REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oleje do silników zasilanych gazem LPG

Castrol
Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.
Oleje do silników zasilanych gazem LPG
Oleje do silników zasilanych gazem LPG
Castrol

REKLAMA

REKLAMA

Porównując polski rynek motoryzacyjny z innymi z naszego regionu od razu zaobserwujemy istotne różnice. W naszym kraju jest ponaddwumilionowa grupa użytkowników samochodów zasilanych gazem LPG.

„Zagazowane” auta wymuszają specjalizację stacji paliw i warsztatów oraz dostosowanie materiałów eksploatacyjnych do zmiennych warunków eksploatacji. Podstawowe różnice można zaobserwować w układzie zapłonowym, układzie zasilania oraz w układzie olejowym. Gaz LPG ma wyższą temperaturę spalania niż benzyna. Sama budowa gazu oraz jego oddziaływanie chemiczne na olej ma również wpływ na właściwości smarne oleju. Dlatego w autach zasilanych LPG powinno się częściej zmieniać olej w silniku.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Olej do auta z filtrem DPF - najważniejsze cechy

Temperatura spalania, a wpływ na dobór oleju

Na początek zatrzymajmy się na temperaturze. Wyższa temperatura spalania to dodatkowe obciążenie termiczne tłoka i głowicy oraz przenikanie tej temperatury przez materiały z których zbudowany jest silnik. Wyższa temperatura denka tłoka może prowadzić do procesów oksydacji, czyli utleniania oleju, które będzie miało wpływ prawie na każdy jego parametr. Efektem oksydacji są zmiany lepkości oleju, jego przedwczesne starzenie się i ograniczanie możliwości smarnych wraz ze wzrostem liczby przejechanych kilometrów. W miejscach, gdzie występuje jeszcze wyższa temperatura może dochodzić do tworzenia osadów węglowych. Takimi miejscami najczęściej są pierścienie tłokowe, które mogą się zakleszczać od nadmiaru tych osadów. Jak zapobiegać takim sytuacjom? Tu możliwości jest wiele. Cięższe warunki pracy wymuszają używanie wyłącznie olejów wyjątkowo stabilnych termicznie, czyli najlepiej syntetycznych. Takim olejem jest np. Castrol EDGE 5W-30, który jest szczególnie odporny na zmienne temperatury i ciężkie warunki pracy. Pełnosyntetyczna technologia oferuje trwałość w wysokich temperaturach pracy, dzięki czemu procesy oksydacyjne nie występują, olej nie zmienia swoich właściwości lepkościowych i cały czas zabezpiecza silnik przed zużyciem. W wysokiej temperaturze sporo pracy mają dodatki do oleju. Detergenty muszą rozpuszczać większą ilość osadów, co wymusza stosowanie olejów najwyższej jakości. Cięższa praca wymusza również częstsze wymiany oleju, niż zaleca producent samochodu. Okresy między standardowymi wymianami są obliczane dla pracy silnika na benzynie. W przypadku eksploatacji na gazie LPG okresy powinny być zmniejszone o około 30% i w ogóle nie powinniśmy brać pod uwagę trybów wymiany oleju typu LongLife.

REKLAMA

Zobacz też: Co to jest niskotemperaturowa lepkość oleju?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skład chemiczny paliwa

Skrócenie czasu pomiędzy wymianami to nie tylko efekt wyższych temperatur i zużywania detergentów. Olej jest zaprogramowany na utrzymywanie zasadowego środowiska w silniku, co ma ograniczać korozję. Zasadowość oleju jest opisywana pojęciem całkowitej liczby zasadowej TBN. Związki kryjące się pod tym pojęciem mają za zadanie m.in. niwelować odczyn kwasowy produktów spalania, które wytrącają się w trakcie pracy silnika. Przy spalaniu gazu, pojawia się więcej substancji kwasowych, które szczególnie mocno obciążają olej i prowadzą do szybszego wyczerpywania się składników jakościowych. Przyczyną jest wysoka zawartość siarki w gazie LPG. Normy dla benzyn i ON przewidują, iż zawartość siarki w paliwie nie może przekraczać 10 PPM. Przy LPG zawartość siarki jest ustalona na 50 PPM, więc aż pięciokrotnie więcej niż w benzynie bezołowiowej. Siarka przedostaje się do komory tłokowo-korbowej, łączy się z parami wodnymi tworząc kwas siarkawy i siarkowy. Kwasy te mogą być unieszkodliwiane przez olej, ale pod warunkiem, iż olej nie będzie miał wyczerpanych składników pakietu dodatków. Z tym zjawiskiem możemy walczyć jedną bronią – częstszą wymianą oleju.

Zobacz też: Wskaźnik temperatury oleju pomoże wydłużyć żywotność Twojego silnika!

Aby zabezpieczyć silnik przed nadmiernym zużyciem powinniśmy stosować oleje syntetyczne najwyższej jakości np. Castrol EDGE 5W-30. Jeśli posiadamy auto, które ze względu na wiek i wyeksploatowanie nie może korzystać z dobrodziejstw olejów syntetycznych powinniśmy wybrać olej półsyntetyczny, np. Castrol Magnatec 10W-40 lub mineralny, np. Castrol GTX High Mileage 15W-40. W starszych autach szczególnie odpowiednim olejem będzie wspomniany Castrol GTX High Mileage, który poza specjalnym pakietem uszlachetniaczy ma rozszerzony zestaw dodatków zasadowej liczby całkowitej TBN, dzięki czemu zasadowość oleju wyczerpuje się wolniej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA