REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oleje do silników zasilanych gazem LPG

Castrol
Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.
Oleje do silników zasilanych gazem LPG
Oleje do silników zasilanych gazem LPG
Castrol

REKLAMA

REKLAMA

Porównując polski rynek motoryzacyjny z innymi z naszego regionu od razu zaobserwujemy istotne różnice. W naszym kraju jest ponaddwumilionowa grupa użytkowników samochodów zasilanych gazem LPG.

„Zagazowane” auta wymuszają specjalizację stacji paliw i warsztatów oraz dostosowanie materiałów eksploatacyjnych do zmiennych warunków eksploatacji. Podstawowe różnice można zaobserwować w układzie zapłonowym, układzie zasilania oraz w układzie olejowym. Gaz LPG ma wyższą temperaturę spalania niż benzyna. Sama budowa gazu oraz jego oddziaływanie chemiczne na olej ma również wpływ na właściwości smarne oleju. Dlatego w autach zasilanych LPG powinno się częściej zmieniać olej w silniku.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Olej do auta z filtrem DPF - najważniejsze cechy

Temperatura spalania, a wpływ na dobór oleju

Na początek zatrzymajmy się na temperaturze. Wyższa temperatura spalania to dodatkowe obciążenie termiczne tłoka i głowicy oraz przenikanie tej temperatury przez materiały z których zbudowany jest silnik. Wyższa temperatura denka tłoka może prowadzić do procesów oksydacji, czyli utleniania oleju, które będzie miało wpływ prawie na każdy jego parametr. Efektem oksydacji są zmiany lepkości oleju, jego przedwczesne starzenie się i ograniczanie możliwości smarnych wraz ze wzrostem liczby przejechanych kilometrów. W miejscach, gdzie występuje jeszcze wyższa temperatura może dochodzić do tworzenia osadów węglowych. Takimi miejscami najczęściej są pierścienie tłokowe, które mogą się zakleszczać od nadmiaru tych osadów. Jak zapobiegać takim sytuacjom? Tu możliwości jest wiele. Cięższe warunki pracy wymuszają używanie wyłącznie olejów wyjątkowo stabilnych termicznie, czyli najlepiej syntetycznych. Takim olejem jest np. Castrol EDGE 5W-30, który jest szczególnie odporny na zmienne temperatury i ciężkie warunki pracy. Pełnosyntetyczna technologia oferuje trwałość w wysokich temperaturach pracy, dzięki czemu procesy oksydacyjne nie występują, olej nie zmienia swoich właściwości lepkościowych i cały czas zabezpiecza silnik przed zużyciem. W wysokiej temperaturze sporo pracy mają dodatki do oleju. Detergenty muszą rozpuszczać większą ilość osadów, co wymusza stosowanie olejów najwyższej jakości. Cięższa praca wymusza również częstsze wymiany oleju, niż zaleca producent samochodu. Okresy między standardowymi wymianami są obliczane dla pracy silnika na benzynie. W przypadku eksploatacji na gazie LPG okresy powinny być zmniejszone o około 30% i w ogóle nie powinniśmy brać pod uwagę trybów wymiany oleju typu LongLife.

REKLAMA

Zobacz też: Co to jest niskotemperaturowa lepkość oleju?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skład chemiczny paliwa

Skrócenie czasu pomiędzy wymianami to nie tylko efekt wyższych temperatur i zużywania detergentów. Olej jest zaprogramowany na utrzymywanie zasadowego środowiska w silniku, co ma ograniczać korozję. Zasadowość oleju jest opisywana pojęciem całkowitej liczby zasadowej TBN. Związki kryjące się pod tym pojęciem mają za zadanie m.in. niwelować odczyn kwasowy produktów spalania, które wytrącają się w trakcie pracy silnika. Przy spalaniu gazu, pojawia się więcej substancji kwasowych, które szczególnie mocno obciążają olej i prowadzą do szybszego wyczerpywania się składników jakościowych. Przyczyną jest wysoka zawartość siarki w gazie LPG. Normy dla benzyn i ON przewidują, iż zawartość siarki w paliwie nie może przekraczać 10 PPM. Przy LPG zawartość siarki jest ustalona na 50 PPM, więc aż pięciokrotnie więcej niż w benzynie bezołowiowej. Siarka przedostaje się do komory tłokowo-korbowej, łączy się z parami wodnymi tworząc kwas siarkawy i siarkowy. Kwasy te mogą być unieszkodliwiane przez olej, ale pod warunkiem, iż olej nie będzie miał wyczerpanych składników pakietu dodatków. Z tym zjawiskiem możemy walczyć jedną bronią – częstszą wymianą oleju.

Zobacz też: Wskaźnik temperatury oleju pomoże wydłużyć żywotność Twojego silnika!

Aby zabezpieczyć silnik przed nadmiernym zużyciem powinniśmy stosować oleje syntetyczne najwyższej jakości np. Castrol EDGE 5W-30. Jeśli posiadamy auto, które ze względu na wiek i wyeksploatowanie nie może korzystać z dobrodziejstw olejów syntetycznych powinniśmy wybrać olej półsyntetyczny, np. Castrol Magnatec 10W-40 lub mineralny, np. Castrol GTX High Mileage 15W-40. W starszych autach szczególnie odpowiednim olejem będzie wspomniany Castrol GTX High Mileage, który poza specjalnym pakietem uszlachetniaczy ma rozszerzony zestaw dodatków zasadowej liczby całkowitej TBN, dzięki czemu zasadowość oleju wyczerpuje się wolniej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA