Jak przeprowadzić własnoręcznie inspekcję stanu technicznego auta?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Silnik
Obowiązkiem kierowcy jest okresowe sprawdzanie poziomu oleju w silniku. Im starszy silnik, tym sprawdzanie to powinno być robione w krótszych odstępach czasu. Jeżeli instrukcja nie podaje inaczej, sprawdzanie poziomu oleju robi się albo co 1000 do 1500 km, albo raz na dwa tygodnie, gdy pojazd nie jest zbyt intensywnie eksploatowany.
Należy także sprawdzić poziom oleju po zaobserwowaniu niepokojących objawów, np, zbyt długi czas palenie się lampki kontrolnej ciśnienia oleju po uruchomieniu silnika lub zapalanie się jej nawet tylko na ułamek sekundy podczas gwałtownego hamowania lub przyspieszania z wykorzystaniem górnych zakresów obrotów silnika.
Zobacz też: Jak bez pomocy innych osób sprawdzić wszystkie zewnętrzne światła?
REKLAMA
Od czasy do czasu należy sprawdzić wzrokowo stan paska klinowego lub wieloklinowego (w nowszych modelach pojazdów). Jego nienormalny wygląd, np widoczne przetarcia, strzępiące się brzegi, nadtopienia lub nadpalenia mogą powodować konieczność szybkiego wymienienia go na nowy dla uniknięcia przykrych niespodzianek.
Przynajmniej raz na dwa tygodnie, a podczas dużych upałów nawet częściej należy sprawdzić poziom płynu chłodzącego. Do uzupełniania nie stosować wody. Ostatecznie można dolać niewielką ilość wody przegotowanej.
Koła
Należy pilnować, aby ciśnienie w zimnych oponach zawsze było zbliżone do zalecanego. Najlepiej sprawdzać je bezpłatnie podczas każdego lub co drugiego tankowania, a także po nabraniu najmniejszych podejrzeń na podstawie wyglądu opony. Wzrokową oceną stanu opon należy przeprowadzić przed rozpoczęciem jazdy, przynajmniej raz dziennie.
Światła
Działanie świateł zewnętrznych pojazdu należy sprawdzać często, nawet każdego dnia. Wystarczy zwykle sprawdzenie działania podstawowych świateł, a więc – świateł mijania i/lub świateł do jazdy miejskiej, pozycyjnych oraz stop. Oświetlenie tablicy rejestracyjnej, światła cofania i światła przeciwmgielne można sprawdzać sporadycznie, nawet co tydzień lub rzadziej. Światła te mają znikomy lub żaden wpływ na bezpieczeństwo jazdy w normalnych warunkach.
Zobacz też: Jak odłączać i podłączać akumulator?
Należy je jednak sprawdzić zawsze przed wyruszeniem w dłuższą trasę, gdzie warunki mogą się często zmieniać. Klosze lamp samochodowych należy czyścić bardzo często, podczas opadów nawet kilka razy dziennie.
Szyby i lusterka
Czystość szyb i lusterek ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Dlatego trzeba je myć i czyścić często, przynajmniej raz na 2 tygodnie wewnątrz pojazdu, a na zewnątrz zawsze, gdy pojawią się na nich zanieczyszczenia, mogące rozpraszać światło lub utrudniać widzenie drogi. Przednią szybę można od zewnątrz czyścić przy pomocy wycieraczek po wcześniejszym jej spryskaniu. Kurz, osiadający na niej od wewnątrz, np w wyniku działania dmuchawy bez filtra, należy ścierać lub zmywać profilaktycznie co kilka dni. Jest on często niewidoczny, ale rozprasza światło i pogarsza widoczność, szczególnie w porze nocnej.
REKLAMA
REKLAMA