REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Twin Turbo BMW
Twin Turbo BMW
BMW
www.bmw.com

REKLAMA

REKLAMA

Awaria turbosprężarki oraz jej przyczyny to sprawy coraz częściej poruszane w świetle dzisiejszych silników spalinowych. Co sprawia, że turbosprężarki potrafią ulec zniszczeniu już po ok. 60 tys. km?

Turbosprężarka to obecnie najchętniej wykorzystywane urządzenie przez producentów aut, do podnoszenia mocy silników spalinowych. Zasada jej działania skupia się na wykorzystaniu gazów spalinowych jako środka napędzającego jej turbinę. Ta spręża powietrze i dostarcza je, wcześniej schłodzone w intercoolerze, do kolektora dolotowego, a stamtąd już do poszczególnych komór spalania. Urządzenie to miało szczególnie pozytywny wpływ na dynamikę silników wysokoprężnych. Brak turbosprężarki pozbawiłby je bowiem jakiekolwiek dynamiki.

REKLAMA

Zobacz też: Wymiana turbosprężarki w silniku benzynowym i Diesla - BMW 335i i 330d

Przyczyny awarii turbosprężarki: brak smarowania

Turbosprężarka do prawidłowego działania potrzebuje wysokiej jakości oleju, odpornego na ogromne temperatury. W samochodach sportowych olej ten jest dodatkowo schładzany w odrębnej chłodnicy. Problem pojawia się, gdy zaczyna ubywać oleju w obiegu. Wina leży albo po stronie nieszczelności wirnika turbiny, albo w przewodzie doprowadzającym do niej olej. Czasem awaria turbiny leży po stronie zatkanego smoka olejowego w misce olejowej bądź uszkodzenia pompy olejowej. W przypadku braku smarowania dochodzi do zatarcia turbosprężarki.

Zobacz też: Rozbieganie silnika - co to jest i na czym polega?

Przyczyny awarii turbosprężarki: zbyt forsowna jazda autem

Warto wiedzieć, że bardzo dynamiczna jazda samochodem z turbosprężarką powoduje jej silne nagrzanie. Wielu kierowców, dysponujących sportowymi samochodami z turbodoładowaniem, nie zdaje sobie sprawy, że kilka okrążeń na torze może unicestwić turbosprężarkę. Potężne temperatury, przekraczające 800 stopni, a do tego stałe utrzymywanie maksymalnych obrotów jej wirnika, błyskawicznie skracają jej żywotność. Bez odpowiedniego schłodzenia nie wytrzyma ona zbyt długo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Przyczyny awarii turbosprężarki: brak turbo timera i gwałtowne wyłączanie silnika

Cześć nowych aut z turbodoładowaniem posiada tzw. turbo timer. Urządzenie to podtrzymuje obroty silnika a tym samym i wirnika turbiny nawet po wyjęciu kluczyka ze stacyjki. Dzięki temu nie ma obawy o zatarcie turbosprężarki. W autach, których jednostki napędowe są pozbawione tego rozwiązania należy przed wyłączeniem silnika wrzucić luz i odczekać ok. 90 sekund. Dzięki temu olej będzie cały czas dostarczany do turbosprężarki, a ta będzie miała czas wytracić prędkość swojego wirnika i obniżyć własną temperaturę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

REKLAMA