REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zalanie samochodu po powodzi: co zrobić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wiele skutków zalania auta możemy usunąć samodzielnie. Fot. Mecedes
Wiele skutków zalania auta możemy usunąć samodzielnie. Fot. Mecedes

REKLAMA

REKLAMA

Auto może zostać zalane wodą z kilku powodów, nie tylko przez powódź. Zdarza się czasem, że pozostawiamy auto na brzegu jeziora lub rzeki bez zaciągniętego hamulca ręcznego, a ono stoczy się do wody. Co wtedy zrobić?

Jeżeli woda jest płytka i spora część samochodu wystaje ponad nią, można pokusić się o samodzielne wyciągnięcie go, np. przy pomocy ciągnika rolniczego, zaprzęgu konnego lub samochodu terenowego albo ciężarowego o dostatecznie dużej mocy silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Na początku należy odłączyć i wyjąć akumulator, aby zapobiec ewentualnym dalszym zwarciom w układzie elektrycznym, co może prowadzić nawet do pożaru. Następnie trzeba wyjąć i wysuszyć zmoczone elementy tapicerki samochodowej, fotele, dywaniki itp. Najlepiej je przedtem dobrze wypłukać w wodzie, co pozwoli na uniknięcie większości brzydkich zacieków, bowiem brud zebrany w kabinie nie został wypłukany kiedy auto było w wodzie.

Zobacz też: Jak przeprowadzić własnoręcznie inspekcję stanu technicznego auta?

Kolejną czynnością jest osuszenie wnętrza kabiny pasażerskiej i bagażnika - najlepiej w pełnym słońcu, przy otwartych wszystkich drzwiach, oknach i nawiewach. Aby dobrze wyciągnąć wilgoć z wykładzin warto jest też rozłożyć na podłodze np. starych gazet i wymienianie je na suche gdy tylko stare nasiąkną wodą. Jeśli mamy możliwość łatwego wyjęcia foteli, lepiej suszyć je osobno.

REKLAMA

Silnik pod wodą

Najtrudniejszą czynnością będzie przewrócenie sprawności silnikowi. Jeżeli był całkowicie zatopiony, wówczas prawdopodobnie woda dostała się do cylindrów przez filtr powietrza i kolektor ssący, oraz do miski olejowej przez jej odpowietrzenia. Nie wolno jej tam zostawić. Obecność wody w misce olejowej można bardzo łatwo sprawdzić, badając poziom oleju tradycyjną metodą – przy pomocy tzw. bagnetu. O obecności wody świadczy wyraźne podniesienie się jego poziomu, często znacznie powyżej górnego znaku na bagnecie. Na szczęście woda nie tworzy samoczynnie emulsji z olejem lecz opada na jego dno. Wystarczy odkręcić korek spustowy w misce olejowej a następnie spuścić do jakiegoś naczynia wodę i trochę oleju, aby mieć pewność, że miska olejowa została dostatecznie dokładnie osuszona. Najbezpieczniej jest oczywiście cały olej po prostu wymienić i po spuszczeniu starego, zalać nowy. Pamiętajmy też o wymianie filtru oleju!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejną czynnością będzie osuszenie gniazd świec zapłonowych. Jeśli stoi w nich woda, należy ją usunąć: najlepiej strzykawką lub szmatą, aby woda nie stała w gniazdach. Nie można wykręcać świec, spowoduje to zalanie cylindrów! Należy też usunąć mokry filtru powietrza (prawdopodobnie będzie on bezużyteczny, należy wymienić go na nowy), osuszenie przewodów zapłonowych i staranne oczyszczenie górnej ściany akumulatora. Istnieje znikome prawdopodobieństwo, że woda z rzeki lub jeziora przedostała się do jego wnętrza, natomiast jest prawie pewne, że brudna, pokryta szlamem powierzchnia między biegunami akumulatora przyczyni się do jego rozładowywania się.

Po wysuszeniu gniazd świec zapłonowych warto jest odkręcić świece i sprawdzić, czy woda poprzez filtr powietrza nie dostała się do cylindra. Próba uruchomienia zalanego silnika może skończyć się jego zniszczeniem. Najlepiej po wykręceniu świecy włożyć do środka kawałek długiego i cienkiego patyczka. Jeśli po wyjęciu jest on mokry, woda jest w cylindrze. Jej odrobina nie powinna zaszkodzić, jednak jeśli jest jej więcej, próba uruchomienia silnika może skończyć się wygięciem korbowodu lub zniszczeniem tłoka.

Zobacz też: Jak przeprowadzić własnoręcznie inspekcję stanu technicznego auta?

Należy też dokładnie sprawdzić, czy woda wypłynęła ze wszystkich miejsc. Zdarza się, że np. otwory wypustowe na spodzie drzwi są pozatykane przez brud, trzeba je wtedy oczyścić. Aby usunąć wodę z podłogi, możemy pod wykładziną poszukać zatkanych otworów upustowych. Można też np. za pomocą długiego śrubokręta i młotka zrobić... dziurę w podłodze, którą woda wypłynie szybciej. Jeśli potem taką dziurę naprawimy u blacharza (koszt nie powinien być wielki) to obędzie się bez szkody dla auta.

Po wykonaniu opisanych zabiegów należy pozostawić auto w miejscu silnie nasłonecznionym na kilka godzin. Następnie można spróbować uruchomić silnik. Może być to trudne, jeżeli woda przeniknęła przez kanały i otwory odpowietrzające do zbiornika paliwa. Aby ją usunąć, należy spuścić z baku całą zawartość do jakichś naczyń, a następnie, po rozwarstwieniu się cieczy, zlać paliwo znad wody. Z braku odpowiednich naczyń wodę spod paliwa można ściągnąć za pomocą cienkiej rurki, podobnie jak ściąga się z gąsiora wino domowej produkcji, z tym że rurka musi sięgać dna naczynia. Dla usunięcia resztek wody z baku i paliwa należy wlać do niego niewielką ilość (100-200 ml) denaturatu lub innego alkoholu.

Jeśli udało się uruchomić silnik, należy pozwolić mu się nagrzać. Ciepło generowane przez silnik szybciej osuszy komorę silnika i znajdujące się tam obwody elektryczne.

Zobacz też: Dlaczego czuć benzynę wewnątrz auta?

Jeśli udało nam się uruchomić auto, kolejnym krokiem powinna być wizyta u mechanika i dokładny przegląd auta. Nigdy nie wiadomo, co jeszcze mogło się stać, gdy auto było zalane.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA