REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego psuje się turbosprężarka?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Twin Turbo BMW
Twin Turbo BMW
BMW
www.bmw.com

REKLAMA

REKLAMA

Awaria turbosprężarki oraz jej przyczyny to sprawy coraz częściej poruszane w świetle dzisiejszych silników spalinowych. Co sprawia, że turbosprężarki potrafią ulec zniszczeniu już po ok. 60 tys. km?

Turbosprężarka to obecnie najchętniej wykorzystywane urządzenie przez producentów aut, do podnoszenia mocy silników spalinowych. Zasada jej działania skupia się na wykorzystaniu gazów spalinowych jako środka napędzającego jej turbinę. Ta spręża powietrze i dostarcza je, wcześniej schłodzone w intercoolerze, do kolektora dolotowego, a stamtąd już do poszczególnych komór spalania. Urządzenie to miało szczególnie pozytywny wpływ na dynamikę silników wysokoprężnych. Brak turbosprężarki pozbawiłby je bowiem jakiekolwiek dynamiki.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Wymiana turbosprężarki w silniku benzynowym i Diesla - BMW 335i i 330d

Przyczyny awarii turbosprężarki: brak smarowania

Turbosprężarka do prawidłowego działania potrzebuje wysokiej jakości oleju, odpornego na ogromne temperatury. W samochodach sportowych olej ten jest dodatkowo schładzany w odrębnej chłodnicy. Problem pojawia się, gdy zaczyna ubywać oleju w obiegu. Wina leży albo po stronie nieszczelności wirnika turbiny, albo w przewodzie doprowadzającym do niej olej. Czasem awaria turbiny leży po stronie zatkanego smoka olejowego w misce olejowej bądź uszkodzenia pompy olejowej. W przypadku braku smarowania dochodzi do zatarcia turbosprężarki.

Zobacz też: Rozbieganie silnika - co to jest i na czym polega?

REKLAMA

Przyczyny awarii turbosprężarki: zbyt forsowna jazda autem

Warto wiedzieć, że bardzo dynamiczna jazda samochodem z turbosprężarką powoduje jej silne nagrzanie. Wielu kierowców, dysponujących sportowymi samochodami z turbodoładowaniem, nie zdaje sobie sprawy, że kilka okrążeń na torze może unicestwić turbosprężarkę. Potężne temperatury, przekraczające 800 stopni, a do tego stałe utrzymywanie maksymalnych obrotów jej wirnika, błyskawicznie skracają jej żywotność. Bez odpowiedniego schłodzenia nie wytrzyma ona zbyt długo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Przyczyny awarii turbosprężarki: brak turbo timera i gwałtowne wyłączanie silnika

Cześć nowych aut z turbodoładowaniem posiada tzw. turbo timer. Urządzenie to podtrzymuje obroty silnika a tym samym i wirnika turbiny nawet po wyjęciu kluczyka ze stacyjki. Dzięki temu nie ma obawy o zatarcie turbosprężarki. W autach, których jednostki napędowe są pozbawione tego rozwiązania należy przed wyłączeniem silnika wrzucić luz i odczekać ok. 90 sekund. Dzięki temu olej będzie cały czas dostarczany do turbosprężarki, a ta będzie miała czas wytracić prędkość swojego wirnika i obniżyć własną temperaturę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA