REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymienić olej w silniku? Krok po korku

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Jak wymienić olej w silniku? Fot. newspress
Jak wymienić olej w silniku? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jak wymienić olej w silniku? Olej jest jednym z najważniejszych materiałów eksploatacyjnych w samochodzie. Chroni i konserwuje wszystkie części ruchome silnika. Dlatego bardzo ważna jest okresowa wymiana oleju silnikowego.

Jak wymienić olej w silniku?

Nowy olej i filtr oleju

REKLAMA

REKLAMA

Należy sprawdzić w instrukcji obsługi auta, jaki typ oleju powinien być stosowany do silnika w naszym samochodzie. Czasem też punkty serwisowe pozostawiają plakietki informujące o marce i klasie zastosowanego podczas ostatniej wymiany oleju. Takie informacje również zawarte są w książce serwisowej. Jeśli nadal nie wiemy, jaki olej był używany, to o ile auto nie jest starsze niż 15 lat, można użyć oleju półsyntetycznego o klasie 10W40 lub 15W40, w zależności od pory roku. Jest to najczęściej spotykana klasa, odpowiednia do każdego rodzaju silnika. 

Zobacz również: Jak wybrać olej silnikowy?

Warto również określić, ile musimy przygotować oleju do wymiany. Informacja taka będzie dostępna w Internecie lub w książce serwisowej. Zwykle bezpieczne minimum to około 5l, a więc tyle, ile zawierają zwykle duże opakowania z olejem. Zakup nie powinien być podyktowany tylko względami ekonomicznymi. Taniej wcale nie znaczy lepiej. Wysokiej klasy oleje posiadają szereg uszlachetniaczy, poprawiających znacząco ich właściwości. Zapewniają one maksymalną ochronę dla naszego silnika. Aby nowy olej był czysty, należy wymienić jego filtr. Można go nabyć w każdej hurtowni części zamiennych lub w sklepie z częściami.

REKLAMA

Jak wymienić olej w silniku? - zestaw kluczy

Należy przygotować klucze płaskooczkowe nr 13 i 17. Aby zebrać stary olej, przyda się szczelny pojemnik. Może być to plastikowa miska o pojemności 10 litrów. Do wymiany filtra oleju potrzebny będzie specjalny klucz. Możemy go nabyć w dowolnym hipermarkecie lub na stacji benzynowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jaki olej silnikowy wybrać zimą?

Jak wymienić olej w silniku? Usuwamy stary olej

Najlepiej przed rozpoczęciem wymiany oleju rozgrzać silnik. Ciepły olej jest o wiele rzadszy i szybciej spływa do miski olejowej. Wsuwamy miskę na zużyty olej pod silnik, na misce olejowej lokalizujemy śrubę kanału spustowego. Podsuwamy pojemnik i odkręcamy śrubę, a olej zacznie spływać do pojemnika. Odczekujemy maksymalnie 10 minut. Mamy wtedy pewność, że cały zużyty olej wyciekł. Następnym krokiem będzie odkręcenie filtra. Może to wymagać użycia dość dużej siły. Wylewamy resztki oleju ze starego filtra i wyrzucamy go. Używając bawełnianej ściereczki, oczyszczamy jego gniazdo z zanieczyszczeń. Zwilżamy je następnie świeżym olejem, to samo robimy z uszczelką na nowym filtrze, a potem przykręcamy go. Należy zrobić to z dużą siłą tak, aby nie było możliwości wycieku oleju. Zakręcamy śrubę otworu spustowego w misce olejowej i usuwamy nasz pojemnik na zużyty olej.

Zobacz również: Jak często wymieniać olej w silniku?

Jak wymienić olej w silniku? Nalewamy nowy olej

Otwieramy maskę i odkręcamy wlew oleju. Zalewamy świeżego, nowego oleju zgodnie ze wskazaniami z instrukcji pojazdu. Zakręcamy wlew i odczekujemy około 10 minut. Wyjmujemy bagnet i sprawdzamy na nim poziom płynu. Jeśli jest zbyt niski, dolewamy niewielką ilość, najlepiej około 200ml, czyli objętość szklanki do herbaty. Sprawdzamy ponownie po upływie 10 minut. Zakręcamy uważnie wlew oleju i wymiana jest skończona. Zużyty olej należy powierzyć specjalistycznej firmie, zajmującej się utylizacją substancji niebezpiecznych dla środowiska, do jakich należy między innymi olej.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA