REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozbieganie silnika - co to jest i na czym polega?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nieszczelność turbosprężarki może zakończyć się zassaniem oleju silnikowego przez motor i jego rozbieganiem. Skutkiem jest najczęściej zniszczenie silnika. Fot. Fotolia
Nieszczelność turbosprężarki może zakończyć się zassaniem oleju silnikowego przez motor i jego rozbieganiem. Skutkiem jest najczęściej zniszczenie silnika. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozbieganie silnika to problem jaki spotkać może większość nowoczesnych turbodiesli. Z pozoru błaha awaria najczęściej kończy się zniszczeniem silnika. Na czym polega rozbieganie silnika?

Silnik Diesla - lepsze osiągi, niższa trwałość

Silniki wysokoprężne przeszły ogromne zmiany na przestrzeni ostatnich 15-stu lat. Wyraźnej poprawie uległa kultura ich pracy, wzrosła ich moc oraz wydajność,  a wysokie osiągi zbliżyły je do konstrukcji benzynowych. Wysoki stopień skomplikowania sprawił jednak, że koszty eksploatacji silników wysokoprężnych znacząco wzrosły, a bezawaryjność przestała być ich domeną. Ostatnia lata przynoszą także coraz liczniejsze sygnały o dość powtarzalnej usterce trapiącej nowoczesne silniki Diesla. Użytkownicy mają bowiem coraz większe problemy z tzw. rozbieganiem się silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Rozbieganie silnika - dlaczego dotyczy silnika Diesla?

Rozbieganie silnika wysokoprężnego związane jest z jego budową i rodzajem paliwa, którym jest zasilany. Prawie wszystkie obecnie produkowane silniki Diesla posiadają turbosprężarkę. Urządzenie to zapewnia wyraźny wzrost mocy i momentu obrotowego już od najniższych obrotów jednostki napędowej. Z czasem jednak turbina zużywa się i wymaga wymiany lub regeneracji. Jeśli użytkownik auta zbagatelizuje jej niedomagania, może dojść do rozbiegnięcia się silnika.

Zobacz też: Spalanie stukowe - przyczyny i skutki

REKLAMA

Rozbieganie silnika Diesla z turbodoładowaniem

Rozbieganie silnika jest najczęściej spowodowane przepuszczaniem przez turbosprężarkę oleju silnikowego (którym jest smarowana) do kolektora dolotowego. Stamtąd dostaje się do komory cylindra, gdzie zostaje on spalony. Silnik wysokoprężny, w odróżnieniu od benzynowego, może bowiem być napędzany olejem silnikowym. W rezultacie nawet na biegu jałowym silnik może samoczynnie zwiększyć obroty bowiem otrzymał dodatkową dawkę paliwa (oleju silnikowego) z układu smarowania turbosprężarki. Im więcej oleju przepuszcza układ turbodoładowania, tym bardziej wzrastają obroty jednostki napędowej. To z kolei sprawia, że także turbosprężarka przyspiesza swoją pracę, a tym samym zaczyna przepuszczać do kolektora ssącego jeszcze większe porcje oleju silnikowego. W rezultacie motor osiąga maksymalne obroty, mimo że układ zasilnia nie zwiększył dawki paliwa. Problem polega na tym, że nawet wyjęcie kluczyka ze stacyjki nic nie pomaga, bowiem silnik w takiej sytuacji pracuje już tylko na oleju silnikowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsekwencją takiej sytuacji jest albo zatarcie silnika (spowodowane brakiem oleju silnikowego w układzie), albo eksplozja jednostki napędowej (w wyniku zatarcia jednej z panewek i wybicia korbowodu przez blok silnika). Co więcej, problem potęgują filtry cząstek stałych, które wpływają na wzrost ilości oleju w misce olejowej (paliwo mieszasię olejem silnikowym), co w skrajnych sytuacjach może spowodować zassanie oleju silnikowego przez odmę do jednostki napędowej.

Zobacz też: Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - przyczyny

Rozbieganie silnika Diesla: klapy gaszące (wirowe)

Rozbieganie się silnika nie jest zjawiskiem powszechnym, ale z każdym rokiem przybiera na sile. Najczęściej problem dotyka jednostki 1.9 dCi (Renault), 1.3 Multijet (Fiat, Opel) czy 2.0 MZR-CD (Mazda). Niektóre jednostki napędowe (1.9 JTD, 2.0 TDI) coraz częściej wyposażane są w tzw. klapy gaszące zlokalizowane przy kolektorze dolotowym. Dzięki nim w przypadku wystąpienia takiej awarii po wyjęciu kluczyka ze stacyjki komputer automatycznie zamknie klapy doprowadzające powietrze do cylindrów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA