Prawidłowa temperatura silnika – skutki niedogrzania
REKLAMA
REKLAMA
Zanim mocniej wciśniesz gaz w swoim samochodzie zwróć uwagę, czy silnik osiągnął temperaturę roboczą. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że temperatura płynu chłodniczego osiąga prawidłową wartość zanim olej silnikowy porządnie się rozgrzeje. W rezultacie szybszemu zużyciu ulega szereg jego elementów.
REKLAMA
Temperatura oleju silnikowego
Gdy wskazówka temperatury cieczy chłodzącej osiągnie właściwą temperaturę (ok. 90 ⁰C ), warto poświęcić dodatkowe 5-8 minut na to by rozgrzał się także olej smarujący podzespoły silnika. Najlepsze parametry osiąga on w temperaturze 90-100 ⁰ C. Niestety tylko garstka au posiada wskaźnik temperatury oleju (np. VW, Skoda, BMW)
Zobacz też: Wskaźnik temperatury oleju pomoże wydłużyć żywotność Twojego silnika!
Wkręcanie silnika na wyższe obroty (ponad 4 tys.obr./min) gdy jest on nierozgrzany zwiększa zużycie takich elementów jak krzywki wałka rozrządu, pierścienie tłoków, gładzie cylindrowe, popychacze zaworów. Zużycie pierścieni prędzej czy później odbije się podwyższonym zużyciem oleju, który będąc spalanym w silniku przyspieszy usterkę katalizatora.
Polecamy: PITY 2015 z płytą CD
Smarowanie turbosprężarki
Szczególnie wrażliwa na dynamiczną jazdę na zimnym silniku jest turbosprężarka, której słabe smarowanie przyczynia się do ograniczenia łożyskowania jej wirnika i wałka, a w rezultacie do uszkodzenia obu elementów (a także poszczególnych jej łożysk). W takim wypadku koszt naprawy liczony jest w tysiącach złotych.
Zobacz też: Wymiana turbosprężarki w silniku Diesla 1.3 JTD i 1.6 HDI - koszty
Osiągi silnika a jego temperatura
Zbyt niska temperatura silnika to także słabsze osiągi spowodowane niższym ciśnieniem sprężania w poszczególnych cylindrach. Jest to wynik nadmiernego luzu tłoka w cylindrze, a przez to niższej jego sprawności (rozszerzalność temperaturowa materiału). To właśnie dlatego wiele osób odczuwa niewielkie braki mocy w trakcie porannej jazdy autem.
Zobacz też: Pomiar ciśnienia sprężania – przygotowanie pojazdu
Olej silnikowy jest dla jednostki napędowej i skrzyni biegów najważniejszym płynem, dlatego bardzo ważne jest aby dbać zarówno o jego jakość (najlepszy dla silnika jest olej syntetyczny), jak i prawidłową temperaturę. Zaniechanie którejkolwiek z tych spraw będzie skutkować podwyższoną usterkowością jednostki napędowej. Osoby, które jeżdżą dynamicznie powinny pomyśleć o montażu dodatkowego wskaźnika temperatury oleju, który w przeciętnym aucie prawie nigdy nie występują. Pozwoli on precyzyjnie ustalić czy w danej chwili motor jest już prawidłowo smarowany i czy jego wzmożonej pracy nie będzie towarzyszyć szybsze zużycie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.