REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

TwinPower Turbo, a Twin-Turbo - różnice

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
BMW serii 3
BMW serii 3
Maciej Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Pojęcia TwinPower Turbo z Twin-Turbo mylą nawet użytkownicy samochodów BMW. Poniżej wyjaśniamy czym różnią się oba rozwiązania.

Twin-Turbo - co to jest?

W erze downsizingu turbodoładowany silnik nie jest czymś niezwykłym. Nawet nowa Dacia Sandero ma w ofercie silnik 0.9 TCe o mocy 90KM. Coraz więcej producentów wychodzi jednak z założenia, że jedna turbosprężarka to za mało i wyposaża swoje jednostki napędowe w układ Twin-Turbo (lub Bi-Turbo, obie nazwy mają charakter czysto marketingowy). W systemie tym dwie turbosprężarki pracując albo w sposób sekwencyjny (przy niższych obrotach silnika pracuje mniejsza z nich, przy wyższych większa), albo równoległy (dwie identyczne turbosprężarki pracują w tym samym czasie) zapewniają bardzo duży przyrost moment obrotowego.

REKLAMA

Zobacz też: Jak sprawdzić czy auto ma koło dwumasowe? Czy można się go pozbyć?

TwinPower Turbo - co to jest?

W 2009 roku koncern BMW zaprezentował w modelu serii 5 GT nową technologię, którą nazwał TwinPower Turbo. Termin ten wprowadził pewne zamieszanie, bowiem sugeruje, że siniki oparte na tym rozwiązaniu wyposażono w układ Twin-Turbo. Nie jest to jednak prawda (choć BMW faktycznie ma w swojej ofercie silniki Twin-Turbo), bowiem niemiecki koncern nazwą tą określa silniki, które wyposażył jednocześnie w bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbosprężarkę/ki typu Twin-Scroll. W rezultacie znaczna cześć kierowców np. BMW 335i (e90/e91/e92/e93) nie zdaje sobie sprawy, że nie ma już silnika z dwiema turbosprężarkami. Dlaczego? Na początku produkcji modelu 335i model ten wyposażony był w 3-litrową jednostkę N54 (dwie turbosprężarki), od 2010 roku motor ten zastąpiono jednostką N55. Mimo że posiada on tylko jedną turbosprężarkę, to innowacyjny system Twin-Scroll pozwala na bardzo efektywne wykorzystanie gazów wylotowych silnika.

Zobacz też: Które diesle mają wtryskiwacze tanie w naprawie? Jakie są rodzaje wtryskiwaczy?

Jak działa turbosprężarka Twin-Scroll?

W czterocylindrowym silniku N26 o pojemności 2 litrów i mocy 245KM spalinowe kanały wylotowe, wychodzące z dwóch par cylindrów, zostały całkowicie oddzielone w kolektorze wydechowym i turbosprężarce. Tymi spiralnymi kanałami spaliny prowadzone są na wirnik turbiny. Taka konstrukcja sprawia, iż przy niskich prędkościach obrotowych silnika uzyskuje się bardzo niskie przeciwciśnienie, a pulsująca energia gazów spalinowych może zostać optymalnie wykorzystana i pokierowana tak, by bez opóźnień wprowadzić w ruch łopatki turbiny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jazda na luzie samochodem z automatyczną skrzynią biegów - czym ryzykujemy?

Warto pamiętać, że BMW nadal oferuje silniki wykonane w technice Twin-Turbo, tyle że ich turbosprężarki także wykonano w oparciu o układ Twin-Scroll. Jest tak w przypadku zarówno jednostki 6.0 V12 o mocy 544KM (N74) dostępnej w modelu 760i, jak i silniku topowej odmiany BMW M5 (S63TU). Zastosowanie nowego typu turbosprężarek pozwoliło w tym drugim modelu na wygenerowanie przez silnik o pojemności 4,4 litra mocy równej 560KM i bardzo wysokiego momentu obrotowego (680Nm dostępne od 1500 obr./min. do 5750 obr./min.). To sprawia, że nawet mocno obciążone M5 świetnie przyspiesza i potrafi zadowolić się niższym zużyciem paliwa (mniejsze obroty silnika, to mniejsze zużycie paliwa).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA