REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Przed wakacyjnym wyjazdem warto zmienić olej silnikowy na nowy. Zapewni on lepszą ochronę poszczególnym częścią silnika oraz prawidłową temperaturę jego pracy. fot. Fotolia
Przed wakacyjnym wyjazdem warto zmienić olej silnikowy na nowy. Zapewni on lepszą ochronę poszczególnym częścią silnika oraz prawidłową temperaturę jego pracy. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aby cieszyć się z wakacyjnego urlopu warto przed wyjazdem wymienić olej w silniku naszego auta. Co zyskamy dzięki temu? Jak wybrać odpowiedni olej? O tym wszystkim dowiecie się z naszego artykułu.

Olej silnikowy – rola i zadania do wykonania

Jednostka napędowa aby być w dobrej kondycji, musi mieć regularnie wymieniany olej. Silnik pozbędzie się w ten sposób opiłków metalu krążących w układzie smarowania, a mniejsze tarcie pomiędzy częściami przedłużyć żywotność silnika. Olej pełni też rolę chłodziwa dla motoru. Jeśli jest stary to nagrzewa się do zbyt wysokich temperatur, tracąc swoje właściwości ochronne i negatywnie wpływa na kondycje poszczególnych podzespołów jednostki napędowej.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Ile oleju może zużyć sprawny silnik?

Klasyfikacja ACEA

Na rynku funkcjonują dwie klasyfikacje jakościowe olejów silnikowych: API oraz ACEA. Pierwsza dotyczy rynku amerykańskiego, druga stosowana jest w Europie. Europejska klasyfikacja ACEA rozróżnia następujące typy olejów:

  1. – oleje do standardowych silników benzynowych
  2. – oleje do standardowych silników Diesla;
  3. – oleje kompatybilne z systemem katalitycznym dla silników benzynowych i Diesla z wtórnym obiegiem spalin i o niskiej zawartości siarki, fosforu i popiołów siarczanowych
  1. – oleje do samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym

W przypadku standardowych silników benzynowych i diesla parametry olejów są prawie identyczne i bardzo często olej danego producenta oznaczony np. normą A1 jest kompatybilny z olejem B1, mimo ze symbole rozróżniają podział na jednostkę benzynową i Diesla.

REKLAMA

Zobacz też: Prawidłowa temperatura oleju silnikowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lepkość oleju – co to jest ?

Ważniejsze przy wyborze oleju do silnika jest natomiast dobranie odpowiedniej klasy jego lepkości, która jest oznaczona poprzez klasyfikację SAE. Dla przykładu olej o symbolu 5W-40 przekazuje następujące informacje:

- cyfra 5 przed literą „W” to wskaźnik lepkości oleju w niskich temperaturach;

- liczba 40 po litrze „W” to wskaźnik lepkości oleju w wysokich temperaturach;

- litera „W” oznacza, że olej jest zimowy, ale jeśli występuje za nią liczba (tak jak w przykładzie) to oznacza, że olej można stosować przez cały rok.

Zobacz też: Co to jest niskotemperaturowa lepkość oleju?

Olej silnikowy – zakres temperatury pracy

W polskich warunkach klimatycznych najczęściej stosowane oleje to 10W-40 (pracuje w temperaturze -25⁰C do +35⁰ C),  15W-40 (-20⁰C do +35⁰C), 5W-40 (-30⁰C do +35⁰C). Każdy producent auta zaleca konkretny rodzaj oleju do danego silnika i tymi wskazaniami należy się kierować.

Olej silnikowy do silników z filtrem cząstek stałych

Nowoczesne silniki wysokoprężne bardzo często wyposażone są w filtr DPF. Aby wydłużyć jego żywotność należy stosować oleje tzw. low SAPS czyli zawierające niskie, poniżej 0,5%, stężenie popiołów siarczanowych. Pozwoli to uniknąć problemów z przedwczesnym zapychaniem filtra cząstek stałych i ograniczy zbędne wydatki na jego eksploatację.

Zobacz też: Olej do auta z filtrem DPF - najważniejsze cechy

Rodzaj oleju – syntetyczny, mineralny, półsyntetyczny

Przy zmianie oleju istotną sprawą jest zwrócenie uwagi na jego rodzaj  – syntetyczny, półsyntetyczny lub mineralny. Oleje syntetyczne cechują się najwyższą jakością i mogą pracować w wyższych temperaturach. Są to jednak oleje najdroższe. Mineralne rafinowane są z ropy naftowej przez co w ich składzie znajdują się tzw. związki niechciane (siarka, reaktywne węglowodory), które pogarszają właściwości oleju. Jego braki rekompensuje za to najniższa cena. Oprócz tego są jeszcze oleje półsyntetyczne, stanowiące połączenie olejów syntetycznych i mineralnych.

Zobacz też: Czy olej syntetyczny można stosować w starszych silnikach?

Przebieg auta a wybór oleju

Uważa się powszechnie, że oleje syntetyczne można stosować tylko w nowych autach o przebiegach do ok. 100 000 - 150 000 km, półsyntetyczne miedzy 150-250 000 km, a mineralne w autach które przekroczyły dystans 250 000 km. Naszym zdaniem warto jeździć jak najdłużej na oleju syntetycznym, bowiem chroni on silnik w sposób najbardziej efektywny. O jego zmianie zacząć można myśleć dopiero wtedy, gdy  auto zaczyna zużywać olej. Zanim jednak podejmie się decyzję o zmianie rodzaju oleju, warto oddać auto do mechanika, który określi przyczynę przecieków oleju bądź jego braków.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

REKLAMA

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA