REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Typowe usterki silnika benzynowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małolitrażowe, wysilone silniki benzynowe mogą generować wysokie koszty napraw. Sama turbosprężarka to koszt nawet 6500 zł. fot. Volkswagen
Małolitrażowe, wysilone silniki benzynowe mogą generować wysokie koszty napraw. Sama turbosprężarka to koszt nawet 6500 zł. fot. Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Wolnossący silnik benzynowy to bardzo trwała konstrukcja. Problemy stwarzają za to jednostki turbodoładowane. Jakie są koszty napraw silnika benzynowego?

Silniki benzynowe uważane są obecnie za zadecydowanie mniej problemowe w eksploatacji niż jednostki wysokoprężne. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że i one borykają się z pewnymi usterkami. Co najczęściej psuje się w silniku benzynowym?

REKLAMA

Downsizing skraca żywotność silnika

Trzeba jasno powiedzieć, że silniki wykonane w duchu downsizingu nie będą tak niezawodne jak proste, niewysilone jednostki wolnossące. Dlaczego? Z prostego powodu. Jednostki turbodoładowane (założenie downsizingu) są po prostu bardziej skomplikowane technicznie. Im większa liczba części pracujących w trudnych warunkach (duże ciśnienie, wiele drobnych i delikatnych elementów ruchomych, na które działają ogromne siły), tym trudniej zachować wysoki poziom bezawaryjności.

Usterka silnika benzynowego: bezpośredni wtrysk paliwa

W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa zużyciu ulegają zarówno wtryskiwacze paliwa (w benzynowych silnikach również spotkać można piezoelektryczne wtryskiwacze np. w BMW) jak i pompa wysokiego ciśnienia, która je obsługuje. Wtryskiwacz do Skody Octavii 1.4 TSI to koszt 810 zł (a są cztery), pompa to wydatek 1200 zł. Poza tym, ogromnym problemem silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa jest zbierający się w kolektorze dolotowym oraz na zaworach dolotowych nagar. Ogranicza on przepustowość powietrza docierającego do silnika pogarszając jego osiągi oraz zwiększa ryzyko spalania stukowego paliwa (samoczynnej detonacji mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze cylindra). Więcej o tym problemie przeczytacie hiperłączu poniżej.

Zobacz też: Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - przyczyny

Usterka silnika benzynowego: łańcuch rozrządu

Wysokie wartości momentu obrotowego jakie generują silniki turbodoładowane, wymagają zastosowania w nich łańcuchów rozrządu. W przeciwieństwie do tych stosowanych jeszcze 15 lat temu nie są one bezobsługowe. Duże obciążenia, które muszą przenosić zwłaszcza w trakcie dynamicznego rozpędzania auta przy małych obrotach silnika powodują ich szybkie rozciąganie. Koszt wymiany łańcucha rozrządu w przypadku silnika 1.4 TSI to 283 zł, ale razem z nim należy wymienić m.in. napinacz hydrauliczny, kółko rozrządu, prowadnice i niejednokrotnie wariator faz rozrządu za bagatela 1800 zł. Łącznie operacja wymiany łańcucha rozrządu w Skodzie Octavii 1.4 TSI 122 KM pochłonie ok. 2500 zł (bez kosztów robocizny).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Koszt wymiany paska rozrządu

Usterka silnika benzynowego: turbosprężarka

Aby małolitrażowy silnik był dynamiczny, należy wyposażyć go w turbosprężarkę lub kompresor. W przypadku silnika 1.4 TSI 160KM (oznaczenie CAVD) oba te rozwiązania zastosowano jednocześnie. Koszt nowego kompresora to 6200 zł, a współpracującej z nim turbosprężarki 6150 zł…Do tego doliczyć należy uszczelki, nakrętki, przewód olejowy do turbosprężarki, wymianę oleju silnikowego wraz z filtrami. Koszty mogą być zatem naprawdę wysokie.

Zobacz też: Wymiana turbosprężarki w silniku Diesla JTD i HDI - koszty

Usterka silnika benzynowego: cewki zapłonowe

REKLAMA

Po kilku latach eksploatacji auta z silnikiem benzynowym współpracy odmawiają cewki zapłonowe. Ich koszt zazwyczaj jest niski i kształtuje się na poziomie 300-400 zł. Są jednak i takie samochody, do których komplet nowych cewek zapłonowych będzie nas kosztował nawet 1200 zł (BMW 335i – 6 cylindrów czyli i 6 cewek zapłonowych).

Jasno widać, że największe koszty obsługi generują nowoczesne silniki benzynowe wykonane w duchu tzw. downsizngu. Choć problemy wymienione w artykule nie są regułą, to z perspektywy czasu można dostrzec, że awaryjność i koszt obsługi tego typu silników jest bardzo duży w porównaniu do jednostek wolnossących tych samych producentów (nieśmiertelny silnik VW  1.6 8V 102 KM, Hondy 1.4 16V 90 KM, Fiata 1.1 54 KM czy BMW 2.8 193 KM i wiele innych).

Źródło: wszystkie ceny pochodzą z ASO

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA