REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można i czy warto stosować olej silnikowy lepszej klasy niż zaleca producent pojazdu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Czy można i czy warto stosować olej silnikowy lepszej klasy niż zaleca producent pojazdu? Fot. Fotolia
Czy można i czy warto stosować olej silnikowy lepszej klasy niż zaleca producent pojazdu? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybór oleju w dużej mierze zależy od dwóch podstawowych czynników - tego co wyczytamy w instrukcji obsługi i oczywiście od ceny. Co jednak zrobić gdy producent przewidział do naszego auta olej bardzo starej generacji, a dużo nowocześniejszy smar możemy kupić taniej? Czy można stosować oleje wyższej klasy niż te przewidziane przez fabrykę i jakie są tego konsekwencje?

Lepsze wrogiem dobrego? W przypadku jakości oleju ta zasada nie działa!

Zobacz też: Sprawny silnik też zużywa olej

REKLAMA

Generalna zasada dotycząca wymiany (a wcześniej zakupu) oleju o jakiej trzeba pamiętać to fakt, że JAKOŚĆ to nie to samo co LEPKOŚĆ oleju.

Ta pierwsza „wartość” świadczy o użytych w procesie ekstrakcji podproduktach i dopuszczalnym zanieczyszczeniu smaru. A zatem zasada wybierania klasy (świadczącej o jakości) jest prosta.

Jeśli producent nie wprowadza ścisłego ograniczenia wyznaczającego zastosowanie określonej jakości, a nawet wręcz konkretnego wskazanego oleju silnikowego, to zastosowanie oleju o wyższej jakości nie jest zagrożeniem.

Zobacz też: Uszlachetniacze oleju: czy warto je stosować?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć jest to duże uogólnienie, można jednak powiedzieć, że wyższa klasa jakościowa równa się lepszemu zabezpieczeniu silnika..

Lekki – lepki – jaka to różnica?

REKLAMA

Co innego LEPKOŚĆ. Ten parametr w bardzo dużym stopniu uzależniony jest od konstrukcji silnika, stopnia jego zużycia, ale i warunków eksploatacji. Dlatego nie można powiedzieć, że im olej ma większy zakres lepkości np. 0W40 tym jest lepszy...

Owszem jest teoretycznie bardziej uniwersalny, ale i bardziej rzadki, płuczący i penetrujący, ma też większe właściwości czyszczące. Dla starych zużytych silników zalanie tak lepkiego oleju może się zatem skończyć wymyciem wszystkich uszczelek i nagarów co zakończy się wyciekami, utratą ciśnienia smarowania i kompresji – w rezultacie poważną awarią.

Dlatego jeśli zdecydujemy się na stosowanie oleju o wyższych parametrach lepkości (większej rozpiętości) należy przy tym postępować z umiarem.

Zmieniamy olej na lepszy – jak to zrobić?

Jeśli zamienimy olej w długotrwale eksploatowanym silniku na olej bardziej nowoczesny (na przykład półsyntetyczny) o znacznej różnicy lepkości, to w takich sytuacjach najlepiej postępować przez spokojne zmiany ewolucyjne.

Zobacz też: Czy oleje silnikowe i przekładniowe można mieszać?

REKLAMA

Stosujemy wtedy mieszanki olejowe (oczywiście jeśli producent oleju dopuszcza jego mieszanie z innymi) i częściej wymieniamy zawartość miski olejowej. Im większa różnica - tym okresy międzyprzeglądowe powinny być krótsze – maksymalnie 5-6 tysięcy kilometrów.

Doświadczeni mechanicy przy radykalnej zmianie oleju zalecają również tzw. płukanie. Polega ono na zalaniu silnika specjalnym olejem mineralnym (identycznym jak ten, który stosuje się w procesie fabrycznego docierania silnika). Trzeba jednak pamiętać, że olej płuczący nie powinien pracować dłużej niż 1500 km lub 60 godzin.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA