REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Coraz częściej nowoczesne jednostki napędowe mają problem z nadmiernym zużyciem oleju. Jeśli przekracza ono 0,2l/1000km to możemy mówić o już o problemie.
Coraz częściej nowoczesne jednostki napędowe mają problem z nadmiernym zużyciem oleju. Jeśli przekracza ono 0,2l/1000km to możemy mówić o już o problemie.

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego silnik zużywa olej?Co może być tego przyczyną? Które elementy silnika są newralgiczne w kontekście ewentualnych przecieków bądź wycieków oleju?

Postęp w motoryzacji jest zauważalny gołym okiem. Nowoczesne układy wtryskowe, dwusprzęgłowe skrzynie biegów, elektronicznie sterowane dyferencjały…Pomimo wyraźnego postępu, nadal nieodłącznym problemem nowoczesnych silników są, podobnie jak tych z przed 40 lat, ubytki bądź wręcz wycieki oleju.

REKLAMA

Obniżający się poziom oleju w misce olejowej, może mieć dwojaką przyczynę. Albo sytuacja ta spowodowana jest wyciekiem oleju, albo dzieję się to na skutek jego przedostawania się do komory cylindra i spalenia.

Lokalizacja przecieków oleju

Przecieki są stosunkowo łatwe do zlokalizowania. Można posłużyć się chociażby arkuszem jednolitego koloru papieru, który podłożony pod pojazd, pomoże wykryć „sprawcę” zamieszania. Najczęściej olej przedostaje się poprzez:

- uszczelnienie miski olejowej

- przedni lub tylny uszczelniacz wału korbowego(zwłaszcza w BMW)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- uszczelkę pokrywy zaworów(temat bardzo dobrze znany posiadaczom Hond Civic)

W niektórych autach konieczne będzie zdemontowanie także osłon silnika.

Zobacz też: Jakie mogą być przyczyny wysokiego spalania w dieslu?

REKLAMA

Warto kontrolować stan silnika, bowiem drobne wycieki mogą źle wpływać na inne podzespoły jednostki napędowej. Cieknący olej może niszczyć gumę paska rozrządu i w konsekwencji przyspieszyć jego zerwanie. Niekiedy także problem ślizgającego się sprzęgła jest skutkiem przedostawania się na jego powierzchnię oleju silnikowego. Poza tym, spalany olej wpływa na znacznie szybsze zużycie katalizatora-jednej z najdroższych części w aucie.

Jeśli na silniku bądź skrzyni biegów nie widać żadnych wycieków oleju, a mimo to bagnet wskazuje obniżony jego poziom oznacza to, że zostaje on spalony w cylindrze. Najczęstszym tego objawem jest dymienie wydobywające się z rury wydechowej (choć czasami efekt ten występuje tylko do chwili aż silnik się rozgrzeje).

Olej może przedostawać się do komory spalania poprzez:

  • zużyte prowadnice, uszczelniacze zaworowe i zawory- objawem tego jest dymienie silnika przez kilka sekund po uruchomienie silnika;
  • zużyte pierścienie, które nie dolegają dokładnie do ścian cylindra- dymienie jest zauważalne podczas pracy silnika na wysokich obrotach(np. po jeździe na torze czy na trasie)
  • turbosprężarkę, która pracując w warunkach wysokich temperatur i przy dużym obciążeniu, ulega szybkiemu zużyciu, zwłaszcza wirnik turbiny(efektem tego jest wyraźny gwizd powietrza, wcześniej znacznie słabiej słyszalny)

Zobacz też: Konsekwencje jazdy na wysokich i niskich obrotach silnika

Ile oleju może zużywać silnik?

REKLAMA

Producenci bardzo często podają, że ich silniki mogą zużywać nawet 1l oleju na 1000km. Tego typu zapis stanowi „podkładkę” dla koncernu na wypadek, gdyby się okazało, że jednak nie udało się dobrze zaprojektować silnika bądź ma on jakieś braki materiałowe. Jeśli średni przebieg w Polsce szacuje się na 20tys. km oznacza to, że do takiego silnika należy w ciągu roku dolać łącznie 20 litrów oleju!!! A to koszt około 700zł!

O konieczności podjęcia naprawy silnika należy tak naprawdę myśleć gdy pochłania on ok.0,5litra oleju/1000km. Owszem, są silniki których praca przy dużym obciążeniu wymusza silne zużycie oleju (jak np. silniki Hondy z systemem zmiennych faz rozrządu VTEC), ale zazwyczaj sytuacja ta związana jest z dynamiczną jazdy na bardzo wysokich obrotach. Gdy silnik pracuje w średnim zakresie obrotów problem ten nie powinien występować. Jeśli jednostka napędowa jest w dobrym stanie, nie zużywa oleju.

Inne przypadki nadmiernego zużycia oleju przez silnik, znane są posiadaczom Toyot z silnikiem 1.8 VVT-i , BMW z serii M czy Nissanów z silnikami 1.5 i 1.8, produkowanych po 2000 roku. W przypadku aut firmy Alfa Romeo problem stanowi jednostka 2.0TS, która jest bardzo wrażliwa na nawet najmniejsze ubytki oleju. Prowadzić one mogą bowiem do poważnych problemów związanych wariatorem na wałku rozrządu, który w takim przypadku zaczyna głośno pracować, wydając charakterystyczny klekot. Silnik zaczyna bardzo „twardo” pracować, co może skończyć się zerwaniem paska rozrządu.

Obecnie największy problem dotyczący zużycia oleju mają silniki diesla. Prawdopodobnie jednym z powodów są ich mocno wysilone turbosprężarki, które na skutek zużycia wirnika turbiny, przepuszczają olej bezpośrednio do układu wydechowego.

Zobacz też: Różnice pomiędzy wtryskiem pośrednim i bezpośrednim.

Dopuszczalne zużycie oleju wg producentów:

Dopuszczalne zużycie oleju przez silnik

Producent

Ilość oleju

Silnik

Alfa Romeo

0,4l/1000km

wszystkie silniki

Audi

0,5l/1000km

wszystkie silniki

BMW

0,7l.1000km

modele M do 1,5l/1000km

Citroen

0,5l/1000km

turbodiesle 1,0l/1000km

Fiat

0,4l/1000km

wszystkie silniki

Ford

niesprecyzowana

indywidualnie dla danego silnika

Honda

1,0l/1000km

wszystkie silniki

Hyundai

1,5l/1000km

wszystkie silniki

KIA

1,0l/1000km

pierwsze 5000km - 1,0l/1000km

Lancia

0,4l/1000km

wszystkie silniki

Lexus

1,0l/1000km

wszystkie silniki

Mazda

0,8l/1000km

wszystkie silniki

Mercedes

0,8l/1000km

auta dostawcze – 1,0l/1000km

Mitsubishi

1,0l/1000km

wszystkie silniki

Nissan

0,5l/1000km

wszystkie silniki

Opel

0,5l/1000km

wszystkie silniki

Peugeot

1,0l/1000km

wszystkie silniki

Saab

0,5l/1000km

wszystkie silniki

Seat

niesprecyzowana

indywidualnie dla danego silnika

Skoda

0,5l/1000km

wszystkie silniki

Subaru

niesprecyzowana

wszystkie silniki*

Suzuki

1,0l/1000km

wszystkie silniki

Toyota

1,0l/1000km

wszystkie silniki*

Volkswagen

0,5l/1000km

wszystkie silniki

*niektóre silniki są objęte gwarancją przy mniejszych użyciu np. D-4D 0,5l/1000km

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA