REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oleje do silników zasilanych gazem LPG

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Castrol
Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.
Oleje do silników zasilanych gazem LPG
Oleje do silników zasilanych gazem LPG
Castrol

REKLAMA

REKLAMA

Porównując polski rynek motoryzacyjny z innymi z naszego regionu od razu zaobserwujemy istotne różnice. W naszym kraju jest ponaddwumilionowa grupa użytkowników samochodów zasilanych gazem LPG.

„Zagazowane” auta wymuszają specjalizację stacji paliw i warsztatów oraz dostosowanie materiałów eksploatacyjnych do zmiennych warunków eksploatacji. Podstawowe różnice można zaobserwować w układzie zapłonowym, układzie zasilania oraz w układzie olejowym. Gaz LPG ma wyższą temperaturę spalania niż benzyna. Sama budowa gazu oraz jego oddziaływanie chemiczne na olej ma również wpływ na właściwości smarne oleju. Dlatego w autach zasilanych LPG powinno się częściej zmieniać olej w silniku.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Olej do auta z filtrem DPF - najważniejsze cechy

Temperatura spalania, a wpływ na dobór oleju

Na początek zatrzymajmy się na temperaturze. Wyższa temperatura spalania to dodatkowe obciążenie termiczne tłoka i głowicy oraz przenikanie tej temperatury przez materiały z których zbudowany jest silnik. Wyższa temperatura denka tłoka może prowadzić do procesów oksydacji, czyli utleniania oleju, które będzie miało wpływ prawie na każdy jego parametr. Efektem oksydacji są zmiany lepkości oleju, jego przedwczesne starzenie się i ograniczanie możliwości smarnych wraz ze wzrostem liczby przejechanych kilometrów. W miejscach, gdzie występuje jeszcze wyższa temperatura może dochodzić do tworzenia osadów węglowych. Takimi miejscami najczęściej są pierścienie tłokowe, które mogą się zakleszczać od nadmiaru tych osadów. Jak zapobiegać takim sytuacjom? Tu możliwości jest wiele. Cięższe warunki pracy wymuszają używanie wyłącznie olejów wyjątkowo stabilnych termicznie, czyli najlepiej syntetycznych. Takim olejem jest np. Castrol EDGE 5W-30, który jest szczególnie odporny na zmienne temperatury i ciężkie warunki pracy. Pełnosyntetyczna technologia oferuje trwałość w wysokich temperaturach pracy, dzięki czemu procesy oksydacyjne nie występują, olej nie zmienia swoich właściwości lepkościowych i cały czas zabezpiecza silnik przed zużyciem. W wysokiej temperaturze sporo pracy mają dodatki do oleju. Detergenty muszą rozpuszczać większą ilość osadów, co wymusza stosowanie olejów najwyższej jakości. Cięższa praca wymusza również częstsze wymiany oleju, niż zaleca producent samochodu. Okresy między standardowymi wymianami są obliczane dla pracy silnika na benzynie. W przypadku eksploatacji na gazie LPG okresy powinny być zmniejszone o około 30% i w ogóle nie powinniśmy brać pod uwagę trybów wymiany oleju typu LongLife.

REKLAMA

Zobacz też: Co to jest niskotemperaturowa lepkość oleju?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skład chemiczny paliwa

Skrócenie czasu pomiędzy wymianami to nie tylko efekt wyższych temperatur i zużywania detergentów. Olej jest zaprogramowany na utrzymywanie zasadowego środowiska w silniku, co ma ograniczać korozję. Zasadowość oleju jest opisywana pojęciem całkowitej liczby zasadowej TBN. Związki kryjące się pod tym pojęciem mają za zadanie m.in. niwelować odczyn kwasowy produktów spalania, które wytrącają się w trakcie pracy silnika. Przy spalaniu gazu, pojawia się więcej substancji kwasowych, które szczególnie mocno obciążają olej i prowadzą do szybszego wyczerpywania się składników jakościowych. Przyczyną jest wysoka zawartość siarki w gazie LPG. Normy dla benzyn i ON przewidują, iż zawartość siarki w paliwie nie może przekraczać 10 PPM. Przy LPG zawartość siarki jest ustalona na 50 PPM, więc aż pięciokrotnie więcej niż w benzynie bezołowiowej. Siarka przedostaje się do komory tłokowo-korbowej, łączy się z parami wodnymi tworząc kwas siarkawy i siarkowy. Kwasy te mogą być unieszkodliwiane przez olej, ale pod warunkiem, iż olej nie będzie miał wyczerpanych składników pakietu dodatków. Z tym zjawiskiem możemy walczyć jedną bronią – częstszą wymianą oleju.

Zobacz też: Wskaźnik temperatury oleju pomoże wydłużyć żywotność Twojego silnika!

Aby zabezpieczyć silnik przed nadmiernym zużyciem powinniśmy stosować oleje syntetyczne najwyższej jakości np. Castrol EDGE 5W-30. Jeśli posiadamy auto, które ze względu na wiek i wyeksploatowanie nie może korzystać z dobrodziejstw olejów syntetycznych powinniśmy wybrać olej półsyntetyczny, np. Castrol Magnatec 10W-40 lub mineralny, np. Castrol GTX High Mileage 15W-40. W starszych autach szczególnie odpowiednim olejem będzie wspomniany Castrol GTX High Mileage, który poza specjalnym pakietem uszlachetniaczy ma rozszerzony zestaw dodatków zasadowej liczby całkowitej TBN, dzięki czemu zasadowość oleju wyczerpuje się wolniej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA