika nawet przez 350 -400 tysięcy kilometrów.

Dla przeciętnego kierowcy oznacza to 20 lat zupełnie bezproblemowej jazdy...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA