Czy w samochodzie z filtrem DPF można stosować oleje niskopopiołowe innej klasy niż zaleca producent?
REKLAMA
REKLAMA
Stosowanie oleju niskopopiołowego tzw. low SAPS ma na celu przedłużenie żywotności filtra cząstek stałych DPF. W tym celu zostały opracowane cztery standardy jakości w klasyfikacji ACEA: C1/C2/C3/C4. Teoretycznie rzecz biorąc jeśli rozpatrujemy samo zagadnienie ilości popiołów siarczanowych w oleju to olej o niższej zawartości tych popiołów powinien być lepszy dla filtra i można przypuszczać, iż oleje w klasach C1 oraz C4 będą miały najlepsze cechy współpracy z filtrem DPF.
REKLAMA
Zobacz też: Mieszalność olejów silnikowych – to nie takie proste
Niemniej jednak nie należy zapominać iż olej silnikowy pracuje przede wszystkim w silniku, a tam inne klasy jakości niż wymagane przez producenta nie powinny być stosowane. Wiąże się to z innymi wymaganiami stawianymi przed olejem jak:
- grubość tworzonego filmu olejowego (powiązana z lepkością),
- trwałość filmu olejowego (powiązana z klasą jakości),
Zobacz też: Wymiana oleju przed wakacyjną podróżą – poradnik
- energooszczędność oleju (powiązana z klasą jakości),
- poziom czystości utrzymywany w silniku (powiązany z jakością),
- możliwość pracy w trybie wymian LongLife (powiązany z jakością i dostosowaniem silnika),
- współpraca z elementami dodatkowymi silnika jak turbosprężarka, hydrauliczna napinacze pasków lub łańcuszków, pompowtryskiwacze, hydrauliczne mechanizmy przestawiania faz rozrządu (powiązana z jakością i lepkością) itp.
Zobacz też: Olej do auta z filtrem DPF - najważniejsze cechy
Opierając się na wiedzy o wszystkich cechach i trybach pracy oleju silnikowego łatwo wysunąć wniosek – jedyny prawidłowy – iż stosowanie oleju o innej klasie jakości i lepkości niż wymagany przez producenta nie powinno mieć miejsca i zawsze niesie za sobą ryzyko poważnych uszkodzeń silnika.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.