REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak eksploatować i dbać o silnik 1,9 TDI?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Silniki 1,9 TDI występują m.in. w Skodzie Octavii II Fot. Skoda
Silniki 1,9 TDI występują m.in. w Skodzie Octavii II Fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Diesel 1,9 TDI jest montowany w autach już od kilkunastu lat. Jednostka ta jest spotykana w popularnych modelach Volkswagena, Skody, Seata i Audi. 1,9 TDI jest uważany za mało awaryjny, jeśli tylko jego użytkownicy stosują się do kilku prostych zasad.

Silnik 1,9 TDI o mocy 90 KM zadebiutował w 1991 roku w Audi 80, wkrótce jednak stał się przede wszystkim znakiem rozpoznawczym Volkswagena. Już w 1993 1,9 TDI znalazł się pod maską VW Golfa III i Passata, a w kolejnych latach jego modernizowane odmiany trafiały do niemal wszystkich modeli VW.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy silniki Diesla można zasilać olejem roślinnym?

Pierwszy 1,9 TDI miał dość prostą budowę, jego głównym elementem była rozdzielaczowa pompa wtryskowa BOSCH z elektroniczną regulacją dawki i momentu wtrysku. W 1,9 TDI zastosowano również turbosprężarkę, intercooler, układ recyrkulacji spalin i świece żarowe w układzie chłodzenia.

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

REKLAMA

W 1995 pojawił się 1,9 TDI/110 KM z turbosprężarką o zmiennej geometrii, a trzy lata później prawdziwym przełomem okazało się zastosowanie w tych Dieslach pompowtryskiwaczy, napędzanych od wałka rozrządu, pozwalających uzyskać wyjątkowo dużą moc przy niskim zużyciu paliwa.Istotą TDI jest bowiem bezpośredni wtrysk paliwa, który przy zastosowaniu pompowtryskiwaczy uzyskujących ciśnienie wtrysku nawet 205 MPa pozwolił osiągnąć wyniki znacznie przekraczające możliwości silników konkurencji, wykorzystujących wtrysk common rail.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też:  Co to jest TDI?

Dziś silniki 1,9 TDI można spotkać m.in. w Audi, Fordzie Galaxy, Seacie, Skodzie i oczywiście Volkswagenie. Od 2000 roku pojawiają się też kolejne, coraz mocniejsze wersje silnika – 130 KM i 150 KM.

Diesle tego typu pracują dość głośno, co jest zauważalne jednak tylko w wypadku aut niższej klasy. Poza tym są to silniki nie tylko oszczędne, ale i wyjątkowo trwałe. Pod tym względem szczególnie wyróżnia się starsza wersja 90-konna, która potrafi pokonać nawet 500 000 kilometrów. Prostsza konstrukcja oznacza też oczywiście tańszą naprawę. 1,9 TDI z pompowtryskiwaczami również nie są zbyt awaryjne, jednak ze względu na bardziej skomplikowaną budowę i dużą ilość wrażliwych elementów wymagają więcej uwagi.

Zobacz też: Jak dbać zimą o szyby?

Przede wszystkim – terminy!

Terminowa wymiana płynów i elementów w silniku Volkswagena 1,9 TDI pozwoli uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji. Olej w 1,9 TDI należy wymieniać co 15 000 kilometrów, a olej long life co 30 000, przy czym przebieg ten zależy od warunków eksploatacji i może się znacznie skrócić - nawet o połowę. O nowy filtr powietrza trzeba się postarać po przejechaniu 60 000 km, podobnie jak o nowy filtr paliwa. Po 30 000 kilometrów należy sprawdzić stan paska osprzętu i paska rozrządu – zwłaszcza ten drugi może sprawiać problemy, jako że w silniku 1.9 TDI jest szczególnie mocno obciążony.

Uwaga na kody

Wersji silnika 1,9 TDI jest dużo więcej niż wersji mocy. By zidentyfikować rodzaj jednostki napędowej należy odczytać jej kod z numeru silnika – są to trzy pierwsze znaki, np. AJM, zależące m.in. od użytego sterownika, sprzęgła, czy modelu samochodu.

Kod silnika jest istotny, gdyż wpływa między innymi na interwał wymiany rozrządu. Przy mocno obciążonych modelach TDI, np. ARL zaleca się wymianę pasku rozrządu już po przejechaniu 60 000 kilometrów. W większości 1,9 TDI zastosowany został interwał 90 000 km, choć oczywiście zawsze bezpieczniej jest zadbać o wymianę jeden przegląd wcześniej. Część nowszych wersji silnika, m.in. AVQ, BJB, BRU dopuszcza wymianę paska rozrządu co 120 tysięcy kilometrów.

Zobacz też: Ładowanie akumulatora bezobsługowego

Ze względu na ogromną popularność Dieslów 1,9 TDI, nie ma problemów z ich naprawą i dostępem do części. Często można też znaleźć bardziej atrakcyjne cenowo odpowiedniki – np.w przypadku Seatów, do których niekiedy pasują niektóre, znacznie tańsze części Skody. Znów jednak należy zwrócić uwagę na kod silnika.
W 1,9 TDI trzeba też stosować specjalny olej silnikowy, dostosowany do pracy przy dużych naciskach.

1,9 TDI: zrób to sam

Z samodzielnymi naprawami należy być zawsze bardzo ostrożnym – nie powinien się ich podejmować nikt, kto nie zna doskonale budowy i działania silników. Często może się też po prostu okazać, że naprawa na własną rękę nie opłaca się. Przyczyna awarii może być trudna do odnalezienia – zauważona przez nas usterka może być zaledwie jednym ze skutków problemu. Warto się zastanowić, czy dla nikłych oszczędności warto ryzykować kilka tysięcy, bo tyle kosztuje naprawa nowoczesnych silników.

Zobacz też:  Co to jest TDI?

Są jednak czynności, które właściciel samochodu może wykonać samodzielnie, jeśli posiada odpowiednią wiedzę i zdolności manualne. Należy do nich: wymiana oleju (mało opłacalna na własną rękę), filtra powietrza, filtra paliwa, paska osprzętu silnika, przepływomierza powietrza, zaworu EGR i napinacza.

Przy wykonywaniu wszelkich napraw należy pamiętać o wyjęciu kluczyka ze stacyjki i wsparciu odpowiednią dokumentacją., natomiast przy przykręcaniu małych śrub, np. M6 nie można przesadzić z momentem dokręcania, by nie uszkodzić miękkiego aluminium.

Zobacz też: Jak rozwiązać problem przymarzniętych drzwi?

Możliwe problemy w silniku 1,9 TDI

Mimo dużej niezawodności 1.9 TDI, są pewne usterki, które mogą przytrafić się każdemu, część awarii jest wręcz nieunikniona wraz z upływem czasu i przebiegiem kilometrów. Są jednak sposoby, by sobie z nimi poradzić szybko i bez ponoszenia zbędnych kosztów.

Jeśli obserwujemy spadek mocy, opóźnione reakcje silnika, zwiększenie zużycia paliwa i czarne spaliny z rury wydechowej, naprawy wymaga prawdopodobnie układ wtryskowy. Zamiast wymieniać części na nowe, można się zdecydować na ich regeneracje, co gwarantuje ten sam efekt, a jest dużo tańsze – regeneracja wtryskiwaczy to koszt 200-300 zł, a pompowtryskiwaczy 300-600 zł, podczas gdy ceny nowych sięgają 2500 zł.

Spadek mocy, dymienie z układu wydechowego i zwiększenie zużycia oleju może oznaczać awarię turbosprężarki. Jeśli mamy do czynienia z turbiną o stałej geometrii, możemy ją zregenerować za 600-1200 zł, lub kupić nową już za 1600 zł. W przypadku nowszych turbosprężarek o zmiennej geometrii wymiana będzie kosztować minimum 2200 zł, natomiast napraw się teoretycznie nie zaleca ze względu na trudność z idealna regulacją. W praktyce jednak wiele osób się tym nie przejmuje, gdyż drobne różnice są mało wyczuwalne.

Zobacz też: Jak odpowietrzyć układ wtryskowy w silniku Diesla?

Objawy problemu z zaworem recyrkulacji spalin (EGR) to spadek mocy, brak dynamiki i wyciek oleju z zaworu. Jak już zostało wspomniane, możliwa jest samodzielna wymiana, przy czym koszt nowych części to 250-500 zł. Przed przystąpieniem do naprawy należy jednak upewnić się, czy uszkodzony nie został przypadkiem zawór elektromagnetyczny.

Przy przekroczeniu interwału wymiany rozrządu możliwe jest pęknięcie pasku rozrządu i w konsekwencji uszkodzenie m.in. zaworów, głowicy, tłoków, korbowodów, czyli oczywiście zatrzymanie pracy silnika. Naprawa jest właściwie nieopłacalna, chyba że uszkodzone zostały tylko zawory – wtedy koszty nie powinny przekroczyć 1000 zł.

Zobacz też: Co robić, gdy akumulator odmówi posłuszeństwa?

Hałasy i drgania w okolicach sprzęgła i jego ślizganie się to prawdopodobne objawy awarii dwumasowego koła zamachowego – problemu niestety bardzo kosztownego, bo chociaż nowe koło dwumasowe można kupić już za 1000 zł, podczas jego wymiany poleca się zamontować nowe sprzęgło, gdyż stara tarcza mogła zostać przypalona. Całkowite koszty naprawy mogą więc sięgnąć 2500 zł.

W przypadku spadku mocy silnika i wzrostu zużycia paliwa w silniku 1,9 TDI można podejrzewać uszkodzenie przepływomierzu powietrza. Warto jednak upewnić się, co do przyczyny, montując w domowych warunkach sprawną część na próbę. Awarię przepływomierza wykryje też test komputerowy w warsztacie. Nowe części to koszt rzędu 300-500 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA