REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obrócona panewka korbowa – przyczyny usterki i sposoby jej zapobiegania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obrócenie panewki w skrajnych przypadkach może spowodować, że korbowód przebije się przez blok silnika, niszcząc go doszczętnie. Ryzyko awarii spada przy częstej zmianie oleju.
Obrócenie panewki w skrajnych przypadkach może spowodować, że korbowód przebije się przez blok silnika, niszcząc go doszczętnie. Ryzyko awarii spada przy częstej zmianie oleju.

REKLAMA

REKLAMA

Moment, w którym zostaje obrócona panewka korbowa to początek kosztownych wydatków związanych z naprawą silnika. Dlaczego dochodzi do obrócenia panewek? Czy można temu zapobiec?

Panewki korbowe - funkcja

Kondycja jednostki napędowej zależy w dużej mierze od terminowej wymiany jej płynów eksploatacyjnych. Zdarza się jednak, że nawet regularne przeglądy i naprawy nie zapobiegną całkowitej destrukcji silnika.

REKLAMA

Bardzo poważną usterką jaka może mieć miejsce w silniku jest obrócenie panewek korbowych. Znajdują się one w podstawie korbowodu i służą łagodzeniu tarcia spowodowanego obracaniem się w nich czopów wału korbowego. W tym celu co najmniej jedna z półpanewek (w jednym korbowodzie są dwie półpanewki) ma specjalną szczelinę, którą doprowadzany jest do niej olej silnikowy. Dzięki niemu łagodzone jest tarcie zachodzące w trakcie zamiany ruchu posuwistego-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego.

Polecamy: Samochód w firmie

Panewki korbowe bez zamka - czy to działa?

Posiadacze aut z silnikiem 1.5 dCi czy 1.9 dCi zjawisko obróconych panewek znają zapewne doskonale. Niektórzy powodem tego problemu obarczają zastosowanie panewek bez zamków, ale w gruncie rzeczy wspomniane zamki mają za zadanie wskazać właściwe osadzenie półpanewek przy ich niesymetrycznym wykonaniu. Na to czy panewka się obróci ma wpływ szereg innych czynników. Dowodem jest brak tego typu problemu w silniku 2.0 dCi (następcy 1.9 dCi) mimo zastosowania w obu jednostkach takich samych panewek.

Zobacz też: Kiedy wymienić pasek rozrządu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyczyny obracania się panewek korbowych

Główna przyczyna obracania się panewek korbowych jest niewłaściwe ich smarowanie olejem. W przypadku silnika 1.9 dCi uszkodzeniu ulega zazwyczaj panewka, znajdująca się najdalej od pompy oleju. Źle zaprojektowane kanały olejowe powodują, że olej nie dociera w odpowiedniej ilości do łożyska (panewki) korbowodu, a to zostaje zatarte i obraca się.  Poza tym, nawet jeśli jednostka została dobrze zaprojektowana to jej kanały olejowe również mogą ulec zapchaniu. Powodem tego może być mocno zabrudzony olej (np. opiłkami metalu czy fragmentami zużytego filtra oleju), na którego wymianie właściciel auta oszczędzał. Warto także zdawać sobie sprawę, że dodawanie preparatów uszczelniających silnik bardzo często przyczynia się do zablokowania drożności kanałów olejowych (preparaty te zazwyczaj zwiększają gęstość oleju).

Zobacz też: Preparaty uszczelniające silnik - czy warto stosować? Czym to grozi?

Obrócenie panewki korbowej - naprawa

Konsekwencją obrócenia się panewki jest uszkodzenie czopu wału, po którym porusza się korbowód. W celu naprawy należy albo spróbować przeszlifować wał, albo wymienić go na nowy. Przy wymianie którejkolwiek z panewek zazwyczaj wymienia się je wszystkie, aby zapobiec kosztownym wydatkom w przyszłości. Przeciętny koszt remontu czterocylindrowego silnika po takiej usterce kształtuje się na poziomie ok. 2500 zł. Przy większym pechu zatarcie panewki może spowodować, że korbowód przebije blok silnika, powodując jego trwałe zniszczenie. Wtedy trzeba szukać nowego motoru.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA