Kiedy wymienić pasek rozrządu?
REKLAMA
REKLAMA
Doprowadzenie do sytuacji, w której zniszczeniu ulega pasek rozrządu to prawdziwy dramat dla właściciela pojazdu. W większości silników jest tzw. „kolizyjny rozrząd” co oznacza, że w chwili zerwania paska rozrządu, dochodzi do fizycznego kontaktu tłoka z zaworami. W rezultacie te drugie ulegają zniszczeniu i trzeba je wymienić na nowe. Przy okazji niezbędna okazuje się także regeneracja głowicy, w której są one umieszczone.
REKLAMA
Przebieg auta a trwałość paska rozrządu
Aby ograniczyć ryzyko przedwczesnego zerwania paska rozrządu należy przede wszystkim nie pozwolić na to, by pracował on na dystansach dłuższych niż ok. 100 tys. km. W większości przypadków właśnie taki przebieg jest granicznym limitem jego trwałości. Oczywiście nie jest to regułą, bo w przypadku niektórych aut producenci zalecają wymianę paska rozrządu dopiero przy np. 120 tys. km, ale dla świętego spokoju większość mechaników zaleca skrócenie tego interwału do tzw. „setki”.
Pasek rozrządu – wymiana
Wymiana paska rozrządu powinna obejmować także te podzespoły, które bezpośrednio z nim współpracują i mają wpływ na jego żywotność. Standardowa taka czynność obejmuje zatem wymianę wszystkich rolek napinających pasek i pompę cieczy chłodzącej (o ile napędza ją pasek). Tę drugą warto wymienić nawet jeśli jest jeszcze sprawna, bowiem jej ewentualna usterka zawsze skutkuje kolejną wymianą paska rozrządu i rolek (nawet jeśli pasek ma dopiero kilkanaście tysięcy kilometrów przebiegu).
Zobacz też: Co może być przyczyną awarii pompy wodnej?
Wiek paska rozrządu
Zdarza się, że rzadko używane pojazdy w ciągu 10 lat użytkowania nie przekraczają przebiegu 100 tys. km. W takich sytuacjach należy pamiętać, by nie sugerować się tylko przebiegiem auta, a kondycją paska rozrządu. Mimo że jest on wykonany wewnątrz z wielu warstw stalowego kordu, to jego zewnętrzna, gumowa cześć ulega procesowi parcenia. Konsekwencją tego zjawiska są nadpęknięcia zębów paska rozrządu, co może doprowadzić do przeskoczenia paska i zmiany pracy układu rozrządu. Z tego powodu zaleca się wymianę paska nie rzadziej niż raz na 7 lat.
Zerwanie paska rozrządu – najczęstsze przyczyny
Zerwanie paska rozrządu następuje najczęściej z jednej z dwóch głównych przyczyn. Albo zatarciu ulega łożysko rolki napinającej pasek (rolka nagle się zatrzymuje), albo pomiędzy pasek rozrządu, a koło zębate dostaje się ciało obce.
Zobacz też: Wszystko o rozrządzie silnika
Trwałość paska rozrządu a odpalanie „na pych”
Rozładowany akumulator bądź awaria rozrusznika niejednokrotnie zmusza kierowcę do odpalenia samochodu na tzw. „pych”. Największe ryzyko podejmują właściciele pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. Wysoki stopień sprężania mieszanki powoduje, że na wał korbowy i układ rozrządu przekazywane są znacznie większe siły niż w jednostce benzynowej. W najgorszym przypadku może dojść do zerwania paska rozrządu (nie warto ryzykować zwłaszcza wtedy, gdy nie mamy pewności, co do przebiegu paska rozrządu).
Zobacz też: Które diesle mają wtryskiwacze tanie w naprawie? Jakie są rodzaje wtryskiwaczy?
Zakup używanego samochodu = wymiana paska rozrządu
REKLAMA
W przypadku zakupu używanego pojazdu warto poważnie zastanowić się nad wymianą paska rozrządu zwłaszcza wtedy, gdy nie mamy 100 % pewności co do historii serwisowej auta. Nadmierne oszczędności mogą odbić się kierowcy czkawką i koniecznością wyłożenia niemałej (od 1500 zł – 10 00 tys. zł) kwoty na naprawę silnika.
Wymiana paska rozrządu do bardzo istotna czynność w przypadku eksploatacji auta z silnikiem spalinowym. Choć koszt operacji jest bardzo zróżnicowany, warto to zrobić, aby uniknąć jeszcze poważniejszych wydatków i problemów. Więcej o kosztach wymiany paska rozrządu dowiecie się tutaj.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.