REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozbieganie silnika - co to jest i na czym polega?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nieszczelność turbosprężarki może zakończyć się zassaniem oleju silnikowego przez motor i jego rozbieganiem. Skutkiem jest najczęściej zniszczenie silnika. Fot. Fotolia
Nieszczelność turbosprężarki może zakończyć się zassaniem oleju silnikowego przez motor i jego rozbieganiem. Skutkiem jest najczęściej zniszczenie silnika. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozbieganie silnika to problem jaki spotkać może większość nowoczesnych turbodiesli. Z pozoru błaha awaria najczęściej kończy się zniszczeniem silnika. Na czym polega rozbieganie silnika?

Silnik Diesla - lepsze osiągi, niższa trwałość

Silniki wysokoprężne przeszły ogromne zmiany na przestrzeni ostatnich 15-stu lat. Wyraźnej poprawie uległa kultura ich pracy, wzrosła ich moc oraz wydajność,  a wysokie osiągi zbliżyły je do konstrukcji benzynowych. Wysoki stopień skomplikowania sprawił jednak, że koszty eksploatacji silników wysokoprężnych znacząco wzrosły, a bezawaryjność przestała być ich domeną. Ostatnia lata przynoszą także coraz liczniejsze sygnały o dość powtarzalnej usterce trapiącej nowoczesne silniki Diesla. Użytkownicy mają bowiem coraz większe problemy z tzw. rozbieganiem się silnika.

REKLAMA

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Rozbieganie silnika - dlaczego dotyczy silnika Diesla?

Rozbieganie silnika wysokoprężnego związane jest z jego budową i rodzajem paliwa, którym jest zasilany. Prawie wszystkie obecnie produkowane silniki Diesla posiadają turbosprężarkę. Urządzenie to zapewnia wyraźny wzrost mocy i momentu obrotowego już od najniższych obrotów jednostki napędowej. Z czasem jednak turbina zużywa się i wymaga wymiany lub regeneracji. Jeśli użytkownik auta zbagatelizuje jej niedomagania, może dojść do rozbiegnięcia się silnika.

Zobacz też: Spalanie stukowe - przyczyny i skutki

Rozbieganie silnika Diesla z turbodoładowaniem

REKLAMA

Rozbieganie silnika jest najczęściej spowodowane przepuszczaniem przez turbosprężarkę oleju silnikowego (którym jest smarowana) do kolektora dolotowego. Stamtąd dostaje się do komory cylindra, gdzie zostaje on spalony. Silnik wysokoprężny, w odróżnieniu od benzynowego, może bowiem być napędzany olejem silnikowym. W rezultacie nawet na biegu jałowym silnik może samoczynnie zwiększyć obroty bowiem otrzymał dodatkową dawkę paliwa (oleju silnikowego) z układu smarowania turbosprężarki. Im więcej oleju przepuszcza układ turbodoładowania, tym bardziej wzrastają obroty jednostki napędowej. To z kolei sprawia, że także turbosprężarka przyspiesza swoją pracę, a tym samym zaczyna przepuszczać do kolektora ssącego jeszcze większe porcje oleju silnikowego. W rezultacie motor osiąga maksymalne obroty, mimo że układ zasilnia nie zwiększył dawki paliwa. Problem polega na tym, że nawet wyjęcie kluczyka ze stacyjki nic nie pomaga, bowiem silnik w takiej sytuacji pracuje już tylko na oleju silnikowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsekwencją takiej sytuacji jest albo zatarcie silnika (spowodowane brakiem oleju silnikowego w układzie), albo eksplozja jednostki napędowej (w wyniku zatarcia jednej z panewek i wybicia korbowodu przez blok silnika). Co więcej, problem potęgują filtry cząstek stałych, które wpływają na wzrost ilości oleju w misce olejowej (paliwo mieszasię olejem silnikowym), co w skrajnych sytuacjach może spowodować zassanie oleju silnikowego przez odmę do jednostki napędowej.

Zobacz też: Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - przyczyny

Rozbieganie silnika Diesla: klapy gaszące (wirowe)

Rozbieganie się silnika nie jest zjawiskiem powszechnym, ale z każdym rokiem przybiera na sile. Najczęściej problem dotyka jednostki 1.9 dCi (Renault), 1.3 Multijet (Fiat, Opel) czy 2.0 MZR-CD (Mazda). Niektóre jednostki napędowe (1.9 JTD, 2.0 TDI) coraz częściej wyposażane są w tzw. klapy gaszące zlokalizowane przy kolektorze dolotowym. Dzięki nim w przypadku wystąpienia takiej awarii po wyjęciu kluczyka ze stacyjki komputer automatycznie zamknie klapy doprowadzające powietrze do cylindrów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA