Kiedy należy używać olejów przeznaczonych do zużytych silników?
REKLAMA
REKLAMA
Przebieg to nie wszystko...
Zobacz też: Sprawny silnik też zużywa olej
REKLAMA
Pierwsza zasada w „dziedzinie” stosowania olejów do silników o wysokim przebiegi brzmi... nie ma ogólnego zalecenia! Nie powinno się nigdy stosować rozgraniczenia, że przejechałem 100, 200 czy nawet 300 tysięcy km i automatycznie zmieniam olej na typ o wyższej lepkości. To podobnie jak w naszym życiu. Przecież jeśli skończymy 40 lat, to nie zmieniamy nagle trybu życia w dzień po urodzinach.
Przejście na tryb olejów dla silników zużytych powinno następować jedynie wtedy, gdy do silnika trzeba dolewać większe ilości oleju (bo jest wypalany) oraz (w przypadku nieszczelności na łączeniach) jeśli normalne metody serwisowania i naprawy silnika nie dają efektu. Takie silniki potrzebują oleju mineralnego lub oleju do aut o dużych przebiegach. Choć obydwa oleje mają bardzo podobne właściwości, nie są identyczne.
Minerały kontra technologia
Olej mineralny – wyprodukowany z ropy naftowej - jest stosunkowo gęsty, przez co gorzej rozpływa się po bloku silnika i ma niższe ciśnienie. Słabiej przylega również do gładzi cylindrowych, ale wcale nie oznacza to, że nie chroni on silnika, bo film olejowy jaki zostawia jest grubszy niż w przypadku syntetyków. Przy tym olej mineralny nie ma właściwości płuczących. Nie ma zatem ryzyka, że zacznie on wyciekać przez szczeliny.
Zobacz też: Jak wymienić poduszki silnika?
REKLAMA
Jakie wady ma olej mineralny? Jest stosunkowo „delikatny”. Źle znosi trudne warunki użytkowania (duże obciążenia jednostki napędowej), ale i te atmosferyczne. Przy zbyt dużej temperaturze zaczyna wrzeć, przy niskich temperaturach zaczyna gęstnieć nawet do konsystencji masła.
Niektóre wady oleju mineralnego można wyeliminować stosując specjalne oleje do samochodów o wysokich przebiegach. To olej półsyntetyczny, z dodatkami specjalnych estrów zbliżających jego właściwości do oleju mineralnego. Taki olej ma wyższą lepkość i wyższą wytrzymałość temperaturową, ale nie podnosi ciśnienia w jednostce napędowej, co nie grozi wyciekami.
Zobacz też: Jak ocenić ryzyko awarii ważnych zespołów samochodu?
Olej do aut o wysokich przebiegach jest zatem lepszy jeśli auto jest w ciągłej eksploatacji, nie wymaga częstych wymian (co 5-6 tysięcy kilometrów) i skuteczniej chroni silnik w skrajnych temperaturach, szczególnie przy mrozach i upałach.
Im skorupka za młodu...
Przy okazji tematu olejów do silników zniszczonych warto poznać jeszcze jedną ważną prawidłowość: Jeśli od początku życia jednostki napędowej będziemy stosować olej o jak najniższej możliwej lepkości (np. 0W-40) to... Możliwe, że nigdy nie będziemy musieli stosować oleju o wyższej lepkości uszczelniającego silnik. Producenci olejów najwyższej jakości dają zazwyczaj gwarancję ochrony silnika nawet przez 350 -400 tysięcy kilometrów.
Dla przeciętnego kierowcy oznacza to 20 lat zupełnie bezproblemowej jazdy...
REKLAMA
REKLAMA