REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badanie zadymienia silników diesla - dlaczego prawie nikt się go nie podejmuje?

Kłęby czarnego dymu wydobywające się z układu wydechowego to znak, że silnik wymaga naprawy. Niestety diagności nie chcą podejmować się kontroli ich stanu. Fot. Fotolia
Kłęby czarnego dymu wydobywające się z układu wydechowego to znak, że silnik wymaga naprawy. Niestety diagności nie chcą podejmować się kontroli ich stanu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Widok auta, z którego wydechu wydobywają się kłęby czarnego dymu odruchowa zachęca do powiadomienia Policji. Nie dość, że pojazd w takim stanie zatruwa powietrze, to na dodatek budzi poważne wątpliwości co do stanu technicznego pozostałych jego elementów. Dlaczego tak dużo aut z silnikiem diesla ma podbijane dowody rejestracyjne pomimo, że stan ich jednostek napędowych jest fatalny?

Zapewne większość z was miała niemiłą okazję poczuć jak pracuje samochód z mocno wyeksploatowanym silnikiem wysokoprężnym. Czarny dym wydobywający się z układu wydechowego takiego pojazdu to najczęściej oznaka zużytych wtryskiwaczy paliwa bądź niesprawnego filtra cząstek stałych. Okropny smród towarzyszący kłębom dymu nie dość, że wpływa negatywnie na nasz stan emocjonalny to przede wszystkim jest sygnałem, że do naszych płuc docierają rakotwórcze cząstki sadzy. Są one produktem niepełnego spalania oleju napędowego w trakcie pracy silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Wydawać by się mogło, że jest tylko kwestią czasu kiedy pojazd w takim stanie zostanie skontrolowany i oddelegowany na obowiązkową naprawę. Niestety, jest bardzo mała szansa, że usterka w takim pojeździe zostanie wykryta.

Niedopracowane rozporządzenie

Jest to efekt nonszalanckiego podejścia ustawodawcy do procedury jaką muszą wykonać pracownicy Stacji Kontroli Pojazdów. Aby zbadać zadymienie spalin w silniku diesla, wg Rozporządzenia  Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lipca 2008 roku w sprawie kontroli ruchu drogowego, procedura kontroli zadymienia spalin w silniku diesla wymaga co najmniej trzykrotnego wprowadzenia jednostki napędowej na maksymalne obroty na biegu jałowym. Muszą one być utrzymywane za każdym razem przez co najmniej 1,5 sekundy.

Zobacz też: W jaki sposób oczyszczane są spaliny w silnikach Diesla?

REKLAMA

Diagnosta musi zaryzykować, jeśli chce sprawdzić auto

Problem z wykonaniem badania zadymienia spalin ma dwoistą naturę. Z jednej strony cześć modeli posiada wbudowany ogranicznik, uniemożliwiający wkręcenie silnika pracującego na biegu neutralnym na obroty maksymalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie diagności nie chcą brać na siebie odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenie jednostki napędowej, powstałe w wyniku przeprowadzonej analizy. Jest to tym bardziej ryzykowna procedura bowiem, najczęściej tyczy się mocno wyeksploatowanych silników, które już „na oko” przejawiają symptomy nadmiernego zużycia

Jeżdżą popsutym autem, bo nie stać ich na jego naprawę

Co raz więcej zużytych aut w połączeniu z brakiem odpowiednich przepisów służących ich kontroli powoduje, że  błędne koło się zamyka. W rezultacie użytkownicy dróg stają się ofiarą z jednej strony niedopracowanego prawa, a z drugiej nieodpowiedzialnych osób, poruszających się autami, na których eksploatację po prostu ich nie stać. Zamiast naprawić auto bądź je zezłomować, nadal się nim poruszają zapominając, że samochód to zarówno odpowiedzialność jak i kosztowny obowiązek.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA