Łańcuch czy pasek rozrządu - trwałość i koszt wymiany
REKLAMA
REKLAMA
Spadek trwałości łańcuchów rozrządu
Jeszcze do niedawna dominowała opinia, że łańcuch rozrządu, choć droższy w produkcji, jest lepszy od paska rozrządu, bo przenosi większe obciążenia, a przy tym jest znacznie trwalszy. Tak naprawdę producenci do tej pory określają go mianem części dożywotnio trwałej. Obecnie trudno się z tym stwierdzeniem zgodzić, bowiem przeciętny łańcuch rozrządu wytrzymuje 150-250 tys. km, a coraz więcej jest przypadków, gdy jego wymiana następuje jeszcze przed 100 000 km. W przypadku paska rozrządu sprawa wygląda odmiennie. Jeszcze 15 lat temu interwał pomiędzy jego wymianami oscylował w przedziale 90-120 tys. km. Obecnie coraz powszechniejsze są przypadki, że producent zaleca wymianę paska rozrządu dopiero po ponad 200 000 km (np. w Ford w silniku 1.6 TDCI 109 KM czy 1.0 EcoBoost).
REKLAMA
Zobacz też: Koszt wymiany turbosprężarki w BMW 335i i Audi A4 2.0 TFSI
Łańcuch rozrządu: koszt wymiany
Koszt wymiany łańcucha rozrządu jest bardzo zróżnicowany. Dla przykładu w BMW 330d 231KM jego cena wynosi zaledwie 185 zł (ale tylko jednego, drugi kosztuje 133 zł) natomiast w przypadku Skody Fabii 1.2 TSI 85 KM aż 405 zł! Oprócz samego łańcucha rozrządu wymianie najczęściej podlegają także prowadnice, napinacze hydrauliczne czy współpracujący z nim łańcuch pompy oleju (zobacz na przykładzie Hondy z silnikiem i-CDTI lub i-DTEC) . Niektórzy producenci, jak np. Skoda zalecają także wymianę wariatora faz rozrządu i kółek rozrządu. Ten pierwszy kosztuje u czeskiego producenta aut bagatela 1800 zł! Łączny koszt samych części rozrządu w przypadku Skody Octavi 1.4 TSI 122 KM wynosi ponad 2500 zł. Trzeba też jasno powiedzieć, że silniki Volkswagena z serii FSI i TSI mają bardzo duże problemy z jakością rozrządu. Do tej pory nie ustalono ich przyczyny.
Zobacz też: Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - przyczyny
Pasek rozrządu : trwałość i koszt wymiany
W przypadku paska rozrządu sprawa wygląda lepiej. Owszem, istnieje większe ryzyko, że ulegnie on niespodziewanemu zerwaniu (problemy z łańcuchem można rozpoznać po jego charakterystycznym grzechotaniu w trakcie pracy silnika), ale sam koszt wymiany paska jest niższy. W przypadku Forda Focusa 1.0 EcoBoost 125 KM pasek rozrządu należy wymienić po 240 000 km. Jego cena wraz z napinaczem to 580 zł, a jeśli do wymiany będzie kwalifikować się także pompa wody, to musimy doliczyć dodatkowe 400 zł. Tak więc całkowity koszt części nie powinien przekroczyć 1000 zł.
Zobacz też: Kiedy wymienić pasek rozrządu?
Biorąc pod uwagę, że coraz więcej nowych aut posiada łańcuch rozrządu trzeba zdawać sobie sprawę z ewentualnych kosztów serwisowania takiego pojazdu. Nasza analiza powinna być tym bardziej skrupulatna, im częściej kierujemy swoje kroki ku samochodom z silnikami zaprojektowanymi w duchu downsizingu. Poza tym, wysokie koszty napraw są najczęściej związane także z kilkuletnimi samochodami z silnikiem Diesla pod maską. Im bowiem większe obciążenie silnika dynamiczną jazdą na niskich obrotach, tym szybszemu zużyciu ulega łańcuch rozrządu. Więcej o tym problemie przeczytacie tutaj
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.