Jak działa tłok w silniku czterosuwowym?
REKLAMA
REKLAMA
Co to jest tłok?
Tłok jest podobny do szklanki, najczęściej wykonany z aluminium. Na skutek powstawania wielkiego ciśnienia w cylindrze podczas spalania mieszanki paliwowej, tłoki poruszają się w dwie strony, w różnej płaszczyźnie, w zależności od rodzaju silnika. Jest połączony za pomocą korbowodów z wałem korbowym, ten z kołem zamachowym i skrzynią biegów, a dalej z naszymi kołami.
REKLAMA
Zobacz również: Jak prawidłowo eksploatować samochód?
Cztery suwy
Suw tłoka to inaczej ruch. Załóżmy, że cały cykl pracy tłoka zapoczątkowany jest spaleniem mieszanki paliwowej. W momencie zapłonu, mieszanka zapala się i na skutek podniesienia temperatury, wzrasta również ciśnienie gazów w cylindrze, powodując rozprężenie i tym samym ruch tłoka, odsuwający go od zaworów. Jest to jeden suw. Następnie tłok porusza się w kierunku zaworów, powodując tym samym wydech spalin z cylindra i komory spalania głowicy. Jest to drugi suw. Kolejny suw znów odsuwa tłok od zaworów, kiedy to do cylindra zasysana jest mieszanka paliwowa. Potem następuje czwarty suw, sprężający mieszankę, przygotowujący ją do zapłonu.
Zobacz również: Awaria zaworu EGR w Oplu Zafira- jak to naprawić?
Ze względu na określoną kolejność ruchów każdego z tłoków i ich połączenie z wałem korbowym i rozrządem, zapłon również musi następować w ściśle określonej sekwencji. W przeciwnym razie wał korbowy nie poruszy się. Warto o tym pamiętać przy jakichkolwiek naprawach bądź konserwacji elementów zapłonu.
REKLAMA
REKLAMA