Wymiana turbosprężarki w silniku Diesla 1.3 JTD i 1.6 HDI - koszty
REKLAMA
REKLAMA
Silnik Diesla: moc dzięki turbosprężarce
Nowoczesny turbodiesel to motor wyposażony w przynajmniej jedną turbosprężarkę, dzięki której potrafi wykrzesać sporą moc i jeszcze większe pokłady momentu obrotowego. Bez niej byłby powolny i ospały, choć nadal bardzo ekonomiczny. To właśnie turbosprężarka zmieniła sposób w jaki kojarzony był jeszcze 20 lat temu silnik Diesla. Z produktu dedykowanego do użytku w pojazdach rolniczych i ciężarowych stał się narzędziem wykorzystywanym nawet w samochodach sportowych. Jak się okazuje, to co poprawiło wizerunek jednostki Diesla, kilka lat później zaczęło pracować na jego niekorzyść.
REKLAMA
Zobacz też: Zakup używanego diesla
Turbosprężarka - moc i wysokie koszty napraw
Szybko się okazało, że choć turbosprężarka zapewnia wysoki osiągi silnikowi, to negatywnie wpływa na późniejsze koszty eksploracji. Przeciętnie po ok. 200 tys. km konieczna jest jej wymiana. Jeśli na dodatek auto użytkowane jest głównie w mieście i na krótkich dystansach, to interwał jej wymiany skraca się często o połowę. Na przykładzie dwóch stosunkowo popularnych aut – Fiata 500 1.3 Multijet 75KM (2008r.) i Peugeota 308 1.6 HDI 90 KM (2009r.) – postaramy się przedstawić koszty wymiany tego podzespołu (tabela kosztów poniżej).
Koszt wymiany turbosprężarki w silniku 1.3 JTD i 1.6 HDI
Fiat 500 1.3 JTD 75KM | Peugeot 308 1.6 HDI 90 KM | |
turbosprężarka | 2 927 zł | 4 935 zł |
przewód olejowy turb. | 130 zł | 176 zł |
nakrętki, uszczelki | 70 | 150 |
olej silnikowy | 55 zł za 1 litr (180 zł) | 60 zł za 1 litr (250 zł) |
filtr oleju | 30 zł | 50 zł |
robocizna | 400 zł | 1 290 zł |
RAZEM | 3 737 zł | 6 851 zł |
Tabela: opracowanie własne na podstawie danych uzyskanych od ASO Fiat i ASO Peugeot
Zobacz też: Silnik 1.9 TDI - które jego wersje mają droższą turbinę o zmiennej geometrii łopatek?
Fiat 500 1.3 JTD: tania wymiana turbosprężarki
Widać wyraźnie, że mały Fiat nie dość, że pali bardzo małe ilości paliwa to nawet w przypadku wymiany turbosprężarki nie pochłonie zbyt wielu funduszy. Koszty utrzymania silnika Diesla w przypadku francuskiego auta są zdecydowanie wyższe. Różnica wynosi 3000 zł czyli dokładnie tyle ile nowa turbosprężarka w Fiacie 500. Warto jednak mieć na uwadze, że o ile w przypadku Peugeota starą turbosprężarkę możemy zabrać do domu, o tyle włoska marka każe nam ją zwrócić. Warto przyjrzeć się także kosztom robocizny. Francuska marka po raz kolejny w naszym teście okazuje się stosunkowo droga.
Typowe usterki silniki Diesla
Warto zauważyć, że turbosprężarka to tylko wierzchołek góry lodowej. W rzeczywistości, auta o przebiegach ponad 200 000 km wymagają naprawy lub regeneracji wtryskiwaczy paliwa, kół dwumasowych czy filtrów cząstek stałych. Koszty ich wymiany postaram się przybliżyć w kolejnych artykułach.
Źródło: wszystkie ceny pochodzą od Autoryzowanych Stacji Obsługi we Wrocławiu
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.