REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uszkodzona turbosprężarka - objawy cz. I

Jakie są typowe objawy uszkodzenia turbosprężarki? Fot. Fotolia
Jakie są typowe objawy uszkodzenia turbosprężarki? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Objawy uszkodzonej turbosprężarki mogą być pokrewne z innymi awariami, dlatego warto obserwować zachowanie własnego pojazdu. Koszt naprawy turbiny lub jej wymiany jest duży.

Zalety turbosprężarki

Turbosprężarka zapewnia bardzo duży przyrost mocy i momentu obrotowego przede wszystkim w średnim zakresie obrotów jednostki napędowej. Dzięki niej manewr wyprzedzania autem jest łatwiejszy i trwa krócej, bo bardzo często nie trzeba nawet redukować aktualnego biegu. Wykorzystując do pracy gazy spalinowe silnika zwiększa w ten sposób wydajność silnika.

REKLAMA

Zobacz też: Olej w układzie dolotowym silnika - przyczyny

Z czasem turbosprężarka ulega jednak zużyciu. Świadomość narastających powoli jej problemów pomoże uniknąć uszkodzenia silnika.

Uszkodzona turbosprężarka - objawy - olej w przewodach dolotowych silnika

Zasadniczym objawem zużycia turbosprężarki jest zalegający w przewodach dolotowych jednostki napędowej olej silnikowy. Najczęściej winę za taki stan rzeczy ponoszą uszczelniacze wirnika turbiny, które ulegają naturalnemu zużyciu i przepuszczają olej smarujący turbinę. W takim przypadku należy poddać turbosprężarkę regeneracji lub wymienić ją na nową. Trzeba jednak poddać silnik dokładnej diagnozie, bo duże ilości oleju w przewodach dolotowych mogą oznaczać także usterkę odmy (separatora oleju).

Zobacz też: Olej w układzie dolotowym silnika – skutki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uszkodzona turbosprężarka - objawy - czarny dym z rury wydechowej

Innym objawem awarii turbosprężarki jest czarny dym wydobywający się z rury wydechowej. Choć może on świadczyć także o uszkodzonych wtryskiwaczach, to bardzo często objaw ten spowodowany jest niewydolnością turbosprężarki. Na skutek podawania zbyt małej ilości powietrza do komory spalania, paliwo nie ulega całkowitemu spaleniu, przez co tworzy się charakterystyczny, czarny dym. Wina może leżeć po stronie zaworu sterującego ciśnienie nim turbosprężarki lub po prostu w zużytym jej wirniku. Zbyt mało wpompowywanego powietrza może też świadczyć o nieszczelności pomiędzy turbosprężarką a kolektorem ssącym (dolotowym). Wymiana uszczelnień lub opasek jest niedroga i powinna pomóc.

Objawy uszkodzonej turbosprężarki - spadek mocy silnika

Zużycie turbosprężarki powoduje wyraźny spadek mocy. Jeśli silnik przestaje reagować z dawną siłą na dodawanie gazu to może oznaczać to, że turbina jest już wyeksploatowana. Podobny efekt wywołują nieszczelności pomiędzy przewodami dolotowymi a turbosprężarką.

Kolejną porcję informacji zajdziecie w poniższym artykule:

Zobacz też: Uszkodzona turbosprężarka cz. II - objawy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA