REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego czuć benzynę wewnątrz auta?

Max Trela
Zapachu paliwa w kabinie nie można ignorować, nie jest to rzecz normalna.
Zapachu paliwa w kabinie nie można ignorować, nie jest to rzecz normalna.

REKLAMA

REKLAMA

Intensywny zapach benzyny w samochodzie, nawet w gorący słoneczny dzień, nie jest zjawiskiem normalnym. Opary paliwa z baku w sprawnym aucie nie powinny przedostawać się do kabiny.

Przedostawanie się oparów paliwa do kabiny jest możliwe, gdy w układzie paliwowym jest nieszczelność lub w zbiorniku panuje zbyt wysokie ciśnienie. Jeśli czujemy bardzo intensywny zapach paliwa w kabinie, nawet po postoju, wtedy sprawa jest najbardziej oczywista. Najprawdopodobniej mamy do czynienia z wyciekiem lub nieszczelnością samego zbiornika.

REKLAMA

REKLAMA

Blaszane baki, bardzo rzadko stosowane już w autach osobowych, potrafią przerdzewieć lub pęknąć na spawach. Z plastikiem nie ma tego problemu, ale tworzywo pęka od wibracji czy uszkodzeń fizycznych. Nawet nieduże przytarcie może spowodować perforację. Zbiornik można próbować łatać, ale najtańszym i najskuteczniejszym sposobem jest zamontowanie nowej części. Zawsze warto też sprawdzić, czy paliwo nie cieknie z łączenia między zbiornikiem a rurą prowadzącą do wlewu.

Zobacz też: Na czym nie warto oszczędzać eksploatując samochód (część 1)?

Jeśli tam nic nie znajdziemy, to gdzie może uciekać paliwo? Podejrzane są również wszystkie inne łączenia przewodów paliwowych, zaczynając od uszczelki pompy paliwowej (jeśli jest montowana w baku) a na cybantach doprowadzających benzynę do listwy paliwowej kończąc. Wystarczy pobieżnie obejrzeć całe podwozie - wyciek w pierwotnym układzie, przez panujące tam ciśnienie, zostawi wyraźne ślady na zabezpieczeniu antykorozyjnym.

REKLAMA

W samochodach benzynowych wycieki pojawiają się dość często również przez filtrem paliwa. Winna nie zawsze jest wyrobiona stalowa obejma. Często chodzi o... zapchany filtr i zbyt duże ciśnienie w układzie zasilania. Wystarczy go zmienić i gotowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak nie dać się oszukać w warsztacie samochodowym?

Kiedy i dlaczego paliwo w baku paruje?

Może się jednak zdarzyć, że oględziny spodu auta nie ujawnia nic nadzwyczajnego, a zapach benzyny wciąż będzie psuł atmosferę. Co wtedy? Wówczas możemy mieć pewność, że czujemy ulatniające się opary paliwa.

Zacznijmy od tego, że parowanie występuje zawsze, jego intensywność zależy także od temperatury otoczenia. Ale paliwo w baku nagrzewa się stale, czy to od pracującej pompy, czy tez od nagrzanego wydechu. O ilość oparów i ich neutralizację powinny jednak dbać odpowietrznik lub system z tzw. filtrem węglowym. Jeśli zapach dostaje się do wnętrza oznacza to, że któryś z tych elementów niestety zawiódł.

Gdzie jest i jak działa filtr węglowy?

W przypadku odpowietrzenia nie mamy chyba wątpliwości, jak to działa. Odpowietrznik to najczęściej przykryta membraną dziura w korku paliwa. Jeśli membrana się przyklei, opary przestają uchodzić. Naprawa polega na udrożnieniu przepływu.

Sprawa z filtrem jest bardziej skomplikowana. To duża puszka wypełniona aktywnym węglem, jest ona najczęściej umieszczona pod maską auta i połączona z bakiem wężykami z tworzywa. Rurki potrafią pękać od wibracji i... ze starości. Jeśli oględziny przewodów wykażą, że są całe, wtedy powodem niemiłego zapachu może być już tylko zapchany filtr węglowy.

Zobacz też: Jak przedłużyć okres eksploatacji auta?

Niestety producenci nie stosują czegoś takiego jak wskaźnik informujący o stanie filtra oparów. Co więcej jego rozebranie wiąże się z koniecznością wymiany wkładu, który kosztuje około 150 złotych. Do tego dochodzą koszty pracy mechanika.

Na pocieszenie możemy dodać, że czysto teoretycznie filtr powinien działać niezawodnie przez około 15 lat. Przebiegu producenci nie podają – jest on na tyle duży, że rzadko który samochód jest w stanie pokonać tyle kilometrów.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA