REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można i czy warto stosować olej silnikowy lepszej klasy niż zaleca producent pojazdu?

Max Trela
Czy można i czy warto stosować olej silnikowy lepszej klasy niż zaleca producent pojazdu? Fot. Fotolia
Czy można i czy warto stosować olej silnikowy lepszej klasy niż zaleca producent pojazdu? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybór oleju w dużej mierze zależy od dwóch podstawowych czynników - tego co wyczytamy w instrukcji obsługi i oczywiście od ceny. Co jednak zrobić gdy producent przewidział do naszego auta olej bardzo starej generacji, a dużo nowocześniejszy smar możemy kupić taniej? Czy można stosować oleje wyższej klasy niż te przewidziane przez fabrykę i jakie są tego konsekwencje?

Lepsze wrogiem dobrego? W przypadku jakości oleju ta zasada nie działa!

Zobacz też: Sprawny silnik też zużywa olej

REKLAMA

Generalna zasada dotycząca wymiany (a wcześniej zakupu) oleju o jakiej trzeba pamiętać to fakt, że JAKOŚĆ to nie to samo co LEPKOŚĆ oleju.

Ta pierwsza „wartość” świadczy o użytych w procesie ekstrakcji podproduktach i dopuszczalnym zanieczyszczeniu smaru. A zatem zasada wybierania klasy (świadczącej o jakości) jest prosta.

Jeśli producent nie wprowadza ścisłego ograniczenia wyznaczającego zastosowanie określonej jakości, a nawet wręcz konkretnego wskazanego oleju silnikowego, to zastosowanie oleju o wyższej jakości nie jest zagrożeniem.

Zobacz też: Uszlachetniacze oleju: czy warto je stosować?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć jest to duże uogólnienie, można jednak powiedzieć, że wyższa klasa jakościowa równa się lepszemu zabezpieczeniu silnika..

Lekki – lepki – jaka to różnica?

REKLAMA

Co innego LEPKOŚĆ. Ten parametr w bardzo dużym stopniu uzależniony jest od konstrukcji silnika, stopnia jego zużycia, ale i warunków eksploatacji. Dlatego nie można powiedzieć, że im olej ma większy zakres lepkości np. 0W40 tym jest lepszy...

Owszem jest teoretycznie bardziej uniwersalny, ale i bardziej rzadki, płuczący i penetrujący, ma też większe właściwości czyszczące. Dla starych zużytych silników zalanie tak lepkiego oleju może się zatem skończyć wymyciem wszystkich uszczelek i nagarów co zakończy się wyciekami, utratą ciśnienia smarowania i kompresji – w rezultacie poważną awarią.

Dlatego jeśli zdecydujemy się na stosowanie oleju o wyższych parametrach lepkości (większej rozpiętości) należy przy tym postępować z umiarem.

Zmieniamy olej na lepszy – jak to zrobić?

Jeśli zamienimy olej w długotrwale eksploatowanym silniku na olej bardziej nowoczesny (na przykład półsyntetyczny) o znacznej różnicy lepkości, to w takich sytuacjach najlepiej postępować przez spokojne zmiany ewolucyjne.

Zobacz też: Czy oleje silnikowe i przekładniowe można mieszać?

REKLAMA

Stosujemy wtedy mieszanki olejowe (oczywiście jeśli producent oleju dopuszcza jego mieszanie z innymi) i częściej wymieniamy zawartość miski olejowej. Im większa różnica - tym okresy międzyprzeglądowe powinny być krótsze – maksymalnie 5-6 tysięcy kilometrów.

Doświadczeni mechanicy przy radykalnej zmianie oleju zalecają również tzw. płukanie. Polega ono na zalaniu silnika specjalnym olejem mineralnym (identycznym jak ten, który stosuje się w procesie fabrycznego docierania silnika). Trzeba jednak pamiętać, że olej płuczący nie powinien pracować dłużej niż 1500 km lub 60 godzin.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

REKLAMA

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

REKLAMA

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA