REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obrócona panewka korbowa – przyczyny usterki i sposoby jej zapobiegania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obrócenie panewki w skrajnych przypadkach może spowodować, że korbowód przebije się przez blok silnika, niszcząc go doszczętnie. Ryzyko awarii spada przy częstej zmianie oleju.
Obrócenie panewki w skrajnych przypadkach może spowodować, że korbowód przebije się przez blok silnika, niszcząc go doszczętnie. Ryzyko awarii spada przy częstej zmianie oleju.

REKLAMA

REKLAMA

Moment, w którym zostaje obrócona panewka korbowa to początek kosztownych wydatków związanych z naprawą silnika. Dlaczego dochodzi do obrócenia panewek? Czy można temu zapobiec?

Panewki korbowe - funkcja

Kondycja jednostki napędowej zależy w dużej mierze od terminowej wymiany jej płynów eksploatacyjnych. Zdarza się jednak, że nawet regularne przeglądy i naprawy nie zapobiegną całkowitej destrukcji silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo poważną usterką jaka może mieć miejsce w silniku jest obrócenie panewek korbowych. Znajdują się one w podstawie korbowodu i służą łagodzeniu tarcia spowodowanego obracaniem się w nich czopów wału korbowego. W tym celu co najmniej jedna z półpanewek (w jednym korbowodzie są dwie półpanewki) ma specjalną szczelinę, którą doprowadzany jest do niej olej silnikowy. Dzięki niemu łagodzone jest tarcie zachodzące w trakcie zamiany ruchu posuwistego-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego.

Polecamy: Samochód w firmie

Panewki korbowe bez zamka - czy to działa?

Posiadacze aut z silnikiem 1.5 dCi czy 1.9 dCi zjawisko obróconych panewek znają zapewne doskonale. Niektórzy powodem tego problemu obarczają zastosowanie panewek bez zamków, ale w gruncie rzeczy wspomniane zamki mają za zadanie wskazać właściwe osadzenie półpanewek przy ich niesymetrycznym wykonaniu. Na to czy panewka się obróci ma wpływ szereg innych czynników. Dowodem jest brak tego typu problemu w silniku 2.0 dCi (następcy 1.9 dCi) mimo zastosowania w obu jednostkach takich samych panewek.

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy wymienić pasek rozrządu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyczyny obracania się panewek korbowych

Główna przyczyna obracania się panewek korbowych jest niewłaściwe ich smarowanie olejem. W przypadku silnika 1.9 dCi uszkodzeniu ulega zazwyczaj panewka, znajdująca się najdalej od pompy oleju. Źle zaprojektowane kanały olejowe powodują, że olej nie dociera w odpowiedniej ilości do łożyska (panewki) korbowodu, a to zostaje zatarte i obraca się.  Poza tym, nawet jeśli jednostka została dobrze zaprojektowana to jej kanały olejowe również mogą ulec zapchaniu. Powodem tego może być mocno zabrudzony olej (np. opiłkami metalu czy fragmentami zużytego filtra oleju), na którego wymianie właściciel auta oszczędzał. Warto także zdawać sobie sprawę, że dodawanie preparatów uszczelniających silnik bardzo często przyczynia się do zablokowania drożności kanałów olejowych (preparaty te zazwyczaj zwiększają gęstość oleju).

Zobacz też: Preparaty uszczelniające silnik - czy warto stosować? Czym to grozi?

Obrócenie panewki korbowej - naprawa

Konsekwencją obrócenia się panewki jest uszkodzenie czopu wału, po którym porusza się korbowód. W celu naprawy należy albo spróbować przeszlifować wał, albo wymienić go na nowy. Przy wymianie którejkolwiek z panewek zazwyczaj wymienia się je wszystkie, aby zapobiec kosztownym wydatkom w przyszłości. Przeciętny koszt remontu czterocylindrowego silnika po takiej usterce kształtuje się na poziomie ok. 2500 zł. Przy większym pechu zatarcie panewki może spowodować, że korbowód przebije blok silnika, powodując jego trwałe zniszczenie. Wtedy trzeba szukać nowego motoru.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA