REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak eksploatować i dbać o silnik 1,9 TDI?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Silniki 1,9 TDI występują m.in. w Skodzie Octavii II Fot. Skoda
Silniki 1,9 TDI występują m.in. w Skodzie Octavii II Fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Diesel 1,9 TDI jest montowany w autach już od kilkunastu lat. Jednostka ta jest spotykana w popularnych modelach Volkswagena, Skody, Seata i Audi. 1,9 TDI jest uważany za mało awaryjny, jeśli tylko jego użytkownicy stosują się do kilku prostych zasad.

Silnik 1,9 TDI o mocy 90 KM zadebiutował w 1991 roku w Audi 80, wkrótce jednak stał się przede wszystkim znakiem rozpoznawczym Volkswagena. Już w 1993 1,9 TDI znalazł się pod maską VW Golfa III i Passata, a w kolejnych latach jego modernizowane odmiany trafiały do niemal wszystkich modeli VW.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy silniki Diesla można zasilać olejem roślinnym?

Pierwszy 1,9 TDI miał dość prostą budowę, jego głównym elementem była rozdzielaczowa pompa wtryskowa BOSCH z elektroniczną regulacją dawki i momentu wtrysku. W 1,9 TDI zastosowano również turbosprężarkę, intercooler, układ recyrkulacji spalin i świece żarowe w układzie chłodzenia.

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

REKLAMA

W 1995 pojawił się 1,9 TDI/110 KM z turbosprężarką o zmiennej geometrii, a trzy lata później prawdziwym przełomem okazało się zastosowanie w tych Dieslach pompowtryskiwaczy, napędzanych od wałka rozrządu, pozwalających uzyskać wyjątkowo dużą moc przy niskim zużyciu paliwa.Istotą TDI jest bowiem bezpośredni wtrysk paliwa, który przy zastosowaniu pompowtryskiwaczy uzyskujących ciśnienie wtrysku nawet 205 MPa pozwolił osiągnąć wyniki znacznie przekraczające możliwości silników konkurencji, wykorzystujących wtrysk common rail.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też:  Co to jest TDI?

Dziś silniki 1,9 TDI można spotkać m.in. w Audi, Fordzie Galaxy, Seacie, Skodzie i oczywiście Volkswagenie. Od 2000 roku pojawiają się też kolejne, coraz mocniejsze wersje silnika – 130 KM i 150 KM.

Diesle tego typu pracują dość głośno, co jest zauważalne jednak tylko w wypadku aut niższej klasy. Poza tym są to silniki nie tylko oszczędne, ale i wyjątkowo trwałe. Pod tym względem szczególnie wyróżnia się starsza wersja 90-konna, która potrafi pokonać nawet 500 000 kilometrów. Prostsza konstrukcja oznacza też oczywiście tańszą naprawę. 1,9 TDI z pompowtryskiwaczami również nie są zbyt awaryjne, jednak ze względu na bardziej skomplikowaną budowę i dużą ilość wrażliwych elementów wymagają więcej uwagi.

Zobacz też: Jak dbać zimą o szyby?

Przede wszystkim – terminy!

Terminowa wymiana płynów i elementów w silniku Volkswagena 1,9 TDI pozwoli uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji. Olej w 1,9 TDI należy wymieniać co 15 000 kilometrów, a olej long life co 30 000, przy czym przebieg ten zależy od warunków eksploatacji i może się znacznie skrócić - nawet o połowę. O nowy filtr powietrza trzeba się postarać po przejechaniu 60 000 km, podobnie jak o nowy filtr paliwa. Po 30 000 kilometrów należy sprawdzić stan paska osprzętu i paska rozrządu – zwłaszcza ten drugi może sprawiać problemy, jako że w silniku 1.9 TDI jest szczególnie mocno obciążony.

Uwaga na kody

Wersji silnika 1,9 TDI jest dużo więcej niż wersji mocy. By zidentyfikować rodzaj jednostki napędowej należy odczytać jej kod z numeru silnika – są to trzy pierwsze znaki, np. AJM, zależące m.in. od użytego sterownika, sprzęgła, czy modelu samochodu.

Kod silnika jest istotny, gdyż wpływa między innymi na interwał wymiany rozrządu. Przy mocno obciążonych modelach TDI, np. ARL zaleca się wymianę pasku rozrządu już po przejechaniu 60 000 kilometrów. W większości 1,9 TDI zastosowany został interwał 90 000 km, choć oczywiście zawsze bezpieczniej jest zadbać o wymianę jeden przegląd wcześniej. Część nowszych wersji silnika, m.in. AVQ, BJB, BRU dopuszcza wymianę paska rozrządu co 120 tysięcy kilometrów.

Zobacz też: Ładowanie akumulatora bezobsługowego

Ze względu na ogromną popularność Dieslów 1,9 TDI, nie ma problemów z ich naprawą i dostępem do części. Często można też znaleźć bardziej atrakcyjne cenowo odpowiedniki – np.w przypadku Seatów, do których niekiedy pasują niektóre, znacznie tańsze części Skody. Znów jednak należy zwrócić uwagę na kod silnika.
W 1,9 TDI trzeba też stosować specjalny olej silnikowy, dostosowany do pracy przy dużych naciskach.

1,9 TDI: zrób to sam

Z samodzielnymi naprawami należy być zawsze bardzo ostrożnym – nie powinien się ich podejmować nikt, kto nie zna doskonale budowy i działania silników. Często może się też po prostu okazać, że naprawa na własną rękę nie opłaca się. Przyczyna awarii może być trudna do odnalezienia – zauważona przez nas usterka może być zaledwie jednym ze skutków problemu. Warto się zastanowić, czy dla nikłych oszczędności warto ryzykować kilka tysięcy, bo tyle kosztuje naprawa nowoczesnych silników.

Zobacz też:  Co to jest TDI?

Są jednak czynności, które właściciel samochodu może wykonać samodzielnie, jeśli posiada odpowiednią wiedzę i zdolności manualne. Należy do nich: wymiana oleju (mało opłacalna na własną rękę), filtra powietrza, filtra paliwa, paska osprzętu silnika, przepływomierza powietrza, zaworu EGR i napinacza.

Przy wykonywaniu wszelkich napraw należy pamiętać o wyjęciu kluczyka ze stacyjki i wsparciu odpowiednią dokumentacją., natomiast przy przykręcaniu małych śrub, np. M6 nie można przesadzić z momentem dokręcania, by nie uszkodzić miękkiego aluminium.

Zobacz też: Jak rozwiązać problem przymarzniętych drzwi?

Możliwe problemy w silniku 1,9 TDI

Mimo dużej niezawodności 1.9 TDI, są pewne usterki, które mogą przytrafić się każdemu, część awarii jest wręcz nieunikniona wraz z upływem czasu i przebiegiem kilometrów. Są jednak sposoby, by sobie z nimi poradzić szybko i bez ponoszenia zbędnych kosztów.

Jeśli obserwujemy spadek mocy, opóźnione reakcje silnika, zwiększenie zużycia paliwa i czarne spaliny z rury wydechowej, naprawy wymaga prawdopodobnie układ wtryskowy. Zamiast wymieniać części na nowe, można się zdecydować na ich regeneracje, co gwarantuje ten sam efekt, a jest dużo tańsze – regeneracja wtryskiwaczy to koszt 200-300 zł, a pompowtryskiwaczy 300-600 zł, podczas gdy ceny nowych sięgają 2500 zł.

Spadek mocy, dymienie z układu wydechowego i zwiększenie zużycia oleju może oznaczać awarię turbosprężarki. Jeśli mamy do czynienia z turbiną o stałej geometrii, możemy ją zregenerować za 600-1200 zł, lub kupić nową już za 1600 zł. W przypadku nowszych turbosprężarek o zmiennej geometrii wymiana będzie kosztować minimum 2200 zł, natomiast napraw się teoretycznie nie zaleca ze względu na trudność z idealna regulacją. W praktyce jednak wiele osób się tym nie przejmuje, gdyż drobne różnice są mało wyczuwalne.

Zobacz też: Jak odpowietrzyć układ wtryskowy w silniku Diesla?

Objawy problemu z zaworem recyrkulacji spalin (EGR) to spadek mocy, brak dynamiki i wyciek oleju z zaworu. Jak już zostało wspomniane, możliwa jest samodzielna wymiana, przy czym koszt nowych części to 250-500 zł. Przed przystąpieniem do naprawy należy jednak upewnić się, czy uszkodzony nie został przypadkiem zawór elektromagnetyczny.

Przy przekroczeniu interwału wymiany rozrządu możliwe jest pęknięcie pasku rozrządu i w konsekwencji uszkodzenie m.in. zaworów, głowicy, tłoków, korbowodów, czyli oczywiście zatrzymanie pracy silnika. Naprawa jest właściwie nieopłacalna, chyba że uszkodzone zostały tylko zawory – wtedy koszty nie powinny przekroczyć 1000 zł.

Zobacz też: Co robić, gdy akumulator odmówi posłuszeństwa?

Hałasy i drgania w okolicach sprzęgła i jego ślizganie się to prawdopodobne objawy awarii dwumasowego koła zamachowego – problemu niestety bardzo kosztownego, bo chociaż nowe koło dwumasowe można kupić już za 1000 zł, podczas jego wymiany poleca się zamontować nowe sprzęgło, gdyż stara tarcza mogła zostać przypalona. Całkowite koszty naprawy mogą więc sięgnąć 2500 zł.

W przypadku spadku mocy silnika i wzrostu zużycia paliwa w silniku 1,9 TDI można podejrzewać uszkodzenie przepływomierzu powietrza. Warto jednak upewnić się, co do przyczyny, montując w domowych warunkach sprawną część na próbę. Awarię przepływomierza wykryje też test komputerowy w warsztacie. Nowe części to koszt rzędu 300-500 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA