Dlaczego auta z silnikami diesla powinny jeździć na długich trasach?
REKLAMA
REKLAMA
Zadaniem świec żarowych jest jak najszybsze wytworzenie takiej temperatury, która umożliwi samozapłon mieszanki paliwa i powietrza. W silnikach z układem wtryskowym common rail pracują także przez pewien czas po ich uruchomieniu, aż do osiągnięcia właściwej temperatury.
REKLAMA
Zobacz również: Wady i zalety silnika benzynowego i wysokoprężnego
Najszybciej zużywają się podczas krótkie podróży z wieloma cyklami uruchamiania zimnego silnika. W nowych samochodach są wskaźniki sygnalizujące zmiany poziomu zużycia świec. W starszych powodem do zaniepokojenia są kłopoty z uruchomieniem silnika, dymienie lub stukanie.
Zobacz również: Czym różni się silnik benzynowy od wysokoprężnego?
Świece żarowe nie są jedynym elementem lubiącym dłuższą jazdę. Krótkie trasy szkodzą także filtrowi cząstek stałych (DPF), który zbiera sadzę. Na przykład według zaleceń VW, by oczyścić filtr, należy jechać przez 15 minut z prędkością co najmniej 60 km/h. W codziennej miejskiej jeździe to raczej niemożliwe, więc jeżeli korzystamy z takiego samochodu tylko podczas dojazdów do pracy, przynajmniej raz na parę tysięcy kilometrów należy je opuścić.
REKLAMA
REKLAMA