REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obrócona panewka korbowa – przyczyny usterki i sposoby jej zapobiegania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obrócenie panewki w skrajnych przypadkach może spowodować, że korbowód przebije się przez blok silnika, niszcząc go doszczętnie. Ryzyko awarii spada przy częstej zmianie oleju.
Obrócenie panewki w skrajnych przypadkach może spowodować, że korbowód przebije się przez blok silnika, niszcząc go doszczętnie. Ryzyko awarii spada przy częstej zmianie oleju.

REKLAMA

REKLAMA

Moment, w którym zostaje obrócona panewka korbowa to początek kosztownych wydatków związanych z naprawą silnika. Dlaczego dochodzi do obrócenia panewek? Czy można temu zapobiec?

Panewki korbowe - funkcja

Kondycja jednostki napędowej zależy w dużej mierze od terminowej wymiany jej płynów eksploatacyjnych. Zdarza się jednak, że nawet regularne przeglądy i naprawy nie zapobiegną całkowitej destrukcji silnika.

REKLAMA

Bardzo poważną usterką jaka może mieć miejsce w silniku jest obrócenie panewek korbowych. Znajdują się one w podstawie korbowodu i służą łagodzeniu tarcia spowodowanego obracaniem się w nich czopów wału korbowego. W tym celu co najmniej jedna z półpanewek (w jednym korbowodzie są dwie półpanewki) ma specjalną szczelinę, którą doprowadzany jest do niej olej silnikowy. Dzięki niemu łagodzone jest tarcie zachodzące w trakcie zamiany ruchu posuwistego-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego.

Polecamy: Samochód w firmie

Panewki korbowe bez zamka - czy to działa?

Posiadacze aut z silnikiem 1.5 dCi czy 1.9 dCi zjawisko obróconych panewek znają zapewne doskonale. Niektórzy powodem tego problemu obarczają zastosowanie panewek bez zamków, ale w gruncie rzeczy wspomniane zamki mają za zadanie wskazać właściwe osadzenie półpanewek przy ich niesymetrycznym wykonaniu. Na to czy panewka się obróci ma wpływ szereg innych czynników. Dowodem jest brak tego typu problemu w silniku 2.0 dCi (następcy 1.9 dCi) mimo zastosowania w obu jednostkach takich samych panewek.

Zobacz też: Kiedy wymienić pasek rozrządu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyczyny obracania się panewek korbowych

Główna przyczyna obracania się panewek korbowych jest niewłaściwe ich smarowanie olejem. W przypadku silnika 1.9 dCi uszkodzeniu ulega zazwyczaj panewka, znajdująca się najdalej od pompy oleju. Źle zaprojektowane kanały olejowe powodują, że olej nie dociera w odpowiedniej ilości do łożyska (panewki) korbowodu, a to zostaje zatarte i obraca się.  Poza tym, nawet jeśli jednostka została dobrze zaprojektowana to jej kanały olejowe również mogą ulec zapchaniu. Powodem tego może być mocno zabrudzony olej (np. opiłkami metalu czy fragmentami zużytego filtra oleju), na którego wymianie właściciel auta oszczędzał. Warto także zdawać sobie sprawę, że dodawanie preparatów uszczelniających silnik bardzo często przyczynia się do zablokowania drożności kanałów olejowych (preparaty te zazwyczaj zwiększają gęstość oleju).

Zobacz też: Preparaty uszczelniające silnik - czy warto stosować? Czym to grozi?

Obrócenie panewki korbowej - naprawa

Konsekwencją obrócenia się panewki jest uszkodzenie czopu wału, po którym porusza się korbowód. W celu naprawy należy albo spróbować przeszlifować wał, albo wymienić go na nowy. Przy wymianie którejkolwiek z panewek zazwyczaj wymienia się je wszystkie, aby zapobiec kosztownym wydatkom w przyszłości. Przeciętny koszt remontu czterocylindrowego silnika po takiej usterce kształtuje się na poziomie ok. 2500 zł. Przy większym pechu zatarcie panewki może spowodować, że korbowód przebije blok silnika, powodując jego trwałe zniszczenie. Wtedy trzeba szukać nowego motoru.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA