REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co ile wymieniać olej silnikowy?

Kontrola poziomu oleju
Kontrola poziomu oleju
Castrol

REKLAMA

REKLAMA

Czy przed wyjazdem w trasę należy wymieniać olej silnikowy? A może wystarczy jedynie kontrola i w razie potrzeby dolewka?

Zbyt niski stan oleju silnikowego oznacza, że jego jednostkowa porcja musi częściej pracować, w związku z czym olej ulega szybszemu wyeksploatowaniu. Ponadto powoduje to większe skoncentrowanie produktów zużycia – m.in. sadzy i rozpuszczonych zanieczyszczeń. Mniej oleju oznacza także jego wyższą temperaturę, przez co traci on szybciej swoje właściwości, zmniejszając przy tym ochronę silnika. Użytkowanie samochodu ze zbyt niskim stanem oleju może skutkować postępującym uszkodzeniem silnika, które prędzej czy później da o sobie znać.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Mieszalność olejów silnikowych – to nie takie proste

Co ile kontrolować poziom oleju?

Kierowcy pamiętają o wymianie oleju, ale czy później nie zapominają o tym, by sprawdzać jego stan? Brak takiego „nadzoru” może doprowadzić nawet do zatarcia silnika. Zaleca się, by poziom oleju sprawdzać co około 500-800 km. Wiele nowych samochodów ma wbudowany czujnik, dzięki któremu kierowca zostanie poinformowany stosownym komunikatem, gdy stan oleju będzie się zbliżał do minimum. Co w przypadku, gdy czujnik przestanie działać prawidłowo? Bezpieczniej będzie sprawdzać stan oleju tradycyjną metodą – przy pomocy bagnetu. Stan oleju powinien zawierać się w przedziale pomiędzy wartością maksymalną a minimalną zaznaczoną na bagnecie. Najlepszym poziomem jest jednak stan wynoszący ¾ lub niecałe maksimum. Zwykle różnica w ilości oleju pomiędzy wartością minimalną a maksymalną wynosi około 1 litra, dlatego zawsze warto mieć w samochodzie (szczególnie podczas dalekich podróży) litrową butelkę oleju w celu uzupełnienia jego poziomu. Olej stosowany na dolewki powinien być taki sam jak olej zalany podczas jego wymiany. Gwarantuje to odpowiednią jakość i zabezpiecza przed stosowaniem niewłaściwego oleju.

Zobacz też: Sprawny silnik też zużywa olej

REKLAMA

Jaki olej na dolewki?

A co zrobić, gdy oleju na dolewkę zabraknie, a na stacji nie można go kupić? W takim przypadku trzeba poszukać oleju, który spełnia wymagania producenta samochodu. Zastosowanie oleju o innych parametrach może nieść za sobą przykre konsekwencje i odbić się na pracy jednostki napędowej. Jak zatem dobrać odpowiedni olej na dolewkę? „Musi spełniać wymagania producenta samochodu, jeśli chodzi o jakość i lepkość. Zdarza się, że do jednej normy jakościowej, np. BMW LongLife-04, dopuszczone są różne lepkości i w tym przypadku jest to SAE 0W-30, 5W-30, 0W-40 i 5W-40. Normy te spełnia np. Castrol EDGE 5W-30 czy Castrol EDGE 0W-40. Czasem jest z kolei tak, że producent dopuszcza tylko jedną normę jakościową i lepkościową. Jest tak w przypadku normy Volkswagen 504.00/507.00 i lepkości SAE 5W-30 – spełnia je Castrol EDGE 5W-30” – wyjaśnia Michał Izdebski z działu technicznego firmy Castrol. „Gdy producent danego samochodu nie wymaga norm własnych, a opiera się jedynie na specyfikacjach API lub ACEA, sprawa jest prostsza i można swobodnie wybierać z dużej liczby produktów” – dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy w samochodzie z filtrem DPF można stosować oleje niskopopiołowe innej klasy niż zaleca producent?

Telemetria prawdę ci powie

Jak ważny jest właściwy poziom oleju w silniku, uzmysławia analiza parametrów pracy oleju z telemetrii samochodów startujących w wyścigach Volkswagen Castrol Cup. Na jednym z zakrętów Toru Poznań ciśnienie oleju spada aż o połowę. „Gdyby poziom oleju silnikowego był zbyt niski, któryś z elementów silnika lub turbosprężarki mógłby zostać trwale uszkodzony” – podkreśla Izdebski. „W samochodach startujących w pucharze stan oleju silnikowego jest kontrolowany przed startem do każdego wyścigu, co chroni silnik przed nadmiernym spadkiem ciśnienia oleju poniżej dopuszczalnej wartości” – uzupełnia.

Źródło: Materiały prasowe Castrol

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA