Wymiana turbosprężarki w silniku benzynowym i Diesla - BMW 335i i 330d
REKLAMA
REKLAMA
Sześciocylindrowe silniki BMW to sztandarowy produkt bawarskiego producenta aut. Cenione są za wysoką kulturę pracy, świetne osiągi, płynnie rozwijaną moc i relatywnie niskie zużycie paliwa. Praktyka pokazuje także, że są znacznie mniej problemowe od ich mniejszych, czterocylindrowych odpowiedników. Nic zatem dziwnego, że prawdziwi entuzjaści marki BMW w ogóle nie biorą pod uwagę innych jednostek napędowych poza rzędowymi „szóstkami”.
REKLAMA
Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki i problemy
Z tego powodu postanowiłem sprawdzić, jak drogie w eksploatacji są popularne 3-litrowe, turbodoładowane, sześciocylindrowe silniki stosowane w BMW serii 3 (e90-93). Pierwszy z nich to jednostka benzynowa N54, wyposażona dwie turbosprężarki, generująca moc 306 KM. Drugi to kultowy silnik M57, który za pomocą jednej turbiny osiąga 231 KM. Oba motory uważane są za najlepszy wybór do IV-generacji serii 3 ze względu na wysokie osiągi, duże możliwości podnoszenia mocy i bezawaryjność (silnik N54 miał co prawda pewne problemy z wysokociśnieniową pompą paliwa i wtryskiwaczami, ale BMW w ramach akcji naprawczej rozwiązało je wszystkie). Oba auta pochodzą z 2007 roku.
Zobacz też: Koszt wymiany turbosprężarki w BMW 335i i Audi A4 2.0 TFSI
Wymiana turbosprężarki: ceny części
Części | BMW 335i 306 KM (benzyna) | BMW 330d 231 KM (diesel) |
nowa turbosprężarka (-ki) | 2 x 2453 zł = 4906 zł | 6 447 zł |
przewód olejowy do turbosp. | 152 zł | 116 zł |
uszczelki | 12 sztuk = 285, 86 zł | 122 zł |
olej wraz z filtrem | 616, 90 zł | 698, 20 zł |
filtr powietrza | 126 zł | 143 zł |
Razem | 6086, 76 zł | 7526, 20 zł |
Porównanie wersji 335i i 330d pozwala zauważyć, że koszt eksploatacji nowego silnika diesla jest wysoki. Zaskakujący jest zwłaszcza fakt, że w benzynowym motorze, dwie turbosprężarki są tańsze w zakupie niż jedna do jednostki wysokoprężnej. Różnica jest bardzo duża i sięga 23%. Co więcej, układ twin-turbo pozwala motorowi napędzanemu benzyną osiągnąć znacznie wyższą moc, mimo że koszt użytych do tego celu części jest niższy.
Zobacz też: Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - przyczyny
Wymiana turbosprężarki: robocizna
Robocizna | BMW 335i 306 KM (benzyna) | BMW 330d 231 KM (diesel) |
wymiana turbosprężarki | 3 786 zł | 2 500 zł |
wymiana oleju | 100 zł | 100 zł |
wymiana filtru powietrza | 34 zł | 36 zł |
Razem | 3 920 zł | 2 636 zł |
Porównanie kosztów robocizny odsłania drugie oblicze obu aut. Układ twin-turbo, zastosowany w silniku benzynowym, jest bardziej pracochłonny w serwisowaniu. Dostęp do obu turbosprężarek nie jest łatwy i wymaga demontażu sporej ilości podzespołów silnika. ASO BMW ceni tę usługę na prawie 4 000 zł. W przypadku jednostki wysokoprężnej sytuacja wygląda lepiej. Jeśli jednak uwzględnimy, że na rynku przeciętny koszt wymiany jednej turbosprężarki w ASO opiewa na kwotę ok. 1200 zł to naprawa w BMW i tak jest droga. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że położenie silników w autach BMW jest ściśle określone wymogami jakie stawia idealny rozkład mas pomiędzy osie pojazdu (50:50). Choć koszt eksploatacji ulega przez to zwiększeniu, to znacznej poprawie ulega balans auta, a przez to precyzja jego prowadzenia, stabilność w zakrętach oraz komfort podróżowania. To dlatego prawdziwi entuzjaści motoryzacji gotowi są ponieść trochę wyższe koszty eksploatacji w zamian za idealne zachowanie samochodu na drodze.
Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie
Wymiana turbosprężarki: ceny cześci + robocizna
wymiana turbosprężarki | BMW 335i benzyna | BMW 330d diesel |
części + robocizna | 10006, 76 zł | 10162, 20 zł |
Sumaryczne koszty wymiany turbosprężarki w ostatecznym rozrachunku okazują się niemal identyczne zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i Diesla! Wniosek jest zatem taki - jeśli mamy dobrego mechanika specjalizującego się w naprawach BMW to warto kupić wersję benzynową, bowiem koszt jej eksploatacji powinien być niższy niż odmiany wysokoprężnej. W tej drugiej z czasem zawiodą wtryskiwacze i koła zamachowe. Prawdziwe koszty wiążę się za to z wymianą jej łańcuchów rozrządu w silniku Diesla. Ale tym zajmiemy się w niedalekiej przyszłości.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.