REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nagar w silniku- przyczyny powstawania i potencjalne problemy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Największy problem z nagarem dotyczy silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa w tym m.in. jednostek FSI i TFSI należących do grupy VW.
Największy problem z nagarem dotyczy silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa w tym m.in. jednostek FSI i TFSI należących do grupy VW.
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Nagar w silniku przyczynia się do przedwczesnego zużywania się wielu elementów silnika. Warto wiedzieć co jest przyczyną jego powstawania i do jakich usterek się przyczynia.

Nagar w silniku spalinowym jest element niepożądanym. Przyspiesza zużycie większości podzespołów silnika i przyczynia się do znacznego zwiększenia kosztów eksploatacji samochodu. Trzeba też przyznać, że jego wyeliminowanie jest niemożliwe z uwagi na skład paliwa oraz charakter procesów chemicznych zachodzących w silniku.

REKLAMA

REKLAMA

Nagar - paliwo i olej silnikowy

Problem nagaru jest zjawiskiem powszechnym i częstym. Główną przyczyną jego powstania jest skład paliwa oraz jego mieszanie się z olejem silnikowym. W wyniku jego spalania w komorze cylindra następuje wytrącenie się osadu węglowego (nagaru), który jest produktem spiekania i koksowania oleju silnikowego oraz substancji półstałych, stanowiących miękkie zanieczyszczenia paliwa. Co ciekawe, nagar tworzą także związki chemiczne (tzw. uszlachetniacze) dodawane do paliwa, które mają na celu zredukować zjawisko spalania stukowego.

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Nagar - przyczyny powstawania

Do powstawania nagaru w silniku przyczynia się w dużej mierze styl jazdy kierowcy. Jeśli unika on średniego i wysokiego zakresu obrotów silnika to ryzyko odkładania się osadu węglowego w silniku istotnie rośnie. Silnik zbyt długo się rozgrzewa przez co długo zbyt długo pracuje na zbyt bogatej mieszance paliwo-powietrznej. Podobnie cierpią świece zapłonowe, które jeśli nie osiągną tzw. temperatury samooczyszczania (ok. 450⁰ C) ulegają zabrudzeniu nagarem. Spada ich skuteczność działania, a przez to i moc silnika.

REKLAMA

Zobacz też: Obrócona panewka korbowa – przyczyny usterki i sposoby jej zapobiegania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odkładający się nagar w silniku przyczynia się do przedwczesnego zużycia takich elementów silnika jak :

- zawory silnika;

- kolektor dolotowy i wydechowy (spada wydajność silnika);

- turbosprężarka (zatkaniu ulega cienki przewód doprowadzający olej do łożyska turbiny, uszkodzeniu ulega też system zmiennej geometrii kierownic turbiny VGT );

- klapy wirowe w silnikach wysokoprężnych (np. 1.9 JTD);

-tuleje cylindrowe silnika (nagar ściera ich powierzchnię);

- zawór EGR;

-pierścienie tłokowe’

-filtr cząstek stałych;

-katalizator.

Zobacz też: Preparaty uszczelniające silnik - czy warto stosować? Czym to grozi?

Nagar w silniach z bezpośrednim wtryskiem paliwa

Prawdziwy problem z nagarem można zaobserwować w nowoczesnych silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wydawać by się mogło, że nowe jednostki napędowe powinny lepiej dawać sobie radę z odkładającym się osadem węglowym z racji skali unowocześnień jakim są poddawane. Okazuje się jednak, że to właśnie nowoczesne motory mają największy problem z nagarem. Okładający się na trzonkach zaworów oraz w kolektorze dolotowym osad to poważny problem w silnikach koncernu VW (FSI, TFSI), Alfy Romeo czy Porsche. Skala problemu jest tak duża, że na rynku pojawiło się wiele firm zajmujących się czyszczeniem tego typu jednostek napędowych. W kolejnym artykule szerzej przedstawimy problem nagaru w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA