REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zalegalizować użytkowanie paliw alternatywnych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
W celu legalizacji należy skierować swe kroki do urzędu skarbowego  fot. motowieszjak
W celu legalizacji należy skierować swe kroki do urzędu skarbowego fot. motowieszjak

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym każde bez wyjątku paliwo, używane do zasilania silników pojazdów mechanicznych, musi być opodatkowane. Paliwa, nabywane w legalnie działających stacjach paliw są opodatkowane podatkiem akcyzowym.

Życie niesie jednak sporo niespodzianek i czasem, na szczęście bardzo rzadko, zachodzi konieczność użycia do napędu samochodu paliwa zastępczego, od którego nie został pobrany należny podatek akcyzowy. Może być także przypadek, kiedy kierowca che wypróbować różne alternatywne paliwa, które do tej pory nie zostały uznane przez organy podatkowe jako obiekt godny objęcia podatkiem akcyzowym.

REKLAMA

REKLAMA

W obu przypadkach jest to nielegalne i choć bardzo trudne do wykrycia, może spotkać się z represjami ze strony urzędu skarbowego. Jedynie wykrycie zastąpienia oleju napędowego olejem opałowym jest łatwe, a wyspecjalizowane organy kontrolne potrafią szybko, bez kosztownych badań laboratoryjnych, wykryć takie nadużycie.

Zobacz też: Ile oleju może zużyć sprawny silnik?

Tak, czy inaczej, istnieje możliwość zalegalizowania nielegalnego paliwa w zbiorniku. W tym celu należy udać się do najbliższego urzędu skarbowego i poprosić o możliwość uiszczenia opłaty akcyzowej z tytułu wykorzystania paliwa alternatywnego do napędu samochodu. Trzeba przy tym dysponować fakturą na zakupione paliwo, z której jasno będzie wynikało, jaka substancja i w jakiej ilości zostanie użyta do zasilania silnika.

REKLAMA

Urzędnicy zapewne wyrażą zdziwienie, bo rzadko zdarza się im kontakt z podatnikiem, który bez przymusu chce uiścić należny podatek, na dodatek w sytuacji, kiedy wykrycie, iż w baku jego osobowego samochodu znajduje się paliwo z nieuiszczonym podatkiem akcyzowym, jest prawie niemożliwe. Organy kontrolne na drodze skupiają się głównie na sprawdzaniu zawartości zbiorników paliwa ciężarówek, zwłaszcza tych największych, oraz autokarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak działa dogrzewanie silnika i czym różni się od ogrzewania postojowego?

Z powodu rosnących gwałtownie cen typowych paliw będzie coraz więcej prób zastosowania do napędu samochodów substancji, których pierwotnym przeznaczeniem nie było zasilanie silników w autach. Wcześniej czy później próbami tymi zainteresują się organy podatkowe, których zadaniem jest ściąganie podatków, w tym podatku akcyzowego od wszystkiego, co napędza samochody, z wyjątkiem energii słonecznej i prądu elektrycznego.

Stąd konieczność poznania sposobów legalizowania takich nietypowych paliw, aby uniknąć wielu nieprzyjemności i znacznych kosztów, wielokrotnie przewyższających oszczędności, wynikające ze stosowania taniego, alternatywnego paliwa, na które jeszcze nie nałożono podatku akcyzowego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA