TwinPower Turbo, a Twin-Turbo - różnice
REKLAMA
REKLAMA
Twin-Turbo - co to jest?
W erze downsizingu turbodoładowany silnik nie jest czymś niezwykłym. Nawet nowa Dacia Sandero ma w ofercie silnik 0.9 TCe o mocy 90KM. Coraz więcej producentów wychodzi jednak z założenia, że jedna turbosprężarka to za mało i wyposaża swoje jednostki napędowe w układ Twin-Turbo (lub Bi-Turbo, obie nazwy mają charakter czysto marketingowy). W systemie tym dwie turbosprężarki pracując albo w sposób sekwencyjny (przy niższych obrotach silnika pracuje mniejsza z nich, przy wyższych większa), albo równoległy (dwie identyczne turbosprężarki pracują w tym samym czasie) zapewniają bardzo duży przyrost moment obrotowego.
REKLAMA
Zobacz też: Jak sprawdzić czy auto ma koło dwumasowe? Czy można się go pozbyć?
TwinPower Turbo - co to jest?
W 2009 roku koncern BMW zaprezentował w modelu serii 5 GT nową technologię, którą nazwał TwinPower Turbo. Termin ten wprowadził pewne zamieszanie, bowiem sugeruje, że siniki oparte na tym rozwiązaniu wyposażono w układ Twin-Turbo. Nie jest to jednak prawda (choć BMW faktycznie ma w swojej ofercie silniki Twin-Turbo), bowiem niemiecki koncern nazwą tą określa silniki, które wyposażył jednocześnie w bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbosprężarkę/ki typu Twin-Scroll. W rezultacie znaczna cześć kierowców np. BMW 335i (e90/e91/e92/e93) nie zdaje sobie sprawy, że nie ma już silnika z dwiema turbosprężarkami. Dlaczego? Na początku produkcji modelu 335i model ten wyposażony był w 3-litrową jednostkę N54 (dwie turbosprężarki), od 2010 roku motor ten zastąpiono jednostką N55. Mimo że posiada on tylko jedną turbosprężarkę, to innowacyjny system Twin-Scroll pozwala na bardzo efektywne wykorzystanie gazów wylotowych silnika.
Zobacz też: Które diesle mają wtryskiwacze tanie w naprawie? Jakie są rodzaje wtryskiwaczy?
Jak działa turbosprężarka Twin-Scroll?
W czterocylindrowym silniku N26 o pojemności 2 litrów i mocy 245KM spalinowe kanały wylotowe, wychodzące z dwóch par cylindrów, zostały całkowicie oddzielone w kolektorze wydechowym i turbosprężarce. Tymi spiralnymi kanałami spaliny prowadzone są na wirnik turbiny. Taka konstrukcja sprawia, iż przy niskich prędkościach obrotowych silnika uzyskuje się bardzo niskie przeciwciśnienie, a pulsująca energia gazów spalinowych może zostać optymalnie wykorzystana i pokierowana tak, by bez opóźnień wprowadzić w ruch łopatki turbiny.
Zobacz też: Jazda na luzie samochodem z automatyczną skrzynią biegów - czym ryzykujemy?
Warto pamiętać, że BMW nadal oferuje silniki wykonane w technice Twin-Turbo, tyle że ich turbosprężarki także wykonano w oparciu o układ Twin-Scroll. Jest tak w przypadku zarówno jednostki 6.0 V12 o mocy 544KM (N74) dostępnej w modelu 760i, jak i silniku topowej odmiany BMW M5 (S63TU). Zastosowanie nowego typu turbosprężarek pozwoliło w tym drugim modelu na wygenerowanie przez silnik o pojemności 4,4 litra mocy równej 560KM i bardzo wysokiego momentu obrotowego (680Nm dostępne od 1500 obr./min. do 5750 obr./min.). To sprawia, że nawet mocno obciążone M5 świetnie przyspiesza i potrafi zadowolić się niższym zużyciem paliwa (mniejsze obroty silnika, to mniejsze zużycie paliwa).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.