REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badanie zadymienia silników diesla - dlaczego prawie nikt się go nie podejmuje?

Kłęby czarnego dymu wydobywające się z układu wydechowego to znak, że silnik wymaga naprawy. Niestety diagności nie chcą podejmować się kontroli ich stanu. Fot. Fotolia
Kłęby czarnego dymu wydobywające się z układu wydechowego to znak, że silnik wymaga naprawy. Niestety diagności nie chcą podejmować się kontroli ich stanu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Widok auta, z którego wydechu wydobywają się kłęby czarnego dymu odruchowa zachęca do powiadomienia Policji. Nie dość, że pojazd w takim stanie zatruwa powietrze, to na dodatek budzi poważne wątpliwości co do stanu technicznego pozostałych jego elementów. Dlaczego tak dużo aut z silnikiem diesla ma podbijane dowody rejestracyjne pomimo, że stan ich jednostek napędowych jest fatalny?

Zapewne większość z was miała niemiłą okazję poczuć jak pracuje samochód z mocno wyeksploatowanym silnikiem wysokoprężnym. Czarny dym wydobywający się z układu wydechowego takiego pojazdu to najczęściej oznaka zużytych wtryskiwaczy paliwa bądź niesprawnego filtra cząstek stałych. Okropny smród towarzyszący kłębom dymu nie dość, że wpływa negatywnie na nasz stan emocjonalny to przede wszystkim jest sygnałem, że do naszych płuc docierają rakotwórcze cząstki sadzy. Są one produktem niepełnego spalania oleju napędowego w trakcie pracy silnika.

REKLAMA

Wydawać by się mogło, że jest tylko kwestią czasu kiedy pojazd w takim stanie zostanie skontrolowany i oddelegowany na obowiązkową naprawę. Niestety, jest bardzo mała szansa, że usterka w takim pojeździe zostanie wykryta.

Niedopracowane rozporządzenie

Jest to efekt nonszalanckiego podejścia ustawodawcy do procedury jaką muszą wykonać pracownicy Stacji Kontroli Pojazdów. Aby zbadać zadymienie spalin w silniku diesla, wg Rozporządzenia  Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lipca 2008 roku w sprawie kontroli ruchu drogowego, procedura kontroli zadymienia spalin w silniku diesla wymaga co najmniej trzykrotnego wprowadzenia jednostki napędowej na maksymalne obroty na biegu jałowym. Muszą one być utrzymywane za każdym razem przez co najmniej 1,5 sekundy.

Zobacz też: W jaki sposób oczyszczane są spaliny w silnikach Diesla?

Diagnosta musi zaryzykować, jeśli chce sprawdzić auto

Problem z wykonaniem badania zadymienia spalin ma dwoistą naturę. Z jednej strony cześć modeli posiada wbudowany ogranicznik, uniemożliwiający wkręcenie silnika pracującego na biegu neutralnym na obroty maksymalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie diagności nie chcą brać na siebie odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenie jednostki napędowej, powstałe w wyniku przeprowadzonej analizy. Jest to tym bardziej ryzykowna procedura bowiem, najczęściej tyczy się mocno wyeksploatowanych silników, które już „na oko” przejawiają symptomy nadmiernego zużycia

Jeżdżą popsutym autem, bo nie stać ich na jego naprawę

Co raz więcej zużytych aut w połączeniu z brakiem odpowiednich przepisów służących ich kontroli powoduje, że  błędne koło się zamyka. W rezultacie użytkownicy dróg stają się ofiarą z jednej strony niedopracowanego prawa, a z drugiej nieodpowiedzialnych osób, poruszających się autami, na których eksploatację po prostu ich nie stać. Zamiast naprawić auto bądź je zezłomować, nadal się nim poruszają zapominając, że samochód to zarówno odpowiedzialność jak i kosztowny obowiązek.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA