Dlaczego silnik zużywa olej?
REKLAMA
REKLAMA
Postęp w motoryzacji jest zauważalny gołym okiem. Nowoczesne układy wtryskowe, dwusprzęgłowe skrzynie biegów, elektronicznie sterowane dyferencjały…Pomimo wyraźnego postępu, nadal nieodłącznym problemem nowoczesnych silników są, podobnie jak tych z przed 40 lat, ubytki bądź wręcz wycieki oleju.
REKLAMA
Obniżający się poziom oleju w misce olejowej, może mieć dwojaką przyczynę. Albo sytuacja ta spowodowana jest wyciekiem oleju, albo dzieję się to na skutek jego przedostawania się do komory cylindra i spalenia.
Lokalizacja przecieków oleju
Przecieki są stosunkowo łatwe do zlokalizowania. Można posłużyć się chociażby arkuszem jednolitego koloru papieru, który podłożony pod pojazd, pomoże wykryć „sprawcę” zamieszania. Najczęściej olej przedostaje się poprzez:
- uszczelnienie miski olejowej
- przedni lub tylny uszczelniacz wału korbowego(zwłaszcza w BMW)
- uszczelkę pokrywy zaworów(temat bardzo dobrze znany posiadaczom Hond Civic)
W niektórych autach konieczne będzie zdemontowanie także osłon silnika.
Zobacz też: Jakie mogą być przyczyny wysokiego spalania w dieslu?
REKLAMA
Warto kontrolować stan silnika, bowiem drobne wycieki mogą źle wpływać na inne podzespoły jednostki napędowej. Cieknący olej może niszczyć gumę paska rozrządu i w konsekwencji przyspieszyć jego zerwanie. Niekiedy także problem ślizgającego się sprzęgła jest skutkiem przedostawania się na jego powierzchnię oleju silnikowego. Poza tym, spalany olej wpływa na znacznie szybsze zużycie katalizatora-jednej z najdroższych części w aucie.
Jeśli na silniku bądź skrzyni biegów nie widać żadnych wycieków oleju, a mimo to bagnet wskazuje obniżony jego poziom oznacza to, że zostaje on spalony w cylindrze. Najczęstszym tego objawem jest dymienie wydobywające się z rury wydechowej (choć czasami efekt ten występuje tylko do chwili aż silnik się rozgrzeje).
Olej może przedostawać się do komory spalania poprzez:
- zużyte prowadnice, uszczelniacze zaworowe i zawory- objawem tego jest dymienie silnika przez kilka sekund po uruchomienie silnika;
- zużyte pierścienie, które nie dolegają dokładnie do ścian cylindra- dymienie jest zauważalne podczas pracy silnika na wysokich obrotach(np. po jeździe na torze czy na trasie)
- turbosprężarkę, która pracując w warunkach wysokich temperatur i przy dużym obciążeniu, ulega szybkiemu zużyciu, zwłaszcza wirnik turbiny(efektem tego jest wyraźny gwizd powietrza, wcześniej znacznie słabiej słyszalny)
Zobacz też: Konsekwencje jazdy na wysokich i niskich obrotach silnika
Ile oleju może zużywać silnik?
REKLAMA
Producenci bardzo często podają, że ich silniki mogą zużywać nawet 1l oleju na 1000km. Tego typu zapis stanowi „podkładkę” dla koncernu na wypadek, gdyby się okazało, że jednak nie udało się dobrze zaprojektować silnika bądź ma on jakieś braki materiałowe. Jeśli średni przebieg w Polsce szacuje się na 20tys. km oznacza to, że do takiego silnika należy w ciągu roku dolać łącznie 20 litrów oleju!!! A to koszt około 700zł!
O konieczności podjęcia naprawy silnika należy tak naprawdę myśleć gdy pochłania on ok.0,5litra oleju/1000km. Owszem, są silniki których praca przy dużym obciążeniu wymusza silne zużycie oleju (jak np. silniki Hondy z systemem zmiennych faz rozrządu VTEC), ale zazwyczaj sytuacja ta związana jest z dynamiczną jazdy na bardzo wysokich obrotach. Gdy silnik pracuje w średnim zakresie obrotów problem ten nie powinien występować. Jeśli jednostka napędowa jest w dobrym stanie, nie zużywa oleju.
Inne przypadki nadmiernego zużycia oleju przez silnik, znane są posiadaczom Toyot z silnikiem 1.8 VVT-i , BMW z serii M czy Nissanów z silnikami 1.5 i 1.8, produkowanych po 2000 roku. W przypadku aut firmy Alfa Romeo problem stanowi jednostka 2.0TS, która jest bardzo wrażliwa na nawet najmniejsze ubytki oleju. Prowadzić one mogą bowiem do poważnych problemów związanych wariatorem na wałku rozrządu, który w takim przypadku zaczyna głośno pracować, wydając charakterystyczny klekot. Silnik zaczyna bardzo „twardo” pracować, co może skończyć się zerwaniem paska rozrządu.
Obecnie największy problem dotyczący zużycia oleju mają silniki diesla. Prawdopodobnie jednym z powodów są ich mocno wysilone turbosprężarki, które na skutek zużycia wirnika turbiny, przepuszczają olej bezpośrednio do układu wydechowego.
Zobacz też: Różnice pomiędzy wtryskiem pośrednim i bezpośrednim.
Dopuszczalne zużycie oleju wg producentów:
Dopuszczalne zużycie oleju przez silnik | ||
Producent | Ilość oleju | Silnik |
Alfa Romeo | 0,4l/1000km | wszystkie silniki |
Audi | 0,5l/1000km | wszystkie silniki |
BMW | 0,7l.1000km | modele M do 1,5l/1000km |
Citroen | 0,5l/1000km | turbodiesle 1,0l/1000km |
Fiat | 0,4l/1000km | wszystkie silniki |
Ford | niesprecyzowana | indywidualnie dla danego silnika |
Honda | 1,0l/1000km | wszystkie silniki |
Hyundai | 1,5l/1000km | wszystkie silniki |
KIA | 1,0l/1000km | pierwsze 5000km - 1,0l/1000km |
Lancia | 0,4l/1000km | wszystkie silniki |
Lexus | 1,0l/1000km | wszystkie silniki |
Mazda | 0,8l/1000km | wszystkie silniki |
Mercedes | 0,8l/1000km | auta dostawcze – 1,0l/1000km |
Mitsubishi | 1,0l/1000km | wszystkie silniki |
Nissan | 0,5l/1000km | wszystkie silniki |
Opel | 0,5l/1000km | wszystkie silniki |
Peugeot | 1,0l/1000km | wszystkie silniki |
Saab | 0,5l/1000km | wszystkie silniki |
Seat | niesprecyzowana | indywidualnie dla danego silnika |
Skoda | 0,5l/1000km | wszystkie silniki |
Subaru | niesprecyzowana | wszystkie silniki* |
Suzuki | 1,0l/1000km | wszystkie silniki |
Toyota | 1,0l/1000km | wszystkie silniki* |
Volkswagen | 0,5l/1000km | wszystkie silniki |
*niektóre silniki są objęte gwarancją przy mniejszych użyciu np. D-4D 0,5l/1000km |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.