REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana turbosprężarki w silniku Diesla 1.3 JTD i 1.6 HDI - koszty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Turbosprężarka do nowoczesnego silnika wysokoprężnego to koszt 3-9 tys. zł. Cena ta nie uwzględnia kosztów robocizny i niezbędnej wymiany oleju w silniku. Fot. Fotolia
Turbosprężarka do nowoczesnego silnika wysokoprężnego to koszt 3-9 tys. zł. Cena ta nie uwzględnia kosztów robocizny i niezbędnej wymiany oleju w silniku. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Turbosprężarka to jeden z najdroższych podzespołów nowoczesnego silnika Diesla. Zobacz ile kosztuje jej wymiana w jednostkach 1.3 JTD i 1.6 HDI.

Silnik Diesla: moc dzięki turbosprężarce

Nowoczesny turbodiesel to motor wyposażony w przynajmniej jedną turbosprężarkę, dzięki której potrafi wykrzesać sporą moc i jeszcze większe pokłady momentu obrotowego. Bez niej byłby powolny i ospały, choć nadal bardzo ekonomiczny. To właśnie turbosprężarka zmieniła sposób w jaki kojarzony był jeszcze 20 lat temu silnik Diesla. Z produktu dedykowanego do użytku w pojazdach rolniczych i ciężarowych stał się narzędziem wykorzystywanym nawet w samochodach sportowych. Jak się okazuje, to co poprawiło wizerunek jednostki Diesla, kilka lat później zaczęło pracować na jego niekorzyść.

REKLAMA

Zobacz też: Zakup używanego diesla

Turbosprężarka - moc i wysokie koszty napraw

Szybko się okazało, że choć turbosprężarka zapewnia wysoki osiągi silnikowi, to negatywnie wpływa na późniejsze koszty eksploracji. Przeciętnie po ok. 200 tys. km konieczna jest jej wymiana. Jeśli na dodatek auto użytkowane jest głównie w mieście i na krótkich dystansach, to interwał jej wymiany skraca się często o połowę. Na przykładzie dwóch stosunkowo popularnych aut – Fiata 500 1.3 Multijet 75KM (2008r.) i Peugeota 308 1.6 HDI 90 KM (2009r.) – postaramy się przedstawić koszty wymiany tego podzespołu (tabela kosztów poniżej).

Koszt wymiany turbosprężarki w silniku 1.3 JTD i 1.6 HDI

Fiat 500 1.3 JTD 75KM

Peugeot 308 1.6 HDI 90 KM

turbosprężarka

2 927 zł

4 935 zł

przewód olejowy turb.

130 zł

176 zł

nakrętki, uszczelki

70

150

olej silnikowy

55 zł za 1 litr (180 zł)

60 zł za 1 litr (250 zł)

filtr oleju

30 zł

50 zł

robocizna

400 zł

1 290 zł

RAZEM

3 737 zł

6 851 zł

Tabela: opracowanie własne na podstawie danych uzyskanych od ASO Fiat i ASO Peugeot

Zobacz też: Silnik 1.9 TDI - które jego wersje mają droższą turbinę o zmiennej geometrii łopatek?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fiat 500 1.3 JTD: tania wymiana turbosprężarki

Widać wyraźnie, że mały Fiat nie dość, że pali bardzo małe ilości paliwa to nawet w przypadku wymiany turbosprężarki nie pochłonie zbyt wielu funduszy. Koszty utrzymania silnika Diesla w przypadku francuskiego auta są zdecydowanie wyższe. Różnica wynosi 3000 zł czyli dokładnie tyle ile nowa turbosprężarka w Fiacie 500. Warto jednak mieć na uwadze, że o ile w przypadku Peugeota starą turbosprężarkę możemy zabrać do domu, o tyle włoska marka każe nam ją zwrócić. Warto przyjrzeć się także kosztom robocizny. Francuska marka po raz kolejny w naszym teście okazuje się stosunkowo droga.

Typowe usterki silniki Diesla

Warto zauważyć, że turbosprężarka to tylko wierzchołek góry lodowej. W rzeczywistości, auta o przebiegach ponad 200 000 km wymagają naprawy lub regeneracji wtryskiwaczy paliwa, kół dwumasowych czy filtrów cząstek stałych. Koszty ich wymiany postaram się przybliżyć w kolejnych artykułach.

Źródło: wszystkie ceny pochodzą od Autoryzowanych Stacji Obsługi we Wrocławiu

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA