REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana turbosprężarki w silniku Diesla 1.3 JTD i 1.6 HDI - koszty

Turbosprężarka do nowoczesnego silnika wysokoprężnego to koszt 3-9 tys. zł. Cena ta nie uwzględnia kosztów robocizny i niezbędnej wymiany oleju w silniku. Fot. Fotolia
Turbosprężarka do nowoczesnego silnika wysokoprężnego to koszt 3-9 tys. zł. Cena ta nie uwzględnia kosztów robocizny i niezbędnej wymiany oleju w silniku. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Turbosprężarka to jeden z najdroższych podzespołów nowoczesnego silnika Diesla. Zobacz ile kosztuje jej wymiana w jednostkach 1.3 JTD i 1.6 HDI.

Silnik Diesla: moc dzięki turbosprężarce

Nowoczesny turbodiesel to motor wyposażony w przynajmniej jedną turbosprężarkę, dzięki której potrafi wykrzesać sporą moc i jeszcze większe pokłady momentu obrotowego. Bez niej byłby powolny i ospały, choć nadal bardzo ekonomiczny. To właśnie turbosprężarka zmieniła sposób w jaki kojarzony był jeszcze 20 lat temu silnik Diesla. Z produktu dedykowanego do użytku w pojazdach rolniczych i ciężarowych stał się narzędziem wykorzystywanym nawet w samochodach sportowych. Jak się okazuje, to co poprawiło wizerunek jednostki Diesla, kilka lat później zaczęło pracować na jego niekorzyść.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Zakup używanego diesla

Turbosprężarka - moc i wysokie koszty napraw

Szybko się okazało, że choć turbosprężarka zapewnia wysoki osiągi silnikowi, to negatywnie wpływa na późniejsze koszty eksploracji. Przeciętnie po ok. 200 tys. km konieczna jest jej wymiana. Jeśli na dodatek auto użytkowane jest głównie w mieście i na krótkich dystansach, to interwał jej wymiany skraca się często o połowę. Na przykładzie dwóch stosunkowo popularnych aut – Fiata 500 1.3 Multijet 75KM (2008r.) i Peugeota 308 1.6 HDI 90 KM (2009r.) – postaramy się przedstawić koszty wymiany tego podzespołu (tabela kosztów poniżej).

Koszt wymiany turbosprężarki w silniku 1.3 JTD i 1.6 HDI

Fiat 500 1.3 JTD 75KM

REKLAMA

Peugeot 308 1.6 HDI 90 KM

turbosprężarka

2 927 zł

4 935 zł

przewód olejowy turb.

130 zł

176 zł

nakrętki, uszczelki

70

150

olej silnikowy

55 zł za 1 litr (180 zł)

60 zł za 1 litr (250 zł)

filtr oleju

30 zł

50 zł

robocizna

400 zł

1 290 zł

RAZEM

3 737 zł

6 851 zł

Tabela: opracowanie własne na podstawie danych uzyskanych od ASO Fiat i ASO Peugeot

Zobacz też: Silnik 1.9 TDI - które jego wersje mają droższą turbinę o zmiennej geometrii łopatek?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fiat 500 1.3 JTD: tania wymiana turbosprężarki

Widać wyraźnie, że mały Fiat nie dość, że pali bardzo małe ilości paliwa to nawet w przypadku wymiany turbosprężarki nie pochłonie zbyt wielu funduszy. Koszty utrzymania silnika Diesla w przypadku francuskiego auta są zdecydowanie wyższe. Różnica wynosi 3000 zł czyli dokładnie tyle ile nowa turbosprężarka w Fiacie 500. Warto jednak mieć na uwadze, że o ile w przypadku Peugeota starą turbosprężarkę możemy zabrać do domu, o tyle włoska marka każe nam ją zwrócić. Warto przyjrzeć się także kosztom robocizny. Francuska marka po raz kolejny w naszym teście okazuje się stosunkowo droga.

Typowe usterki silniki Diesla

Warto zauważyć, że turbosprężarka to tylko wierzchołek góry lodowej. W rzeczywistości, auta o przebiegach ponad 200 000 km wymagają naprawy lub regeneracji wtryskiwaczy paliwa, kół dwumasowych czy filtrów cząstek stałych. Koszty ich wymiany postaram się przybliżyć w kolejnych artykułach.

Źródło: wszystkie ceny pochodzą od Autoryzowanych Stacji Obsługi we Wrocławiu

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA