REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Turbodoładowanie, a olej silnikowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Castrol
Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.
Tturbosprężarka. Fot. Fotolia
Tturbosprężarka. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polepszenie parametrów pracy silnika spalinowego można zrealizować na kilka sposobów. Najistotniejsze jest usprawnienie napełniania cylindrów, poprzez doprowadzenie do nich większej ilości powietrza. Właśnie takie zadanie ma turbosprężarka

Obecnie najpopularniejszym sposobem na polepszenie parametrów pracy silnika jest zastosowanie turbosprężarki. Działa ona w ten sposób, że wykorzystująca energię gazów wylotowych turbina napędza sprężarkę powietrza poprzez połączenie obu elementów wałem obrotowym.

REKLAMA

Podniesienie mocy i momentu obrotowego, pomimo wielu zalet rozwiązania, posiada również klika wad, z którymi należy się liczyć. Pomijając kwestie techniczne, jakie należy rozwiązać (specjalny kształt komory spalania, bardziej wytrzymałe tłoki i korbowody, etc.), należy zdawać sobie również sprawę z tego, że mocniejszy silnik generuje większe ciśnienie użyteczne, co negatywnie wpływa na olej silnikowy. Z tego względu w samochodach z turbodoładowaniem, bardzo istotny jest dobór odpowiedniego oleju.

Zobacz też: Test akumulatorów - który akumulator jest najlepszy?

REKLAMA

Najważniejszym czynnikiem, który bezpośrednio wpływa na właściwości oleju jest temperatura jego pracy. Jeszcze 10-15 lat temu, temperatura pracy oleju w silniku oscylowała w granicach 80-90°C. W najnowocześniejszych jednostkach napędowych olej pracuje w sposób ciągły w temperaturze ok. 100-110°C. Zastosowanie turbosprężarki znacząco wpływa na podwyższenie tej temperatury - olej po przejściu przez turbosprężarkę rozgrzewa się (krótkotrwale) nawet do 350ºC. Olej więc musi posiadać bardzo dobrą odporność na oksydację, aby w takich warunkach nie zaczął się po prostu spalać.

Kolejną ważną cechą, jaką musi spełnić olej silnikowy jest trwałość filmu olejowego. Wał turbosprężarki wiruje z prędkością często przekraczającą nawet 200 000 obrotów na minutę. Przy tak dużej prędkości, film olejowy musi być odporny na zerwanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Następnym ważnym parametrem oleju stosowanego przy turbodoładowaniu jest jego lepkość. W niskich temperaturach, zaraz po uruchomieniu silnika, olej musi możliwie szybko zostać przepompowany do najdalszych punktów układu smarowania, m.in. do turbosprężarki, aby nie doszło do przedwczesnego zużycia łożysk ślizgowych wirnika. Z drugiej strony zaś

nie może on zbyt szybko tracić lepkości. Powinien on zachowywać poprawne parametry smarowania nawet w wysokich temperaturach.

Zobacz też: Eksperci zalecają stosowanie produktów Castrol

Zauważalny od kilku ostatnich lat trend w zmniejszaniu pojemności skokowej silników, przy jednoczesnym podnoszeniu ich mocy maksymalnej poprzez powszechne stosowanie turbosprężarek, nie pozostaje bez echa w branży olejowej. Najlepszym tego przykładem jest technologia FST stosowana w olejach z serii Castrol EDGE. Rozwiązanie to polega na adaptacji grubości filmu olejowego wprost proporcjonalnie do obciążeń generowanych przez silnik. Jeżeli silnik nie generuje w danej chwili dużych obciążeń, olej zachowuje się jak typowy olej energooszczędny. Natomiast jeżeli kierowca korzysta z mocy maksymalnej, następuje umocnienie filmu olejowego, dzięki czemu wrażliwe elementy silnika pozostają chronione przed przedwczesnym zużyciem.

Zobacz też: Jakie wybrać opony do terenówki?

Zastosowanie układu turbodoładowania, z racji parametrów pracy samego układu oraz  jego oddziaływania na inne elementy silnika, wymusza stosowanie olejów najwyższej jakości. Jeżeli na równi z rozwojem technicznym jednostek napędowych rozwijana jest również technologia olejów silnikowych można być pewnym, że silnik naszego samochodu będzie utrzymany w należytej ochronie zapobiegającej przedwczesnemu zużyciu. Z tego względu nie warto oszczędzać na oleju.

Autor: Michał Izdebski, Dział Techniczny Castrol

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA