Nagar w silniku- przyczyny powstawania i potencjalne problemy
REKLAMA
REKLAMA
Nagar w silniku spalinowym jest element niepożądanym. Przyspiesza zużycie większości podzespołów silnika i przyczynia się do znacznego zwiększenia kosztów eksploatacji samochodu. Trzeba też przyznać, że jego wyeliminowanie jest niemożliwe z uwagi na skład paliwa oraz charakter procesów chemicznych zachodzących w silniku.
REKLAMA
Nagar - paliwo i olej silnikowy
Problem nagaru jest zjawiskiem powszechnym i częstym. Główną przyczyną jego powstania jest skład paliwa oraz jego mieszanie się z olejem silnikowym. W wyniku jego spalania w komorze cylindra następuje wytrącenie się osadu węglowego (nagaru), który jest produktem spiekania i koksowania oleju silnikowego oraz substancji półstałych, stanowiących miękkie zanieczyszczenia paliwa. Co ciekawe, nagar tworzą także związki chemiczne (tzw. uszlachetniacze) dodawane do paliwa, które mają na celu zredukować zjawisko spalania stukowego.
Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie
Nagar - przyczyny powstawania
Do powstawania nagaru w silniku przyczynia się w dużej mierze styl jazdy kierowcy. Jeśli unika on średniego i wysokiego zakresu obrotów silnika to ryzyko odkładania się osadu węglowego w silniku istotnie rośnie. Silnik zbyt długo się rozgrzewa przez co długo zbyt długo pracuje na zbyt bogatej mieszance paliwo-powietrznej. Podobnie cierpią świece zapłonowe, które jeśli nie osiągną tzw. temperatury samooczyszczania (ok. 450⁰ C) ulegają zabrudzeniu nagarem. Spada ich skuteczność działania, a przez to i moc silnika.
Zobacz też: Obrócona panewka korbowa – przyczyny usterki i sposoby jej zapobiegania
Odkładający się nagar w silniku przyczynia się do przedwczesnego zużycia takich elementów silnika jak :
- zawory silnika;
- kolektor dolotowy i wydechowy (spada wydajność silnika);
- turbosprężarka (zatkaniu ulega cienki przewód doprowadzający olej do łożyska turbiny, uszkodzeniu ulega też system zmiennej geometrii kierownic turbiny VGT );
- klapy wirowe w silnikach wysokoprężnych (np. 1.9 JTD);
-tuleje cylindrowe silnika (nagar ściera ich powierzchnię);
- zawór EGR;
-pierścienie tłokowe’
-filtr cząstek stałych;
-katalizator.
Zobacz też: Preparaty uszczelniające silnik - czy warto stosować? Czym to grozi?
Nagar w silniach z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Prawdziwy problem z nagarem można zaobserwować w nowoczesnych silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wydawać by się mogło, że nowe jednostki napędowe powinny lepiej dawać sobie radę z odkładającym się osadem węglowym z racji skali unowocześnień jakim są poddawane. Okazuje się jednak, że to właśnie nowoczesne motory mają największy problem z nagarem. Okładający się na trzonkach zaworów oraz w kolektorze dolotowym osad to poważny problem w silnikach koncernu VW (FSI, TFSI), Alfy Romeo czy Porsche. Skala problemu jest tak duża, że na rynku pojawiło się wiele firm zajmujących się czyszczeniem tego typu jednostek napędowych. W kolejnym artykule szerzej przedstawimy problem nagaru w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.