REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wymienić pasek rozrządu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zerwanie paska rozrządu w większości przypadków kończy się zniszczeniem zaworów w silniku i uszkodzeniem głowicy.
Zerwanie paska rozrządu w większości przypadków kończy się zniszczeniem zaworów w silniku i uszkodzeniem głowicy.
Fot. Casrtol

REKLAMA

REKLAMA

Okresowa wymiana paska rozrządu w silniku spalinowym to czynność niezwykle ważna, a jej zaniechanie może skutkować poważnym uszkodzeniem jednostki napędowej. Aby uniknąć kosztownych napraw podpowiadamy kiedy powinno się wymienić pasek rozrządu.

Doprowadzenie do sytuacji, w której zniszczeniu ulega pasek rozrządu to prawdziwy dramat dla właściciela pojazdu. W większości silników jest tzw. „kolizyjny rozrząd” co oznacza, że w chwili zerwania paska rozrządu, dochodzi do fizycznego kontaktu tłoka z zaworami. W rezultacie te drugie ulegają zniszczeniu i trzeba je wymienić na nowe. Przy okazji niezbędna okazuje się także regeneracja głowicy, w której są one umieszczone.

REKLAMA

Przebieg auta a trwałość paska rozrządu

Aby ograniczyć ryzyko przedwczesnego zerwania paska rozrządu należy przede wszystkim nie pozwolić na to, by pracował on na dystansach dłuższych niż ok. 100 tys. km. W większości przypadków właśnie taki przebieg jest granicznym limitem jego trwałości. Oczywiście nie jest to regułą, bo w przypadku niektórych aut producenci zalecają wymianę paska rozrządu dopiero przy np. 120 tys. km, ale dla świętego spokoju większość mechaników zaleca skrócenie tego interwału do tzw. „setki”.

Pasek rozrządu – wymiana

Wymiana paska rozrządu powinna obejmować także te podzespoły, które bezpośrednio z nim współpracują i mają wpływ na jego żywotność. Standardowa taka czynność obejmuje zatem wymianę wszystkich rolek napinających pasek i pompę cieczy chłodzącej (o ile napędza ją pasek). Tę drugą warto wymienić nawet jeśli jest jeszcze sprawna, bowiem jej ewentualna usterka zawsze skutkuje kolejną wymianą paska rozrządu i rolek (nawet jeśli pasek ma dopiero kilkanaście tysięcy kilometrów przebiegu).

Zobacz też: Co może być przyczyną awarii pompy wodnej?

Wiek paska rozrządu

Zdarza się, że rzadko używane pojazdy w ciągu 10 lat użytkowania nie przekraczają przebiegu 100 tys. km. W takich sytuacjach należy pamiętać, by nie sugerować się tylko przebiegiem auta, a kondycją paska rozrządu. Mimo że jest on wykonany wewnątrz z wielu warstw stalowego kordu, to jego zewnętrzna, gumowa cześć ulega procesowi parcenia. Konsekwencją tego zjawiska są nadpęknięcia zębów paska rozrządu, co może doprowadzić do przeskoczenia paska i zmiany pracy układu rozrządu. Z tego powodu zaleca się wymianę paska nie rzadziej niż raz na 7 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zerwanie paska rozrządu – najczęstsze przyczyny

Zerwanie paska rozrządu następuje najczęściej z jednej z dwóch głównych przyczyn. Albo zatarciu ulega łożysko rolki napinającej pasek (rolka nagle się zatrzymuje), albo pomiędzy pasek rozrządu, a koło zębate dostaje się ciało obce.

Zobacz też: Wszystko o rozrządzie silnika

Trwałość paska rozrządu a odpalanie „na pych”

Rozładowany akumulator bądź awaria rozrusznika niejednokrotnie zmusza kierowcę do odpalenia samochodu na tzw. „pych”. Największe ryzyko podejmują właściciele pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. Wysoki stopień sprężania mieszanki powoduje, że na wał korbowy i układ rozrządu przekazywane są znacznie większe siły niż w jednostce benzynowej. W najgorszym przypadku może dojść do zerwania paska rozrządu (nie warto ryzykować zwłaszcza wtedy, gdy nie mamy pewności, co do przebiegu paska rozrządu).

Zobacz też: Które diesle mają wtryskiwacze tanie w naprawie? Jakie są rodzaje wtryskiwaczy?

Zakup używanego samochodu = wymiana paska rozrządu

REKLAMA

W przypadku zakupu używanego pojazdu warto poważnie zastanowić się nad wymianą paska rozrządu zwłaszcza wtedy, gdy nie mamy 100 % pewności co do historii serwisowej auta. Nadmierne oszczędności mogą odbić się kierowcy czkawką i koniecznością wyłożenia niemałej (od 1500 zł – 10 00 tys. zł) kwoty na naprawę silnika.

Wymiana paska rozrządu do bardzo istotna czynność w przypadku eksploatacji auta z silnikiem spalinowym. Choć koszt operacji jest bardzo zróżnicowany, warto to zrobić, aby uniknąć jeszcze poważniejszych wydatków i problemów. Więcej o kosztach wymiany paska rozrządu dowiecie się tutaj.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA