REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obrócona panewka korbowa – przyczyny usterki i sposoby jej zapobiegania

Obrócenie panewki w skrajnych przypadkach może spowodować, że korbowód przebije się przez blok silnika, niszcząc go doszczętnie. Ryzyko awarii spada przy częstej zmianie oleju.
Obrócenie panewki w skrajnych przypadkach może spowodować, że korbowód przebije się przez blok silnika, niszcząc go doszczętnie. Ryzyko awarii spada przy częstej zmianie oleju.

REKLAMA

REKLAMA

Moment, w którym zostaje obrócona panewka korbowa to początek kosztownych wydatków związanych z naprawą silnika. Dlaczego dochodzi do obrócenia panewek? Czy można temu zapobiec?

Panewki korbowe - funkcja

Kondycja jednostki napędowej zależy w dużej mierze od terminowej wymiany jej płynów eksploatacyjnych. Zdarza się jednak, że nawet regularne przeglądy i naprawy nie zapobiegną całkowitej destrukcji silnika.

REKLAMA

Bardzo poważną usterką jaka może mieć miejsce w silniku jest obrócenie panewek korbowych. Znajdują się one w podstawie korbowodu i służą łagodzeniu tarcia spowodowanego obracaniem się w nich czopów wału korbowego. W tym celu co najmniej jedna z półpanewek (w jednym korbowodzie są dwie półpanewki) ma specjalną szczelinę, którą doprowadzany jest do niej olej silnikowy. Dzięki niemu łagodzone jest tarcie zachodzące w trakcie zamiany ruchu posuwistego-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego.

Polecamy: Samochód w firmie

Panewki korbowe bez zamka - czy to działa?

Posiadacze aut z silnikiem 1.5 dCi czy 1.9 dCi zjawisko obróconych panewek znają zapewne doskonale. Niektórzy powodem tego problemu obarczają zastosowanie panewek bez zamków, ale w gruncie rzeczy wspomniane zamki mają za zadanie wskazać właściwe osadzenie półpanewek przy ich niesymetrycznym wykonaniu. Na to czy panewka się obróci ma wpływ szereg innych czynników. Dowodem jest brak tego typu problemu w silniku 2.0 dCi (następcy 1.9 dCi) mimo zastosowania w obu jednostkach takich samych panewek.

Zobacz też: Kiedy wymienić pasek rozrządu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyczyny obracania się panewek korbowych

Główna przyczyna obracania się panewek korbowych jest niewłaściwe ich smarowanie olejem. W przypadku silnika 1.9 dCi uszkodzeniu ulega zazwyczaj panewka, znajdująca się najdalej od pompy oleju. Źle zaprojektowane kanały olejowe powodują, że olej nie dociera w odpowiedniej ilości do łożyska (panewki) korbowodu, a to zostaje zatarte i obraca się.  Poza tym, nawet jeśli jednostka została dobrze zaprojektowana to jej kanały olejowe również mogą ulec zapchaniu. Powodem tego może być mocno zabrudzony olej (np. opiłkami metalu czy fragmentami zużytego filtra oleju), na którego wymianie właściciel auta oszczędzał. Warto także zdawać sobie sprawę, że dodawanie preparatów uszczelniających silnik bardzo często przyczynia się do zablokowania drożności kanałów olejowych (preparaty te zazwyczaj zwiększają gęstość oleju).

Zobacz też: Preparaty uszczelniające silnik - czy warto stosować? Czym to grozi?

Obrócenie panewki korbowej - naprawa

Konsekwencją obrócenia się panewki jest uszkodzenie czopu wału, po którym porusza się korbowód. W celu naprawy należy albo spróbować przeszlifować wał, albo wymienić go na nowy. Przy wymianie którejkolwiek z panewek zazwyczaj wymienia się je wszystkie, aby zapobiec kosztownym wydatkom w przyszłości. Przeciętny koszt remontu czterocylindrowego silnika po takiej usterce kształtuje się na poziomie ok. 2500 zł. Przy większym pechu zatarcie panewki może spowodować, że korbowód przebije blok silnika, powodując jego trwałe zniszczenie. Wtedy trzeba szukać nowego motoru.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA