REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana turbosprężarki w silniku benzynowym i Diesla - BMW 335i i 330d

Tak wygląda podwójne doładowanie w 3-litrowym, benzynowym silniku N54 stosowanym w BMW 335i.
Tak wygląda podwójne doładowanie w 3-litrowym, benzynowym silniku N54 stosowanym w BMW 335i.
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Czy wymiana dwóch turbosprężarek może być tańsza niż jednej? Odpowiedź na to pytanie postaramy się znaleźć porównując ze sobą dwie świetne wersje modelu BMW - benzynową 335i oraz wysokoprężną 330d.

Sześciocylindrowe silniki BMW to sztandarowy produkt bawarskiego producenta aut. Cenione są za wysoką kulturę pracy, świetne osiągi, płynnie rozwijaną moc i relatywnie niskie zużycie paliwa. Praktyka pokazuje także, że są znacznie mniej problemowe od ich mniejszych, czterocylindrowych odpowiedników. Nic zatem dziwnego, że prawdziwi entuzjaści marki BMW w ogóle nie biorą pod uwagę innych jednostek napędowych poza rzędowymi „szóstkami”.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki i problemy

Z tego powodu postanowiłem sprawdzić, jak drogie w eksploatacji są popularne 3-litrowe, turbodoładowane, sześciocylindrowe silniki stosowane w BMW serii 3 (e90-93). Pierwszy z nich to jednostka benzynowa N54, wyposażona dwie turbosprężarki, generująca moc 306 KM. Drugi to kultowy silnik M57, który za pomocą jednej turbiny osiąga 231 KM. Oba motory uważane są za najlepszy wybór do IV-generacji serii 3 ze względu na wysokie osiągi, duże możliwości podnoszenia mocy i bezawaryjność (silnik N54 miał co prawda pewne problemy z wysokociśnieniową pompą paliwa i wtryskiwaczami, ale BMW w ramach akcji naprawczej rozwiązało je wszystkie). Oba auta pochodzą z 2007 roku.

Zobacz też: Koszt wymiany turbosprężarki w BMW 335i i Audi A4 2.0 TFSI

REKLAMA

Wymiana turbosprężarki: ceny części

Części BMW 335i 306 KM (benzyna) BMW 330d 231 KM (diesel)
nowa turbosprężarka (-ki) 2 x 2453 zł = 4906 zł 6 447 zł
przewód olejowy do turbosp. 152 zł 116 zł
uszczelki  12 sztuk = 285, 86 zł 122 zł
olej wraz z filtrem 616, 90 zł 698, 20 zł
filtr powietrza 126 zł 143 zł
Razem 6086, 76 zł 7526, 20 zł

Porównanie wersji 335i i 330d pozwala zauważyć, że koszt eksploatacji nowego silnika diesla jest wysoki. Zaskakujący jest zwłaszcza fakt, że w benzynowym motorze, dwie turbosprężarki są tańsze w zakupie niż jedna do jednostki wysokoprężnej. Różnica jest bardzo duża i sięga 23%. Co więcej, układ twin-turbo pozwala motorowi napędzanemu benzyną osiągnąć znacznie wyższą moc, mimo że koszt użytych do tego celu części jest niższy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - przyczyny

Wymiana turbosprężarki: robocizna

Robocizna BMW 335i 306 KM (benzyna) BMW 330d 231 KM (diesel)
wymiana turbosprężarki 3 786 zł 2 500 zł
wymiana oleju 100 zł 100 zł
wymiana filtru powietrza  34 zł 36 zł
Razem 3 920 zł 2 636 zł

Porównanie kosztów robocizny odsłania drugie oblicze obu aut. Układ twin-turbo, zastosowany w silniku benzynowym, jest bardziej pracochłonny w serwisowaniu. Dostęp do obu turbosprężarek nie jest łatwy i wymaga demontażu sporej ilości podzespołów silnika. ASO BMW ceni tę usługę na prawie 4 000 zł. W przypadku jednostki wysokoprężnej sytuacja wygląda lepiej. Jeśli jednak uwzględnimy, że na rynku przeciętny koszt wymiany jednej turbosprężarki w ASO opiewa na kwotę ok. 1200 zł to naprawa w BMW i tak jest droga. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że położenie silników w autach BMW jest ściśle określone wymogami jakie stawia idealny rozkład mas pomiędzy osie pojazdu (50:50). Choć koszt eksploatacji ulega przez to zwiększeniu, to znacznej poprawie ulega balans auta, a przez to precyzja jego prowadzenia, stabilność w zakrętach oraz komfort podróżowania. To dlatego prawdziwi entuzjaści motoryzacji gotowi są ponieść trochę wyższe koszty eksploatacji w zamian za idealne zachowanie samochodu na drodze.

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Wymiana turbosprężarki: ceny cześci + robocizna

wymiana turbosprężarki BMW 335i benzyna BMW 330d diesel
części + robocizna 10006, 76 zł 10162, 20 zł

Sumaryczne koszty wymiany turbosprężarki w ostatecznym rozrachunku okazują się niemal identyczne zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i Diesla! Wniosek jest zatem taki - jeśli mamy dobrego mechanika specjalizującego się w naprawach BMW to warto kupić wersję benzynową, bowiem koszt jej eksploatacji powinien być niższy niż odmiany wysokoprężnej. W tej drugiej z czasem zawiodą wtryskiwacze i koła zamachowe. Prawdziwe koszty wiążę się za to z wymianą jej łańcuchów rozrządu w silniku Diesla. Ale tym zajmiemy się w niedalekiej przyszłości.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA