Czym różni się silnik benzynowy od wysokoprężnego?
REKLAMA
REKLAMA
Silnik benzynowy
Zasada pracy obu silników jest podobna, jednak różni się metoda zapalenia mieszanki paliwowo powietrznej. Motor benzynowy wymaga dostarczenia iskry do cylindra dokładnie w momencie, kiedy tłok spręży mieszankę. Iskra pochodzi ze świecy zapłonowej, a przekazywana jest poprzez kable wysokiego napięcia z aparatu zapłonowego. To on steruje sekwencją zapłonów na świecach tak, aby pojawiały się one w prawidłowej kolejności. Na skutek spalania mieszanki w komorze spalania głowicy wzrasta ciśnienie, co z kolei powoduje odsunięcie tłoka od zaworów. Na tym właśnie polega jego praca i energia pochodząca z tego ruchu przekazywana jest na wał korbowy, dzięki połączeniu go z tłokiem za pomocą korbowodów. Tam zamieniana jest na moment obrotowy, skąd wędruje na inne układy, aby finalnie napędzić koła pojazdu.
REKLAMA
Zobacz również: Czy mycie silnika to konieczność? Jeśli tak, to jak to zrobić?
Silnik wysokoprężny
Zapłon w takim silniku następuje samoczynnie i nie wymaga iskry dostarczanej przez świecę. Zapłon mieszanki następuje pod wpływem wysokiego ciśnienia, generowanego w momencie, gdy tłok spręża mieszankę. Czyste powietrze zassane wcześniej do komory cylindra zostaje sprężone, w związku z czym uzyskuje ogromną temperaturę. W tym momencie do cylindra zostaje wtryśnięte paliwo, które zapala się po zetknięciu z gorącym powietrzem. Dodatkowo temperatura zwiększana jest przez świecę żarową, dzięki której dopalane są również rzadsze resztki mieszanki i silnik jest bardzo wydajny. W niektórych silnikach sprężana jest gotowa mieszanka. To wtedy tłok pracuje i podobnie jak w silniku benzynowym, przenosi energię na wał korbowy, gdzie zmienia się ona w moment obrotowy. Wszystkie kolejne suwy silnika Diesla są takie same, jak w silniku benzynowym.
Zobacz również: Jak wyciszyć odgłos pracy silnika?
REKLAMA
REKLAMA