Uszczelka głowicy – funkcja i potencjalne problemy
REKLAMA
REKLAMA
Chcąc zachować wysoką sprawność silnika w swoim samochodzie należy przede wszystkim regularnie wymieniać jego płyny eksploatacyjne i filtry, przestrzegać interwałów wymiany newralgicznych jego elementów ulegających zużyciu (pasek rozrządu) oraz kontrolować jego prawidłowe nagrzewanie i temperaturę. Ten ostatni parametr ma kluczowy wpływ na kondycję wielu podzespołów jednostki napędowej w tym m.in. na uszczelkę głowicy.
REKLAMA
Uszczelka głowicy – funkcje
Uszczelka głowicy to element kluczowy w prawidłowym działaniu silnika spalinowego. Stanowi połączenie pomiędzy głowicą a kadłubem silnika, zapewniając właściwe uszczelnienie wielu przestrzeni zlokalizowanych w obu częściach silnika takich jak komór spalania, otworów służących przepływowi cieczy chłodzącej i oleju silnikowego, otworów na śruby czy na elementy wchodzące w skład systemu zmiennych faz rozrządu
.
Zobacz też: Uszczelka głowicy - rodzaje
Warunki pracy z jakimi musi sobie poradzić uszczelka głowicy należą do wyjątkowo ekstremalnych. Z jednej strony działa bowiem na nią ogromna temperatura spowodowana uwalnianiem energii w procesie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze cylindra a z drugiej, cały czas ma ona kontakt z agresywnymi chemicznie składnikami powstałych spalin oraz olejem i cieczą chłodzącą.
Uszczelka głowicy – uszkodzenie
Wyjątkowo niekorzystne warunki jej pracy sprawiają, że z czasem może ona zawieść doprowadzając do rozszczelnienia układu. Najczęściej sytuacja ta ma miejsce w trakcie intensywnej pracy silnika bądź w trakcie jazdy w korku w upalny dzień. Wysoka temperatura spalin, zmęczenie materiału, problemy z układem chłodzenia sprawiają, że dochodzi do przeciążenia uszczelki.
Zobacz też: Dlaczego nie warto dopuszczać do przegrzania silnika?
Uszczelka głowicy – objawy zużycia
Objawem awarii uszczelki głowicy jest przedostawanie się oleju do układu chłodzenia (jego śladowe ilości są wtedy widoczne w zbiorniczku płynu chłodzącego), tworzenie się pęcherzyków powietrza w zbiorniczku płynu chodzącego czy np. ciemny nalot na styku głowicy i kadłuba silnika. Oprócz tego zmianom ulega konsystencja i barwa oleju silnikowego. Jazda z nieszczelną uszczelką pod głowicą może w krótkim czasie doprowadzić do zatarcia silnika.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.