REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozbieganie silnika - co to jest i na czym polega?

Nieszczelność turbosprężarki może zakończyć się zassaniem oleju silnikowego przez motor i jego rozbieganiem. Skutkiem jest najczęściej zniszczenie silnika. Fot. Fotolia
Nieszczelność turbosprężarki może zakończyć się zassaniem oleju silnikowego przez motor i jego rozbieganiem. Skutkiem jest najczęściej zniszczenie silnika. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozbieganie silnika to problem jaki spotkać może większość nowoczesnych turbodiesli. Z pozoru błaha awaria najczęściej kończy się zniszczeniem silnika. Na czym polega rozbieganie silnika?

Silnik Diesla - lepsze osiągi, niższa trwałość

Silniki wysokoprężne przeszły ogromne zmiany na przestrzeni ostatnich 15-stu lat. Wyraźnej poprawie uległa kultura ich pracy, wzrosła ich moc oraz wydajność,  a wysokie osiągi zbliżyły je do konstrukcji benzynowych. Wysoki stopień skomplikowania sprawił jednak, że koszty eksploatacji silników wysokoprężnych znacząco wzrosły, a bezawaryjność przestała być ich domeną. Ostatnia lata przynoszą także coraz liczniejsze sygnały o dość powtarzalnej usterce trapiącej nowoczesne silniki Diesla. Użytkownicy mają bowiem coraz większe problemy z tzw. rozbieganiem się silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Rozbieganie silnika - dlaczego dotyczy silnika Diesla?

Rozbieganie silnika wysokoprężnego związane jest z jego budową i rodzajem paliwa, którym jest zasilany. Prawie wszystkie obecnie produkowane silniki Diesla posiadają turbosprężarkę. Urządzenie to zapewnia wyraźny wzrost mocy i momentu obrotowego już od najniższych obrotów jednostki napędowej. Z czasem jednak turbina zużywa się i wymaga wymiany lub regeneracji. Jeśli użytkownik auta zbagatelizuje jej niedomagania, może dojść do rozbiegnięcia się silnika.

Zobacz też: Spalanie stukowe - przyczyny i skutki

REKLAMA

Rozbieganie silnika Diesla z turbodoładowaniem

Rozbieganie silnika jest najczęściej spowodowane przepuszczaniem przez turbosprężarkę oleju silnikowego (którym jest smarowana) do kolektora dolotowego. Stamtąd dostaje się do komory cylindra, gdzie zostaje on spalony. Silnik wysokoprężny, w odróżnieniu od benzynowego, może bowiem być napędzany olejem silnikowym. W rezultacie nawet na biegu jałowym silnik może samoczynnie zwiększyć obroty bowiem otrzymał dodatkową dawkę paliwa (oleju silnikowego) z układu smarowania turbosprężarki. Im więcej oleju przepuszcza układ turbodoładowania, tym bardziej wzrastają obroty jednostki napędowej. To z kolei sprawia, że także turbosprężarka przyspiesza swoją pracę, a tym samym zaczyna przepuszczać do kolektora ssącego jeszcze większe porcje oleju silnikowego. W rezultacie motor osiąga maksymalne obroty, mimo że układ zasilnia nie zwiększył dawki paliwa. Problem polega na tym, że nawet wyjęcie kluczyka ze stacyjki nic nie pomaga, bowiem silnik w takiej sytuacji pracuje już tylko na oleju silnikowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsekwencją takiej sytuacji jest albo zatarcie silnika (spowodowane brakiem oleju silnikowego w układzie), albo eksplozja jednostki napędowej (w wyniku zatarcia jednej z panewek i wybicia korbowodu przez blok silnika). Co więcej, problem potęgują filtry cząstek stałych, które wpływają na wzrost ilości oleju w misce olejowej (paliwo mieszasię olejem silnikowym), co w skrajnych sytuacjach może spowodować zassanie oleju silnikowego przez odmę do jednostki napędowej.

Zobacz też: Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - przyczyny

Rozbieganie silnika Diesla: klapy gaszące (wirowe)

Rozbieganie się silnika nie jest zjawiskiem powszechnym, ale z każdym rokiem przybiera na sile. Najczęściej problem dotyka jednostki 1.9 dCi (Renault), 1.3 Multijet (Fiat, Opel) czy 2.0 MZR-CD (Mazda). Niektóre jednostki napędowe (1.9 JTD, 2.0 TDI) coraz częściej wyposażane są w tzw. klapy gaszące zlokalizowane przy kolektorze dolotowym. Dzięki nim w przypadku wystąpienia takiej awarii po wyjęciu kluczyka ze stacyjki komputer automatycznie zamknie klapy doprowadzające powietrze do cylindrów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA