REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymienić olej w układzie wspomagania kierownicy? Czy warto?

Krzysztof Bednarz
układ kierowniczy fot. Nexteer
układ kierowniczy fot. Nexteer

REKLAMA

REKLAMA

W hydraulicznym układzie wspomagania kierownicy olej stale przemieszcza się pomiędzy pompą wspomagania, zbiorniczkiem wyrównawczym, a cylindrem ciśnieniowym w przekładni kierowniczej. Producenci zalecają kontrolę jego stanu, ale o wymianie nie wspominają.

Jeżeli w układzie wspomagania ubędzie oleju należy dolać olej o tej samej klasie jakości. Klasy jakości mogą być określane poprzez normy GM – Dexron (czyli np. DexronII, Dexron III). O wymianie oleju w układzie hydraulicznego wspomagania kierownicy mówi się w zasadzie tylko w przypadku rozkręcenia i naprawy układu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Obniż zużycie paliwa w samochodzie

Olej zmienia barwę

Z biegiem lat okazuje się, że olej w układzie wspomagania zmienia barwę i nie jest już czerwony, żółty lub zielony. Klarowny płyn zamienia się w mętną mieszankę oleju i brudu pochodzącego z pracującego układu. Czy warto wtedy wymienić olej? Zgodnie z dewizą „lepiej zapobiegać, niż leczyć” można powiedzieć, że tak. Jednak taką operację możemy wykonać rzadziej, niż raz na kilka lat. Często po wymianie nie poczujemy żadnej różnicy w działaniu układu, ale będziemy mogli mieć satysfakcję, że przez nasze działanie istnieje możliwość przedłużenia bezawaryjnej pracy pompy wspomagania.

Kiedy wymienić olej w układzie wspomagania?

Jeżeli pompa hydraulicznego układu wspomagania kierownicy wydaje dźwięki podczas skręcania kół, może to oznaczać jej awarię i konieczność wymiany. Okazuje się jednak, że czasem warto zaryzykować poświęcenie około 20-30 złotych na litr płynu (plus ewentualną robociznę) i wymienić olej w układzie. Znane są przypadki, w których po wymianie oleju pompa ponownie pracowała cicho i równo, czyli na jej pracę miał wpływ brud, który zgromadził się w niej przez lata.

REKLAMA

Zobacz też: Czy warto naprawiać pęknięty zderzak, czy lepiej wymienić na nowy zamiennik?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana oleju nie jest trudna

Nie jest to podstawowa czynność obsługowa, natomiast przy pomocy osoby towarzyszącej będzie możliwa wymiana na parkingu, czy w garażu. Najważniejszą sprawą w każdym etapie wymiany płynu jest dbanie o to, by nie zapowietrzyć układu.

Aby pozbyć się oleju z układu, musimy odłączyć wężyk prowadzący płyn od pompy z powrotem do zbiorniczka wyrównawczego. Powinniśmy przygotować sobie słoik lub butelkę, do której stary płyn zostanie zlany.

Pamiętajmy, że zużytego oleju nie możemy wyrzucić. Należy oddać go do utylizacji.

Zobacz też: Jak działają układy kierownicze oraz ich wspomaganie?

Opróżnienie układu wspomagania z oleju będzie możliwe poprzez jego „wypchanie”. Silnik powinien być wyłączony, a druga osoba powinna kręcić kierownicą od jednego do drugiego skrajnego położenia. Czynność tę można wykonywać przy podniesionych przednich kołach, co zmniejszy opory podczas kręcenia kołem kierownicy. Osoba doglądająca procesu opróżniania w komorze silnika powinna kontrolować ilość płynu w zbiorniczku. Jeżeli spada poniżej minimum, by nie zapowietrzyć układu, musimy dolać nowego oleju. Czynności te powtarzamy do momentu, w którym do naszego pojemnika zacznie już wlatywać czysty płyn.

Następnie zamykamy układ zaciskając ponownie wężyk na króćcu w zbiorniczku, dolewamy oleju i kręcimy kołem kierownicy kilkukrotnie w prawo i w lewo. Poziom oleju się obniży. Musimy uzupełnić go do poziomu „max”. Zapalamy silnik, kręcimy kołem kierownicy. Gasimy silnik, gdy zauważymy obniżenie się poziomu oleju i musimy dolać go ponownie. Jeszcze raz startujemy silnik i kręcimy kołem kierownicy. Jeżeli poziom się nie obniża, możemy zakończyć procedurę wymiany.

Zobacz też: Odpowietrzanie układu wspomagania. Poradnik

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA