REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zalanie samochodu po powodzi: co zrobić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wiele skutków zalania auta możemy usunąć samodzielnie. Fot. Mecedes
Wiele skutków zalania auta możemy usunąć samodzielnie. Fot. Mecedes

REKLAMA

REKLAMA

Auto może zostać zalane wodą z kilku powodów, nie tylko przez powódź. Zdarza się czasem, że pozostawiamy auto na brzegu jeziora lub rzeki bez zaciągniętego hamulca ręcznego, a ono stoczy się do wody. Co wtedy zrobić?

Jeżeli woda jest płytka i spora część samochodu wystaje ponad nią, można pokusić się o samodzielne wyciągnięcie go, np. przy pomocy ciągnika rolniczego, zaprzęgu konnego lub samochodu terenowego albo ciężarowego o dostatecznie dużej mocy silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Na początku należy odłączyć i wyjąć akumulator, aby zapobiec ewentualnym dalszym zwarciom w układzie elektrycznym, co może prowadzić nawet do pożaru. Następnie trzeba wyjąć i wysuszyć zmoczone elementy tapicerki samochodowej, fotele, dywaniki itp. Najlepiej je przedtem dobrze wypłukać w wodzie, co pozwoli na uniknięcie większości brzydkich zacieków, bowiem brud zebrany w kabinie nie został wypłukany kiedy auto było w wodzie.

Zobacz też: Jak przeprowadzić własnoręcznie inspekcję stanu technicznego auta?

Kolejną czynnością jest osuszenie wnętrza kabiny pasażerskiej i bagażnika - najlepiej w pełnym słońcu, przy otwartych wszystkich drzwiach, oknach i nawiewach. Aby dobrze wyciągnąć wilgoć z wykładzin warto jest też rozłożyć na podłodze np. starych gazet i wymienianie je na suche gdy tylko stare nasiąkną wodą. Jeśli mamy możliwość łatwego wyjęcia foteli, lepiej suszyć je osobno.

REKLAMA

Silnik pod wodą

Najtrudniejszą czynnością będzie przewrócenie sprawności silnikowi. Jeżeli był całkowicie zatopiony, wówczas prawdopodobnie woda dostała się do cylindrów przez filtr powietrza i kolektor ssący, oraz do miski olejowej przez jej odpowietrzenia. Nie wolno jej tam zostawić. Obecność wody w misce olejowej można bardzo łatwo sprawdzić, badając poziom oleju tradycyjną metodą – przy pomocy tzw. bagnetu. O obecności wody świadczy wyraźne podniesienie się jego poziomu, często znacznie powyżej górnego znaku na bagnecie. Na szczęście woda nie tworzy samoczynnie emulsji z olejem lecz opada na jego dno. Wystarczy odkręcić korek spustowy w misce olejowej a następnie spuścić do jakiegoś naczynia wodę i trochę oleju, aby mieć pewność, że miska olejowa została dostatecznie dokładnie osuszona. Najbezpieczniej jest oczywiście cały olej po prostu wymienić i po spuszczeniu starego, zalać nowy. Pamiętajmy też o wymianie filtru oleju!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejną czynnością będzie osuszenie gniazd świec zapłonowych. Jeśli stoi w nich woda, należy ją usunąć: najlepiej strzykawką lub szmatą, aby woda nie stała w gniazdach. Nie można wykręcać świec, spowoduje to zalanie cylindrów! Należy też usunąć mokry filtru powietrza (prawdopodobnie będzie on bezużyteczny, należy wymienić go na nowy), osuszenie przewodów zapłonowych i staranne oczyszczenie górnej ściany akumulatora. Istnieje znikome prawdopodobieństwo, że woda z rzeki lub jeziora przedostała się do jego wnętrza, natomiast jest prawie pewne, że brudna, pokryta szlamem powierzchnia między biegunami akumulatora przyczyni się do jego rozładowywania się.

Po wysuszeniu gniazd świec zapłonowych warto jest odkręcić świece i sprawdzić, czy woda poprzez filtr powietrza nie dostała się do cylindra. Próba uruchomienia zalanego silnika może skończyć się jego zniszczeniem. Najlepiej po wykręceniu świecy włożyć do środka kawałek długiego i cienkiego patyczka. Jeśli po wyjęciu jest on mokry, woda jest w cylindrze. Jej odrobina nie powinna zaszkodzić, jednak jeśli jest jej więcej, próba uruchomienia silnika może skończyć się wygięciem korbowodu lub zniszczeniem tłoka.

Zobacz też: Jak przeprowadzić własnoręcznie inspekcję stanu technicznego auta?

Należy też dokładnie sprawdzić, czy woda wypłynęła ze wszystkich miejsc. Zdarza się, że np. otwory wypustowe na spodzie drzwi są pozatykane przez brud, trzeba je wtedy oczyścić. Aby usunąć wodę z podłogi, możemy pod wykładziną poszukać zatkanych otworów upustowych. Można też np. za pomocą długiego śrubokręta i młotka zrobić... dziurę w podłodze, którą woda wypłynie szybciej. Jeśli potem taką dziurę naprawimy u blacharza (koszt nie powinien być wielki) to obędzie się bez szkody dla auta.

Po wykonaniu opisanych zabiegów należy pozostawić auto w miejscu silnie nasłonecznionym na kilka godzin. Następnie można spróbować uruchomić silnik. Może być to trudne, jeżeli woda przeniknęła przez kanały i otwory odpowietrzające do zbiornika paliwa. Aby ją usunąć, należy spuścić z baku całą zawartość do jakichś naczyń, a następnie, po rozwarstwieniu się cieczy, zlać paliwo znad wody. Z braku odpowiednich naczyń wodę spod paliwa można ściągnąć za pomocą cienkiej rurki, podobnie jak ściąga się z gąsiora wino domowej produkcji, z tym że rurka musi sięgać dna naczynia. Dla usunięcia resztek wody z baku i paliwa należy wlać do niego niewielką ilość (100-200 ml) denaturatu lub innego alkoholu.

Jeśli udało się uruchomić silnik, należy pozwolić mu się nagrzać. Ciepło generowane przez silnik szybciej osuszy komorę silnika i znajdujące się tam obwody elektryczne.

Zobacz też: Dlaczego czuć benzynę wewnątrz auta?

Jeśli udało nam się uruchomić auto, kolejnym krokiem powinna być wizyta u mechanika i dokładny przegląd auta. Nigdy nie wiadomo, co jeszcze mogło się stać, gdy auto było zalane.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA