REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wymienić pasek rozrządu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zerwanie paska rozrządu w większości przypadków kończy się zniszczeniem zaworów w silniku i uszkodzeniem głowicy.
Zerwanie paska rozrządu w większości przypadków kończy się zniszczeniem zaworów w silniku i uszkodzeniem głowicy.
Fot. Casrtol

REKLAMA

REKLAMA

Okresowa wymiana paska rozrządu w silniku spalinowym to czynność niezwykle ważna, a jej zaniechanie może skutkować poważnym uszkodzeniem jednostki napędowej. Aby uniknąć kosztownych napraw podpowiadamy kiedy powinno się wymienić pasek rozrządu.

Doprowadzenie do sytuacji, w której zniszczeniu ulega pasek rozrządu to prawdziwy dramat dla właściciela pojazdu. W większości silników jest tzw. „kolizyjny rozrząd” co oznacza, że w chwili zerwania paska rozrządu, dochodzi do fizycznego kontaktu tłoka z zaworami. W rezultacie te drugie ulegają zniszczeniu i trzeba je wymienić na nowe. Przy okazji niezbędna okazuje się także regeneracja głowicy, w której są one umieszczone.

REKLAMA

Przebieg auta a trwałość paska rozrządu

Aby ograniczyć ryzyko przedwczesnego zerwania paska rozrządu należy przede wszystkim nie pozwolić na to, by pracował on na dystansach dłuższych niż ok. 100 tys. km. W większości przypadków właśnie taki przebieg jest granicznym limitem jego trwałości. Oczywiście nie jest to regułą, bo w przypadku niektórych aut producenci zalecają wymianę paska rozrządu dopiero przy np. 120 tys. km, ale dla świętego spokoju większość mechaników zaleca skrócenie tego interwału do tzw. „setki”.

Pasek rozrządu – wymiana

Wymiana paska rozrządu powinna obejmować także te podzespoły, które bezpośrednio z nim współpracują i mają wpływ na jego żywotność. Standardowa taka czynność obejmuje zatem wymianę wszystkich rolek napinających pasek i pompę cieczy chłodzącej (o ile napędza ją pasek). Tę drugą warto wymienić nawet jeśli jest jeszcze sprawna, bowiem jej ewentualna usterka zawsze skutkuje kolejną wymianą paska rozrządu i rolek (nawet jeśli pasek ma dopiero kilkanaście tysięcy kilometrów przebiegu).

Zobacz też: Co może być przyczyną awarii pompy wodnej?

Wiek paska rozrządu

Zdarza się, że rzadko używane pojazdy w ciągu 10 lat użytkowania nie przekraczają przebiegu 100 tys. km. W takich sytuacjach należy pamiętać, by nie sugerować się tylko przebiegiem auta, a kondycją paska rozrządu. Mimo że jest on wykonany wewnątrz z wielu warstw stalowego kordu, to jego zewnętrzna, gumowa cześć ulega procesowi parcenia. Konsekwencją tego zjawiska są nadpęknięcia zębów paska rozrządu, co może doprowadzić do przeskoczenia paska i zmiany pracy układu rozrządu. Z tego powodu zaleca się wymianę paska nie rzadziej niż raz na 7 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zerwanie paska rozrządu – najczęstsze przyczyny

Zerwanie paska rozrządu następuje najczęściej z jednej z dwóch głównych przyczyn. Albo zatarciu ulega łożysko rolki napinającej pasek (rolka nagle się zatrzymuje), albo pomiędzy pasek rozrządu, a koło zębate dostaje się ciało obce.

Zobacz też: Wszystko o rozrządzie silnika

Trwałość paska rozrządu a odpalanie „na pych”

Rozładowany akumulator bądź awaria rozrusznika niejednokrotnie zmusza kierowcę do odpalenia samochodu na tzw. „pych”. Największe ryzyko podejmują właściciele pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. Wysoki stopień sprężania mieszanki powoduje, że na wał korbowy i układ rozrządu przekazywane są znacznie większe siły niż w jednostce benzynowej. W najgorszym przypadku może dojść do zerwania paska rozrządu (nie warto ryzykować zwłaszcza wtedy, gdy nie mamy pewności, co do przebiegu paska rozrządu).

Zobacz też: Które diesle mają wtryskiwacze tanie w naprawie? Jakie są rodzaje wtryskiwaczy?

Zakup używanego samochodu = wymiana paska rozrządu

REKLAMA

W przypadku zakupu używanego pojazdu warto poważnie zastanowić się nad wymianą paska rozrządu zwłaszcza wtedy, gdy nie mamy 100 % pewności co do historii serwisowej auta. Nadmierne oszczędności mogą odbić się kierowcy czkawką i koniecznością wyłożenia niemałej (od 1500 zł – 10 00 tys. zł) kwoty na naprawę silnika.

Wymiana paska rozrządu do bardzo istotna czynność w przypadku eksploatacji auta z silnikiem spalinowym. Choć koszt operacji jest bardzo zróżnicowany, warto to zrobić, aby uniknąć jeszcze poważniejszych wydatków i problemów. Więcej o kosztach wymiany paska rozrządu dowiecie się tutaj.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

REKLAMA

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

REKLAMA

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

REKLAMA