REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - przyczyny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nagar odkładający się w kolektorze dolotowych oraz na zaworach powoduje wyraźny spadek mocy silnika.
Nagar odkładający się w kolektorze dolotowych oraz na zaworach powoduje wyraźny spadek mocy silnika.
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa cierpią na poważny problem - szybko odkładający się w nich nagar. Co jest tego przyczyną?

Coraz częściej słychać negatywne opinie na temat nowoczesnych silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Początkowe zachwyty związane z ich wysoką ekonomicznością i dynamiką powoli są przyćmiewane awariami i problemami z jakimi borykają się ich użytkownicy.

REKLAMA

REKLAMA

Silniki FSI, TFSI i TSI - awarie i problemy

Wyjątkowo pechowe bądź po prostu niedopracowane okazują się jednostki zaprojektowane przez inżynierów Volkswagena czyli silniki z rodziny FSI, TFSI i TSI. Nie dość, że od samego początku trapiły je problemy z łańcuchami rozrządu, napinaczami czy kompresorami to na dodatek znacznie trudniej dostosować je pod instalację gazu LPG (wymagają drogiej instalacji gazu w fazie ciekłej). Teraz okazuje się, że silniki te cierpią na kolejny istotny problem, a mianowicie gromadzący się w nich nagar.

Zobacz też: Nagar w silniku- przyczyny powstawania i potencjalne problemy

Problem odkładania się nagaru jest wspólny dla praktycznie wszystkich silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa (z wyjątkiem systemów opartych na podwójnym rodzaju wtrysku np. D-4S stosowany w silniku Lexusa IS-F ) i dotyczy m.in. Mitsubishi (GDI), Alfy Romeo (JTS) czy Porsche (FSI).

REKLAMA

Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa

Główną przyczyną problemów z nagarem w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa jest umieszczenie wtryskiwacza paliwa w komorze spalania. W rozwiązaniach z pośrednim wtryskiem benzyny (bądź oleju napędowego) paliwo jest podawane do kolektora dolotowego, w którym miesza się ono z powietrzem, po czym zostaje wpuszczone do komory cylindra poprzez zawory dolotowe. Poprzez stały obieg mieszanki paliwowo-powietrznej trzonki zaworów są stale przez nią czyszczone. W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa to właśnie trzonki zaworów są miejscem gdzie dochodzi do wyraźnego gromadzenia się bardzo dużych ilości nagaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Obrócona panewka korbowa – przyczyny usterki i sposoby jej zapobiegania

Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - winny także EGR

Winą za nagar powstający na zaworach dolotowych w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa obarcza się także układ recyrkulacji spalin. W zależności od producenta rolę tę pełni albo zawór EGR, albo odpowiednio zsynchronizowana praca zaworów dolotowych i wydechowych (np. silniki JTS). Ponowne wykorzystanie gazów wydechowych przez silnik prowadzi do szybkiego osadzania się nagaru zarówno na trzonkach zaworów, jak i na kolektorze dolotowym.

Zobacz też: Preparaty uszczelniające silnik - czy warto stosować? Czym to grozi?

Jakie negatywne konsekwencje może nieść odkładający się w silniku nagar? Spektrum usterek jest spore, ale kierowca odczuje je przede wszystkim wyraźnym spadkiem mocy. Ograniczony przepływ powietrza w kolektorze dolotowym oraz mniejsza przepustowość zaworów istotnie ogranicza moc. Zdaniem użytkowników aut spadek mocy to wynosi nawet kilkanaście procent. Znam przypadek Audi RS4 z silnikiem 4.2 FSI o mocy 420 KM, u którego moc obniżyła się o 10%. A to oznacza, że jednostka napędowa straciła ponad 40 KM mocy! Różnica jest zatem wyraźna a problem poważny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA