REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak eksploatować i dbać o silnik 1,9 TDI?

Max Trela
Silniki 1,9 TDI występują m.in. w Skodzie Octavii II Fot. Skoda
Silniki 1,9 TDI występują m.in. w Skodzie Octavii II Fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Diesel 1,9 TDI jest montowany w autach już od kilkunastu lat. Jednostka ta jest spotykana w popularnych modelach Volkswagena, Skody, Seata i Audi. 1,9 TDI jest uważany za mało awaryjny, jeśli tylko jego użytkownicy stosują się do kilku prostych zasad.

Silnik 1,9 TDI o mocy 90 KM zadebiutował w 1991 roku w Audi 80, wkrótce jednak stał się przede wszystkim znakiem rozpoznawczym Volkswagena. Już w 1993 1,9 TDI znalazł się pod maską VW Golfa III i Passata, a w kolejnych latach jego modernizowane odmiany trafiały do niemal wszystkich modeli VW.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy silniki Diesla można zasilać olejem roślinnym?

Pierwszy 1,9 TDI miał dość prostą budowę, jego głównym elementem była rozdzielaczowa pompa wtryskowa BOSCH z elektroniczną regulacją dawki i momentu wtrysku. W 1,9 TDI zastosowano również turbosprężarkę, intercooler, układ recyrkulacji spalin i świece żarowe w układzie chłodzenia.

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

REKLAMA

W 1995 pojawił się 1,9 TDI/110 KM z turbosprężarką o zmiennej geometrii, a trzy lata później prawdziwym przełomem okazało się zastosowanie w tych Dieslach pompowtryskiwaczy, napędzanych od wałka rozrządu, pozwalających uzyskać wyjątkowo dużą moc przy niskim zużyciu paliwa.Istotą TDI jest bowiem bezpośredni wtrysk paliwa, który przy zastosowaniu pompowtryskiwaczy uzyskujących ciśnienie wtrysku nawet 205 MPa pozwolił osiągnąć wyniki znacznie przekraczające możliwości silników konkurencji, wykorzystujących wtrysk common rail.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też:  Co to jest TDI?

Dziś silniki 1,9 TDI można spotkać m.in. w Audi, Fordzie Galaxy, Seacie, Skodzie i oczywiście Volkswagenie. Od 2000 roku pojawiają się też kolejne, coraz mocniejsze wersje silnika – 130 KM i 150 KM.

Diesle tego typu pracują dość głośno, co jest zauważalne jednak tylko w wypadku aut niższej klasy. Poza tym są to silniki nie tylko oszczędne, ale i wyjątkowo trwałe. Pod tym względem szczególnie wyróżnia się starsza wersja 90-konna, która potrafi pokonać nawet 500 000 kilometrów. Prostsza konstrukcja oznacza też oczywiście tańszą naprawę. 1,9 TDI z pompowtryskiwaczami również nie są zbyt awaryjne, jednak ze względu na bardziej skomplikowaną budowę i dużą ilość wrażliwych elementów wymagają więcej uwagi.

Zobacz też: Jak dbać zimą o szyby?

Przede wszystkim – terminy!

Terminowa wymiana płynów i elementów w silniku Volkswagena 1,9 TDI pozwoli uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji. Olej w 1,9 TDI należy wymieniać co 15 000 kilometrów, a olej long life co 30 000, przy czym przebieg ten zależy od warunków eksploatacji i może się znacznie skrócić - nawet o połowę. O nowy filtr powietrza trzeba się postarać po przejechaniu 60 000 km, podobnie jak o nowy filtr paliwa. Po 30 000 kilometrów należy sprawdzić stan paska osprzętu i paska rozrządu – zwłaszcza ten drugi może sprawiać problemy, jako że w silniku 1.9 TDI jest szczególnie mocno obciążony.

Uwaga na kody

Wersji silnika 1,9 TDI jest dużo więcej niż wersji mocy. By zidentyfikować rodzaj jednostki napędowej należy odczytać jej kod z numeru silnika – są to trzy pierwsze znaki, np. AJM, zależące m.in. od użytego sterownika, sprzęgła, czy modelu samochodu.

Kod silnika jest istotny, gdyż wpływa między innymi na interwał wymiany rozrządu. Przy mocno obciążonych modelach TDI, np. ARL zaleca się wymianę pasku rozrządu już po przejechaniu 60 000 kilometrów. W większości 1,9 TDI zastosowany został interwał 90 000 km, choć oczywiście zawsze bezpieczniej jest zadbać o wymianę jeden przegląd wcześniej. Część nowszych wersji silnika, m.in. AVQ, BJB, BRU dopuszcza wymianę paska rozrządu co 120 tysięcy kilometrów.

Zobacz też: Ładowanie akumulatora bezobsługowego

Ze względu na ogromną popularność Dieslów 1,9 TDI, nie ma problemów z ich naprawą i dostępem do części. Często można też znaleźć bardziej atrakcyjne cenowo odpowiedniki – np.w przypadku Seatów, do których niekiedy pasują niektóre, znacznie tańsze części Skody. Znów jednak należy zwrócić uwagę na kod silnika.
W 1,9 TDI trzeba też stosować specjalny olej silnikowy, dostosowany do pracy przy dużych naciskach.

1,9 TDI: zrób to sam

Z samodzielnymi naprawami należy być zawsze bardzo ostrożnym – nie powinien się ich podejmować nikt, kto nie zna doskonale budowy i działania silników. Często może się też po prostu okazać, że naprawa na własną rękę nie opłaca się. Przyczyna awarii może być trudna do odnalezienia – zauważona przez nas usterka może być zaledwie jednym ze skutków problemu. Warto się zastanowić, czy dla nikłych oszczędności warto ryzykować kilka tysięcy, bo tyle kosztuje naprawa nowoczesnych silników.

Zobacz też:  Co to jest TDI?

Są jednak czynności, które właściciel samochodu może wykonać samodzielnie, jeśli posiada odpowiednią wiedzę i zdolności manualne. Należy do nich: wymiana oleju (mało opłacalna na własną rękę), filtra powietrza, filtra paliwa, paska osprzętu silnika, przepływomierza powietrza, zaworu EGR i napinacza.

Przy wykonywaniu wszelkich napraw należy pamiętać o wyjęciu kluczyka ze stacyjki i wsparciu odpowiednią dokumentacją., natomiast przy przykręcaniu małych śrub, np. M6 nie można przesadzić z momentem dokręcania, by nie uszkodzić miękkiego aluminium.

Zobacz też: Jak rozwiązać problem przymarzniętych drzwi?

Możliwe problemy w silniku 1,9 TDI

Mimo dużej niezawodności 1.9 TDI, są pewne usterki, które mogą przytrafić się każdemu, część awarii jest wręcz nieunikniona wraz z upływem czasu i przebiegiem kilometrów. Są jednak sposoby, by sobie z nimi poradzić szybko i bez ponoszenia zbędnych kosztów.

Jeśli obserwujemy spadek mocy, opóźnione reakcje silnika, zwiększenie zużycia paliwa i czarne spaliny z rury wydechowej, naprawy wymaga prawdopodobnie układ wtryskowy. Zamiast wymieniać części na nowe, można się zdecydować na ich regeneracje, co gwarantuje ten sam efekt, a jest dużo tańsze – regeneracja wtryskiwaczy to koszt 200-300 zł, a pompowtryskiwaczy 300-600 zł, podczas gdy ceny nowych sięgają 2500 zł.

Spadek mocy, dymienie z układu wydechowego i zwiększenie zużycia oleju może oznaczać awarię turbosprężarki. Jeśli mamy do czynienia z turbiną o stałej geometrii, możemy ją zregenerować za 600-1200 zł, lub kupić nową już za 1600 zł. W przypadku nowszych turbosprężarek o zmiennej geometrii wymiana będzie kosztować minimum 2200 zł, natomiast napraw się teoretycznie nie zaleca ze względu na trudność z idealna regulacją. W praktyce jednak wiele osób się tym nie przejmuje, gdyż drobne różnice są mało wyczuwalne.

Zobacz też: Jak odpowietrzyć układ wtryskowy w silniku Diesla?

Objawy problemu z zaworem recyrkulacji spalin (EGR) to spadek mocy, brak dynamiki i wyciek oleju z zaworu. Jak już zostało wspomniane, możliwa jest samodzielna wymiana, przy czym koszt nowych części to 250-500 zł. Przed przystąpieniem do naprawy należy jednak upewnić się, czy uszkodzony nie został przypadkiem zawór elektromagnetyczny.

Przy przekroczeniu interwału wymiany rozrządu możliwe jest pęknięcie pasku rozrządu i w konsekwencji uszkodzenie m.in. zaworów, głowicy, tłoków, korbowodów, czyli oczywiście zatrzymanie pracy silnika. Naprawa jest właściwie nieopłacalna, chyba że uszkodzone zostały tylko zawory – wtedy koszty nie powinny przekroczyć 1000 zł.

Zobacz też: Co robić, gdy akumulator odmówi posłuszeństwa?

Hałasy i drgania w okolicach sprzęgła i jego ślizganie się to prawdopodobne objawy awarii dwumasowego koła zamachowego – problemu niestety bardzo kosztownego, bo chociaż nowe koło dwumasowe można kupić już za 1000 zł, podczas jego wymiany poleca się zamontować nowe sprzęgło, gdyż stara tarcza mogła zostać przypalona. Całkowite koszty naprawy mogą więc sięgnąć 2500 zł.

W przypadku spadku mocy silnika i wzrostu zużycia paliwa w silniku 1,9 TDI można podejrzewać uszkodzenie przepływomierzu powietrza. Warto jednak upewnić się, co do przyczyny, montując w domowych warunkach sprawną część na próbę. Awarię przepływomierza wykryje też test komputerowy w warsztacie. Nowe części to koszt rzędu 300-500 zł.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA