Uszkodzona turbosprężarka - objawy cz. I
REKLAMA
REKLAMA
Zalety turbosprężarki
Turbosprężarka zapewnia bardzo duży przyrost mocy i momentu obrotowego przede wszystkim w średnim zakresie obrotów jednostki napędowej. Dzięki niej manewr wyprzedzania autem jest łatwiejszy i trwa krócej, bo bardzo często nie trzeba nawet redukować aktualnego biegu. Wykorzystując do pracy gazy spalinowe silnika zwiększa w ten sposób wydajność silnika.
REKLAMA
Zobacz też: Olej w układzie dolotowym silnika - przyczyny
Z czasem turbosprężarka ulega jednak zużyciu. Świadomość narastających powoli jej problemów pomoże uniknąć uszkodzenia silnika.
Uszkodzona turbosprężarka - objawy - olej w przewodach dolotowych silnika
Zasadniczym objawem zużycia turbosprężarki jest zalegający w przewodach dolotowych jednostki napędowej olej silnikowy. Najczęściej winę za taki stan rzeczy ponoszą uszczelniacze wirnika turbiny, które ulegają naturalnemu zużyciu i przepuszczają olej smarujący turbinę. W takim przypadku należy poddać turbosprężarkę regeneracji lub wymienić ją na nową. Trzeba jednak poddać silnik dokładnej diagnozie, bo duże ilości oleju w przewodach dolotowych mogą oznaczać także usterkę odmy (separatora oleju).
Zobacz też: Olej w układzie dolotowym silnika – skutki
Uszkodzona turbosprężarka - objawy - czarny dym z rury wydechowej
Innym objawem awarii turbosprężarki jest czarny dym wydobywający się z rury wydechowej. Choć może on świadczyć także o uszkodzonych wtryskiwaczach, to bardzo często objaw ten spowodowany jest niewydolnością turbosprężarki. Na skutek podawania zbyt małej ilości powietrza do komory spalania, paliwo nie ulega całkowitemu spaleniu, przez co tworzy się charakterystyczny, czarny dym. Wina może leżeć po stronie zaworu sterującego ciśnienie nim turbosprężarki lub po prostu w zużytym jej wirniku. Zbyt mało wpompowywanego powietrza może też świadczyć o nieszczelności pomiędzy turbosprężarką a kolektorem ssącym (dolotowym). Wymiana uszczelnień lub opasek jest niedroga i powinna pomóc.
Objawy uszkodzonej turbosprężarki - spadek mocy silnika
Zużycie turbosprężarki powoduje wyraźny spadek mocy. Jeśli silnik przestaje reagować z dawną siłą na dodawanie gazu to może oznaczać to, że turbina jest już wyeksploatowana. Podobny efekt wywołują nieszczelności pomiędzy przewodami dolotowymi a turbosprężarką.
Kolejną porcję informacji zajdziecie w poniższym artykule:
Zobacz też: Uszkodzona turbosprężarka cz. II - objawy
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA